2021-03-30, 19:23
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkzi
Om man lyssnar på musiken som spelas i bakgrunden i början av Monstret's presentation (när den håller på med kudden) så påminner melodin och saxofonen om just saxofonen i Kikki's "Jag trodde änglarna fanns" med det där norska dansbandet.

Snyggt! Legitimt fynd! Stärker absolut Kicki-teorin.
Citera
2021-03-30, 20:22
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Har noterat att många av ledtrådarna ibland funkat ovanligt bra på många olika kändisar, men att det ibland har saknats den där 'slutgiltiga övertygelsen' hos vissa. Exempel är Godisautomaten som funkade relativt bra på allt från Jimmy Jansson, Martin Stenmarck till Daniel Norberg, fram till det att Linosa länkade ett klipp där Daniel berättade att han vunnit talangtävling och haft Bert Karlsson flämtande efter sig. Det är såpass konkret fakta att det blir svårt att argumentera för någonting annat.

Att jag ens började titta på om Kikki Danielsson eventuellt kunde vara Monstret från början var för att det fanns en ynka kommentar som gav Kikki som förslag på instagram. Mycket verkade stämma in väldigt väl, framför allt att hon gått om en klass, men det kan givetvis fler kändisar gjort. Det som skaver är väl främst att i stort sett att alla i juryn, men även att nästanalla på instagram tror att det är en man. Utöver det så skulle hon hittills vara den enda som är 100% artist. Mönstret har vart att man valt folk inom andra yrkesgruppen men som ändå kan sjunga hyfsat: Bagge, Ellen, Norberg, Melander osv.

Att tycka att Stenmark och Jimmy skulle passa in på Godisautomaten är ju
Då fysik och ledtrådar inte alls var i närheten.
På något vis.
När det kommer till Sjöbjörnen säger han i programmet att han har svenskt rekord i löpning, vilket sammanträffande att
Anders Bagge råkar ha det med..
Citera
2021-03-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
På något vis.

Martin Stenmarck har skrivit många låtar. Martin Stenmarck vann t.ex. en talangtävling 1991. Martin Stenmarck kan mycket väl ha haft långt hår som barn/ung. Martin har skrivit flera låtar som sålt guld. Rösten är rätt lik. Längden passar lika bra in på MS som på DN. .
Citera
2021-03-30, 20:55
Medlem
PissaMedMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Du har inte hört Kikki Danielsson de senaste åren, dessutom i en genre långt utanför hennes comfortzone. Lyssna igen, blunda och tänk Kikki.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=VXq7CUZONaY

Fast så falskt som monstret sjöng har jag svårt att tänka mig att Kikki skulle kunna sjunga. Om man har ett någorlunda gehör (vilket i princip alla artister har) så har man.
Citera
2021-03-30, 21:17
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Martin Stenmarck har skrivit många låtar. Martin Stenmarck vann t.ex. en talangtävling 1991. Martin Stenmarck kan mycket väl ha haft långt hår som barn/ung. Martin har skrivit flera låtar som sålt guld. Rösten är rätt lik. Längden passar lika bra in på MS som på DN. .

Vad jag menar är att de kommer ju med en mängd specifika ledtrådar, som ska i mångt och mycket härledas till just en person.
Det du räknade upp är ju rätt allmängiltigt och intetsägande.
Hur många manliga artister har inte skrivit egna låtar?
Är runt 180 + cm och har haft långt hår liksom.
Man kan ju försöka tänka mer än typ första manliga sångare som dyker upp i skallen.
Ledtrådarna finns ju ute på nätet, den som söker finner. Ledtrådarna är sas inga familjehemligheter direkt.
De fungerar lite som rebusar, så man får ju ibland tänka till lite mer utöver det vanliga. Antar att det är en del av charmen med programmet.
Citera
2021-03-30, 21:36
Medlem
Tycker inte de borde tagit medspecifika ledtrådar likt den om Bert Karlsson redan i avsnitt ett, utan mer diffusa som långt hår och skrivit många låtar.
Citera
2021-03-30, 22:22
Medlem
SmygandeJesuss avatar
Oskyldig underhållning eller satanistisk ritual?
Citera
2021-03-30, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Tycker inte de borde tagit medspecifika ledtrådar likt den om Bert Karlsson redan i avsnitt ett, utan mer diffusa som långt hår och skrivit många låtar.

Håller med, att alla är knäckta här säger ju en del, eller ganska mycket. Det borde vara omöjligt annat än på rösten i de första avsnitten kan jag tycka.
Citera
2021-03-30, 22:43
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
På något vis.
När det kommer till Sjöbjörnen säger han i programmet att han har svenskt rekord i löpning, vilket sammanträffande att
Anders Bagge råkar ha det med..

Man kan koppla mer eller mindre alla ledtrådar till både Jimmy och Martin. Sen får man ju givetvis även ta faktorer som längd, röst, rörelsemönster och kroppshydda i beaktning och då blir ju Martin genast mindre relevant. Men jag klandrar inte dig för att ha noll koll.

Angående Sjöbjörnen så sägs det aldrig att den har ett svenskt rekord i löpning, men A for effort. Det viktiga är att du iallfall försökte!
Citera
2021-03-31, 07:31
Medlem
Citat:
Angående Sjöbjörnen så sägs det aldrig att den har ett svenskt rekord i löpning, men A for effort. Det viktiga är att du iallfall försökte!

"Det var löpning jag blev riktigt bra på. Och jag har faktiskt fortfarande ett svenskt rekord"

Dessutom har de dolt hans dialekt dåligt i ledtrådarna, uppenbart vem det är.
Citera
2021-03-31, 08:42
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Men jag klandrar inte dig för att ha noll koll.

Noll koll.. Säger jag till dig.. som trodde Sjöbjörnen var John Lundvik, som till skillnad mot Bagge faktiskt gått ut gymnasiet. Bra där!
En av ledtrådarna är ju att Sjöbjörnen i n t e gått ut gymnasiet.
Tydligen ska även Bagge ha sagt i programmet klassfesten att han älskade att höra speakern ropa ut hans namn i tävlingar.
Men du gjorde ju ett tappert försök i allafall.
Senast redigerad av cece123 2021-03-31 kl. 08:48.
Citera
2021-03-31, 10:36
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
"Det var löpning jag blev riktigt bra på. Och jag har faktiskt fortfarande ett svenskt rekord"

Det är två separata meningar med en ovanligt lång paus emellan, dvs man kan tolka det som att han har ett svenskt rekord i något annat löpning. Man ska inte bli insnöad och tolka ledtråden på ett specifikt sätt för att det passar in på en specifik person. Det sägs inte explicit att det är löpning han har ett rekord i. Det kan vara så, men det behöver inte vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in