2021-03-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja det är tydligt att munskyddsförespråkarna inte förstått att fysiskt avstånd, minskad rörelse bland folk, begränsa kontakten till de egna cellerna, är det som ger de stora effekterna. Kanske det är enstaka kindpussande, festande och kramande maskbärare som lyckas stoppa en smittspridning enstaka fall, men likväl kommer dessa bidra signifikant till ökad smittspridning, trots sina masker.
De som förespråkar munskydd ser dem mest som ett komplement till andra åtgärder. Men det vore ju jättebra om de var så effektiva att man kunde leva helt notmalt ifall man hade dem på. Då hade vi kunnat handla som vanligt, gå på bio eller teater. Men dessvärre så är de inga 100% iga skydd och många vägrar att använda dem.
Citera
2021-03-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, vilken fantasi! Jag tror tvärtom, att vi har massor som rapporterats som döda av Covid när de egentligen dog med Covid. Ca 180 st under 70 år som i övrigt är helt friska har lämnat oss.
Ja så kan man ju resonera. Men i de allra flesta fallså har covid förkortat människors liv med flera år även om de var gamla eller sjuka. Det är definitivt inte så att alla som har dött redan har legat på dödsbädden. Många av de yngre som har dött har haft någon underliggande diagnos, men det behöver inte vara värre än diabetes eller högt blodtryck och de skulle kunnat leva många år om de inte hade blivit smittade.
Citera
2021-03-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Hehe. Inte bara denna tråden. Det här forumet älskar att älta undergången på alla vis som går att hitta på. Finns alltid folk som vill att hela skiten ska brinna.....

Det ger folk en känsla av allvar i ett meningslöst liv. Klimatdomedag och virusskräck är populärt nu. Synd att psykosen ska gå ut över alla andra bara.
Citera
2021-03-30, 17:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det ger folk en känsla av allvar i ett meningslöst liv. Klimatdomedag och virusskräck är populärt nu. Synd att psykosen ska gå ut över alla andra bara.
Så kan det säkert vara för ett fåtal.
Dock är det väl ännu märkligare, rent psykologiskt, att sitta och skriva hundratals inlägg om hur ofarligt Covid är, hur viktigt det är att vara ute och hur dåligt det fungerar med munskydd...
Där har vi något att bita i för en psykolog
Citera
2021-03-30, 17:56
Medlem
Milldues avatar
AstaZeneca hävdar 79% effektivitet på sitt vaccin.. Men har stött på patrull i USA då effektiviteten egentligen är betydligt lägre. Snarare runt 69-74%. Sverige tycks ha satsat på fel häst och måste prångla ut AZ'as vaccin till varje pris verkar det som.

Först var det ju illa för 60+ för att sedan kovända 100% till det bästa för de äldre och sedan ny kovändning igen. Inte undra på att folk börjar tvivla på politikernas propaganda svammel om vaccinet.

"Seems like a pretty big gap. AstraZeneca was claiming a 79% efficacy using the February data whereas most reports show a Feb/March efficacy around 69–74%. The argument is that AZ has been holding back the complete dataset and cherry picking data which isn’t that great."

Sosse regeringen har otvivelaktigt gjort fadäs efter fadäs och otal gånger "med säkerhet" sagt de ena och det andra för att sedan göra 100% kovändningar och då med lika 100% fakta som de lögner de fösrt kläckte ur sig. Fantastiskt att folk inte slängt ut dessa idioter till politiker och tagit över styret av landet. Mycket sämre än vad regeringen hanterat corona får man leta efter.

Sitter det en panel med Somalier och Afghaner och rullar tärning som rådgivare åt Lövet "svetsarn"..?
Citera
2021-03-30, 17:59
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
AstaZeneca hävdar 79% effektivitet på sitt vaccin.. Men har stött på patrull i USA då effektiviteten egentligen är betydligt lägre. Snarare runt 69-74%. Sverige tycks ha satsat på fel häst och måste prångla ut AZ'as vaccin till varje pris verkar det som.

Först var det ju illa för 60+ för att sedan kovända 100% till det bästa för de äldre och sedan ny kovändning igen. Inte undra på att folk börjar tvivla på politikernas propaganda svammel om vaccinet.

"Seems like a pretty big gap. AstraZeneca was claiming a 79% efficacy using the February data whereas most reports show a Feb/March efficacy around 69–74%. The argument is that AZ has been holding back the complete dataset and cherry picking data which isn’t that great."

Sosse regeringen har otvivelaktigt gjort fadäs efter fadäs och otal gånger "med säkerhet" sagt de ena och det andra för att sedan göra 100% kovändningar och då med lika 100% fakta som de lögner de fösrt kläckte ur sig. Fantastiskt att folk inte slängt ut dessa idioter till politiker och tagit över styret av landet. Mycket sämre än vad regeringen hanterat corona får man leta efter.

Sitter det en panel med Somalier och Afghaner och rullar tärning som rådgivare åt Lövet "svetsarn"..?
Var kommer denna information ifrån? Länk?
Citera
2021-03-30, 18:00
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bra frågor (för en gångs skull). Jättebra frågor till och med.

Jag hoppas väldigt mycket på vaccinen. Jag tror att de kommer fortsätta att utvecklas. Förhoppningsvis passerar utvecklingen av vaccinen mutationstakten på viruset. Tror även det kommer komma bredspektrum-vaccin. Vaccin som klarar av att möta alla möjliga mutationer av viruset. Till sist kommer coronan att utrotas med hjälp av vaccinen. Precis på samma sätt som TBC och Polio numera nästan försvunnit.

Mig veterligen så har vi aldrig lyckats utrota den här typen av virus som förkylningar och influensor då dom muterar för mycket.

Vaccinen kommer bli värdelösa varje säsong och det ända sättet att förhålla sig till detta är att vaccinera och sedan släppa på och låta naturen ha sin gång tills en tillräcklig imunitet uppstår bland befolkningen. Redan i sommar avtar det nästan helt.

Till hösten kommer vi få en viss smitta (inte alls som nu) som vi helt enkelt får tugga i oss.

Hösten 2022 (kanske 2021) kommer frågan till riskgrupperna - vill du ta årets influensa och covid-spruta? Och sen kommer det rulla på så

Det är vad JAG TROR jag baserar inte detta på annat än sunt förnuft, inte det nya modeordet i tråden "empiri"

Eller så får alla hitta en bunker som du
Citera
2021-03-30, 18:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det går helt enkelt inte att diskutera med dig. Läs mina tidigare inlägg om munskydd och andra åtgärder. Jag är så trött på dig. Eftersom jag inte är en masochist skriver jag inte längre till om munskydd.

Vad sägs om att ta en promenad i solen och andas frisk luft? Finns ingenting som slår att komma ut i vårsolen och andas fritt. Utan snuttefilt självklart.
Citera
2021-03-30, 18:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så kan det säkert vara för ett fåtal.
Dock är det väl ännu märkligare, rent psykologiskt, att sitta och skriva hundratals inlägg om hur ofarligt Covid är, hur viktigt det är att vara ute och hur dåligt det fungerar med munskydd...
Där har vi något att bita i för en psykolog

Tyvärr verkar det behövs då så många får går frivilligt med på att låsa in sig i sina egna hem och lobbar för att andra ska tvingas till samma miserabla liv som dessutom kostar människor sina jobb och försörjning. För ett virus som 180 pers utan bakomliggande sjukdomar dött i. Helt sinnes är vad det är.
Citera
2021-03-30, 18:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Mig veterligen så har vi aldrig lyckats utrota den här typen av virus som förkylningar och influensor då dom muterar för mycket.

Vaccinen kommer bli värdelösa varje säsong och det ända sättet att förhålla sig till detta är att vaccinera och sedan släppa på och låta naturen ha sin gång tills en tillräcklig imunitet uppstår bland befolkningen. Redan i sommar avtar det nästan helt.

Till hösten kommer vi få en viss smitta (inte alls som nu) som vi helt enkelt får tugga i oss.

Hösten 2022 (kanske 2021) kommer frågan till riskgrupperna - vill du ta årets influensa och covid-spruta? Och sen kommer det rulla på så

Det är vad JAG TROR jag baserar inte detta på annat än sunt förnuft, inte det nya modeordet i tråden "empiri"

Eller så får alla hitta en bunker som du
Det tror inte jag.
Vaccinerna kommer inte alls bli värdelösa varje säsong. De kommer även fortsättningsvis erbjuda ett visst skydd mot nya varianter. En inte alltför avancerad gissning ger dessutom vid handen att dessa vacciner också kommer minska smittspridningen. Möjligen kommer varianterna vandra så pass långt att de får enklare att delvis (inte helt) ta sig runt vaccinerna, men de booster-vacciner som just nu är under utveckling kommer att bredda vaccinernas spektrum så att det blir ännu svårare för viruset att spridas.

Problemet är naturligtvis den tredje världen. Där kan det tyvärr bli så att de tvingas se på när hela befolkningen blir smittad.

Man skall ha klart för sig att när t.ex. AZs vaccin testades så testades det i Brasilien, UK och Sydafrika. Dessutom under en period av hög smittspridning. Då andra vacciner testades på annan plats och under andra perioder är det omöjligt att jämföra dessa vacciner mot varandra.

Det märkliga är att det vi talar om här är skydd mot mild till måttlig sjukdom på en skala som ser ut som följer:
  1. Asymptomatisk
  2. Mild
  3. Måttlig
  4. Allvarlig
  5. Kritisk

När man testade Oxfordvaccinet var det således 79% av de vaccinerade som förblev Asymptomatiska. INGEN blev allvarligt eller kritiskt sjuk. INGEN avled. Vi pratar således om att folk fick lite hosta och 38 graders feber i två dagar.

Om man tittar på den lilla ofullständiga studie som gjordes i Sydafrika mot den nya varianten (och sedermera resulterade i att Oxfordvaccinet ratades) så uppmättes 10% effektitet mot mild eller måttlig sjukdom. Det var också här så att folk till stora delar endast fick lite hosta och feber. Om jag fattat den studien korrekt var det dessutom så få som deltog och knappt någon som blev allvarligt sjuk att det inte gick att dra några slutsatser om effektiviteten i fråga om skydd mot allvarlig sjukdom.

Poängen är att vaccinet ger ett visst skydd mot nya varianter och att skyddet kommer hjälpa att trycka ned R0 ganska många tiondelar när man vaccinerat en viss del av befolkningen. Därför tror jag att vaccinet kommer hjälpa till viss del och att nästa generation vaccin i vinter kommer stärka den hjälpen tills viruset inte längre kan ta sig runt pandemiskt.

Det är vad JAG TROR.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-30 kl. 18:52.
Citera
2021-03-30, 19:05
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det tror inte jag.
Vaccinerna kommer inte alls bli värdelösa varje säsong. De kommer även fortsättningsvis erbjuda ett visst skydd mot nya varianter. En inte alltför avancerad gissning ger dessutom vid handen att dessa vacciner också kommer minska smittspridningen. Möjligen kommer varianterna vandra så pass långt att de får enklare att delvis (inte helt) ta sig runt vaccinerna, men de booster-vacciner som just nu är under utveckling kommer att bredda vaccinernas spektrum så att det blir ännu svårare för viruset att spridas.

Problemet är naturligtvis den tredje världen. Där kan det tyvärr bli så att de tvingas se på när hela befolkningen blir smittad.

Man skall ha klart för sig att när t.ex. AZs vaccin testades så testades det i Brasilien, UK och Sydafrika. Dessutom under en period av hög smittspridning. Då andra vacciner testades på annan plats och under andra perioder är det omöjligt att jämföra dessa vacciner mot varandra.

Det märkliga är att det vi talar om här är skydd mot mild till måttlig sjukdom på en skala som ser ut som följer:
  1. Asymptomatisk
  2. Mild
  3. Måttlig
  4. Allvarlig
  5. Kritisk

När man testade Oxfordvaccinet var det således 79% av de vaccinerade som förblev Asymptomatiska. INGEN blev allvarligt eller kritiskt sjuk. INGEN avled. Vi pratar således om att folk fick lite hosta och 38 graders feber i två dagar.

Om man tittar på den lilla ofullständiga studie som gjordes i Sydafrika mot den nya varianten (och sedermera resulterade i att Oxfordvaccinet ratades) så uppmättes 10% effektitet mot mild eller måttlig sjukdom. Det var också här så att folk till stora delar endast fick lite hosta och feber. Om jag fattat den studien korrekt var det dessutom så få som deltog och knappt någon som blev allvarligt sjuk att det inte gick att dra några slutsatser om effektiviteten i fråga om skydd mot allvarlig sjukdom.

Poängen är att vaccinet ger ett visst skydd mot nya varianter och att skyddet kommer hjälpa att trycka ned R0 ganska många tiondelar när man vaccinerat en viss del av befolkningen. Därför tror jag att vaccinet kommer hjälpa till viss del och att nästa generation vaccin i vinter kommer stärka den hjälpen tills viruset inte längre kan ta sig runt pandemiskt.

Det är vad JAG TROR.

Ja men då tror vi näääästan samma sak, helt otroligt.
Precis som med influensavaccinen så kommer vi försöka förutspå och göra ett nytt vaccin eller boosterdos (egentligen samma sak) med varierande resultat år för år för riskgrupper och äldre.

Naturlig immunitet kommer fungera lika bra för dom yngre som har ett visst skydd mot svår sjukdom.

Jag har sagt hela tiden att jag tror detta till slut blir ännu en influensavariant och jag tror att vi hade fått samma om inte värre problem om influensa a eller b helt plötsligt dykt upp och vi haft noll motståndskraft men det har vi genom en viss flockimmunitet.

Även om flockimmunitet är ett skällsord i tråden så är det precis det vi håller på med frågan är bara hur vi ska nå dit.
Citera
2021-03-30, 19:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Tegnell sa på pkn idag att 80% smittar ej vidare nå nämnvärt iaf utand 20% av de smittade smittar som fan? Stämmer det verkligen?

Ja. Spridningen av Corona-viruset är mycket ojämnt fördelat mellan individer. Den här artikeln beskriver Corona-virusets ojämna spridning. Artikeln skrev 19:e maj 2020, så det kan ha kommit mer aktuell kunskap om detta senare.

Citat från Science:
Why do some COVID-19 patients infect many others, whereas most don’t spread the virus at all?
By Kai Kupferschmidt May. 19, 2020 , 5:25 PM
...
Most of the discussion around the spread of SARS-CoV-2 has concentrated on the average number of new infections caused by each patient. Without social distancing, this reproduction number (R) is about three. But in real life, some people infect many others and others don’t spread the disease at all. In fact, the latter is the norm, Lloyd-Smith says: “The consistent pattern is that the most common number is zero. Most people do not transmit.”

That’s why in addition to R, scientists use a value called the dispersion factor (k), which describes how much a disease clusters. The lower k is, the more transmission comes from a small number of people. ...

Estimates of k for SARS-CoV-2 vary. In January, Julien Riou and Christian Althaus at the University of Bern simulated the epidemic in China for different combinations of R and k and compared the outcomes with what had actually taken place. They concluded that k for COVID-19 is somewhat higher than for SARS and MERS. ... But in a recent preprint, Adam Kucharski of LSHTM estimated that k for COVID-19 is as low as 0.1. “Probably about 10% of cases lead to 80% of the spread,” Kucharski says.
10 % av smittbärarna står för 80 % av smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in