2021-04-01, 19:18
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vet vem hon var med tiden upp till mordet, såpass har jag läst in mig på fallet.
Våldtäkt nämndes då det relaterar till sex.

Jag undrar fortsatt vad kopplingen är mellan sex veckor innan mordet och de du nämner.
De är är väl b*hold*rs skägg du skriver om antar jag.

Hur intressant är det sexet innan mordet?

Dels om han avfärdats via alibi, han är iaf inte misstänkt likt den hon hade sex med den 12e vars sperma är på kjolen och blod i skor samt på en ring samt kontakt med strax innan mordet.

Etc.
.

Varifrån får du "sex veckor" innan mordet? Det rör sig om en vecka innan mordet.
Citera
2021-04-01, 19:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Varifrån får du "sex veckor" innan mordet? Det rör sig om en vecka innan mordet.
Syftningsfel.

Inte kronologi sex veckor utan utifrån det du skrev om sex veckorna innan mord.
Citat:
Frågan återkommer här om utredarna verkligen har dna-testat samtliga (inom utredningen kända) personer som LW var intim med sina sista veckor.
Senast redigerad av develi 2021-04-01 kl. 19:23.
Citera
2021-04-01, 19:22
Medlem
doktor-millers avatar
Kommer SD och HD att förhöras på nytt (alltså live i Hovrätten) inte de gamla inspelade förhören. Skulle i så fall vilja veta vilka dagar de ska höras. Någon som vet här ? har bara hört att LW:s barn ska höras på nytt. Hoppas av hela mitt hjärta att Lena kan få den upprättelse hon förtjänar snart och att hennes anhöriga äntligen kan få ett avslut och kunna gå vidare så gott det går.
Citera
2021-04-01, 19:29
Medlem
Citat:
Det kan hon, och det skulle säkert en försvarsadvokat grotta ner sig i. Jag skrev att det är rätt värdelöst utan rot och kan ha kommit dit av vitt skilda anledningar.
Det lär iaf ha kommit dit innan mordet och bortom BP.
Edit. Vid tillbakablick, blandade ihop m första strået.

Ja, det hoppas jag har bäring.
Vad extraherades av Avels mastodontprojekt på IT fronten?
Det har jag glömt fråga, jag har enbart skummat det senaste som dykt upp.

Förklaringen till koordinaterna 2018-10-07 inlogg och sökningar Gmail saabstefanspam, hanna.davidsson74, Google tidslinje LW Kristi Himmelsfärdshelgen. Förklaringen finns i protokollet på sid 75ff.

Det var en liten bonus jag slängt in men det tog nästan 1,5 månad från inskick till daterat PM.

De andra två undersökningarna kräver mer resurser och då gissar jag att de helt enkelt inte mäktat med det kunskapsmässigt eller tidsmässigt. De har nog bra tryck där på tekniska avdelningen i dessa moderna tider.
Hade såklart varit annorlunda om jag läst fupen tidigare men det blev lite att rejsa ikapp där i december.

Sen var nog hälften av innehållet en bakgrund de kan ha med sig om de stöter på liknande händelser.
Själva momentet att analysera de två viktigaste händelserna 23:34 och 05:23 tar nån dag beroende på förutsättningarna.

Den fil de har från respektive dator måste göras om till en annan sorts fil och sen ska ett program tugga igenom den nya filen och är det baserat på hela hårddisken så tar det rätt lång tid. Sen ska den filen in i ett program så man kan filtrera och kolla tidslinjen och sen ska man kunna analysera vad man ser. Här kan det spricka på det sista momentet har jag en känsla av. Ändå har jag varit rätt grundlig.

Utredning tar tid har vi ju förstått och nånstans får man ha viss respekt för arbetsbelastningen där.

Att klämma ur sig en analys av de här två händelserna är en rätt avancerad manöver som jag helt enkelt inte tror de kan ro hem om de ska vara säkra på sin sak.

Vi har lite dåligt med insyn och de går kanske på knäna där men nog är man nyfiken på varför de inte gjorde ett tappert försök. Kanske får se nån variant senare om de får ta det till Högsta domstolen sen.

Det trista i sammsnhanget är ändå att det finns folk som ställd inför att analysera ssmma material skulle haft en plan efter några minuter och sen skridit till verket.

Där är polisen lite insnöad ibland och det är lite för mycket ”kan själv”.

Kolla bara hur det ballade ur här med hon An St. Iband är det bättre att låta de som byggt masternas system osv berätta hur det funkar.
Citera
2021-04-01, 19:31
Medlem
Det är viktigt att hålla isär vanligt dna och mitokondriellt dna (som är aktuellt i denna analys). Mitokondriellt dna ärvs enbart från modern, och ärvs likadant i generationer förutom då mutationer uppstår. Vissa linjer har inte muterat på tusentals år.

Utlåtande och rapport (Expert Opinion respektive Mitochondrical DNA Report) har
erhållits avseende mitokondriell analys av hårstrå,

Från NFCs hemsida

Mitokondrie-dna och bevisvärde
Ett gammalt spår eller ett spår som innehåller väldigt liten mängd dna eller har nedbrutet dna kan ibland analyseras genom analys av mitokondriens dna. Mitokondrierna är så kallade cellorganeller och har en egen dna-uppsättning, "mtdna". Flera kopior av detta dna finns i varje mitokondrie och det finns många mitokondrier per cell. Detta gör att analys kan bli möjlig på kvalitativt sett dåliga spår som den vanliga analysen inte klarar av. Mitokondriens dna ärvs i sin helhet från mor till barn, vilket medför att flera personer har samma variant av mtDNA. Mitokondriellt dna är därför ett mycket bra redskap för att spåra släktskap på mödernet. Men har det något värde vid brottsutredningar?

– Naturligt tappade hårstrån från människa kan ibland bidra med viktig information i en utredning, men innehåller i de flesta fall endast en liten mängd dna. Spår som sådana rotlösa hår, men även äldre ben eller tänder har ofta liten mängd dna och kan analyseras framgångsrikt. Dock så är bevisvärdet lägre, men tillsammans med andra indicier kan resultaten vara användbara, förklarar Marie Allen, professor i rättsgenetik vid Uppsala universitet. Det lägre bevisvärdet för analyser av mtDNA beror på att varianterna är relativt vanliga i befolkningen. De kan förekomma i frekvenser om allt från 1 på 100, till 1 på 30 000.

– Metoderna för analys av dna har utvecklats snabbt. Nu arbetar vi med analyser av en större del av mitokondriens arvsmassa med tekniken NGS, Next Generation Sequencing. Vi planerar att analysera hela det mitokondriella genomet istället för de 5 % av allt mtDNA som vi normalt undersöker. Då kommer bevisvärdet kunna ökas en del, säger Marie Allen. Om varianten av mtDNA avviker får man en säker uteslutning vilket kan få betydelse i en utredning.
Citera
2021-04-01, 19:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Förklaringen till koordinaterna 2018-10-07 inlogg och sökningar Gmail saabstefanspam, hanna.davidsson74, Google tidslinje LW Kristi Himmelsfärdshelgen. Förklaringen finns i protokollet på sid 75ff.

Det var en liten bonus jag slängt in men det tog nästan 1,5 månad från inskick till daterat PM.

De andra två undersökningarna kräver mer resurser och då gissar jag att de helt enkelt inte mäktat med det kunskapsmässigt eller tidsmässigt. De har nog bra tryck där på tekniska avdelningen i dessa moderna tider.
Hade såklart varit annorlunda om jag läst fupen tidigare men det blev lite att rejsa ikapp där i december.

Sen var nog hälften av innehållet en bakgrund de kan ha med sig om de stöter på liknande händelser.
Själva momentet att analysera de två viktigaste händelserna 23:34 och 05:23 tar nån dag beroende på förutsättningarna.

Den fil de har från respektive dator måste göras om till en annan sorts fil och sen ska ett program tugga igenom den nya filen och är det baserat på hela hårddisken så tar det rätt lång tid. Sen ska den filen in i ett program så man kan filtrera och kolla tidslinjen och sen ska man kunna analysera vad man ser. Här kan det spricka på det sista momentet har jag en känsla av. Ändå har jag varit rätt grundlig.

Utredning tar tid har vi ju förstått och nånstans får man ha viss respekt för arbetsbelastningen där.

Att klämma ur sig en analys av de här två händelserna är en rätt avancerad manöver som jag helt enkelt inte tror de kan ro hem om de ska vara säkra på sin sak.

Vi har lite dåligt med insyn och de går kanske på knäna där men nog är man nyfiken på varför de inte gjorde ett tappert försök. Kanske får se nån variant senare om de får ta det till Högsta domstolen sen.

Det trista i sammsnhanget är ändå att det finns folk som ställd inför att analysera ssmma material skulle haft en plan efter några minuter och sen skridit till verket.

Där är polisen lite insnöad ibland och det är lite för mycket ”kan själv”.

Kolla bara hur det ballade ur här med hon An St. Iband är det bättre att låta de som byggt masternas system osv berätta hur det funkar.
Ja, du beskrev den bonusen om koordinat till mig igår då jag frågade.
Citera
2021-04-01, 19:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det är viktigt att hålla isär vanligt dna och mitokondriellt dna (som är aktuellt i denna analys). Mitokondriellt dna ärvs enbart från modern, och ärvs likadant i generationer förutom då mutationer uppstår. Vissa linjer har inte muterat på tusentals år.

Utlåtande och rapport (Expert Opinion respektive Mitochondrical DNA Report) har
erhållits avseende mitokondriell analys av hårstrå,

Från NFCs hemsida

Mitokondrie-dna och bevisvärde
Ett gammalt spår eller ett spår som innehåller väldigt liten mängd dna eller har nedbrutet dna kan ibland analyseras genom analys av mitokondriens dna. Mitokondrierna är så kallade cellorganeller och har en egen dna-uppsättning, "mtdna". Flera kopior av detta dna finns i varje mitokondrie och det finns många mitokondrier per cell. Detta gör att analys kan bli möjlig på kvalitativt sett dåliga spår som den vanliga analysen inte klarar av. Mitokondriens dna ärvs i sin helhet från mor till barn, vilket medför att flera personer har samma variant av mtDNA. Mitokondriellt dna är därför ett mycket bra redskap för att spåra släktskap på mödernet. Men har det något värde vid brottsutredningar?

– Naturligt tappade hårstrån från människa kan ibland bidra med viktig information i en utredning, men innehåller i de flesta fall endast en liten mängd dna. Spår som sådana rotlösa hår, men även äldre ben eller tänder har ofta liten mängd dna och kan analyseras framgångsrikt. Dock så är bevisvärdet lägre, men tillsammans med andra indicier kan resultaten vara användbara, förklarar Marie Allen, professor i rättsgenetik vid Uppsala universitet. Det lägre bevisvärdet för analyser av mtDNA beror på att varianterna är relativt vanliga i befolkningen. De kan förekomma i frekvenser om allt från 1 på 100, till 1 på 30 000.

– Metoderna för analys av dna har utvecklats snabbt. Nu arbetar vi med analyser av en större del av mitokondriens arvsmassa med tekniken NGS, Next Generation Sequencing. Vi planerar att analysera hela det mitokondriella genomet istället för de 5 % av allt mtDNA som vi normalt undersöker. Då kommer bevisvärdet kunna ökas en del, säger Marie Allen. Om varianten av mtDNA avviker får man en säker uteslutning vilket kan få betydelse i en utredning.
Ja, det är en markant skillnad på mtDNA, bra du tog upp det ang rotavdrag.

Edit.
Förr utfördes väl inte dessa analyser i Svedala, hur det är nu har jag inte fördjupat mig i.
Senast redigerad av develi 2021-04-01 kl. 19:39.
Citera
2021-04-01, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag hittar bara att hårprovet testats mot SD och LW. Ingen av dem matchar. Hade utredarna testat fler personer borde det framgått tror jag.
Att inte testa mot HD är skandal. Antagligen har de kastat hennes prover, då hon avfördes som misstänkt.
Att pånytt testa och begära omprov, är nog inte lagligt utan samtycke, fast är man oskyldig och normalt funtad, gör man väl allt för att en våldsam mördare får sitt straff. De har ändå två barn i tonåren, är de inte oroliga att de ska råka ut för LWs mördare?
Citera
2021-04-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Att inte testa mot HD är skandal. Antagligen har de kastat hennes prover, då hon avfördes som misstänkt.
Att pånytt testa och begära omprov, är nog inte lagligt utan samtycke, fast är man oskyldig och normalt funtad, gör man väl allt för att en våldsam mördare får sitt straff. De har ändå två barn i tonåren, är de inte oroliga att de ska råka ut för LWs mördare?

Det skulle inte ge något ur bevisvärde - läs mitt inlägg ovan. HD har troligen exakt samma mtdna som tusentals andra människor (med reservation för att en mutation har skett i nutid - det kan inte uteslutas men är högst osannolikt). Mutationer sker i normalfallet med många tusen års mellanrum. Det enda man kan säga med säkerhet är att det inte är LWs och tydligen inte heller SDs.

Du kan t.ex. ha samma haplogrupp som HD och många fler tusen personer. Mtdna är inte unikt för en individ på samma sätt som vanligt dna.
Senast redigerad av piastrone 2021-04-01 kl. 19:42.
Citera
2021-04-01, 20:05
Medlem
Om lådan och när den ev. lämnades tillbaka... eller rättare sagt inte hade lämnats tillbaka.

Förhör: 2018-09-14.
R*mström uppgav att D*vidsson var i Revinge Hed 3-4 april ( efter att ha tittat i kalendern). R*mström minns inte exakt när det var han frågade D*vidsson om detta och tror inte att han har sett sakerna efter det.

Efter avslutat förhör kompletterande R*mström med följande uppgifter:
R*mström tillfrågade D*vidsson om han hade lagt tillbaka stövlarna i bilen och D*vidsson uppgav då att sakerna fanns kvar i hans garage.

Förhör 2018-09-19
Efter det att han hade pratat med polisen i fredags den 13/9 frågade SR om SD hade lagt tillbaka lådan med stövlar, armeringsjärn mm som SD sa att han hade plockat ur tjänstebilen tidigare under våren. SD svarade då att han hade kvar sakerna i sitt garage men att han skulle se till att dessa kom tillbaka till jobbet.
Senast redigerad av piastrone 2021-04-01 kl. 20:32.
Citera
2021-04-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ja, du beskrev den bonusen om koordinat till mig igår då jag frågade.

Och nu förde du det på tal igen så då fick du svar igen. Och det var väl lika bra att jag svarar här även om frågan ställdes till en annan.

Jag har tänkt lite till på vad som är skillnaden på det som nu kom med. Extraherades som du kallade det.

Och det var ett bra ordval för det är just en extraktion faktiskt.

Det som är med i protokollet är det som jag redan hade analyserat fram ett svar på då alla bakgrundsinfo fanns i fupen.

De behövde i princip bara koka ner den lite längre analysen och göra PM av det. 1,5 månad från ax till limpa tog det för dem.

Så det som redan var ett fördigt paket tog 1,5 månad från inskick till ”publicering” i PM nu förra veckan den 23/3.

Skillnaden då är att 23:34 och 05:23 kunde jag bara dela med mig av min kunskap hur man ska analysera baserat på ett väldigt knapert ”råmateral” i fupen.
Det var inte nyckelfärdigt och då av den naturliga anledningen att jag inte sitter på varken LW:s eller SD:s ”hårddiskar”. Alltså kan jag inte göra det jobbet åt polisen.

Alltså kräver då dessa två utredningar/analyser då än mer tid och resurser vilket de inte verkar ha haft. Copy/paste ”koordinatanalys” tog alltså 1,5 månad. Inte faktisk arbetstid men prioritering och arbetsfördelning och sen knåpades PM:et ihop.

Så däri ligger förklaringen att det var enklare att redigera ett färdigt analysresultat för att presentera denna ”förklaring till koordinater 2018-10-07 än att börja det ganska så mycket mer omfattande arbetet med analys 23:34 och 05:23.
Ligger det i pipelinen eller är under konstruktion så är det väl bra. Eller så startar de upp det spåret om det går åt skogen i hovrätten.
Alternativet är väl att springa och leta efter ett domkraftsskaft i hela Örebro eller nåt. Vilket i sig inte vore fel det heller.
Citera
2021-04-01, 20:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Peter Sjölund som löste Linköpings-fallet utbildades sig bl.a. till kemist här och var mkt aktiv i Västerbottens Släktforskarförening. En stor Internationell DNA-konferens med senaste forskning kommer hållas på Universitetet i mitten på november 2021. Peter Sjölund kommer vara en av talarna.
Peter Sjölund gjorde ett fantastiskt jobb med Linköpingmorden.
Hoppas han löser fler fall åt polisen.
Men ändå bättre skulle det vara om han utbildade poliser så att de själva kan släktforska sig fram till mördare och andra grova brottslingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in