Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
.22or är väldigt underskattade menar jag. En bra 10/22 eller Remington Nylon 66 t.ex. är rimliga vapen, och fullt brukbara med rätt ammunition. Fördelen med dem är att man kan få många skott i målet relativt snabbt, p.g.a. låg till obefintlig rekyl. Man kan också få relativt stora magasin. Nylon 66 har ett magasin för 14 patroner ur minnet, till 10/22 kan man väl få 10, 25 och 50 patroners magasin (också ur minnet).
De här vapnen är ju också väldigt bra för de som har liten vapenvana och låg rekylupptagningskapacitet.
Halvautomatiska hagelvapen vore nog också rätt bra. En vanlig bock fungerar nog den med.
Själv vill jag slå ett slag för de lite modernare bygelrepetergevären i .357 och .44 magnum, t.ex. en Henry Big Boy X, här i .357 magnum, klarar också .38 special.
https://images.gunsinternational.com/listings_sub/acc_22950/gi_101370491/New-Henry-Repeating-Arms-Big-Boy-Steel-X-Model-Lever-Action-Rifle-357-Magnum-38-Special_101370491_22 950_403B05C3F7B77588.jpg
Jag har själv funderat lite på just en sådan bygelrepeter som SHTF-bössa. Ett enkelt rödpunktssikte på bara, och gott om ammunition hemma.
Rent tekniskt så kan nog en 10-22 med 25skotts mag vara ett okej hemförsvarsvqpen. Men juridiskt skulle jag verkligen inte vilja använda min 10-22 som hemförsvarsvapen.
Ponera att jag tar min hagelbössa, öppnar en ask treans jaktlag för att den är närmast, i med ett skott i loppet, sedan två i tuben. Angriparen kommer in i rummet. Ser hqåagelbössan, fortsätter angreppet. 1 skott i bröstet, han faller död ner. Min kameraövervakning visar förloppet.
Rätten dömer att det var försvarbart att skjuta.
Så tar jag istället min 10-22, slänger i ett laddat 25-skotts mag. Angriparen kommer in i rummet, ser geväret, fortsätter angreppet. 1 skott i bröstet. Han fortsätter. Ett skott till i bröstet. Han fortsätter. Nu är han för nära gör att utvärdera varje skott, 11 skott till i bröst och buk. Han faller ihop vid mina fötter och dör sedan på sjukhus.
Rätten bedömer att det var försvarbart att skjuta. Men. Varför hade jag ett laddat magasin till vapnet liggande? Hoppades jag få tillfälle att döda någon?
Varför sköt jag 13 skott? När man vid femtonde genomtittningen av filmen ruta för ruta ser att angriparen börjar falla ihop efter åttonde skottet och tydligt inte längre är en fara. De sista fem skotten är alltså övervåld och han kunde ha överlevt om jag avbrutit självförsvar när angriparen var ofarlig efter åttonde skottet. Därför döms jag ,trots att det var försvarbart att skjuta, till fängelse, men eftersom det var i motiverat självförsvar blir det bara vållande till annans död istället för mord.