Citat:
Ursprungligen postat av
LenaPaul
Jag kan tyvärr inte ge något exempel alls från jw.org bibeln då jag backade ganska snabbt från den o kommer nog aldrig läsa mer i den. Problemen började redan i dems förord hur Gud har blivit utbytt mot Jahve, upplevde det som obehagligt faktiskt om jag ska vara ärlig.
Ja, JW har tagit ställning hur de anser att Gudsnamnen YHVH ska skrivas och uttalas.
Jahve är ett sätt att läsa Gudsnamnen YHVH, för grundtextens hebreiska saknar flera vokaler. Det har givit upphov till spekulation hur YHVH uttalades ex Jahve, Jehova eller något annat möjligt uttal. Vissa säger Guds verkliga namn helt enkelt är enbart de fyra bokstäverna YHVH.
De vanligaste namnen på Gud i den hebreiska grundtexten är YHVH och Elohim, men inga vanliga översättningar skriver ut namnen. Istället skriver man Herren och Gud.
Judar som läser grundtexten där Guds namn faktiskt står skrivet, de uttalar inte Gudsnamnen utan läser istället Adonai som betyder Herren. När de pratar om Gud säger de Hashem som betyder Namnet.
Alltså, både kristna och judar vägrar skriva ut Gudsnamnen som står i Bibeln i översättningar.
Var bibelöversättningar språkvetenskapliga skulle man så klart så exakt som möjligt skriva Guds olika namn oxå, men bibelöversättningar är religiösa texter och religiösa personer tycker att Gudsnamnen är för heliga för att skrivas ut i de olika bibelöversättningar är.
Gud har många namn i gamla testamentet och ett av dem är Elohim, där El betyder kraft/makt och "im" är en plural form så att namnet Elohim betyder Krafterna eller De Mäktiga, konstigt namn på en enda monoteistisk Gud.
Det stora antalet namn, där vissa som ex El är samma som gamla polytekniska gudar, talar för att när Bibeln sattes ihop, då var man inte lika monoteistisk som dagens religioner.