2021-03-30, 15:49
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vetenskap och beprövad erfarenhet. Jag känner till flera stycken som testade positivt förra våren och nu blivit sjuka igen.

Jag känner också en som haft corona två gånger och en annan som blivit smittad trots dubbel dos vaccin. Så kära IMBILDEN vad förslår du att vi gör?

Man kan uppenbarligen bli sjuk igen oavsett hur vi gör så kommer du någonsin komma upp ur bunkern?
Det kommer komma nya mutationer varenda säsong så du kommer aldrig vara säker vet du.

Eller ska vi köra på som vi gör och tro att genom naturlig infektion och vaccinering så får tillräckligt många ett skydd så att corona blir i paritet med dom vanliga influensorna kanske?

Eller du kanske tycker att vi ska försöka utrota coronan trots att den fått fäste i jorden alla hörn och ständigt muterar?

Hur många lockdowns vi än genomför så finns det alltid något ställe på jorden där viruset frodas och puttrar och göttar sig med nya mutationer och vips så slutar vaccinet att fungera.

Det är kört med andra ord vi kommer gå under i denna asiatiska farsot i alla fall om man ska tro alarmisterna i tråden.
Citera
2021-03-30, 15:50
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vi har ju siffrorna. Det är ungefär 160-180 personer utan bakomliggande sjukdomar under 70 år som dött och nu ser det riktigt bra ut om man ser på dödssiffrorna. För tillfälligt har UNDERDÖDLIGHET. Det finns alltså ingen anledning att man som normalt ung och frisk person ska gå runt och vara överdrivet orolig.
Jag håller med om det fetade.
Men.
Som vanligt ignorerar du de andra problem fullständigt. Som belastning på sjukvård och långtidssjuka.

Exempel på fakta som du konstant förnekar/ignorerar:
- Munskydd hjälper mot smittspridning
- Sjukvården är mycket mer belastad pga Covid
- Risken för farliga mutationer ökar ju mer smittspridning vi har
- Det är den allmäna smittspridningen som är avgörande för att skydda riskgrupperna

Ingen smittskyddsorganisation i världen (vad jag har sett) håller med dig i din "kunskap" om hur man bör hantera pandemin.
Citera
2021-03-30, 15:52
Medlem
Citat:
Det är extremt tråkigt och visar att vi borde satsat mkt på att skydda de sköraste. Det gjorde vi inte och det suger hårt. Istället har vi lagt krut på att masstesta fullt friska människor som kunde vårda sig själva hemma i de flesta fall och som klarar av att hantera covid.

Det är ju klart att man borde ha skyddat gamla och svaga mer, framför allt de som är på äldreboenden. I början av pandemin så verkar det som att man bara lät dem dö och därför fick vi väldigt höga dödstal.
Men det är ju samtidigt inte så enkelt att isolera alla gamla och sjuka. Väldigt många vill inte isolera sig heller. Så den strategin låter kanske bra men i praktiken är det ju inte så enkelt att genomföra.
Citera
2021-03-30, 15:53
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Och vad inför idioterna till politiker i sydeuropa då? Jo UTEGÅNGSFÖRBUD. Vilka jävla ärkenötter! Tro fan att de får problem med covid..
Du och dina fakta. Suck.
Jag tycker utegångsförbud är dåligt.
Men.
Självklart minskar smittspridningen om fler stannar hemma. Ifrågasätter du verkligen det?
Citera
2021-03-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag menar allmänna restriktioner. Men då man har upptäckt fall så har man gjort lokala nedstängningar det är helt klart. För annars så blir det ju meningslöst. Det är just detta som är kruxet. Har man väldigt strikta inreseregler så måste man samtidigt kunna sätta in punktinsatser när enstaka fall upptäcks. Detta har även Kina till exempel gjort och det har fungerat. Så naturligtvis är smittspårning och testning enormt viktiga om man vill hålla smittan borta.

Då har vi nog väldigt skilda uppfattningar om vad allmänna restriktioner är.

De får ju inte ens resa inom Australien utan att skaffa Covid-pass.

https://service.vic.gov.au/services/border-permit/home

Ett exempel jag hittade ganska snabbt.
Citera
2021-03-30, 15:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att klargöra vad du är ute efter. Alla normalbegåvade vet vad en halmgubbe är. I ordboken är det en bild på dig.
Det är ju för fanken DU som bygger halmgubbar. Vad är det du inte förstår egentligen?

Du påstod att vi inte vet hur Paracetamol lindrar smärta - jag förklarade att det vet vi, och jag har dessutom refererat till forskning där man talar i de termerna. Det är vitsordat. Bevisat. Klart slut.

Det DU håller på med är ett klassiskt exempel på äkta pursvensk besservisserhybris och oviljan att erkänna att du har fel - och nu senast menar du att jag skall svara ja eller nej på en massa irrelevanta frågor varav vissa handlar om "vad man visste innan man visste".

Herregud vilken patetiskt människa du är. Hur svårt kan det vara att erkänna att "ja, ok, ni visste tydligen hur Paracetamol lindrar smärta.

Pröva det istället för att bygga dina patetiska halmgubbar inbakade i din intellektuella ohederlighet.
Citera
2021-03-30, 15:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du och dina fakta. Suck.
Jag tycker utegångsförbud är dåligt.
Men.
Självklart minskar smittspridningen om fler stannar hemma. Ifrågasätter du verkligen det?

Nej det gör vi inte. Det bästa stället att vara är att vara utomhus just nu. Så stanna hemma är ett dåligt råd.

Ifrågasätter du det?
Citera
2021-03-30, 15:57
Medlem
En anledning till att många är rädda att bli smittade är att man lever i familjer. Den som är ung och bor ensam behöver ju inte vara orolig. Men har man barn så blir det komplicerat.
Vad gör en ensamstående förälder till exempel som hamnar på sjukhus. Ska man ta med sig barnet på sjukhuset. Risken är stor att barnet också är smittat och då vill kanske inte far eller morföräldrar ta hand om barnet. Det finns också folk som inte kan vara borta från jobbet.
Det är sådana saker som många oroar sig för. Inta bara att de skall dö.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag känner också en som haft corona två gånger och en annan som blivit smittad trots dubbel dos vaccin. Så kära IMBILDEN vad förslår du att vi gör?

Man kan uppenbarligen bli sjuk igen oavsett hur vi gör så kommer du någonsin komma upp ur bunkern?
Det kommer komma nya mutationer varenda säsong så du kommer aldrig vara säker vet du.

Eller ska vi köra på som vi gör och tro att genom naturlig infektion och vaccinering så får tillräckligt många ett skydd så att corona blir i paritet med dom vanliga influensorna kanske?

Eller du kanske tycker att vi ska försöka utrota coronan trots att den fått fäste i jorden alla hörn och ständigt muterar?

Hur många lockdowns vi än genomför så finns det alltid något ställe på jorden där viruset frodas och puttrar och göttar sig med nya mutationer och vips så slutar vaccinet att fungera.

Det är kört med andra ord vi kommer gå under i denna asiatiska farsot i alla fall om man ska tro alarmisterna i tråden.

Bra frågor (för en gångs skull). Jättebra frågor till och med.

Jag hoppas väldigt mycket på vaccinen. Jag tror att de kommer fortsätta att utvecklas. Förhoppningsvis passerar utvecklingen av vaccinen mutationstakten på viruset. Tror även det kommer komma bredspektrum-vaccin. Vaccin som klarar av att möta alla möjliga mutationer av viruset. Till sist kommer coronan att utrotas med hjälp av vaccinen. Precis på samma sätt som TBC och Polio numera nästan försvunnit.
Citera
Medlem
Citat:
zero covid är en helt sinnessjuk strategi. Sjukt att folk går med på det.

Det är en fullt realistisk strategi med tanke på att det är människor som står för smittspridningen, ifall viruset skulle spridit sig själv genom luften skulle det varit en svårare situation.
Citera
2021-03-30, 15:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ju klart att man borde ha skyddat gamla och svaga mer, framför allt de som är på äldreboenden. I början av pandemin så verkar det som att man bara lät dem dö och därför fick vi väldigt höga dödstal.
Men det är ju samtidigt inte så enkelt att isolera alla gamla och sjuka. Väldigt många vill inte isolera sig heller. Så den strategin låter kanske bra men i praktiken är det ju inte så enkelt att genomföra.

Samtidigt får det förödande konsekvenser att stänga ner en hel värld. Har du sett hur det ser ut i sydeuropa där folk har blivit av med sin försörjning pga alla lockdowns?

Är det verkligen rimligt? Nope det är det inte... Det är helt sinnesrubbat. Men ingen politiker kommer att ta ansvar för sina handlingar tyvärr.
Citera
2021-03-30, 15:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Man ska inte ropa hej fören man är över bäcken, vi håller tummarna för att det håller i sig och inte leder till svåra biverkningar.

Självklart inte. Jag tror dock att allvarliga biverkningar endast kommer att drabba ett relativt fåtal, precis som med alla andra vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in