2021-03-30, 18:14
Medlem
Reimers avatar
Efter lite mer mailväxling med Uppsala Tingsrätt så kan jag meddela att klockan 14:30 hade inget nytt inkommit till Tingsrätten, Expressen och Aftonbladet verkar inte heller ha fått någon ny information så jag antar att det enda som återstår är att vänta tills imorgon för att få veta om tidsfristen hölls eller inte.
2021-03-30, 18:29
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Efter lite mer mailväxling med Uppsala Tingsrätt så kan jag meddela att klockan 14:30 hade inget nytt inkommit till Tingsrätten, Expressen och Aftonbladet verkar inte heller ha fått någon ny information så jag antar att det enda som återstår är att vänta tills imorgon för att få veta om tidsfristen hölls eller inte.
Brännström på Expressen brukar ju alltid få veta allt nytt av Binninge innan det kommer till tingsrätten, så det kommer antagligen inte in någon mer bevisning för att avtalet skulle vara ogiltigt. Det har väl i princip varit tyst sedan Binninge schabblade med sin efterträdare. Jag antar att Binninge fortfarande är Esbjörns ombud, men frågan är, finns det någon sanktion mot ett ombud som bara lämnar sitt ansvar och drar? Jag tänkte, Binningen är ju varken advokat eller jurist, så disciplinstraff av t.ex Advokatsamfundet lär ju inte hända.
2021-03-30, 18:30
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Jag vet, så trist. Jag har googlat flera gånger. Men det är på morgondagens dagboksbladet vi kommer att få det slutgiltiga beskedet om någon mer dokumentation inkom, har jag förstått det rätt då?
Tack föresten för dina dagboksbladet. De är kanon.
2021-03-30, 18:33
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Skulle du tycka så om du köpt ett hus av en gammal man eller kvinna? Du har sagt upp ditt hyreskontrakt eller sålt ditt hus och på tillträdesdagen dyker inte säljaren upp för att han har ångrat sig. Vi kan ju inte ha en ordning där säljare får ångra sig hur som helst och köpare står där snart utan bostad. Men intressant tanke ändå. Kan du utveckla lite mer hur ett sådant system ska fungera?

- Ska det vara en fast åldersgräns för när man ska ha rätt att ångra en husförsäljning?

- Hur ska köpare som sålt sitt hus eller sagt upp sitt hyresavtal lösa sin egen bostadssituation tycker du?

- Ska köparen ha ersättning för kostnader som kan uppstå genom att säljaren ångrar köpet? Jag tänker på hotellboende, magasinering, övriga kostnader som uppstått med köpet?

- Skulle du själv chansa och köpa ett hus av någon som tillhör de som har ångerrätt? Låt oss säga att personer över 70 ska ha ångerrätt. Är det värt att köpa av dem?
Om jag hade köpt ett hus av en 81-åring och fick ett handskrivet brev om att hen hade ångrat sig. Så hade jag låtet köpet gå tillbaka.
2021-03-30, 18:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Brännström på Expressen brukar ju alltid få veta allt nytt av Binninge innan det kommer till tingsrätten, så det kommer antagligen inte in någon mer bevisning för att avtalet skulle vara ogiltigt. Det har väl i princip varit tyst sedan Binninge schabblade med sin efterträdare. Jag antar att Binninge fortfarande är Esbjörns ombud, men frågan är, finns det någon sanktion mot ett ombud som bara lämnar sitt ansvar och drar? Jag tänkte, Binningen är ju varken advokat eller jurist, så disciplinstraff av t.ex Advokatsamfundet lär ju inte hända.

Yes, det är ju så det sett ut hitintills så det är väl bara att hålla korpgluggarna öppna och försöka ha lite koll på Expressen och Aftonbladet, har för mig att Aftonbladet var först med lite nyheter förra gången det hände något i fallet eller om det var omtugg på gammalt, minns inte riktigt.

Men Binninge lovade ju P*r S*muelsson i deras mailväxling att det inte skulle bli några problem vare sig med bevisuppgift och byte av ombud så något bordfe ju ha kommit in idag.
2021-03-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Om jag hade köpt ett hus av en 81-åring och fick ett handskrivet brev om att hen hade ångrat sig. Så hade jag låtet köpet gå tillbaka.

Brevet var inte handskrivet av honom utan utav någon annan och sen med hans namnteckning under det.
Det skulle till ett möte där de skulle avskriva och göra upp om hur betala tillbaka.
Esb kom dit med en person som gick med honom men vägrade tala om vem denne var och sen gick Esb utan att ha gått genom dörren.

Ebba stod beredd att göra en det ena eller en det andra men Esb avvek.

Vem var det som skrev brevet med annan handstil och vem var med honom till detta mötet?

Ebba kan INTE bryta det första kontraktet utan att Esb hade närvarat,, inte Esbs ombud som vägrade presentera sig.

Handskrivna brevet och denne som icke presenterade sig var antagligen samma person?
Någon i hans omgivning som ville ärva fastigheten?
Någon i hans omgivning som inte ens kunde presentera sig!!

Esb var nog pressad att gå in och säga nej och stopp och belägg vilket var emot hans vilja och därför avvek han.
2021-03-30, 18:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det spelar alltså ingen roll om du redan hade sålt din bostad eller sagt upp ditt hyreskontrakt? Ofta måste man ha sålt sin egen bostad innan man får banklån för att kunna köpa en ny.

Berätta gärna mer hur en sådan lag eller bestämmelse ska genomföras. Ska det vara någon åldersgräns, typ 70 för att få ångerrätt? Hur ska personer som redan sålt sin bostad eller sagt upp hyreskontrakt lösa sin situation om någon ångrar sig? Är det svårt att besvara frågorna jag ställde? Man kan väl flumma lite om att det är självklart att äldre ska ha ångerrätt, men du kan väl berätta hur du tänker att det ska fungera i praktiken?
2021-03-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Sant, det är väldigt mycket fristil och improvisation kring hur man tolkar Bibeln och tron.

Tror Ebba fått göra precis vad hon vill eftersom hon varit Livets Ords utvalda, ger man sig sen ut i verkligheten med sin superkraft att folk lyder och försvarar en blint så kan det bli knepigt dock. Förr eller senare sätter nån ner foten hur mycket man än skriker, ljuger och hotar.
Vi har religionsfrihet i Sverige så det är oväsentligt vad någon tror på eller eventuellt vilken kyrka den tillhör alternativt tillhört. Vid vilken skola någon har studerat blir än mindre betydelsefullt om man nu inte skulle vända på det så har ju Ebba en gedigen utbildning till skillnad från Johann Binninges ofullständiga grundskola och lite komvuxkurser på kåken.Däremot framkommer det i historik att Johann Binninge tillhör Elimförsamlingen i Örebro vilket också är en frikyrka. Tror tyvärr inte Elimförsamlingen är speciellt stolt över sin alldeles egna pedofil
Kanske är en uteslutning på väg?
2021-03-30, 18:50
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag har upplev detta ungefär på samma sätt hela tiden och det har varit ganska klart att hon har varit beredd att backa i affären men har fått dålig respons samt blev uthängd i pressen precis som det planerades, innan "någon" passande kallade in Bränström och gav en helt felaktig bild om en släktgård (som visade sig vara en sommarvisst ) som var helt underbart läge samt värd många miljoner mer än det som Esb ville ha.
Denna vinkling blev enda sidan som visades i media och hur Hon än gjorde blev hon det svarta fåret där.
När sanningen kom i ljuset bleknade anklagelserna och vissa fick snabbt ändra sig.
Jag är ganska säker på att om nu Esb hade varit man nog eller haft ett ombud som ej haft egen vendetta så hade sommarstugan stått i samma ägande i dag som för ett år sen.

Summa
Fastigheten blir EB enligt kontraktet och hon får en skuld till Esbjörn som inte dykt upp
EB bör/bör söka lagfart för att förhindra nya pantbrev tas i hennes framtida fastighet, vilket hon gör och även försäkrar den.
lagfarten kan dröja då det saknas likvidavräkning, men ingen kan belåna den i nuläget.
Ev efterarvingar blir utan fastigheten eftersom Esbjörn är fullt kapabel att ta egna beslut.
Återigen. Så olika man kan se saker.

Jag ser inte att Ebba har blivet utmålad som svarta fåret i pressen. Jag se det som att hon har fått den press hon förtjänar utifrån sitt handlande.

Jag tycker heller inte att ordet släktgård har varit avgörande eller att det varit speciellt missvisande. Även om man kanske borde sagt släkthus. Esbjörn syskon ärvde det efter sina föräldrar och meningen var att det skulle gå vidare i släkten även i nästa generation. Det finns väll massor av lantställen som funnits i familjer i generationer, och som är väldigt kära för dessa personer.

Vad detta hus skulle sluta på vid en öppen försäljning kan vi ju diskutera till leda. Vi kommer troligtvis aldrig att få reda på det. Men vi kan ju konstatera att många tycker priset Ebba gav är rimligt och många tycker att priset Ebba gav är orimligt. Någon sanning har ingen att tillgå.

Jag håller med dig om att Esbjörn valt ett dåligt ombud. Att han inte är man nog betor kanske på att han inte har förmågan att vara det.

Och slutligen om Esbjörn till fullo är kapabelt att genomföra en sådan här stor affär utan hjälp, och huruvida det faktumet att Ebba är Ebba gjorde att han litade så blint på henne är enligt mig kärnfrågan i detta.
2021-03-30, 18:58
Medlem
trngws avatar
Citat:

Hahaha, ja jag är inte förvånad. Nu är det inte längre först ett email till expressen med all information och sedan till tingsrätten. Häromsistens glömde ju ärthjärnan dessutom att skicka in materialet till tingsrätten och expressen blottade sig fullständigt med information från "tingsrätten" som inte fanns hos tingsrätten.

Ja, vi får väl se imorgon om han fått in något till dess.

Nu har ju rätten skickat Binninge ett email och fått besked om att han skall inkomma med yttrande senast idag, men vad jag sett tidigare har ingenting officiellt noterats om detta och det var väl heller inte med i rättens protokoll från MUF'en.

Peddot sitter väl där nu och svettas över vad han skall ljuga ihop denna gång. Är det nu plötsligt vi kommer få se binninge-maffians egna lakejer träda in, mäklaren och läkaren med varsina uppdiktade utlåtande. Det verkar alldeles för osannolikt och chansartat för att det skulle kunna hända. Men som sagt, imorgon vet vi.
2021-03-30, 19:01
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det spelar alltså ingen roll om du redan hade sålt din bostad eller sagt upp ditt hyreskontrakt? Ofta måste man ha sålt sin egen bostad innan man får banklån för att kunna köpa en ny.

Berätta gärna mer hur en sådan lag eller bestämmelse ska genomföras. Ska det vara någon åldersgräns, typ 70 för att få ångerrätt? Hur ska personer som redan sålt sin bostad eller sagt upp hyreskontrakt lösa sin situation om någon ångrar sig? Är det svårt att besvara frågorna jag ställde? Man kan väl flumma lite om att det är självklart att äldre ska ha ångerrätt, men du kan väl berätta hur du tänker att det ska fungera i praktiken?

HairyCunts uttalanden är bara rent trams, hen säger vad som helst för provocera andra, och bortser fullständigt från saker som att Ebba ligger ute med en halv miljon och att Esbjörn "stängt dörren" och vägrar prata med henna. Så nej, inte ens hen hade bara släppt det, även om hen skriver det på flashback. Ett utmärkt exempel på att man inte ska tro på allt folk skriver på nätet
2021-03-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Hahaha, ja jag är inte förvånad. Nu är det inte längre först ett email till expressen med all information och sedan till tingsrätten. Häromsistens glömde ju ärthjärnan dessutom att skicka in materialet till tingsrätten och expressen blottade sig fullständigt med information från "tingsrätten" som inte fanns hos tingsrätten.

Ja, vi får väl se imorgon om han fått in något till dess.

Nu har ju rätten skickat Binninge ett email och fått besked om att han skall inkomma med yttrande senast idag, men vad jag sett tidigare har ingenting officiellt noterats om detta och det var väl heller inte med i rättens protokoll från MUF'en.

Peddot sitter väl där nu och svettas över vad han skall ljuga ihop denna gång. Är det nu plötsligt vi kommer få se binninge-maffians egna lakejer träda in, mäklaren och läkaren med varsina uppdiktade utlåtande. Det verkar alldeles för osannolikt och chansartat för att det skulle kunna hända. Men som sagt, imorgon vet vi.
I MUF-protokollet står:

Svaranden föreläggs att senast den 30 mars 2021 inkomma med
1) svar på den i sammanställningen ställda frågan samt övriga eventuella kompletteringar och preciseringar,
2) eventuella synpunkter på detta protokoll och den bilagda sammanställningen, samt
3) preliminär bevisuppgift.

Vill vi vara snälla kan han nog komma in per Mail under några timmar än.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in