2021-04-01, 22:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Va?
Om en tampong kan ställa till elände så lär väl ett hårstrå kunna stanna kvar.
Det där hårstrået skulle egentligen kunna tillhöra vem som helst och kommit dit i princip när som helst. Särskilt med tanke på att hon ofta sov på olika platser i geosammanhang.
Citera
2021-04-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag hittar bara att hårprovet testats mot SD och LW. Ingen av dem matchar. Hade utredarna testat fler personer borde det framgått tror jag.

Frågan är varför hårprovet inte testats mot fler personer om det nu ändå har analyserats.

En gissning är att det är advokaten som bett om den extra analysen, kanske i förhoppning att ett negativt utfall ska gynna hans klient. I vart fall ur ett retoriskt perspektiv.

Utredarna å sin sida ser ingen anledning att på nytt testa personer som bevisligen haft intimt umgänge med offret, men som redan avförts som potentiellt misstänkta. Man avstår alltså från att låta fler personer testas.

Kanske är det också här som den misstänktes ilska att sanningen inte ska komma fram har en del av sin grund.
Citera
2021-04-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Frågan är varför hårprovet inte testats mot fler personer om det nu ändå har analyserats.

En gissning är att det är advokaten som bett om den extra analysen, kanske i förhoppning att ett negativt utfall ska gynna hans klient. I vart fall ur ett retoriskt perspektiv.

Utredarna å sin sida ser ingen anledning att på nytt testa personer som bevisligen haft intimt umgänge med offret, men som redan avförts som potentiellt misstänkta. Man avstår alltså från att låta fler personer testas.

Kanske är det också här som den misstänktes ilska att sanningen inte ska komma fram har en del av sin grund.

Inte omöjligt.
Citera
2021-04-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Peter Sjölund gjorde ett fantastiskt jobb med Linköpingmorden.
Hoppas han löser fler fall åt polisen.
Men ändå bättre skulle det vara om han utbildade poliser så att de själva kan släktforska sig fram till mördare och andra grova brottslingar.

Peter Sjölund är värd all beundran och inser nog sitt eget värde. Hur lång tid kan man tänka sig att det skulle ta för honom att lära upp poliser i släktforskning? Vågar inte ens gissa. Men det är alldeles utmärkt att han föreläser i ämnet nu. Kul att han utbildat sig till kemist också. En komplett kille som polisen bör vara glad åt att ha knutit till sig.

Ot: ( hoppas han får den lön han förtjänar också)
Citera
2021-04-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag förstår inte hur du och andra kan tro att ett hårstrå kan finnas kvar i flera dagar.
Möjligen skulle det kunna hända om någon hade varit långt från dusch- och tvättmöjligheter under flera dagar.
Jag spekulerar om lite snabbsex så snart de kom ut och att SD då hade fått med sig ett hårstrå från HD.

Så tänkte jag också. De kan väl för fan inte ha kastat ett sånt viktigt fynd? Kan jag inte tänka mig. Det kan ju vara HDs, men hur det kom dit är höljt i dunkel.
Citera
2021-04-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Om lådan och när den ev. lämnades tillbaka... eller rättare sagt inte hade lämnats tillbaka.

Förhör: 2018-09-14.
R*mström uppgav att D*vidsson var i Revinge Hed 3-4 april ( efter att ha tittat i kalendern). R*mström minns inte exakt när det var han frågade D*vidsson om detta och tror inte att han har sett sakerna efter det.

Efter avslutat förhör kompletterande R*mström med följande uppgifter:
R*mström tillfrågade D*vidsson om han hade lagt tillbaka stövlarna i bilen och D*vidsson uppgav då att sakerna fanns kvar i hans garage.

Förhör 2018-09-19
Efter det att han hade pratat med polisen i fredags den 13/9 frågade SR om SD hade lagt tillbaka lådan med stövlar, armeringsjärn mm som SD sa att han hade plockat ur tjänstebilen tidigare under våren. SD svarade då att han hade kvar sakerna i sitt garage men att han skulle se till att dessa kom tillbaka till jobbet.

Det är uppseendeväckande att det behövs 2 påstötningar om lådan och när den äntligen kommer tillbaks (gjorde den det?) så var den ändå inte komplett.
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-01 kl. 23:44.
Citera
2021-04-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Peter Sjölund är värd all beundran och inser nog sitt eget värde. Hur lång tid kan man tänka sig att det skulle ta för honom att lära upp poliser i släktforskning? Vågar inte ens gissa. Men det är alldeles utmärkt att han föreläser i ämnet nu. Kul att han utbildat sig till kemist också. En komplett kille som polisen bör vara glad åt att ha knutit till sig.

Ot: ( hoppas han får den lön han förtjänar också)

Han har eget företag och hans taxa är inte låg. Han knöt sig själv.
Citera
2021-04-01, 23:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det där hårstrået skulle egentligen kunna tillhöra vem som helst och kommit dit i princip när som helst. Särskilt med tanke på att hon ofta sov på olika platser i geosammanhang.
Ja, jag vet inte vad det ska bli för värde riktigt och på mitokondrie DNA som piastrone signalerar om.
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Och jag vet en som fick en kondom utplockad av gyn. "Oj, är det där den är?"
Bredvid traktorn?
Ursäkta, kunde inte låta bli, kom att tänka på ett gammalt skämt.

Det finns allt möjligt än ett litet hårstrå som fastnar .. Allt fr sexlekar till konstigheter vid psykisk ohälsa.
Citera
2021-04-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag vet inte vad det ska bli för värde riktigt och på mitokondrie DNA som piastrone signalerar om.

Bredvid traktorn?
Ursäkta, kunde inte låta bli, kom att tänka på ett gammalt skämt.

Det finns allt möjligt än ett litet hårstrå som fastnar .. Allt fr sexlekar till konstigheter vid psykisk ohälsa.

Ja, kan 4-kilos ungar komma ut därifrån kan ett ynka hårstrå gå vilse där länge.
Citera
2021-04-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Utan trosor i okända lakan.? Näe..
Citera
2021-04-01, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han har eget företag och hans taxa är inte låg. Han knöt sig själv.

Vad jobbade han med innan han var med och löste Linköpings orden? Vet du?
Citera
2021-04-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad jobbade han med innan han var med och löste Linköpings orden? Vet du?

Han jobbar med släktforskning på heltid

https://petersjolund.se/

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in