2021-03-30, 09:16
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har klippt ganska ordentligt men det är detta jag vill bemöta.
Stycke 1
Jag upplever det helt tvärt om emot dig. Jag upplever att flera tillhör de som försvara Ebba. Jag upplever oxå dessa som mer aggressiva. Egentligen kanske inte mot Esbjörn som person. Men mot alla runt honom. Dessa personer har även ett grövre sätt att utrycka sig. Man beskriver människor som horor häxor och diverse andra mindre trevliga epitet. De använde oxå stor ord i sitt utlåtande om andra skribenter.

Jag upplever heller inte att de går i svarsmål, det är de som styr tråden och är dominerande i den. Jag tycker till sist att den påstådda svartmålningen av Ebba inte förekommer. Självklart ifrågasätts hon. I allt ifrån fester på röda mattan och umgänge med gammal man mitt i en pandemi. Till raderade/ändrade Facebook inlägg och hennes samröre med livetsord.
Ebba är ju en av de två huvudpersonerna i denna tråd och där med är det inte konstigt.

Stycke 2.
Menar du mig? Jag har funnit på Flashback sedan 2007. Tyvärr dog mitt första jag då jag 2012 blev utloggad av misstag och viste inte mitt lösenord.
Hade du kunnat följa mig tillbaka så långt hade du sett att jag är här i skov. Jag fastnat för ett ämne ett par gånger om året, och då är jag väldigt aktiv i en tråd en period.

Jag tycker inte att Ebba-supportrarna är aggressiva i denna tråd, men jag har följt denna tråd sporadiskt så jag kan ha missat en hel del. Jag tycket tvärtom att några var de är ytterst sakliga, en debattör här åkte och besökte fastigheten, fotat och visat här, tagit fram prisuppgifter på andra liknande fastigheter etc. Sådant uppskattar jag.

Det är dock sant att personer kring Esb har kritiserats och att antydningar har gjorts mot dem. Men dessa valde ju faktiskt helt själva med att driva detta offentligt genom Facebook hota med politisk skandal.

Jag har inte syftat på dig, jag skrev reggad 2012 så du behöver inte ta åt dig. Och alla som kritiserar Ebba behöver heller inte vara s-märkta troll, däremot uppfattar jag personligen en del av de som deltar i tråden som det.

En personlig fråga till dig bara. Du spenderar onekligen rikligt med tid i denna tråd, vad får det att engagera dig så mycket i denna fråga? Detta fascinerar mig faktiskt väldigt mycket. Jämför denna fråga, med ta tex att det svenska elnätet höll på att braka samman när vi hade normalvinter i 3 veckor, eller att stora stadsdelar bokstavligen tas över av kriminella grupperingar, så är väl denna affär av en ganska underordnad betydelse, eller? Även en fråga som Federleys relation med en för vissa brott dömd man som han lät sin dotter bo tillsammans ser jag som en större fråga än denna.

Dessutom, av den information som har presenterats i denna tråden, kan du se någonting som skulle kunna tala till Ebbas fördel? I början av tråden var jag ytterst tveksam till Ebbas agerande, men efter ha läst många inlägg i denna tråd, sett intervju med Esb, etc så ändrade jag min åsikt. Finns det något som skulle kunna få dig att ändra uppfattning i frågan?
2021-03-30, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Den liksom jag som undrar vad Aktuellt Fokus och vem Kim Fredriksson är: https://web.archive.org/web/20201001064324if_/https://sverigesradio.se/artikel/7474559
Alltid denne Kim...
Var det inte han som försökte elda upp McDonalds i Linköping för ett antal år sedan när han var som aktivast i AFA?
2021-03-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Alltid denne Kim...
Var det inte han som försökte elda upp McDonalds i Linköping för ett antal år sedan när han var som aktivast i AFA?
Jag backar, det var Martin Fredriksson jag tänkte på. Shit.
2021-03-30, 11:32
Medlem
Citat:
Alltid denne Kim...
Våldsvänstern AFA ligger bakom Rättsäkerhetsorganisationen och Magasinetparagraf deras våldskapital är likställt en terrororganisation.
Monica Pernroth Lüllmaa har tapetserat sin Fb med lovord till denna terrororganisation .De ligger bakom såväl bomber som bränder mot sina motståndare.
2021-03-30, 11:50
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ja, fullmakter och dylikt brukar scannas in för att sedan skickas via e-post eller så faxar man klabbet. Fax är något de flesta myndigheter föredrar, de flesta myndigheter och sjukvård använder inte ens e-post till viktiga handlingar. Nu har du fått lära dig det.

Det är mycket vanligt att man håller på sina handlingar till sista minuten eller till då receptionen har stängt. Så är det troligen även i detta fall. Det innebär att du och dina gelikar får vänta tills morgondagen med denna olidliga spänning om vad Binninge ska komma med

Att du är ett stort fan av Ebba och ser henne som en gudinna är väl okey, men det blir lite pinsamt för din del alltså när du är oförskämd mot dem som inte håller med dig. Du vinner inga poäng genom att kränka andra skribenter och kalla dem för idiot och dylikt. Det visar bara att man inte kan slå hål på andras argument

Har slutat vara aktiv i denna tråd och gick in bara för att se om Esbjörns ombud skickat in något innan deadline, men var tvungen att kommentera det här.

Vad är det du sitter och påstår? Vilka är dessa ”de flesta myndigheter” som inte använder e-post? Jag har i jobbet kontakt med både tingsrätter, förvaltningsrätter och myndigheter dagligen. Allt går via mail eller i värsta fall vanlig post.

Fax? Hahaha!
2021-03-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananias
Våldsvänstern AFA ligger bakom Rättsäkerhetsorganisationen och Magasinetparagraf deras våldskapital är likställt en terrororganisation.
Monica Pernroth Lüllmaa har tapetserat sin Fb med lovord till denna terrororganisation .De ligger bakom såväl bomber som bränder mot sina motståndare.
Japp!
Mycket otrevlig organisation som tyvärr inte fått korrekt behandling pga slapp press. De använder tom deras huvudmän som ord medarbetare. Jag tog tyvärr fel på Kim och Martin men vi tänker på samma svin.
2021-03-30, 12:06
Medlem
Citat:
Japp!
Mycket otrevlig organisation som tyvärr inte fått korrekt behandling pga slapp press. De använder tom deras huvudmän som ord medarbetare. Jag tog tyvärr fel på Kim och Martin men vi tänker på samma svin.
Ja,jag förstod dig och visste att de samarbetar Rättssäkerhetsorganisationen med..

https://twitter.com/RolandXSweden/status/415044062551343104?s=20

https://www.friatider.se/vansterextremist-kan-fa-langt-fangelsestraff
Senast redigerad av Ananias 2021-03-30 kl. 12:41.
2021-03-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Den liksom jag som undrar vad Aktuellt Fokus och vem Kim Fredriksson är: https://web.archive.org/web/20201001064324if_/https://sverigesradio.se/artikel/7474559
Drivs av en avhoppad nazist som gått över till AFA och blivit kommunist i stället.
I en rapport från Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, från 2018 om autonoma rörelser på nätet finns Aktuellt Fokus med. FOI skriver bland annat att artiklarna i Aktuellt Fokus “ofta har en anarkistisk vinkling med fokus på klass” och sajten beskrivs som den autonoma vänsterns motsvarighet till flertalet alternativa medier med invandringskritisk och nationalistisk vinkel. Aktuellt Fokus placeras i rapporten tillsammans med vänsterextrema AFA - Antifascistisk aktion*.
Det är alltså sådan källor som man måste hänvisa till för att hitta argument till varför man borde skrota hela den nuvarande fastighetslagstiftningen och införa en ångerperiod vid fastighetsöverlåtelser. Om säljaren helt plötsligt ångrar sig och vill ha sitt hus tillbaka så är det bara att lämna igen nycklarna. Då måste man verkligen vara noga vid avtalsskrivningar så den förra ägaren godkänner eventuella framtida färgbyten på fasaden eller trädfällningar i trädgården.

Frågan är om denna ångerfrist ska vara en vecka eller tio år. Men det beslutas säkert vid någon partikongress så småningom, när proletariatet tagit makten.

Modellen med rättvisa rättegångar där alla parter får ta del av all bevisning ska också skrotas. Nu ska det införas en modell där delar ska hemligstämplas för motparten och skriftliga bevis ska faxas in två minuter före midnatt så motparten helst inte ens ska kunna läsa dokumenten innan dom avkunnas.

Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Får faktiskt hålla med Aktuellt Fokus om att Ebba Buschs senaste drag tyder på desperation. Hon inser säkert att hon i allmänhetens ögon begår ett övertramp när hon kräver att få tillgång till åldringens sjukjournaler och undersökningar för att göra en egen ”psykutredning” på honom med hjälp av någon hon fixar fram som inte undersökt mannen—som om Tingsrätten inte skulle klara av att bedöma detta. Kampen för att rädda köksbordskontraktet som hon fått åldringen att skriva på efter långvarig övertalning måste ha fått henne att totalt tappa alla moraliska spärrar, kristna såväl som medmänskliga. Detta drag avslöjar på ett fullkomligt skoningslöst vis hennes rätta ansikte: gränslös, cynisk, girig och egocentrerad.
Ebba Buschs nya övertramp
Under utredningen av fallet framgår det att Ebba Busch gav 3,9 miljoner för fastigheten men att en fastighetstaxerare senare har värderat fastigheten till 5,7 miljoner kronor. Om den oberoende värderingen stämmer innebär det att Ebba Busch köpte fastigheten till ett underpris på nästan två miljoner kronor.
/.../
Som om underpris och psykisk press av en 81-åring inte vore nog. Nu visar det sig dessutom att KD-ledaren desperat har begärt att ta del av alla psykologiska undersökningar som gjorts av Esbjörn. Det uppger Ebba Buschs jurist Katrin Björklund. Ett slags all time low för KD-ledaren. Alla förstår ju att det handlar om att försöka misskreditera Esbjörn. Ebba Busch hade nämligen inte förlorat något på att låta tingsrätten bedöma undersökningarna på egen hand. Men istället ska det läsas känsliga undersökningar i syfte att misskreditera en åldring. Det är vad man kallar ynkedom.”
2021-03-30, 17:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag tycker inte att Ebba-supportrarna är aggressiva i denna tråd, men jag har följt denna tråd sporadiskt så jag kan ha missat en hel del. Jag tycket tvärtom att några var de är ytterst sakliga, en debattör här åkte och besökte fastigheten, fotat och visat här, tagit fram prisuppgifter på andra liknande fastigheter etc. Sådant uppskattar jag.

Det är dock sant att personer kring Esb har kritiserats och att antydningar har gjorts mot dem. Men dessa valde ju faktiskt helt själva med att driva detta offentligt genom Facebook hota med politisk skandal.

Jag har inte syftat på dig, jag skrev reggad 2012 så du behöver inte ta åt dig. Och alla som kritiserar Ebba behöver heller inte vara s-märkta troll, däremot uppfattar jag personligen en del av de som deltar i tråden som det.

En personlig fråga till dig bara. Du spenderar onekligen rikligt med tid i denna tråd, vad får det att engagera dig så mycket i denna fråga? Detta fascinerar mig faktiskt väldigt mycket. Jämför denna fråga, med ta tex att det svenska elnätet höll på att braka samman när vi hade normalvinter i 3 veckor, eller att stora stadsdelar bokstavligen tas över av kriminella grupperingar, så är väl denna affär av en ganska underordnad betydelse, eller? Även en fråga som Federleys relation med en för vissa brott dömd man som han lät sin dotter bo tillsammans ser jag som en större fråga än denna.

Dessutom, av den information som har presenterats i denna tråden, kan du se någonting som skulle kunna tala till Ebbas fördel? I början av tråden var jag ytterst tveksam till Ebbas agerande, men efter ha läst många inlägg i denna tråd, sett intervju med Esb, etc så ändrade jag min åsikt. Finns det något som skulle kunna få dig att ändra uppfattning i frågan?
Det är spännande hur individuellt man tolkar text. Jag väljer att tänka att du talar sanning och att det är så du upplever tråden.

Jag upplever den totalt tvärt emot. På Flashback antar jag att vi alla har tolkningsföreträde på vår egen läsupplevelse.

Jag tycker oxå att det finns de här som argumenterar för Varför de tycker att Ebba har rätten på ett bra och konstruktivt sätt.
Men jag tycker att det finns ett par användare som inte gör det och att deras retorik är under all kritik. Det är synd, för ibland säger de riktigt intressanta saker och har bra infallsvinklar. Men det kan vara svårt att se bland allt pubertalt raljerande de använder sig av. När personangreppen haglar och sakfrågan inte kommenteras, så blir de enligt mig bara oseriösa och svårts att ta på allvar.

Att någon/några skrev offentligt på Facebook är sant. Men tillbaka kakan på den smutskastningen vet ju inga gränser.
Tillexempel någon som kommenterar Binninges facebooks fru. Denna hustru var ju definitivt inte den som hotat med offentlig skandal. Bordellmamman, stalkerern och marockanskhoran har vi oxå kunnat läsa om. Att svartmåla personer runt om är något enligt mig bara sker hos Enbaister.

Mitt eget engagemang i den här frågan tyckte jag att jag var tydlig med i mitt förra inlägg. Jag fastnar för en tråd eller en fråga med jämna och ojämna mellanrum. Det betyder självklart inte att det inte finns många andra frågor som är viktiga. Du nämner några. Men de frågorna gör inte den här frågan mindre viktig.

Men bara för att Federley är pedofil får inte Ebba lura en gammal man på sitt hus.

För mig är det tvärt om. Ju mer information jag får om detta här och via media. Ju mindre talar till Ebbas fördel. Jag upplever mer och mer att hon faktiskt medvetet och metodiskt bearbetat Esbjörn för att få köpa huset. Jag upplever att hon har dribblat kring värderingarna och betalat ett oförskämt lågt pris. Jag upplever att hon vaggat in Esbjörn tryggheten i att hon ska sköta hela affären och att hon utnyttjat sin position för vinna hans tillit.

Jag har svårt att se något som skulle få mig att ändra uppfattning i denna fråga. Det enda Esbjörn säger är ju att han har ångrat sig. Om det var en eller tio dagar efter kontraktsskrivningen är inte så viktigt för mig. Det var iallafall innan köpebrevet var undertecknat.

För mig räcker det faktiskt att han ångrat sig. Han är en gammal man som säger att han vill ha kvar sitt hus och han upplever att det är i det minnena efter föräldrar, syskon och en svunnen tid sitter.

Det faktum att man kan få juridiskt rätt mot en sådan man, gör inte att man måste anse sig ha rätt att utnyttja den. Jag anser med andra ord att Esbjörn med rätt av sin ålder och sin kognitiva funktionsnedsättning faktiskt kunde få ett frikort.

Jag anser att Ebbas motiveringar ( förutom skrivet kontrakt) är väldigt dåliga och väldigt bortskämda. Huset skulle passa i mitt livspussel. Det är bra för barnen att bo nära pappa. det finns hus till salu i Marielund. Bara inte exakt precis på Kullen där Ebba vill bo. Och det faktumet att hon verkar tycka att hon av dessa skäl har bättre rätt till huset än Esbjörn gör det svårt för mig att tro att något kommer fram som gör att jag ändrar åsikt.
2021-03-30, 17:47
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Sant, det är väldigt mycket fristil och improvisation kring hur man tolkar Bibeln och tron.

Tror Ebba fått göra precis vad hon vill eftersom hon varit Livets Ords utvalda, ger man sig sen ut i verkligheten med sin superkraft att folk lyder och försvarar en blint så kan det bli knepigt dock. Förr eller senare sätter nån ner foten hur mycket man än skriker, ljuger och hotar.
Precis så, i mina ögon så framstår hon som ett bortskämt barn som hela sitt liv gått fri från att se sitt eget ansvar i det som händer. Någon som levt priviligerat och i en verklighet där det varit självklart att hon och hennes nära är lite bättre.

Intressant är ju att Livetsords grundare Ulf Ekman lämnat sekten och bett om ursäkt till all församling medlemmar som under hans tid som pastor blivet behandla illa.
2021-03-30, 18:08
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det är spännande hur individuellt man tolkar text. Jag väljer att tänka att du talar sanning och att det är så du upplever tråden.

Jag upplever den totalt tvärt emot. På Flashback antar jag att vi alla har tolkningsföreträde på vår egen läsupplevelse.

Jag tycker oxå att det finns de här som argumenterar för Varför de tycker att Ebba har rätten på ett bra och konstruktivt sätt.
Men jag tycker att det finns ett par användare som inte gör det och att deras retorik är under all kritik. Det är synd, för ibland säger de riktigt intressanta saker och har bra infallsvinklar. Men det kan vara svårt att se bland allt pubertalt raljerande de använder sig av. När personangreppen haglar och sakfrågan inte kommenteras, så blir de enligt mig bara oseriösa och svårts att ta på allvar.

Att någon/några skrev offentligt på Facebook är sant. Men tillbaka kakan på den smutskastningen vet ju inga gränser.
Tillexempel någon som kommenterar Binninges facebooks fru. Denna hustru var ju definitivt inte den som hotat med offentlig skandal. Bordellmamman, stalkerern och marockanskhoran har vi oxå kunnat läsa om. Att svartmåla personer runt om är något enligt mig bara sker hos Enbaister.

Mitt eget engagemang i den här frågan tyckte jag att jag var tydlig med i mitt förra inlägg. Jag fastnar för en tråd eller en fråga med jämna och ojämna mellanrum. Det betyder självklart inte att det inte finns många andra frågor som är viktiga. Du nämner några. Men de frågorna gör inte den här frågan mindre viktig.

Men bara för att Federley är pedofil får inte Ebba lura en gammal man på sitt hus.

För mig är det tvärt om. Ju mer information jag får om detta här och via media. Ju mindre talar till Ebbas fördel. Jag upplever mer och mer att hon faktiskt medvetet och metodiskt bearbetat Esbjörn för att få köpa huset. Jag upplever att hon har dribblat kring värderingarna och betalat ett oförskämt lågt pris. Jag upplever att hon vaggat in Esbjörn tryggheten i att hon ska sköta hela affären och att hon utnyttjat sin position för vinna hans tillit.

Jag har svårt att se något som skulle få mig att ändra uppfattning i denna fråga. Det enda Esbjörn säger är ju att han har ångrat sig. Om det var en eller tio dagar efter kontraktsskrivningen är inte så viktigt för mig. Det var iallafall innan köpebrevet var undertecknat.

För mig räcker det faktiskt att han ångrat sig. Han är en gammal man som säger att han vill ha kvar sitt hus och han upplever att det är i det minnena efter föräldrar, syskon och en svunnen tid sitter.

Det faktum att man kan få juridiskt rätt mot en sådan man, gör inte att man måste anse sig ha rätt att utnyttja den. Jag anser med andra ord att Esbjörn med rätt av sin ålder och sin kognitiva funktionsnedsättning faktiskt kunde få ett frikort.

Jag anser att Ebbas motiveringar ( förutom skrivet kontrakt) är väldigt dåliga och väldigt bortskämda. Huset skulle passa i mitt livspussel. Det är bra för barnen att bo nära pappa. det finns hus till salu i Marielund. Bara inte exakt precis på Kullen där Ebba vill bo. Och det faktumet att hon verkar tycka att hon av dessa skäl har bättre rätt till huset än Esbjörn gör det svårt för mig att tro att något kommer fram som gör att jag ändrar åsikt.

Jag har upplev detta ungefär på samma sätt hela tiden och det har varit ganska klart att hon har varit beredd att backa i affären men har fått dålig respons samt blev uthängd i pressen precis som det planerades, innan "någon" passande kallade in Bränström och gav en helt felaktig bild om en släktgård (som visade sig vara en sommarvisst ) som var helt underbart läge samt värd många miljoner mer än det som Esb ville ha.
Denna vinkling blev enda sidan som visades i media och hur Hon än gjorde blev hon det svarta fåret där.
När sanningen kom i ljuset bleknade anklagelserna och vissa fick snabbt ändra sig.
Jag är ganska säker på att om nu Esb hade varit man nog eller haft ett ombud som ej haft egen vendetta så hade sommarstugan stått i samma ägande i dag som för ett år sen.

Jag skrev detta i oktober och kan nog säga att det stämmer ganska bra än:
Den 18/10 2020

Lite funderingar i soppan
Esbjörn förhör sig om priser i området, kanske för ett framtida försäljning
EB har nära & kära i området (ca 15 år ?) och har letat efter en fastighet att köpa.

Hon får reda på att Esbjörn har gjort efterforskningar och söker upp honom
och hon ger ett prisförslag på fastigheten.
Han godtar inte detta utan ger ett förslag som EB godtar.
Han vill inte lägga onödiga pengar på mäklare.

Ca 2 veckor går

Hon upprättar ett kontrakt som skrivs under och handpenning förs över.
Han säger att han kommer ihåg att hon tjatat sig till ett kontrakt.
Han kommer inte ihåg att han skrivit på ett kontrakt.
Han kommer plötsligt ihåg att han har gjort det eftersom han ångrade sig dagen efter?

Han kommer inte ihåg att han lovat och även varit med vid huset och tagit bort sly mm.

Han medelar att han inte vill genomföra försäljningen i ett brev ca 2 dagar före tillträdesdagen. oklart om EB fått läsa detta.
Han kan inte betala tillbaka pengarna eftersom han inte vet hur.
Han kommer inte till banken på förutbestämd dag för att avsluta affären, då kunde han framfört sitt ångrande.
EB skriver ett brev till honom och ber att han hör av sig, och skickar även info någon dag senare om vad det kan bli för repressalie vid kontraktsbrott

Summa
Fastigheten blir EB enligt kontraktet och hon får en skuld till Esbjörn som inte dykt upp
EB bör/bör söka lagfart för att förhindra nya pantbrev tas i hennes framtida fastighet, vilket hon gör och även försäkrar den.
lagfarten kan dröja då det saknas likvidavräkning, men ingen kan belåna den i nuläget.
Ev efterarvingar blir utan fastigheten eftersom Esbjörn är fullt kapabel att ta egna beslut.
2021-03-30, 18:12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Skulle du tycka så om du köpt ett hus av en gammal man eller kvinna? Du har sagt upp ditt hyreskontrakt eller sålt ditt hus och på tillträdesdagen dyker inte säljaren upp för att han har ångrat sig. Vi kan ju inte ha en ordning där säljare får ångra sig hur som helst och köpare står där snart utan bostad. Men intressant tanke ändå. Kan du utveckla lite mer hur ett sådant system ska fungera?

- Ska det vara en fast åldersgräns för när man ska ha rätt att ångra en husförsäljning?

- Hur ska köpare som sålt sitt hus eller sagt upp sitt hyresavtal lösa sin egen bostadssituation tycker du?

- Ska köparen ha ersättning för kostnader som kan uppstå genom att säljaren ångrar köpet? Jag tänker på hotellboende, magasinering, övriga kostnader som uppstått med köpet?

- Skulle du själv chansa och köpa ett hus av någon som tillhör de som har ångerrätt? Låt oss säga att personer över 70 ska ha ångerrätt. Är det värt att köpa av dem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in