2021-03-31, 21:45
Medlem
trngws avatar
Ja, Esbjörn bor hos en fastighetsmogul som är att betrakta som hans närstående, det rimliga är väl att kalla henne sambo, och han har en nära kompis som förstår sig på fastighetsavtal.

Esbjörn möter och pratar under två månader med Ebba om att sälja sin fastighet. Han träffar henne. Det genomförs besiktning av fastigheten under ett par dagar. Det genomförs en värdering av fastigheten av en mäklare och det plockas in ytterligare en mäklare som pratar med Esbjörn och tar fram underlag för köpeavtalet.

Under hela denna tiden nämner Esbjörn inte ett enda ord varken för sin närstående eller för sin nära vän. Men så snart avtalet är påskrivet, så går han till sin nära vän och frågar vad han gjort, och först därefter berättar han för sin sambo, fastighetsmogulen.

Hur trovärdigt är det, om dom nu ska göra gällande att Esbjörn inte medvetet dolt detta för dem, vilket är vad jag tror. Men i alla fall, de hävdar ju att så inte är fallet, så de har ju en hel del frågor att svara på. Varför var ingen av dem med och stöttade Esbjörn vid något enda av alla de tillfällen han träffat Ebba i detta? Vid första mötet kring midsommar då Esbjörn gick hem till Ebba. Vid besiktningen. Vid värderingen. Och inte minst, vid avtalsskrivningen. Om de nu lät Esbjörn göra allt detta på egen hand, varför kunde han då helt plötsligt inte också ordna återbetalning av handpenningen själv, varför kunde han inte ringa Ebba själv. De kommer få en del besvärliga frågor att svara på.

Om nu Esbjörn under två månader inte sagt ett ord till sin närstående eller sin nära kompis om att han är på väg att sälja sin "släktgård", hur närstående och nära kompis är de egentligen då? Och hur mycket vet de egentligen om vad som hänt, om de i själva verket inte visste någonting, eller inte brydde sig det minsta om att stötta Esbjörn under processen inför affären.
2021-03-31, 21:48
Medlem
nova68s avatar
Lite nyfiken är jag faktiskt på var Esbjörn bodde innan 3 Jan 2014, det datum då han flyttade till sin BR i Västerås?
2021-03-31, 21:54
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vid första mötet kring midsommar då Esbjörn gick hem till Ebba.

Vet du vilken dag detta var?
2021-03-31, 21:56
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Citat av Ebba den 19 februari 2021:
"Vad hände mellan att Esbjörn så varmt talade med min femåring om hur bra det skulle bli när köket var renoverat? Att han skulle hälsa på och komma på kaffe, och nu detta?"
Kanske insåg Esbjörn att det var en chimär?

Tänk att du fortfarande bara tramsar. Om Esbjörn ansåg att det var ett villkor för köp att han skulle komma på kaffe när köket var renoverat, skulle han sett till att det fanns med som villkor för köpets fullbordan i avtalet.

Men som du helt säkert mycket väl vet, så var det inte därför Esbjörn ångrade sig. Han ångrade sig för att Ebba började röja på tomten, vilket han visste att hon skulle göra eftersom han gett henne tillstånd att göra just det. Eller tror du att Esbjörn ljuger om orsaken till sin ånger, eftersom du insinuerar andra orsaker?
2021-03-31, 21:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Vet du vilken dag detta var?

Det har angetts en specifik dag i tråden, men jag har inte kollat upp att det var just den dagen då jag inte ser att exakt dag har någon som helst relevans för sakfrågan.
2021-03-31, 21:57
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Citat av Ebba den 19 februari 2021:
"Vad hände mellan att Esbjörn så varmt talade med min femåring om hur bra det skulle bli när köket var renoverat? Att han skulle hälsa på och komma på kaffe, och nu detta?"
Kanske insåg Esbjörn att det var en chimär?
Det tror jag oxå. De där meningarna stärker min tes om att Ebba lite gjorde sken av att han alltid skulle vara välkommen i huset.

Hela det inlägget är konstigt.
2021-03-31, 21:58
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Lite nyfiken är jag faktiskt på var Esbjörn bodde innan 3 Jan 2014, det datum då han flyttade till sin BR i Västerås?

Han sägs ha bott i den lägenheten i 45 år eller så, om jag minns rätt.

Vad är det för information du har om att han flyttade dit 3 jan 2014?
2021-03-31, 22:06
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
"Farfars torp i skärgården" är ett ganska neutralt uttryck ändå. Jämför med "mina föräldrars älskade sommarhus", eller "släktgården" som ger helt andra vibbar. Eller varför inte "rivningsobjektet med tillhörande soptipp" som ger vibbar åt andra hållet?

När det gäller media, så älskar de att vinkla saker och ting. Från dag ett var Ebba den onda och Esbjörn den goda. Något som är enkelt att se på hur de framställs i text och bild. Esbjörn den jättegamla mysfarbrorn och Ebba den onda, hårda yrkespolitikern.

Hade de skrivit neutralt, typ "Ebbas fastighetssaffär har stött på problem, säljaren har ångrat sig". Vad hade det gett för signaler då till läsarna? Förmodligen hade ingen knappt läst artikeln, än mindre suttit här ett halvår senare. Hade media gjort sin plikt och faktiskt ställt motfrågor till Binninge och Esbjörn, så hade det också gett en annan bild av verkligheten.
Och jag tror att det hade varit en marginell skillnad om man kallade det Farfars Torp.
Visst det hade varit skillnad. Men folk tycker det Ebba gjorde var fel hur som haver.
Självklart har reportrarna ställt frågor till Esbjörn och Billinge. Men motfrågor vet jag inte riktigt vad du menar med.
Jag tror knappt Esbjörn kommit på älskade släktgård. Det låter som ett ett utryck myntatat av en journalist.
Jag är nästan säker på att Ebba alltid tillfrågats om hon oxå vill ställa upp.
I början gjorde hon ju det, men jag upplever att det gick så bra för henne.
Hennes livspussel var enligt läsarna inte tillräckligt behjärtansvärt. Och så var det ju den gången hon sa att hon inte skulle genomföra köpet om Esbjörn inte ville.
Så då började hon istället avböja medverkan.
2021-03-31, 22:07
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tack< 3
Tack för korrigeringen det är givetvis Margareta jag menar.

Jag vet att hon ärvt. Jag har läst någonstans att hon tog hand om de där gamla bröderna på ett väldigt bra sätt. Så de kanske ville att hon och inte allmänna arvsfonden skulle få pengarna.

Farbröderna måste hur som haver skrivet ett välmotiverat testamente. Allmänna arvsfonden kollar ofta upp väldigt noga. Om båda arven gick igenom utan att dom lade sig i. Så var det nog inga konstigheter ska du se.

Vi tänker olika om saker helt enkelt. Jag tror inte en massa människor dreglade runt Esbjörn för att roffa åt sig arvet.

Jo jag vet att de sa att han bodde och åt där för enklare vaktmästarejobb.

Så du menar att han flyttat nu? Jag läste att Margareta sagt att det inte var hållbart att han bodde kvar mycket längre på grund av den demens hon upplevde att han hade.

Men jag visste inte att han redan flyttat.

Den ena farbrodern fick på dödsbädden ett besök och hon fick sin underskrift.
Ja Esb har flyttat från Västerås där han varit skriven i 45 år till Uppsala Höganäsg. i Oktober samma dag som MPL fick generalfullmakt. (lgh 1102)
Men dom vill ha in han på ett hem.

Hade det varit ett kärt sommarhus hade dom ju inte låtit det förfalla i årtionde.
2021-03-31, 22:09
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag har länge trott att det inte handlar om pengar, det handlar om mark.
Majkgård samlar på mark.

Mark,makt, mynt dom tre M:en M-gård, MPL och MZ
2021-03-31, 22:13
Medlem
Citat:
Du tror således att det där med kommande kaffestunder med Ebba och barn var en chimär?
Nej, det var du som skrev att du trodde det. Jag tror att han fick ett ultimatum. ”Ångra avtalet eller flytta härifrån för då vill jag aldrig mer veta av dig. Drick gärna kaffe hos Ebba men då får du be henne laga din mat i fortsättningen för på Odalgården äter du aldrig mer i så fall!”
2021-03-31, 22:17
Medlem
trngws avatar
Folk tycker att Ebbas agerande i husaffären är helt korrekt, såväl juridiskt som moraliskt. Det har genomförts flera olika undersökningar på nätet som alla visar en förkrossande fördel för Ebba i dessa frågor, bland annat av Marcus Oscarsson och på sajten Byggahus.se. Ebba ligger dessutom stabilt mycket högt i förtroende hos svenska folket, skyhögt över övriga småpartiledare, dubbelt till fyrdubbelt så högt, i undersökningar hos t.ex. Novus. Och som grädde på moset utsåg svenska folket henne till Årets Kvinna nr 2 mitt i allt detta, som rapporterats av bland annat Aftonbladet.

Den som påstår något annat är bara ute efter att sprida lögner och smutskastning, som alltid helt utan fakta och referenser, som t.ex. trådens eget troll HairyCunt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in