Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Mig veterligen så har vi aldrig lyckats utrota den här typen av virus som förkylningar och influensor då dom muterar för mycket.
Vaccinen kommer bli värdelösa varje säsong och det ända sättet att förhålla sig till detta är att vaccinera och sedan släppa på och låta naturen ha sin gång tills en tillräcklig imunitet uppstår bland befolkningen. Redan i sommar avtar det nästan helt.
Till hösten kommer vi få en viss smitta (inte alls som nu) som vi helt enkelt får tugga i oss.
Hösten 2022 (kanske 2021) kommer frågan till riskgrupperna - vill du ta årets influensa och covid-spruta? Och sen kommer det rulla på så
Det är vad JAG TROR jag baserar inte detta på annat än sunt förnuft, inte det nya modeordet i tråden "empiri"
Eller så får alla hitta en bunker som du

Det tror inte jag.
Vaccinerna kommer inte alls bli värdelösa varje säsong. De kommer även fortsättningsvis erbjuda ett visst skydd mot nya varianter. En inte alltför avancerad gissning ger dessutom vid handen att dessa vacciner också kommer minska smittspridningen. Möjligen kommer varianterna vandra så pass långt att de får enklare att delvis (inte helt) ta sig runt vaccinerna, men de booster-vacciner som just nu är under utveckling kommer att bredda vaccinernas spektrum så att det blir ännu svårare för viruset att spridas.
Problemet är naturligtvis den tredje världen. Där kan det tyvärr bli så att de tvingas se på när hela befolkningen blir smittad.
Man skall ha klart för sig att när t.ex. AZs vaccin testades så testades det i Brasilien, UK och Sydafrika. Dessutom under en period av hög smittspridning. Då andra vacciner testades på annan plats och under andra perioder är det omöjligt att jämföra dessa vacciner mot varandra.
Det märkliga är att det vi talar om här är skydd mot mild till måttlig sjukdom på en skala som ser ut som följer:
- Asymptomatisk
- Mild
- Måttlig
- Allvarlig
- Kritisk
När man testade Oxfordvaccinet var det således 79% av de vaccinerade som förblev Asymptomatiska. INGEN blev allvarligt eller kritiskt sjuk. INGEN avled. Vi pratar således om att folk fick lite hosta och 38 graders feber i två dagar.
Om man tittar på den lilla ofullständiga studie som gjordes i Sydafrika mot den nya varianten (och sedermera resulterade i att Oxfordvaccinet ratades) så uppmättes 10% effektitet mot mild eller måttlig sjukdom. Det var också här så att folk till stora delar endast fick lite hosta och feber. Om jag fattat den studien korrekt var det dessutom så få som deltog och knappt någon som blev allvarligt sjuk att det inte gick att dra några slutsatser om effektiviteten i fråga om skydd mot allvarlig sjukdom.
Poängen är att vaccinet ger ett visst skydd mot nya varianter och att skyddet kommer hjälpa att trycka ned R0 ganska många tiondelar när man vaccinerat en viss del av befolkningen. Därför tror jag att vaccinet kommer hjälpa till viss del och att nästa generation vaccin i vinter kommer stärka den hjälpen tills viruset inte längre kan ta sig runt pandemiskt.
Det är vad JAG TROR.