2021-03-31, 10:49
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Noll koll.. Säger jag till dig.. som trodde Sjöbjörnen var John Lundvik, som till skillnad mot Bagge faktiskt gått ut gymnasiet. Bra där!
En av ledtrådarna är ju att Sjöbjörnen i n t e gått ut gymnasiet.
Tydligen ska även Bagge ha sagt i programmet klassfesten att han älskade att höra speakern ropa ut hans namn i tävlingar.
Men du gjorde ju ett tappert försök i allafall.

Ja jo. John Lundvik passade in ovanligt bra på Sjöbjörnen, men det var just den specifika ledtråden du nämnde som resulterade i att han blev mindre relevant. Var väl medveten om att gymnasieledtråden strulade till det. Ser dock inget fel i att undersöka olika personen som kommit på tal, för att sedan kunna jämföra och komma fram till en slutsats.

Vi har båda befunnit oss i samma situation, då du själv droppat namn som Eric Saade och Peter Jöback på godisautomaten. Minst lika off som John Lundvik.
Senast redigerad av peterZiipen 2021-03-31 kl. 10:58.
Citera
2021-03-31, 11:08
Medlem
Råkade se någon repris av programmet häromdagen. Sven Melander var utklädd till nån jävla pingvin. Kommer dock aldrig mer att titta. Finns det inga andra än den där familjen Wahlgren i svensk TV numera. Pernilla dök upp även här och flamsade. Byter man kanal så får man se antingen mamma Christina eller något av barnen Benjamin och Bianca.
Citera
2021-03-31, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sodaman
Jag tänkte DIREKT på Johanna Nordström när jag hörde den där hesa rösten. Hon har ju sjungit en del när jag kollar på Youtube, och det låter bra, så sjunga det kan hon!
tänkte på henne men dräkten såg för smal ut så jag tror att det är Anja Pärson. Fast sångrösten kan var lite för bra för att vara henne. Det lät onekligen som Nordström. Får se om hon har tjocka lår och vader även i dräkten. Det är ju rätt svårt att maskera annars
Senast redigerad av earl.Shaftesbury 2021-03-31 kl. 14:51.
Citera
2021-03-31, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Det är två separata meningar med en ovanligt lång paus emellan, dvs man kan tolka det som att han har ett svenskt rekord i något annat löpning. Man ska inte bli insnöad och tolka ledtråden på ett specifikt sätt för att det passar in på en specifik person. Det sägs inte explicit att det är löpning han har ett rekord i. Det kan vara så, men det behöver inte vara så.

Jag tycker det är tydligt att de vill att man ska tro att sjöbjörnen är en idrottare, det är hela finessen med att fokusera så hårt på löpning och svenskt rekord. Alla ledtrådar stämmer bra, och framförallt - det är ju han som sjunger.

- Inte gått ut gymnasiet
- Varit lärare i reklam
- Har ett svenskt rekord (P16 1000 meter, åtminstone enligt egen utsago)
- Har bytt ett spår mot ett annat, både spår som i skriva låtar och hundar som spårar
- All energi måste ut (diagnostiserad med ADHD)
- Har scenskräck, uppträdde förklädd i Legacy of Sound exempelvis
- Ge sig ut på djupt vatten, förklädnaden i Legacy of Sound var grodmandsdräkt
Citera
2021-03-31, 16:11
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Jag tycker det är tydligt att de vill att man ska tro att sjöbjörnen är en idrottare, det är hela finessen med att fokusera så hårt på löpning och svenskt rekord. Alla ledtrådar stämmer bra, och framförallt - det är ju han som sjunger.

- Inte gått ut gymnasiet
- Varit lärare i reklam
- Har ett svenskt rekord (P16 1000 meter, åtminstone enligt egen utsago)
- Har bytt ett spår mot ett annat, både spår som i skriva låtar och hundar som spårar
- All energi måste ut (diagnostiserad med ADHD)
- Har scenskräck, uppträdde förklädd i Legacy of Sound exempelvis
- Ge sig ut på djupt vatten, förklädnaden i Legacy of Sound var grodmandsdräkt

Jag håller helt och hållet med. Med största sannolikhet är det Bagge. Att andra personer togs upp igen var för att tomten cece snackade om saker hen inte hade någon aning om.
Citera
2021-03-31, 17:08
Medlem
Monstret är ju en kille? Förstår inte riktigt varför folk här gissar på människor av det kvinnliga könet.

Godisautomaten är David Lindgren.
Citera
2021-03-31, 17:41
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidoking21
Monstret är ju en kille? Förstår inte riktigt varför folk här gissar på människor av det kvinnliga könet.

I nuläget är de mest legitima gissningarna:
Godisautomat - Daniel Norberg
Enhörning - Ellen Bergström
Monster - Kicki Danielsson
Sjöbjörnen - Anders Bagge
Jokern - Lotta Schelin

Ge gärna motivering för David Lindgren!
Citera
2021-03-31, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidoking21

Daniel Norberg är 100. Finns en intervju tidigare i tråden där han berättar om talangjakten och att han glömde Bert Karlssons nummer.
Citera
2021-03-31, 20:00
Medlem
Varför är det så få som verkar tro att det är Peter Jöback? Så mycket pekar på honom. Samtidigt som han sätter upp en hand med vit handske så visar de upp ett troll. Den vita handen kan stå för musikalen cabaret som han spelade på Tyrol(troll). Han har varit på en turné med en ekorre på affischen plus att han bor på ekorrstigen. Vunnit talangjakt. Spelade candy i musikalen livet är en schlager (candy man). Guldet blev till sand (golddigger). Har varit röst för Alladin och andra filmer (höras men inte synas). Grisar i bakgrunden(spelat I musikalen Grease). Haft nära kontakt med sin mormor och haft långt hår.
Citera
2021-03-31, 20:32
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krockade
Varför är det så få som verkar tro att det är Peter Jöback? Så mycket pekar på honom. Samtidigt som han sätter upp en hand med vit handske så visar de upp ett troll. Den vita handen kan stå för musikalen cabaret som han spelade på Tyrol(troll). Han har varit på en turné med en ekorre på affischen plus att han bor på ekorrstigen. Vunnit talangjakt. Spelade candy i musikalen livet är en schlager (candy man). Guldet blev till sand (golddigger). Har varit röst för Alladin och andra filmer (höras men inte synas). Grisar i bakgrunden(spelat I musikalen Grease). Haft nära kontakt med sin mormor och haft långt hår.

Väldigt övertygande måste jag säga. Även framträdandet i sig känns väldigt musikal-aktigt. Ledtrådar som ekorren, grisen, samt godisdräkten stämmer verkligen överens med Jöback. Har aldrig riktigt funnits någon klockren koppling mellan dessa ledtrådar och Norberg.

Det som skaver lite är att både Norberg och Jöback har vunnit talangtävling, men att en skillnad där är att det finns en faktisk källa på att Bert Karlsson haft kontakt med Norberg efter vinsten.
Citera
2021-03-31, 20:52
Medlem
Citat:
Varför är det så få som verkar tro att det är Peter Jöback?

Rösten.

Fast för att utveckla är jag högst osäker på om Bert Karlsson upptäckte honom. Jöback var ju med i Sound of Music som tioåring.
Senast redigerad av Straiter 2021-03-31 kl. 20:55.
Citera
2021-03-31, 22:14
Medlem
cece123s avatar
Citat:

Bra, du kom upp med lite mer. Intressant.
Jag tänkte mig Peter som ett andrahandsalternativ, just det där med att referera till guld tex gjorde inte Peter helt ointressant.
Golddigger refererandet - Guldet blev till sand handlar ju om guldgrävare.

Fast, jag tror fortfarande på Daniel,det där med diskandet och Bert, nålade fast min tro lite mer. Jag tänker att syftet med tävlingen är att dra fram människor som folk glömt bort, att ta fram kändisar som har en dold talang eller som jobbar med musik på något vis som inte har direkt med sångarkarriär att göra eller att artister får testa på att sjunga en annan typ av musik de vanligtvis är förknippade med.
Skulle tycka att det vore spännande med Joey Tempest i någon Kentlåt eller något sånt i en lustig liten fårdräkt..
Senast redigerad av cece123 2021-03-31 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in