2021-03-31, 22:52
Medlem
FurirRevaers avatar
Jupp. Särskilt som två av de minderåriga flickorna hade åtminstone en polis som nära släkting. Antar att åtskilliga var rejält förbannade över hur horeriet mörkades. Det hade i alla fall jag varit.
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Ja, det finns nog ovända grytor i denna byk.
Citera
2021-03-31, 23:16
Medlem
TILLÄGG: TT skall enligt uppgift ha beärskat tyska språket. Oklar hur pass väl.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Fantastiskt vad du får fram!

Då har vi Ullas gubbar med WT mordkvällen.

Vittnen som sett män med WT i gränderna före mordet.

Tomas Tarendi som under lång tid kan knytas till gallerier och lokaler i GS. Som själv inför andra hävdar att han följde efter OP. Plus väldigt mycket annat.

Victor Gunnarsson som kan knytas till Gamla Stan och galleri/gallerier.

Ett gäng polacker som hänger i GS.

En företagare i transportbranschen i Luleå som frågade en okänd person om han kunde skjuta OP. Samtidigt som han ombesörjde transporter till ett galleri i GS.

Christoffer Almgren som jobbade hos ett transportföretag vid tiden för mordet. Där hans uppgivna namn är falskt.

Lisbet Palme såg veckan före mordet två personer som hon kopplar ihop med ''mordplatsens två gärningsmän.'' Där en lång blond man nämns.

Plus:

Göran Engström Centerpartiet hade observerat:
"Den långe, blonde man jag sett äta frukost på hotellet var en tysk affärsman tillsammans med en kollega" Hotell Lady Hamilton i Gamla Stan.

''En lång blond man klädd i en lång grön rock iakttogs av ett kvinnligt vittne på tunnelbanan i Gamla stan vid tre tillfällen dagarna före mordet. Mannen talade tyska och var i sällskap med två mörkhåriga män.''

''Riksdagsvaktmästaren Henry Nyberg iakttog tre män utanför ett konstgalleri på Västerlånggatan i Gamla stan veckan före mordet. Den ene var lång och blond och klädd i en grön rock. De tre männen talade tyska med varandra.''

''Vittnet Mare R befann sig på Västerlånggatan i Gamla stan två dagar före mordet. Hon skulle besöka en butik på förmiddagen men butiken öppnade inte förrän en halvtimme senare varför hon promenerade runt lite i omgivningarna. Då noterade hon en lång blond man med ”halmgult hår” som stod med en walkie talkie på en plats helt nära paret Palmes bostad. Mannen såg ut som en mellaneuropé, tysk eller österrikare.''

TA11902, 860520
Den 15 januari 1986 mellan kl. 15.40-16.00, observerade Emma Rothschild en lång, kraftig mörkblond man utanför Olof Palmes bostad. Det kan ha funnits ytterligare en man , mindre och kortare, tillsammans med den förre, men här är hon osäker.

Z8074 Försök 1986 feb vecka 6/7 att hyra lokal på Västerlånggatan 27 eller 29.
E4426-A Rekognoscering 86 feb v. 7/8 av den långe blonde och två män utanför Mårten Palmes arb.plats.

Z8625 860218 Ktrl av den långe blondes (OL) övervakningsåtgärder. Göran Hälsinges gränd.
Z8437 860219, 21, 23 Obehörigt tillträde i källarplanet Västerlång. 47. Värmestuga för övervakare?
C143-3 860220 Rekognoscering av (OA) och den långe blonde (OL) av Lisbeth Palmes arbetsplats.

Dessutom är följande beställt 210316:

Alla handlingar i uppslaget Z-9077-XX. Man med WT i Gamla Stan.

Har du de dokumenten du hänvisar till ovan: Dvs:

Citat:
Z8074 Försök 1986 feb vecka 6/7 att hyra lokal på Västerlånggatan 27 eller 29.
E4426-A Rekognoscering 86 feb v. 7/8 av den långe blonde och två män utanför Mårten Palmes arb.plats.

Z8625 860218 Ktrl av den långe blondes (OL) övervakningsåtgärder. Göran Hälsinges gränd.
Z8437 860219, 21, 23 Obehörigt tillträde i källarplanet Västerlång. 47. Värmestuga för övervakare?
C143-3 860220 Rekognoscering av (OA) och den långe blonde (OL) av Lisbeth Palmes arbetsplats.

Eller har du begärt ut dem men inte fått dem? Jag hittar dem inte på wpu. Om du inte har dem, var hittar du information om dess innehåll?
Senast redigerad av Kall-Kyl 2021-03-31 kl. 23:44.
Citera
2021-03-31, 23:34
Medlem
Citat:
Nu tänkte jag inte på det som en direkt fortsättning, utan som ett exempel på att det kan dölja sig saker bakom polska hantverkare av olika slag.

Det finns dock faktiskt en sak som länkar när jag tänker efter och det är att inspektören Morgan Svensson finns centralt i utredningen även här. Jag har haft ett inlägg om telefonnummer där han kan passa in.

Om vi tänker prostitution och en massa kopplingar till de affärer så tror jag en väg dit är via Danilo Manojlovic, som ju påstås ha slängt mordvapnet i Albysjön 1986 och som hittades troligen mördar 1992
Citera
2021-03-31, 23:39
Medlem
Citat:
Så kan det vara. Men vi hade en bordellhärva med illustra polskor i marginalen som höll på att välta regeringen. Min utredningsnäsa säger att det kan finnas något här bakom. Och då menar jag inte Staffan Tapper.

I flera av dokumenten om TT så pratas det om lokaler som TT tog över från ett antal polska kvinnor. Det är hårt maskat så det är svårt att vara säker på vad det skulle ha varit för verksamet, men det var "flickor" som hade tillgång till lokalerna. Jag har (obekräftade) uppgifter om att TT skall ha varit inblandad i prostitution på något sätt. Eventuellt även inom porrbranschen där han då skulle gå under namnet "Bruno".

Sen finns det dessutom en koppling mellan TT och Danilo, som ju enligt tidigare inlägg kopplas till Aquavit, till prostitution, Karl Serung... ja, det mesta.
Citera
2021-03-31, 23:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Betänk när ni gräver att den lösning ni ser måste kunna förklara hur man kunnat påverka PU i 34 år!

Det är inte troligt att ILLUSTRA personer i marginalen eller ensamagerande kan ha åstadkommit detta och spans kollektiva minnesförlust.

Leder trådarna bort från det är det sannolikt desinformation och fantasier.

Japp. Att förklara PU:s misslyckande med inkompetens går inte menar jag och säkert du också. Att det bladdras om allt möjligt för att störa vårt fokus vet vi också.

Som jag ser det gräver vi i detta läge i saker som är mer intressanta än andra. Vi har flera vittnesuppgifter om övervakare/misstänkta personer vid det här konstgalleriet i GS kort tid före mordet. Bland annat de båda män som LP såg. Om det nu visar sig att dessa polacker (eller andra knutna till galleriet) på något sätt var inblandade betyder inte det att de agerade ensamma.

Länken till folk med inflytande över PU kan vi hitta endast om vi identifierar fotfolket. Tror jag. Man kan så att säga inte börja från toppen. Då virrar man runt utan att få fäste någonstans.

Låt oss koncentrera oss på GS-Grand-mpl-flyktvägen. Vad säger vittnena? Vilka var personerna som agerade på dessa platser? Vilken annan information kan vi rota fram som kastar ljus över frågan? Fanns det personer i detta som hade kontakter med andra personer av intresse?

Med förankring i verkligheten.
Citera
2021-03-31, 23:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Så kan det vara. Men vi hade en bordellhärva med illustra polskor i marginalen som höll på att välta regeringen. Min utredningsnäsa säger att det kan finnas något här bakom. Och då menar jag inte Staffan Tapper.

Vi ska naturligtvis rota fram precis allt vi kan rota fram om detta galleri Art Atrium på Västerlånggatan 28. Alla vittnesobservationer, WT och LP:s båda män exempelvis, är skäl nog. Vi har även den intressanta länken med TT. Jag tror i det här läget ingenting. Låt fakta tala. Men jag känner som du att vi nu är något viktigt på spåren.

Det kan omöjligt vara en slump att det står en fortfarande oidentifierad WT-man exakt på denna plats onsdag 26/2 för att nu lyfta en observation som motiverar fortsatt grävande.
Citera
2021-03-31, 23:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Då har jag fått två svar från myndigheter idag.
Ett ganska väntat och ett ganska intressant.

Tomasz L utvandrade till Polen 2001.

Tomas Interiör bildades så sent som 1985-11-20.
Det indikerar att Tomasz och Jerzy kände varandra sen tidigare. Jerzy hade haft sitt galleri sen 1980 (säte Växjö). Det är inte sannolikt att han skulle välja en okänd person utan referenser från tidigare jobb för att åstadkomma en ståndsmässig lokal.

Ja, måste det vara. Det kan väl kanske ha varit så att Tomasz fixade fram ett par polare som kunde hjälpa till med det som i polisförhören kallas "renovering av galleriet". En av dem var väl till och med Tomasz bror och så har vi Mariusz W som fortfarande bor kvar i Sverige.

Jag har funderat lite på det här med att några vittnen (Jarl N, Mare R, Henry Nyberg, kvinnan på tunnelbanan och säkert någon annan) kopplar männen de såg till Centraleuropa och menade att männen talade någon form av tyskt språk, dvs en tysk dialekt.

Efter kriget deporterades väldigt många tysktalande personer till Tyskland från Polen trots att de bott där i generationer. Det skulle bli ordning och reda i Europa menade segrarmakterna.

Men det finns faktiskt en liten del av Polen där det tyska språket fortfarande talas av rätt många. Det området heter Opole och ligger i sydvästra Polen. Så här skriver Wikipedia:

Regionen Opole utgjorde en del av den preussiska provinsen Schlesien respektive provinsen Oberschlesien mellan 1815 och 1945, men efter Tysklands nederlag i andra världskriget 1945 hamnade regionen öster om Oder-Neisse-linjen och införlivades med Polen, varefter större delen av den tyska befolkningen fördrevs.

Opole är dock en av de få regionerna i Polen med en betydande tysk minoritet, som uppgår till cirka 10 procent av regionens befolkning och har garanterats minoritetsrättigheter av den polska staten.
Exempelvis är Radłóws kommun (tyska: Radlau) officiellt tvåspråkig, med tyska som andra officiellt språk.

Kanske inte betyder ett smack. Vi får se.

En annan punkt är om vi kan hitta någon slags koppling mellan galleriägaren och personer vi känner till. Tarendi exempelvis. Och via Tarendi andra. Jag spekulerar men tycker att en sådan utredning är viktig. Menar inte att du måste göra allt. Jag menar att vi gemensamt behöver studera frågan närmare.
Citera
2021-04-01, 00:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Ursäkta att jag åter frågar, men jag hittar inte det du hänvisar till vad det gäller Föllinge. Där ett avsnitt, eller dokument innehåller beteckningen DH.

Eller missuppfattar jag vad du menar?

Nej, du missförstår inte. Det är jag som måste ha varit sömndrucken när jag läste Liggaren. Jag har fel. Beteckningen för Ove P är EAD. Jag ber om ursäkt.
Citera
2021-04-01, 00:17
Medlem
OPK123s avatar
På den här sidan har jag hittat någon som avbildat TT: http://anjedani.com/Galleri4.htm

Intressant att få någon form av bild om hur han ser/såg ut...
Citera
2021-04-01, 01:33
Medlem
OPK123s avatar
TT sökte patent på en produkt 1992 tillsammans med ett företag; Artwork Ingvar Bäckman Produktion AB: https://tc.prv.se/spt-visa-web/servlet/pdf/199244.pdf

Finns en Ingvar Bäckman i Skelleftehamn, av alla ställen. Men han verkar heta Kenneth i tilltalsnamn!?
Citera
2021-04-01, 07:31
Medlem
Ett par bilder på Tomas Tarendi:

https://www.4shared.com/photo/IPkOL1...01_132642.html
https://www.4shared.com/photo/QbOt6S...idning_19.html
Citera
2021-04-01, 07:45
Medlem
Den översta bilden på tt ger mig christer pettersson vibb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera