2021-04-01, 21:55
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns säkert undantag, men håller du inte med om att ju närmare originalet vi kommer, desto mer pålitligt är det?

Om man skulle hitta kopior av dom som kopierade originalet (det har vi inte hittat ännu vad jag vet), det är väl mer pålitligt än kopior som är gjorda 300 år senare?

Ja, och man får andra perspektiv på skriftställena genom att läsa olika översättningar.

Ja, och jag citerar till 90% från Bibel2000 här på Flashback, eftersom jag tror dom flesta har respekt för den översättningen. Men om någon föredrar en annan översättning, så har jag inga problem att citera dom översättningarna.

Känner du till att innan Jehovas vittnen fick en egen översättning (på 1980-talet), så var det King James och 1917 som Jehovas vittnen använde sig av i tjänsten och på möten?

Så Jehovas vittnen som organisation är uppväxta med King James översättning
Nej jag visste det inte, men min favorit översättning är precis King James. Jag gillar ibland 1917 bibel bättre än 2000 pga språket i vissa delar. Jag är misstänksam mot jw.org bibeln pga den verkar tillrättalagt

Jag tycker det är ok om du citerar bibel2000 eller till och med jw.org så länge du säger hänvisning vilken del du citerar, alla kan kontrollera själv om dem är tveksamma.

Problemet med kopiorna är just det att vi kan hitta en extremt gammal kopia som avviker då kan man misstänka den är fel. Tex om vi hittade 10 nyare kopior som är annorlunda.
Senast redigerad av LenaPaul 2021-04-01 kl. 21:57.
Citera
2021-04-01, 22:04
Medlem
lejongaddens avatar
Såklart biblen ha manipulerats eller misstolkats när en människa ska översätta texten. Den sanna texten skulle lätt kännas igen eftersom texten skulle få varje människa att känna igen sig själv, oavsett om den bara vore smått manipulerad.

Människan ha till och med tappat religionens sanna syfte och istället blivit lärd att det är orsaken till världens alla krig. Ingen finner svaret som ska göra oss fria och lyckliga tillsammans. Till och med de som kan bibeln utantill finner aldrig den lycka vi är menade till att finna.
Citera
2021-04-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Nej jag visste det inte, men min favorit översättning är precis King James. Jag gillar ibland 1917 bibel bättre än 2000 pga språket i vissa delar. Jag är misstänksam mot jw.org bibeln pga den verkar tillrättalagt

På vilket sätt är den tillrättalagd? Ge exempel på bibelcitat och förklara varför King James är bättre.

Citat:
Jag tycker det är ok om du citerar bibel2000 eller till och med jw.org så länge du säger hänvisning vilken del du citerar, alla kan kontrollera själv om dem är tveksamma.

Jag ger alltid källhänvisning, det tar tid att göra det, men jag tycker det är viktigt.

Citat:
Problemet med kopiorna är just det att vi kan hitta en extremt gammal kopia som avviker då kan man misstänka den är fel. Tex om vi hittade 10 nyare kopior som är annorlunda.

Kan du ge exempel?
Citera
2021-04-01, 22:23
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
På vilket sätt är den tillrättalagd? Ge exempel på bibelcitat och förklara varför King James är bättre.

Jag ger alltid källhänvisning, det tar tid att göra det, men jag tycker det är viktigt.

Kan du ge exempel?
Jag har inte några citat men textus receptus som som King James o Karl 12 bibeln bygger på är ju erkända som kanske den bästa grundtexten. Kanske kommer jag med citat sen det är väldigt lätt att hitta från King James då den är så fint skrivet

Enligt mig så är det inte alltid bra att bibel forskare ska försöka hitta exakta ursprunget, det är ju så att det är en helig skrift vi pratar om man kan inte använda vetenskapliga metoder risken finns att bibel forskare kopierar in felaktiga uppgifter
Citera
2021-04-01, 22:37
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:

Kan du ge exempel?
Jag kan tyvärr inte ge något exempel alls från jw.org bibeln då jag backade ganska snabbt från den o kommer nog aldrig läsa mer i den. Problemen började redan i dems förord hur Gud har blivit utbytt mot Jahve, upplevde det som obehagligt faktiskt om jag ska vara ärlig.
Citera
2021-04-01, 22:43
Medlem
Citat:
Jag har inte några citat men textus receptus som som King James o Karl 12 bibeln bygger på är ju erkända som kanske den bästa grundtexten.

Ja, textus receptus är erkända som kanske den bästa grundtexten bland "King James version only" anhängare, men inte hos andra.

Citat:
Kanske kommer jag med citat sen det är väldigt lätt att hitta från King James då den är så fint skrivet

Fast jag tycker inte att det räcker med att det är "fint skrivet"

Citat:
Enligt mig så är det inte alltid bra att bibel forskare ska försöka hitta exakta ursprunget, det är ju så att det är en helig skrift vi pratar om man kan inte använda vetenskapliga metoder risken finns att bibel forskare kopierar in felaktiga uppgifter

Ja, om dom är sekulära och inte förstår andliga ting, men dom vetenskapliga metoderna, när dom används på ett korrekt sätt, är det enda sättet att hitta rätt, även bibeln förespråkar att man "forskar" i skrifterna:

"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde." (Apg 17:11 Bibel2000)

"and these were more noble than those in Thessalonica, they received the word with all readiness of mind, every day examining the Writings whether those things were so;" (Apg 17:11 King James version)

Det är också orsaken till att Jehovas vittnen tidigare hette "bibelforskarna".
Senast redigerad av ttsp 2021-04-01 kl. 22:46.
Citera
2021-04-01, 22:43
Medlem
Citat:
Jag kan tyvärr inte ge något exempel alls från jw.org bibeln då jag backade ganska snabbt från den o kommer nog aldrig läsa mer i den. Problemen började redan i dems förord hur Gud har blivit utbytt mot Jahve, upplevde det som obehagligt faktiskt om jag ska vara ärlig.

Ok, du gör som du vill.
Citera
2021-04-01, 22:51
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ok, du gör som du vill.
Hehe jag får återkomma sen med citat när jag har har tid men det är som sagt Jehovas bibeln är genuint obehaglig enligt mig

Var o en ska läsa den bibel dem gillar men jag rekommenderar starkt att jämföra olika översättningar....
Citera
2021-04-01, 22:53
Medlem
Citat:
Hehe jag får återkomma sen med citat när jag har har tid men det är som sagt Jehovas bibeln är genuint obehaglig enligt mig

Var o en ska läsa den bibel dem gillar men jag rekommenderar starkt att jämföra olika översättningar....

Ja, du får återkomma.
Citera
2021-04-01, 23:10
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ja, du får återkomma.
Mm absolut det ska jag göra.
Men det jag tycker du ska tänka på det är att oxå Jesus varnade för dem skriftlärde o deras falska evangelium
Citera
2021-04-01, 23:15
Medlem
Citat:
Mm absolut det ska jag göra.
Men det jag tycker du ska tänka på det är att oxå Jesus varnade för dem skriftlärde o deras falska evangelium

Jag tänker väldigt mycket på det, jag hatar lögner. Jag hoppas att du också hatar lögner och älskar det som är sant.
Citera
2021-04-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
och därefter redigerats otaliga ggr innan ni läst den

Du menar alltså att bibeln har "redigerats otaliga ggr", kan du ge ett exempel, ditt bästa exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in