Citat:
Ursprungligen postat av
LenaPaul
Jag har inte några citat men textus receptus som som King James o Karl 12 bibeln bygger på är ju erkända som kanske den bästa grundtexten.
Ja, textus receptus är erkända som kanske den bästa grundtexten bland "King James version only" anhängare, men inte hos andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
LenaPaul
Kanske kommer jag med citat sen det är väldigt lätt att hitta från King James då den är så fint skrivet
Fast jag tycker inte att det räcker med att det är "fint skrivet"
Citat:
Ursprungligen postat av
LenaPaul
Enligt mig så är det inte alltid bra att bibel forskare ska försöka hitta exakta ursprunget, det är ju så att det är en helig skrift vi pratar om man kan inte använda vetenskapliga metoder risken finns att bibel forskare kopierar in felaktiga uppgifter
Ja, om dom är sekulära och inte förstår andliga ting, men dom vetenskapliga metoderna, när dom används på ett korrekt sätt, är det enda sättet att hitta rätt, även bibeln förespråkar att man "forskar" i skrifterna:
"
Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde." (Apg 17:11 Bibel2000)
"
and these were more noble than those in Thessalonica, they received the word with all readiness of mind, every day examining the Writings whether those things were so;" (Apg 17:11 King James version)
Det är också orsaken till att Jehovas vittnen tidigare hette "bibelforskarna".