2021-04-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du menar alltså att bibeln har "redigerats otaliga ggr", kan du ge ett exempel, ditt bästa exempel?

Bibeln är väl egentligen en samling av en massa andra böcker och samlades i Rom vid något tillfälle.
Naturligtvis har Vatikanen en stor del av vad vi läser idag att göra, och jag gissar på att det funnits många möten om de exakta orden.

Har jag bevis eller ens exempel på när detta skett? Nej, men då det tog ca 1000 år att skriva skiten så gissar rent logiskt att det finns redigeringar... För i helvete, när jag skall presentera något för min ledningsgrupp så kommer det redigeringar..

Så jag, utan bevis, hävdar att det skett redigeringar...
Citera
2021-04-01, 23:37
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Jag kan tyvärr inte ge något exempel alls från jw.org bibeln då jag backade ganska snabbt från den o kommer nog aldrig läsa mer i den. Problemen började redan i dems förord hur Gud har blivit utbytt mot Jahve, upplevde det som obehagligt faktiskt om jag ska vara ärlig.
Ja, JW har tagit ställning hur de anser att Gudsnamnen YHVH ska skrivas och uttalas.

Jahve är ett sätt att läsa Gudsnamnen YHVH, för grundtextens hebreiska saknar flera vokaler. Det har givit upphov till spekulation hur YHVH uttalades ex Jahve, Jehova eller något annat möjligt uttal. Vissa säger Guds verkliga namn helt enkelt är enbart de fyra bokstäverna YHVH.

De vanligaste namnen på Gud i den hebreiska grundtexten är YHVH och Elohim, men inga vanliga översättningar skriver ut namnen. Istället skriver man Herren och Gud.

Judar som läser grundtexten där Guds namn faktiskt står skrivet, de uttalar inte Gudsnamnen utan läser istället Adonai som betyder Herren. När de pratar om Gud säger de Hashem som betyder Namnet.

Alltså, både kristna och judar vägrar skriva ut Gudsnamnen som står i Bibeln i översättningar.

Var bibelöversättningar språkvetenskapliga skulle man så klart så exakt som möjligt skriva Guds olika namn oxå, men bibelöversättningar är religiösa texter och religiösa personer tycker att Gudsnamnen är för heliga för att skrivas ut i de olika bibelöversättningar är.

Gud har många namn i gamla testamentet och ett av dem är Elohim, där El betyder kraft/makt och "im" är en plural form så att namnet Elohim betyder Krafterna eller De Mäktiga, konstigt namn på en enda monoteistisk Gud.
Det stora antalet namn, där vissa som ex El är samma som gamla polytekniska gudar, talar för att när Bibeln sattes ihop, då var man inte lika monoteistisk som dagens religioner.
Citera
2021-04-01, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Har jag bevis eller ens exempel på när detta skett? Nej,

Ok.
Citera
2021-04-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ok.

Låt mig istället fråga.

Rent intellektuellt, tror du att bibeln skrevs under en kort period och därmed är densamma som den är idag?
Tror du personligen att den inte förändrats de senaste tusen åren?
Citera
2021-04-01, 23:44
Medlem
Citat:
Citat:
King James då den är så fint skrivet
Citat:
Problemen började redan i dems förord hur Gud har blivit utbytt mot Jahve, upplevde det som obehagligt faktiskt om jag ska vara ärlig.
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ja, JW har tagit ställning hur de anser att Gudsnamnen YHVH ska skrivas och uttalas.

Det roliga i kråksången är att det är just King James översättning som tog ställning för hur Gudsnamnet YHVH ska skrivas och uttalas:

"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth." (Ps 83:18 King James version)

Jehovas vittnen läste och tog till sig King James version.
Senast redigerad av ttsp 2021-04-01 kl. 23:51.
Citera
2021-04-01, 23:51
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Så någon har gjort modifieringar i er Harry Potter bok som inte hade någon substans från början, och därefter redigerats otaliga ggr innan ni läst den.. So... Om detta är jobbigt för er bör ni möjligtvis omvärdera era liv..
Det är extremt lite skillnad på dödahavsrullarnas bibliska skrifter (2100 år gamla) och samma hebreiska skrifter på 1000-talet och hebreiska Torah rullar i varje synagoga idag. Den hebreiska Bibeln har inte redigerats och ändrats.

Översättningar skiljer sig väldigt mycket från Bibelns grundtext, men inte de hebreiska grundtexterna.

Olika Grekiska 2000 år gamla översättningar, Septuaginta, de skiljer sig mycket från det hebreiska orginalen, trots att det bara är 100 år mellan Dödahavsrullarna och bevarade Septuaginta.

Moderna översättningar har oxå massor med olika översättningar och läsarter, så de passar just den kyrka de ska användas i.

Alltså, den hebreiska Bibeln har inte redigerats, men det finns ett myller av översättningar som uppvisar ganska stor variation.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-04-01 kl. 23:57.
Citera
2021-04-01, 23:54
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Det roliga i kråksången är att det är just King James översättning som tog ställning för hur Gudsnamnet YHVH ska skrivas och uttalas:

"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth." (Ps 83:18 King James version)
Det betyder inte att det är fritt fram att ändra hela bibeln. Det är en översättning inte ens jag som kan läsa modern hebreiska kan läsa dem gamla texterna. Det är helt respektlöst det som jw.org gjorde.
Citera
2021-04-01, 23:55
Medlem
Citat:
Låt mig istället fråga.

Rent intellektuellt, tror du att bibeln skrevs under en kort period och därmed är densamma som den är idag?
Tror du personligen att den inte förändrats de senaste tusen åren?

Man har hittat manuskript från 100-talet, som stämmer väl överens med dagens bibel.

Jag frågar dig igen, vad har du för bevis för att bibeln: "redigerats otaliga ggr"?
Citera
2021-04-02, 00:01
Medlem
Citat:
Citat:
Problemen började redan i dems förord hur Gud har blivit utbytt mot Jahve, upplevde det som obehagligt faktiskt om jag ska vara ärlig...

Citat:
Det betyder inte att det är fritt fram att ändra hela bibeln. Det är en översättning inte ens jag som kan läsa modern hebreiska kan läsa dem gamla texterna. Det är helt respektlöst det som jw.org gjorde.
Men det är ju King James, som du tycker är "så fint skrivet", som säger:

"That men may know that thou, whose name alone is JEHOVAH, art the most high over all the earth." (Ps 83:18 King James version)

Upplever du det fortfarande som obehagligt att King James säger "Jehovah" om Gud?
Citera
2021-04-02, 00:04
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Men det är ju King James, som du tycker är "så fint skrivet", som säger:

"That men may know that thou, whose name alone is JEHOVAH, art the most high over all the earth." (Ps 83:18 King James version)

Upplever du det fortfarande som obehagligt att King James säger "Jehovah" om Gud?
Det som är obehagligt är när ngn ändrar i hela den heliga skriften för att passa sina egna behov. Du har endast bekräftat mina misstankar om jw.org. du är företrädaren för ett falskt evangelium o en falsk profet.
Citera
2021-04-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det är extremt lite skillnad på dödahavsrullarnas bibliska skrifter (2100 år gamla) och samma hebreiska skrifter på 1000-talet och hebreiska Torah rullar i varje synagoga idag. Den hebreiska Bibeln har inte redigerats och ändrats.

Översättningar skiljer sig väldigt mycket från Bibelns grundtext, men inte de hebreiska grundtexterna.

Olika Grekiska 2000 år gamla översättningar, Septuaginta, de skiljer sig mycket från det hebreiska orginalen, trots att det bara är 100 år mellan Dödahavsrullarna och bevarade Septuaginta.

Moderna översättningar har oxå massor med olika översättningar och läsarter, så de passar just den kyrka de ska användas i.

Alltså, den hebreiska Bibeln har inte redigerats, men det finns ett myller av översättningar som uppvisar ganska stor variation.

Nej, men nu ter det sig att en stor den av dödahavsrullarna är fake och därmed är dina argument invalida.
Det åsido, kristendomen var viktigt de senaste hundra åren - tror du på allvar att ingen inom vatikanen haft ett möte och bestämt ord för ord vad som skall sägas?

Hade jag varit en av påvarna hade jag självklart gått igenom min branding..

Och till fundamentan av det hela, hur kan man vara så dum så man tror på skiten?

Anyways, läs https://www.nationalgeographic.com/history/article/museum-of-the-bible-dead-sea-scrolls-forgeries
Citera
2021-04-02, 00:09
Medlem
Citat:
Det som är obehagligt är när ngn ändrar i hela den heliga skriften för att passa sina egna behov. Du har endast bekräftat mina misstankar om jw.org. du är företrädaren för ett falskt evangelium o en falsk profet.

Ok, kan du bara kommentera vad du tycker om Ps 83:18 i King James version, där det står "Jehovah" om Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in