Hej igen. Jag la sent igår kväll upp uppgifter om EAs psykiska (o)hälsa. Många var skeptiska till uppgifterna. Jag har inte gått genom alla inlägg sedan dess så ursäkta om saker upprepas. Det var inga påhitt men svårt att visa då dokument med EAs namn inte får länkas eller skrivas i tråden.
Jag har nu ordnat ett dokument med några utdrag där EAs namn och lite annat är maskat. Hittas längst ned.
Sammanfattningsvis kan sägas att EA var och är allvarligt psykiskt störd och inte bör vistas i samhället. Det grundas på tidigare svår psykiskt sjukdom och andra omständigheter som ännu inte nämnts.
Jag kan ev. få mer detaljerad information inom kort.
Summering:
• EA blev intagen för sluten psykiatrisk tvångsvård med
start 18 januari 2012 enligt LPT 6
• Intressant detalj är att hon då inte hette EA utan hade samma efternamn men fyra andra (konstiga) förnamn.
• EA tvångsvårdades på psyket i Farsta/Skarpnäck där man har resurser för vård 24/7/365
• Om en patient ska tvångsvårdas längre än fyra veckor måsta ansökan göras. Detta gjordes 120220 och då beslutades att EA fick
tvångsvårdas i fyra månader räknat från januari 2012 enligt LPT 8.
• Ansvarig läkare skriver då att
"EA lider av ett livshotande psykiskt och somatiskt tillstånd som hon har bristande insikt i. Tvångsåtgärder är nödvändiga för att kunna fortsätta vården"
Svår situation där man har problem med anorexia och psykisk sjukdom.
• EA medger fortsatt tvångsvård
• Om EAs allvarliga psykiska sjukdom skriver man
"Det är utrett att EA lider av en allvarlig psykisk störning. På grund av sitt psykiska tillstånd och personliga förhållanden i övrigt har hon ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård, som inte kan tillgodoses på annat sätt än genom att hon är intagen på en sjukhusinrättning för kvalificerad psykiatrisk dygnetruntvård.". Man kan alltid spekulera om vad uttrycket
"personliga förhållanden" innebär....
• Ännu intressantare är EAs kommentar
"EA har medgett sådan vård och uppgett att hon inte litar tillräckligt på sig själv för att än så länge kunna vårdas i öppenvård". EA tycker alltså själv att hon inte bör vistas i samhället.
*
Vi hoppar vidare till mitten av 2012 då EA har tvångsvårdats i fyra månader. Fortfarande kvar i Farsta/Skarpnäck. EAs fyra månader av tvångsvård är då klara. Men mer tvångsvård behövs.
• Intressant är att de fyra konstiga förnamnen nu är borta och nu heter hon EA
• 120524 ansöker man, och får beviljat,
fortsatt tvångsvård i högst sex månader från och med 120524 enligt LPT 9. Tvångsvård är alltså beviljad till 121124.
• Ansvarig läkare skriver
"EA har successivt förbättrats under den pågående vårdperioden, men då hon fortfarande kan drabbas av svackor är det viktigt att tvångsvården fortsätter så att den positiva trenden inte vänds". Här mår alltså EA bättre men inte så bra att hon kan vistas i samhället.
• Här påpekar man åter igen att EA lider av en allvarligt psykisk störning.
Sluten psykiatrisk tvångsvård är alltså i detta skede godkänt till 121124. Det har tydligen förekommit många bilder på EA under december 2012 med LS. Det är möjligt att hon blev utskriven 121124 eller kanske tidigare. Det skulle förklara semesterbilderna. Jag kan kanske ta reda på exakta datum men tycker inte det spelar någon rolll. Det är klarlagt att EA är svårt psykiskt stöd och har tvångsvårdats under en längre tid. Om det är i sju eller elva månader är för mig inte relevant.
*
Vi hoppar nu vidare till mitten av 2013.
Jag skrev igår att EA hade vårdats även under 2013 och det stämmer. Exakta datum har jag dock inte. Det är lite förvirrande beslut som jag just nu inte kan tolka.
• 130522 har ansvarig läkare vid Farsta/Skarpnäck ansökt om
"fortsatt tvångsvård" av EA enligt LPT 7.
Det innebär att hon då redan tvångsvårdas. Oklart hur länge detta har pågått.
• 130529 skriver ansvarig läkare ut EA från tvångsvården. Tydligen ansåg man att hon då mådde bättre.
*
Det finns många kunniga skribenter i tråden som för ämnet framåt. Verkar tyvärr även finnas andra som är resistenta mot fakta. Jag hoppas denna information är till nytta för att skapa en bild av EA. Hon mår inte bra och har inte mått bra på väldigt länge.
Psykisk sjukdom och/eller alkohol ska dock aldrig användas som underlag för att hitta på våldtäkter och förstöra människors liv.
Maskat dokument med korta utdrag finns här,
https://docdro.id/ckNjLSY