Citat:
Ursprungligen postat av
14thInt
Då har jag fått två svar från myndigheter idag.
Ett ganska väntat och ett ganska intressant.
Tomasz L utvandrade till Polen 2001.
Tomas Interiör bildades så sent som 1985-11-20.
Det indikerar att Tomasz och Jerzy kände varandra sen tidigare. Jerzy hade haft sitt galleri sen 1980 (säte Växjö). Det är inte sannolikt att han skulle välja en okänd person utan referenser från tidigare jobb för att åstadkomma en ståndsmässig lokal.
Ja, måste det vara. Det kan väl kanske ha varit så att Tomasz fixade fram ett par polare som kunde hjälpa till med det som i polisförhören kallas "renovering av galleriet". En av dem var väl till och med Tomasz bror och så har vi Mariusz W som fortfarande bor kvar i Sverige.
Jag har funderat lite på det här med att några vittnen (Jarl N, Mare R, Henry Nyberg, kvinnan på tunnelbanan och säkert någon annan) kopplar männen de såg till Centraleuropa och menade att männen talade någon form av tyskt språk, dvs en tysk dialekt.
Efter kriget deporterades väldigt många tysktalande personer till Tyskland från Polen trots att de bott där i generationer. Det skulle bli ordning och reda i Europa menade segrarmakterna.
Men det finns faktiskt en liten del av Polen där det tyska språket fortfarande talas av rätt många. Det området heter
Opole och ligger i sydvästra Polen. Så här skriver Wikipedia:
Regionen Opole utgjorde en del av den preussiska provinsen Schlesien respektive provinsen Oberschlesien mellan 1815 och 1945, men efter Tysklands nederlag i andra världskriget 1945 hamnade regionen öster om Oder-Neisse-linjen och införlivades med Polen, varefter större delen av den tyska befolkningen fördrevs.
Opole är dock en av de få regionerna i Polen med en betydande tysk minoritet, som uppgår till cirka 10 procent av regionens befolkning och har garanterats minoritetsrättigheter av den polska staten.
Exempelvis är Radłóws kommun (tyska: Radlau) officiellt tvåspråkig, med tyska som andra officiellt språk.
Kanske inte betyder ett smack. Vi får se.
En annan punkt är om vi kan hitta någon slags koppling mellan galleriägaren och personer vi känner till. Tarendi exempelvis. Och via Tarendi andra. Jag spekulerar men tycker att en sådan utredning är viktig. Menar inte att du måste göra allt. Jag menar att vi gemensamt behöver studera frågan närmare.