Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-01, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
På den här sidan har jag hittat någon som avbildat TT: http://anjedani.com/Galleri4.htm

Intressant att få någon form av bild om hur han ser/såg ut...

Det intressantaste med den bilden är kanske att det där INTE ser ut som TT utan snarare som en version av förlaga till fantombilderna...
Citera
2021-04-01, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
TT sökte patent på en produkt 1992 tillsammans med ett företag; Artwork Ingvar Bäckman Produktion AB: https://tc.prv.se/spt-visa-web/servlet/pdf/199244.pdf

Finns en Ingvar Bäckman i Skelleftehamn, av alla ställen. Men han verkar heta Kenneth i tilltalsnamn!?

Onekligen ett kul sammanträffande. Även om jag tror att det inte är samma. Skall dubbelkolla...
Citera
2021-04-01, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, måste det vara. Det kan väl kanske ha varit så att Tomasz fixade fram ett par polare som kunde hjälpa till med det som i polisförhören kallas "renovering av galleriet". En av dem var väl till och med Tomasz bror och så har vi Mariusz W som fortfarande bor kvar i Sverige.

Jag har funderat lite på det här med att några vittnen (Jarl N, Mare R, Henry Nyberg, kvinnan på tunnelbanan och säkert någon annan) kopplar männen de såg till Centraleuropa och menade att männen talade någon form av tyskt språk, dvs en tysk dialekt.

Efter kriget deporterades väldigt många tysktalande personer till Tyskland från Polen trots att de bott där i generationer. Det skulle bli ordning och reda i Europa menade segrarmakterna.

Men det finns faktiskt en liten del av Polen där det tyska språket fortfarande talas av rätt många. Det området heter Opole och ligger i sydvästra Polen. Så här skriver Wikipedia:

Regionen Opole utgjorde en del av den preussiska provinsen Schlesien respektive provinsen Oberschlesien mellan 1815 och 1945, men efter Tysklands nederlag i andra världskriget 1945 hamnade regionen öster om Oder-Neisse-linjen och införlivades med Polen, varefter större delen av den tyska befolkningen fördrevs.

Opole är dock en av de få regionerna i Polen med en betydande tysk minoritet, som uppgår till cirka 10 procent av regionens befolkning och har garanterats minoritetsrättigheter av den polska staten.
Exempelvis är Radłóws kommun (tyska: Radlau) officiellt tvåspråkig, med tyska som andra officiellt språk.

Kanske inte betyder ett smack. Vi får se.

En annan punkt är om vi kan hitta någon slags koppling mellan galleriägaren och personer vi känner till. Tarendi exempelvis. Och via Tarendi andra. Jag spekulerar men tycker att en sådan utredning är viktig. Menar inte att du måste göra allt. Jag menar att vi gemensamt behöver studera frågan närmare.

Jag säger inte emot dig vad gäller detta. Men jag vill ändå nämna ett par saker att tänka på ändå.

Dels hade den polska diasporan mycket kontakter med varandra. Genom kulturföreningar, polska föreningar och liknande. Eller man kanske kom i samspråk vid en katolsk påskmässa eller julfirande och upptäckte att man hade gemensamma intressen ("jag är i byggbranschen", "ah, intressant jag funderade just över en renovering"). Att de kände varandra kan förklaras även av något så enkelt. Vill bara skjuta in det.

Sedan vad gäller tysktalande i Polen så har du rätt. Men observera att den tysktalande minoriteten har normalt även tyska namn (inte polska; i vissa fall kan det vara polska förnamn och tyska efternamn även om det inte är vanligt). och eftersom de här har polska namn så är de sannolikt polsk-talande. Och polsktalande från den delen av Polen har inte tyska som förstaspråk och jag tvivlar på att de skulle använda tyska i sina interna samtal.
Senast redigerad av Auric 2021-04-01 kl. 08:13.
Citera
2021-04-01, 11:40
Medlem
De polska kopplingarna kan vara intressanta med tanke på att Almsäter egentligen har ett polskt namn.
Citera
2021-04-01, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helix321
De polska kopplingarna kan vara intressanta med tanke på att Almsäter egentligen har ett polskt namn.

Det är mycket som skrivs här som blir kryptiskt för mig. Kan ju bero på att jag läser bara lite då och då. Det har gått mig helt förbi att det på något sätt skulle kunna finnas en polsk motvibild bakom MOP. Kan du hjälpa mig på traven?

Varför har denne polack "almsäter" i utredningen tilldelats ett svenskt namn som alias? Mycket kryptiskt.
Citera
2021-04-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Det är mycket som skrivs här som blir kryptiskt för mig. Kan ju bero på att jag läser bara lite då och då. Det har gått mig helt förbi att det på något sätt skulle kunna finnas en polsk motvibild bakom MOP. Kan du hjälpa mig på traven?

Varför har denne polack "almsäter" i utredningen tilldelats ett svenskt namn som alias? Mycket kryptiskt.

"Christoffer Almsäter" heter Krzysztof Dylewski, född 68-10-14 i Polen.
Hans mamma hette Renata Wladyslawa, flyttade från Polen och gifte sig med Nils Börje Almsätter, och tar hans efternamn.

Det var alltså fullständigt logiskt för "Krzystof" att förenkla och försvenska sitt namn till Christoffer Almsät(t)er, som hela övriga familjen heter. Inget mystiskt alls.
Citera
2021-04-01, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av palmemordsarkivet
"Christoffer Almsäter" heter Krzysztof Dylewski, född 68-10-14 i Polen.
Hans mamma hette Renata Wladyslawa, flyttade från Polen och gifte sig med Nils Börje Almsätter, och tar hans efternamn.

Det var alltså fullständigt logiskt för "Krzystof" att förenkla och försvenska sitt namn till Christoffer Almsät(t)er, som hela övriga familjen heter. Inget mystiskt alls.
Så Christoffer Almsäter var 17 år vid mordet. På vilket sätt är han inblandad?
Citera
2021-04-01, 14:39
Medlem
Ingen aning hur han skulle vara inblandad. Styvbrodern är ju i så fall intressantare

http://skyttekretsen.se/res_1998/SM_MagnumFalt-98.pdf
Citera
2021-04-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Leif Zeilons änka ger sin version om Leif Zeilon
Hon säger bland annat att Leif var 173 cm med skor ,ungefär samma längd som Olof Palme.
Leif var mycket upprörd över att OP skulle resa till Moskva.

Änkan kände Bo Ragnar Ståhl
Leif hade en mörkblå anorak och han hade ammunitionsaskar bland annat vita askar med röda kryss på.
Änkan vågade inte lämna in ammunitionen till polisen.
Änkan kontaktade PU 2019 men PU visade svagt intresse då gick hon vidare till swebbtv.

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/273-swedenborgkyrkan-del-3-ankan

Idag får vi höra den andra sidan av historien om Leif, då hans änka framträder i podden. Hon berättar sin historia, som hon upplevde det, och breddar med det bilden ytterligare kring det ämne Tobias och Jonas tittat på de senaste veckorna.

I avsnittet förekommer en del kritik mot en medarbetare till oss. Vi vill därför betona att all kritik, liksom alla åsikter, som framförs i dagens avsnitt är gästens egna och inte speglar poddens syn.
Märklig story. Hon låter ju saklig men ibland låter det som hon läser innantill. Kanske för att komma ihåg allt. Det är för få detaljer kring hur Leif berättar om Palmemordet. Att han säger att han vet vem som sköt behöver ju inte betyda att det var han. Hon tolkar det som att det var han och vill inget veta. Hon vill skydda barnet och det kan man ju förstå men det låter så skumt att han bara dyker upp 1 mars.

Sen att hon slänger kulorna är ju synd om nu det stämmer. Varför berätta såhär långt efteråt? Å andra sidan vad har hon att vinna på att berätta allt det här om det inte ligger nånting i det. Men hur kan hon vara så säker när hon aldrig har pratat med honom om det, skumt.
Citera
2021-04-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Märklig story. Hon låter ju saklig men ibland låter det som hon läser innantill. Kanske för att komma ihåg allt. Det är för få detaljer kring hur Leif berättar om Palmemordet. Att han säger att han vet vem som sköt behöver ju inte betyda att det var han. Hon tolkar det som att det var han och vill inget veta. Hon vill skydda barnet och det kan man ju förstå men det låter så skumt att han bara dyker upp 1 mars.

Sen att hon slänger kulorna är ju synd om nu det stämmer. Varför berätta såhär långt efteråt? Å andra sidan vad har hon att vinna på att berätta allt det här om det inte ligger nånting i det. Men hur kan hon vara så säker när hon aldrig har pratat med honom om det, skumt.

Det var synd att hon inte fick tillstånd att söka igenom vinden efter vapnet.
Om man skulle hitta en 357:a där skulle det kunna bli riktigt intressant
Citera
2021-04-01, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow

Hon snackar skit. Typisk psykopatkärring. Varför skulle Zeilon på 173 cm vara GM?
Citera
2021-04-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det var synd att hon inte fick tillstånd att söka igenom vinden efter vapnet.
Om man skulle hitta en 357:a där skulle det kunna bli riktigt intressant
Ja, då kan man ju börja snacka. Man förstår ju att ägaren inte vill ge tillstånd men om det finns nån substans i det här så borde ju PU ha kollat på det men de hade ju främst SE i pipelinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in