Citat:
Ursprungligen postat av
liffen
Parametertiden inkrementeras varje gång en detekterbar förändring inträffar någon stans i universum. Om ingenting förändras går varken parametertid eller koordinattid.
Så parametertid avgörs genom att observera händelser. Så den egna observatören avgör tid utifrån antal händelser som observerats, så den egna observatören kan inte veta om det för en utomstående observatör gått 1000 år eller 1 sekund mellan två händelser för den första egna observatören.
Så den egna observatörens egna klocka består av antal händelser hos en periodisk process, så även om den periodiska processen definierar 1 sekund som 10 händelser och den periodiska processen för en utomstående observatör skulle stanna i 1000 år för att sedan fortsätta, så skulle den förstnämnda observatören inte kunna veta det, utan från dennes perspektiv så har det gått 1 sekund efter 10 händelser.
Håller du med?
Är detta i enighet med hur du definierar parametertid, eller menar du någonting annat?
Citat:
Ursprungligen postat av
liffen
För länge sedan arbetade jag med siktesradar för jaktflygplan. När man skall hålla reda på radarekon är det praktiskt att använda nanosekund som tidsenhet och fot som längdenhet. Men man har mycket liten användning av Minkowski-metrik. Man måste hålla isär en reflex i målet och det eko den ger upphov till.
Två bilar kan köra genom samma korsning utan att kollidera. En tredimensionell beskrivning av deras läge är alltså ofullständig. En målsökande robot måste navigera i ett fyrdimensionellt system som har egenskapen att om robotens alla koordinater är lika med målets har den träffat. Hur blir det om vi ser omvärlden i ett sådant system? Fortfarande gäller att jag kan inte veta något om en händelse förrän bilden av den nått mig. Längdkontraktion och tidsdilatation blir alltså samma som enligt relativitetsteori. Och man kan härleda e = mc2 utan att använda imaginära eller icke-ortogonala koordinataxlar. Men en fyrdimensionell värld är mycket större än en tredimensionell och den del vi kan se av den är en mycket liten del. Varför inte börja fundera på vad det innebär?
Så vad är problemet?
Vad innebär det för eventuell problematisk konsekvens?
Vad är problemet med Minkowskimetrik i denna kontext?
Varför skulle inte Minkowskimetriken ta hänsyn till parametertiden?
Vilken metrik tar inte hänsyn till parametertiden?
Hur tar man inte hänsyn till parametertiden?
Vilken hänsyn ska man ta till parametertid som man inte redan gör?
Vad är problemet med koordinatsystemen du kritiserar?
Vad är problemet?
Vad är din lösning?
Använd lätta ord så att jag förstår.