2021-04-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du citerade hans variant av Filipposevangeliet 63:30–64:9).

Jag citerade den varianten som står på svenska wikipedia. I sådana fall ett sammanträffande om han citerat den på sin blogg.
Citera
2021-04-01, 16:15
Medlem
Citat:
Det fanns väl inget uttalat krav? De tjänade efter förmåga.
Vad är det för lagligt alternativ du snackar om då?
Citera
2021-04-01, 16:16
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Men hierarkitanken förstår jag inte. De var tjänare som gjorde vad de skulle och det är Gud som avgör en himelsk hierarki. På jorden skulle alla vara bröder och endast ha Jesus som läromästare.

Jesus är väl att anse som gud i detta sammanhanget. Han sa att det bästa för "kristna", alltså inte bara hans lärjungar, är celibatet. Det är nummer ett. Om du inte fixar detta så är äktenskap (med sex) nummer två. Men då får du f-n se till att inte ens titta på en annan kvinna med åtrå i blicken. Lycka till om du är man.
Citera
2021-04-01, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast då kan man ju även hävda att vissa inte klarar att avstå synd överhuvudtaget. Gud gjorde dessa "syndiga" och därför är de utan ansvar.
Nej. Gud har gett oss ett samvete och moral och lagar. Annars skulle Gud vara ansvarig för allt vi gör.
Citera
2021-04-01, 16:19
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej. Gud har gett oss ett samvete och moral och lagar. Annars skulle Gud vara ansvarig för allt vi gör.

Ja, så då bör du försöka tillägna dig celibatet. Du kan inte ha kakan och äta den samtidigt.
Citera
2021-04-01, 16:22
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Jag citerade Jesus. Han lär väl smälla högre teologiskt än Paulus..
Nej, du citerade inte någonting. Jag frågade var någonstans Jesus sade att det är "BÄST att vara könlös". Fick inget svar på det, bara motsägande. Har du något citat, så kom med det så skall jag titta på det.

Citat:
Återigen, du verkar följa Paulus snare än Jesus..
Stämmer inte. Men grejen är att Paulus motsäger inte Jesus.

Citat:
Återigen, Jesus egna ord är mer värt än 1000 "gudsmän".
Jesus är Guds Son, såklart. Jesus är också Guds Ord. Han motsäger inte lagen och profeterna.

Försök ta in det.

Jag uppmuntrar dig till att själv läsa hela Bibeln.
Citera
2021-04-01, 16:27
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Nej, du citerade inte någonting. Jag frågade var någonstans Jesus sade att det är "BÄST att vara könlös". Fick inget svar på det, bara motsägande. Har du något citat, så kom med det så skall jag titta på det.

Suck, pust, stön...

10Lärjungarna sade: ”Om mannens ställning till hustrun är sådan är det bäst att inte gifta sig.” 11Han svarade: ”Alla kan inte tillägna sig detta, utan bara de som har fått den gåvan. 12Det finns sådana som är utan kön från födseln och sådana som av människor har berövats sitt kön och sådana som själva har gjort sig könlösa för himmelrikets skull. Den som kan må tillägna sig detta.”

Matt 19:10-12
Citera
2021-04-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ja, så då bör du försöka tillägna dig celibatet. Du kan inte ha kakan och äta den samtidigt.
Nej. Det ör onaturligt att försöka undvika sexuella drifter. Utan att skada andra förstås. För att Gud vill att vi ska föröka oss och uppfylla jorden. Men han vill inte att vi ska mörda. Och de flesta lever ett helt liv utan att mörda. Långtifrån alla kan leva i celibat. Apostlarna hade också fruar.
Citera
2021-04-01, 16:28
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Suck, pust, stön...

10Lärjungarna sade: ”Om mannens ställning till hustrun är sådan är det bäst att inte gifta sig.” 11Han svarade: ”Alla kan inte tillägna sig detta, utan bara de som har fått den gåvan. 12Det finns sådana som är utan kön från födseln och sådana som av människor har berövats sitt kön och sådana som själva har gjort sig könlösa för himmelrikets skull. Den som kan må tillägna sig detta.”

Matt 19:10-12
Sådärja. Och var någonstans i detta står det att "det är BÄST att vara könlös"? Hittar du det någonstans i texten?
Citera
2021-04-01, 16:31
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Sådärja. Och var någonstans i detta står det att "det är BÄST att vara könlös"? Hittar du det någonstans i texten?

"Sådärja", jag hade redan postat detta tidigare i tråden ditt spån.

Ja, hur tolkar du "den som kan må tillägna sig detta"?
Citera
2021-04-01, 16:32
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej. Det ör onaturligt att försöka undvika sexuella drifter. Utan att skada andra förstås. För att Gud vill att vi ska föröka oss och uppfylla jorden. Men han vill inte att vi ska mörda. Och de flesta lever ett helt liv utan att mörda. Långtifrån alla kan leva i celibat. Apostlarna hade också fruar.

Ok, skit i vad Jesus säger, vad visste han.
Citera
2021-04-01, 16:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Jag citerade den varianten som står på svenska wikipedia. I sådana fall ett sammanträffande om han citerat den på sin blogg.
Det är någon som skrivit in Viklunds formulering på Wikipedia då, för han redogör på sin blogg att det är han som kommit på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in