2021-04-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men mobilen flyttades ju strax efter mordet.

Nu verkar du riktigt putt på TM!

Jag undrar vad hans polisvänner idag tänker om SDs skuld i mordfrågan?

I teorin så har SD kunnat dunka 17 slag i snabb följd och sen lämnat henne skrikandes och döende där. Retirerat skrämd från platsen och sen kommit tillbaka några minuter senare för att hämta mobilen när skriken tystnat som han kommit på att han borde ha med sig. Vänt kroppen så huvudet pekar i motsatt riktning från trädstammen osv.

Vet långsökt men i teorin möjligt.

Putt på TM, vem jag?!😂

Du menar TM som visar sig på styva linan i inlägg på Facebook hur han går kurs i sån Crocodile Dundee spårning men vars avdelning är ur spår lite här och där i utredningen. Ja alltså nåt ansvar har han väl i detta.

Sitter han i det här inlägger och viftar med ”djup dataanalys” här på Facebook

https://www.bildtagg.se/bild/3egiya8on6ux5dp8rqt8k4vr

och taggar sin vän J*onas som jobbar med de här bitarna -
”Investigations, Network Forensics, Computer Forensics, Information Security, Intrusion Detection, Incident Response, Private Investigations, Teaching, Photoshop, Government, Penetration Testing, Firearms, Computer Security, English, Security Architecture Design, Photography, Cybercrime Investigation, Enforcement, Cybercrime, Microsoft Office, Digital Forensics, Online Fraud, Risk Assessment, Network Security, Forensic Analysis”

så tar jag det nästan personligt hur illa vissa bitar är skötta här.

Jag kallar honom inte posör men samtidigt så har jag inte sett spår av hans eventuella kompetens i utredningen.

Bonus:

https://www.bildtagg.se/bild/wtilr6fpnbh5uzucy2espsrd

https://www.bildtagg.se/bild/fzttbg2p9z0yxkai3kxrslfy

Jag tror PW och TM mfl från dag ett fattat att han är skyldig.
Citera
2021-04-02, 14:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han är extremt primitiv, han är socialt inkompetent och rigid. Freakar ut om hans cirklar rubbar. Reagerar emotionellt som ett omoget barn om han pressas, blir tjurig och trotsar ÅK som likt en mor får ta stormen av emotioner.
Den rollen hade HD, hon kunde lirka med honom likt 6-8 maj då han peakar upp som kontrollfreak.
Vid stress och press reagerar han som värst i yttre ändan på spektrat med utbrott, det är nävar genom väggar bredvid barn och sånt..

Fullt frisk enligt P7a, hahaha!

Frisk vad gäller om han förstår vad han har gjort i lagens mening.
Alltså att han inte har en allvarlig psykisk störning nu eller när brottet begicks eller som kräver vård och/eller vidare utredning.
Citera
2021-04-02, 14:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Haha, jag kan riktigt höra din spydighet här.

Vad du tänker om att vikten saknas på det "förmodade" "icke förmodade" mordvapnet.

Nu kan man väl anta (men det ska man väl inte behöva göra) att det är av likartat material som det andra (sakande) och är av någotsånär samma vikt.

Även om några här i tråden har haft invändningar mot att det här tillhygget skulle kunna döda en människa, så tänker jag annorlunda.

Här kanske inte bara vikten är av betydelse, utan "hårdheten".
Tillhygget har ju svingats med stor kraft, det förstår man ju av skadorna på trädet.

Hjärnan är ganska känslig mot stötar. Du kan dö av hjärnskador utan att skallbenet spricker eller skadas. Det är själva stöten som är farlig. Naturligtvis blir det inte bättre av att skallbenet skadas, och framförallt, blir det förstås skador på hjärnan och skallbenet trycks in mot den huvudet.
Nu hade Lena även skador på skallbenet, vilket kan ha uppstått om man slår med stor kraft (svingar) ett ganska lätt men väldigt hårt smalt objekt rakt , på huvudet. Det tror jag. Särskilt som att tillhygget har en viss längd, 46 cm långt. Då ökar svingkraften.

Om man tittat på skaftet som SD lämnade in kan man också de att det är ganska vasst i änden med krysstappen. På det nya inköpta av utredningen finns däremot en lackering i änden, vilket kanske försvinner efter en tids användande?
Ja, går det att slå ihjäl personer med hammare så säger det sig självt att vikt är ovidkommande om det är svingbart material av järn, upprepat intensivt våld i blint raseri.
.
Senast redigerad av develi 2021-04-02 kl. 14:38.
Citera
2021-04-02, 14:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Frisk vad gäller om han förstår vad han har gjort i lagens mening.
Alltså att han inte har en allvarlig psykisk störning nu eller när brottet begicks eller som kräver vård och/eller vidare utredning.
Frisk i juridisk mening relaterat till placering vid påföljd.
Medicinskt sett relaterat till DSM och icd är nåt annat, även skattning via Pcl-r.
Varav jag garvade åt P7an.
Senast redigerad av develi 2021-04-02 kl. 14:33.
Citera
2021-04-02, 14:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vart tog tourens redovisning av pengarna vägen?
Hur mycket var det?
Pengar och prestige, usch.
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Detta var anledningen till att jag ägnade en del tid åt att få svar från Region Örebro härom dagen. Utan att lyckas. Offentlighetsprincipen ska råda, men det gör den uppenbarligen inte där.
Citat:
Samma här. Såg att det försökts tidigare i tråden.
Jag antar att det är som i all politik, kliar du min rygg så kliar jag din...
Anmärkningsvärt är det, det måste finnas redovisat, vem som "arkiverat" ptja.. säg det.
Skyller de på att det är arkiverat?
Svarar de inte ens på hur mycket pengar projektet fick så är det mycket konstigt.
Kanske ska frågorna ställas till politikerna istället?
Vem styr i Örebro och är det samma som när geotouren pågick?

Just det att de inte vill svara gör mig mycket misstänksam, men jag hinner inte gräva.
Citera
2021-04-02, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hängde inte på vad du menade med första frågan där?

Och AM har evtl bråkat internt och hållit på med kaninhoppning med familjen där. Använder uttrycket ”skärmklipp” i förhörsbilagor HD. Rena soppan detta.
Str*ndli gick igenom LWs it-loggningar, först långt efter att utredningen startat
Citera
2021-04-02, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Skyller de på att det är arkiverat?
Svarar de inte ens på hur mycket pengar projektet fick så är det mycket konstigt.
Kanske ska frågorna ställas till politikerna istället?
Vem styr i Örebro och är det samma som när geotouren pågick?

Just det att de inte vill svara gör mig mycket misstänksam, men jag hinner inte gräva.
Inga svar alls, de ansvariga tex Jeanette som tog emot intresseanmälningar, jobbar med att sälja jord numera..
Det går inte att hitta eller få hjälp av region örero län. Locket på, så att säga.
De som är omnämnda som ansvsriga och har arbetat fram allt med touren är makarna Davidsson.
Citera
2021-04-02, 14:46
Medlem
Citat:
Ja, visst är det obehagligt.

Naturligtvis kan man känna som misstänkt, oavsett om man är skyldig eller inte, en aggression mot olika saker.

En oskyldig som är misstänkt under längre tid måste ju känna desperation och förtvivlan, men kanske också hat mot allt som blivit fel i en förundersökning som gör att man felaktigt blir misstänkt.

Försöker tänka mig själv i sådan sits. Man skulle bli galen på alla missar, att kroppen hittades så sent, att man inte skickade in prov på det och det och framför allt kanske att man inte kollat de IT- tekniska bitarna i tid. Löst avgörande bitar som skulle friat en.

Skulle man då sitta och anklaga och hata bara "Åsa"?

Förutom att SD inte bjuder in utredningen omedelbart till sitt garage under förhöret är konstigt, att han under två dagar fipplar med att ta fram, lägga tillbaka (!) skaftet under filmning är konstigare. Konstigare är att han sedan själv lindar in skaftet i ett paket och lägger i sin garderob. Ännu konstigare är att han funderar på att spara allt till HR för att ta fram det där! Konstigare ändå är att han fäster en hatlapp på paketet.

Och konstigaste av allt; det är att han inte tar bort lappen när han lämnar in den.

Det går bara inte att förstå sig på hur han tänker.

Så primitivt att det liknar det som barnen gjorde när de var små och arga. Skrev små (söta) lappar på dörren så man fattade att de var jättearga.

Ja på den nivån är det.

Hans äldsta dotter skäms nog om hon får veta det.

”dUmmA mAma å pApA ni FåR inte kÅma pÅ mit kaLas!! jA haTaR eR! nI är LjUgare!!”
Citera
2021-04-02, 14:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Inga svar alls, de ansvariga tex Jeanette som tog emot intresseanmälningar, jobbar med att sälja jord numera..
Det går inte att hitta eller få hjälp av region örero län. Locket på, så att säga.
De som är omnämnda som ansvsriga och har arbetat fram allt med touren är makarna Davidsson.
De lär väl föga vara ensamma om det är i regionens regi och via JBE som du nämner?

"J uppger att hon jobbade som utvecklingsledare i Region Örebro län och marknadsförde länet internationellt. De skulle anordna Sveriges största geo-cach event och anlitade Stefan och Hanna som geo-cach experter."

Media:
https://www.attvaraenaskersundare.se/upplev-sveriges-storsta-skattjakt
Citera
2021-04-02, 15:07
Avslutad
Citat:
De lär väl föga vara ensamma om det är i regionens regi och via JBE som du nämner?

"J uppger att hon jobbade som utvecklingsledare i Region Örebro län och marknadsförde länet internationellt. De skulle anordna Sveriges största geo-cach event och anlitade Stefan och Hanna som geo-cach experter."

Media:
https://www.attvaraenaskersundare.se/upplev-sveriges-storsta-skattjakt
Precis, men vart finns det dokumenterat, bidrag osv. Ansvariga. Allt ska redovisas, men det är lite konstigt med det hela. Sen när Lena dött, loggas cacherna pånytt och hela touren arkiveras och dör..
Citera
2021-04-02, 15:11
Medlem
Citat:
Det är givet att det är det hårda materialet och ursinne som leder till skadorna. Om nu folk kan krossa kranium vid falltrauma så är det föga problem med en järnstång.

Fast med ett föremål som väger 325 gram? Drygt hälften av ett normalstort paket Bregott...

Som att bli slagen med ett träskaft eller aluminiumrör.

Gör säkert väldigt ont om det svingas med kraft, men inte får väl en frisk person skallfrakturer och frakturer i fingrarna när man försöker värja sig?
Eller? (Försöker tänka mig en rasande SD frenetiskt matandes slag).

Vid fallskador får man ju räkna in fallhöjd och personens längd + markytans hårdhet.

(Jämförelse: Jag fick en kraftig, kantig hårborste i trä kastad mot mitt bakhuvud av en person i affekt en gång i barndomen och det blödde rejält, blev ett ganska djupt jack och kändes ordentligt men inte fick jag nån fraktur precis.
Jag har också fallit ca. 2 meter ner i betongplattor och landat på pannan utan att få annat än ytliga skador som kunde sys med några stygn och lätt hjärnskakning).

Sen har jag i jobbet fått veta att en person avlidit efter enbart våld utan tillhygge mot huvudet. Dock fanns där underliggande ohälsa hos offret.
Citera
2021-04-02, 15:13
Medlem
Citat:
Str*ndli gick igenom LWs it-loggningar, först långt efter att utredningen startat

Ok då är jag med lite bättre.
Nån som kikat på varför vissa protokoll över SD:s och LW:s mastuppkopplingar mordnatten återkallas? Vad ersätter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in