Citat:
Ursprungligen postat av
Shunruy
Så en äventyrssugen framåt nyfiken amerikansk tonårstjej raggar upp betydligt äldre europeisk kärlek på nätet. Han åker och hälsar på henne och de har sex tillsammans. Upprepade gånger. Frivilligt. Oroad amerikansk medborgare ser de bägge, blir upprörd över åldersskillnaden och kontaktar polisen.
Snubben häktas i närmre två år och ska sedan sitta i amerikanskt fängelse i 15 år. För ett brott som i hemlandet inte ens hade varit något brott. Vad är det med känslan för proportioner i denna världen?
Det är lagligt i många delstater att äga och bära skjutvapen utan att ens ha licens för vapnet (de kräver alltså ingen licens). Ändå får inte jag göra det i Sverige. Märkligt va? Samma sak för att köra bil, i USA får jag köra bil när jag är 16 år men ändå är det brottsligt i Sverige. Jättemärkligt. Eller så är det så att olika länder har olika lagar som utgår från kulturen och det allmänna rättsmedvetandet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shunruy
Vad säger unga tjejen idag om sin insats?
När hon blir äldre så kommer hon antagligen se med avsmak på vad som hände.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shunruy
Hur gammal var hon när hans brott begicks? 16? 15?
14.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shunruy
Man kan tycka att han borde gjort lite grundforskning på Floridas lagar innan resan. Lätt att säga i efterhand för en utomstående.
Såvitt jag förstod så visste han om att det var olagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
swimmingpool
Ingenting.
Jodå. Det är brottsligt att ha sex med minderåriga även i Sverige men han hade inte fått mer än några månaders fängelse troligen.