Flashback bygger pepparkakshus!
2021-03-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nja, man värmer upp pannan på högsta värne, i med valfritt fett oct ta sedan av stekpannan från plattan, i direkt med rärkorna och kasta runt dem i pannan i typ 10 sekunder.

Ja, det skiljer sig väl inte nämnvärt från det jag skrev? Förutom det att leka kärnkraftverk. Men ja, kör en het panna och dundra på ett par sekunder. Smaklig spis
Citera
2021-03-30, 23:13
Medlem
LaLocas avatar
Köper folk frysta skaldjur?

/bästkusten
Citera
2021-03-30, 23:22
Medlem
Passar på att fråga här: smör eller olja att steka räkor i?
Citera
2021-03-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Ja, det där var ju det. Jag tror anledningen till att vi ser såna här recept är ett enkelt missförstånd - vi har alltid haft kokta räkor och bara använt dom till majonässmörgåsar... Sen började vi på 60 och 70-talet få utländska influenser och göra den där paellan vi åt på Mallis. Och vi visste inte bättre - så vi körde på med våra kokta räkor.

Visst kan man göra sådär, men då blir det segt.

Ett par minuter gör de garanterat gummiaktiga. Vill man få stekyta, ha superhet panna - olja räkorna lätt. Sen 10 sekunder per sida typ.

Men grejen är att kokta ger en annan konsistens än stekta, plus att man missar chansen att få in andra smaker i räkorna. Och man kan inte heller själv bestämma hur tillagade man vill ha räkorna - de är ju istortsett överkokta från början. Tänk dig hans stekta ris eller nån räkpasta, då vill man ju fräsa de råa räkorna i olja med vitlök och annat som smaksätter räkorna.

Frågan är väl om de inte redan är sega eftersom de är förkokta. Då kan kanske ett "långkok" på 2 minuter möra upp dem lite...

Annars håller jag med helt och hållet, hög temp och kortast möjliga stektid är det som gäller.

Vi får väl se om någon lyckas nå ett acceptabelt resultat med kokta räkor. Vore spännande att veta om det går.
Citera
2021-03-31, 00:12
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Ja, det skiljer sig väl inte nämnvärt från det jag skrev? Förutom det att leka kärnkraftverk. Men ja, kör en het panna och dundra på ett par sekunder. Smaklig spis

Jo, det är väldigt viktigt att man drar bort pannan från plattan.
Citera
2021-03-31, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jo, det är väldigt viktigt att man drar bort pannan från plattan.

Okej, jag tror dig. Ska prova nästa gång det vankas räkor, kanske redan till påsken.

Glad påsk, och tack för tipset.
Citera
2021-03-31, 00:18
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Det är klart att jag vet att dom inte behöver stekas. Men blir ju undrande när man ser klipp på tuben på folk som slänger i sina räkor i pannan och det blir så gott så. Mina blir ju bara sega.

Japp. Tog upp räkor nyss ligger i kylen. Tänkte äta dom med stekt ris till lunch i morgon Men så tröttsamt när dom blir sega som fan.

Stek riset och sedan bara vänd ner räkorna när riset är klart.
Citera
2021-03-31, 11:47
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Stek riset och sedan bara vänd ner räkorna när riset är klart.

Gjorde som du skrev. Blev bättre, men ändå ganska så sega.
Citera
2021-03-31, 17:45
Medlem
Bertil85s avatar
måste man steka räkor ?
Citera
2021-03-31, 21:46
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Okej, jag tror dig. Ska prova nästa gång det vankas räkor, kanske redan till påsken.

Glad påsk, och tack för tipset.

Återkom gärna om hur det gick.

Glapåsk!
Citera
2021-03-31, 21:46
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
måste man steka räkor ?

Det har ingen påstått.
Citera