• 1
  • 2
2021-03-30, 22:19
Medlem
mr.demons avatar
Nån som vet hur man gör? Köper frysta förkokta räkor, och följer råd som att värma upp pannan, i med räkorna, snabbt upp med dom. Men dom blir alltid sega i alla fall.

Hur gör ni? Går det att steka dom utan att dom blir sega?
Citera
2021-03-30, 22:22
Medlem
yz44s avatar
Om de redan är kokta behöver de inte stekas, om du ska steka så använd okokta.
Citera
2021-03-30, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Nån som vet hur man gör? Köper frysta förkokta räkor, och följer råd som att värma upp pannan, i med räkorna, snabbt upp med dom. Men dom blir alltid sega i alla fall.

Hur gör ni? Går det att steka dom utan att dom blir sega?

Antar att du tinat räkorna, sakta och försiktigt i kylskåpet, sedan dagen före?

Annars är det nog färsk råvara som gäller för bäst resultat.
Citera
2021-03-30, 22:27
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om de redan är kokta behöver de inte stekas, om du ska steka så använd okokta.

Det är klart att jag vet att dom inte behöver stekas. Men blir ju undrande när man ser klipp på tuben på folk som slänger i sina räkor i pannan och det blir så gott så. Mina blir ju bara sega.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Antar att du tinat räkorna, sakta och försiktigt i kylskåpet, sedan dagen före?

Annars är det nog färsk råvara som gäller för bäst resultat.

Japp. Tog upp räkor nyss ligger i kylen. Tänkte äta dom med stekt ris till lunch i morgon Men så tröttsamt när dom blir sega som fan.
Citera
2021-03-30, 22:32
Medlem
Stek dem medan de är frysta.
Citera
2021-03-30, 22:34
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Det är klart att jag vet att dom inte behöver stekas. Men blir ju undrande när man ser klipp på tuben på folk som slänger i sina räkor i pannan och det blir så gott så. Mina blir ju bara sega.

De använder råa räkor. I Sverige är det tyvärr svårt att få tag på då alla kokas direkt på båtarna. Enda alternativet är utländska jätteräkor.

Ja, det är helt efterblivet. De funkar utmärkt till skagenröra, smörgåstårtor och liknande, men helt oanvändbara för en paella, räkpasta eller andra varmrätter där man ju vill laga till dem själv.
Citera
2021-03-30, 22:35
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Som nämnts ska man ha råa (dom är grå till färgen), sett i frysen ibland på maxi. Tinad och vändas snabbt i HET olja tills dom blir rosa.
Citera
2021-03-30, 22:36
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
De använder råa räkor. I Sverige är det tyvärr svårt att få tag på då alla kokas direkt på båtarna. Enda alternativet är utländska jätteräkor.

Ja, det är helt efterblivet. De funkar utmärkt till skagenröra, smörgåstårtor och liknande, men helt oanvändbara för en paella, räkpasta eller andra varmrätter där man ju vill laga till dem själv.

https://www.youtube.com/watch?v=ftYchu0363Y

Det här är väl ändå förkokta räkor? Mina blir som gummi.
Citera
2021-03-30, 22:43
Medlem
Citat:

Japp. Tog upp räkor nyss ligger i kylen. Tänkte äta dom med stekt ris till lunch i morgon Men så tröttsamt när dom blir sega som fan.

Är de redan kokta så behöver de ju bara toucha stekpannan i princip. Hög temp i pannan, fräs ett par minuter max. Tänk wok, inte kok.

Antar att det är samma princip som när man steker kött:

"När du steker eller grillar kött så inträffar två saker på köttets yta: Karamellisering och Maillard-reaktionen. Kött består till största delen av protein, men små mängder socker karamelliseras på köttets yta och får det att släppa från underlaget. Den kemiska process som är känd som Maillard-reaktionen sker mellan kolhydrater och aminosyror och ger upphov till en brun färg och en mängd smak- och doftnyanser. Om köttbiten i din stekpanna släpper så mycket vätska att den kokar så uppstår inte Maillard-reaktionen. Vatten kokar vid 100 grader, vilket är för lite för att skapa de dofter och smaker som uppstår vid grillning och stekning som sker över 120 grader."

http://www.professionalsecrets.se/sv.../tillaga-kott/
Citera
2021-03-30, 22:51
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=ftYchu0363Y

Det här är väl ändå förkokta räkor? Mina blir som gummi.

Ja, det där var ju det. Jag tror anledningen till att vi ser såna här recept är ett enkelt missförstånd - vi har alltid haft kokta räkor och bara använt dom till majonässmörgåsar... Sen började vi på 60 och 70-talet få utländska influenser och göra den där paellan vi åt på Mallis. Och vi visste inte bättre - så vi körde på med våra kokta räkor.

Visst kan man göra sådär, men då blir det segt.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Är de redan kokta så behöver de ju bara toucha stekpannan i princip. Hög temp i pannan, fräs ett par minuter max. Tänk wok, inte kok.

Ett par minuter gör de garanterat gummiaktiga. Vill man få stekyta, ha superhet panna - olja räkorna lätt. Sen 10 sekunder per sida typ.

Men grejen är att kokta ger en annan konsistens än stekta, plus att man missar chansen att få in andra smaker i räkorna. Och man kan inte heller själv bestämma hur tillagade man vill ha räkorna - de är ju istortsett överkokta från början. Tänk dig hans stekta ris eller nån räkpasta, då vill man ju fräsa de råa räkorna i olja med vitlök och annat som smaksätter räkorna.
Senast redigerad av OdCaBo 2021-03-30 kl. 22:55.
Citera
2021-03-30, 22:58
Medlem
Använd en riktigt het panna och stek räkorna väldigt snabbt. Borde kunna motverka att de blir sega, men jag vet inte. Prova att leka kärnkraftverk i stekpannan och stek dem 5 sekunder på varje sida. Svårt att kalibrera kanske, men ha en riktigt het stekpanna med olja, vitlök och kryddor i och sen släng i räkorna och jobba runt med stekpannan som en spastisk japansk kock i ett par sekunder.

Hoppas det hjälper. Har aldrig provar att göra räkor enligt texten ovan men tycker det låter lovande.
Citera
2021-03-30, 23:04
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Använd en riktigt het panna och stek räkorna väldigt snabbt. Borde kunna motverka att de blir sega, men jag vet inte. Prova att leka kärnkraftverk i stekpannan och stek dem 5 sekunder på varje sida. Svårt att kalibrera kanske, men ha en riktigt het stekpanna med olja, vitlök och kryddor i och sen släng i räkorna och jobba runt med stekpannan som en spastisk japansk kock i ett par sekunder.

Hoppas det hjälper. Har aldrig provar att göra räkor enligt texten ovan men tycker det låter lovande.

Nja, man värmer upp pannan på högsta värne, i med valfritt fett oct ta sedan av stekpannan från plattan, i direkt med rärkorna och kasta runt dem i pannan i typ 10 sekunder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in