Citat:
Ursprungligen postat av
Jus-sanguinis
Du kan tycka att EA fallit hur illa som helst i livet men hon har uppenbarligen erbjudits behandling och blivit påtvingad densamma vid flera tillfällen och det är klart att hon kan ha tagit emot den men jag gissar att hon inte gjort det.
Oavsett hur tragiskt hennes livsöde är har hon på ett genomtänkt sätt spelat in flera sexuella händelser och klippt i dem för att skicka oskyldiga till fängelse. Det spelar ingen roll hur synd det är om henne om hon försöker skicka oskyldiga i fängelse. Det spelar ingen roll hur mycket vård hon är i behov av Göran Lambertz har rätt att förklara varför han tycker att han blivit lurad.
Nu är svaret på dina frågor att EA manipulerade bevis som hon skickade in och att en annan kvinna framträdde och berättade att EA berättat allt som hänt för henne och att de därefter raderade allt på sina telefoner. Det talar emot ett impulsivt och ogenomtänkt agerande.
Det finns all anledning att gräva vidare när en seriebrottsling fortsätter begå samma brott om och om igen och människor sitter häktade i månader pga. det och domstolen säger att de inte kan bevisa att hon gjorde det med uppsåt.
Jag försöker inte försvara EAs agerande. Det bör IMO vara brottsligt att agera som hon gjort. Att GL agerat olämpligt, vilket han är medveten om och inte försöker dölja, ursäktar inte vad EA gjort.
Vad som hänt GL visar också på viktiga brister i rättsväsendet. GL talar mest om brister i åklagares och förundersökares agerande. Han har säkert rätt i att dom brustit. Men jag menar att det som drabbat GL är en följd av mer allvarliga systemfel. I en strävan att minska risken att skyldiga våldtäktsmän frias har det gått så långt att lagstiftningen och dess utövare har frångått vad vi betraktar som självklara principer i en rättsstat. När ord står emot ord kan målsägaren ges tolkningsföreträde. Allt oftare tillämpas omvänd bevisbörda, dvs. att det i rätten blir upp till den åtalade att bevisa sin oskuld, snarare än att åklagaren behöver bevisa den åtalades skuld. Om detta gör att falskanmälningar leder till att oskyldiga döms så är det naturligtvis ett stort och allvarligt problem. På samma sätt som det är ett stort problem att skyldiga inte ens lagförs. I dom flesta rättssystem, även i vårt, i alla fall utom när det gäller våldtäkt, så krävs bevis och bevisat uppsåt när det gäller allvarliga brott, i vårt fall enligt brottsbalken.
Dom centrala frågorna IMO är dessa. Hur många oskyldiga är vi beredda att ge långvariga fängelsestraff för att minska antalet skyldiga som går fria? Hur mycket är vi beredda att ge avkall på vad som är generella principer i lagen och hur den tillämpas för att minska antalet skyldiga som går fria?
EA bör rannsakas och om hon befinns skyldig, dömas för det hon gjort. Falsk tillvitelse är väl den uppenbara åtalspunkten. Även om det går att bevisa brott tror jag att det kommer att bli svårare, i det här fallet, att bevisa uppsåt. Om brottet bedöms som ringa finns böter på straffskalan. Om inte, och påföljden är fängelse, så får en
RPU begäras. Kanske är det osannolikt att rätten begär en sådan i det här fallet?
–