2021-03-30, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med tanke på hur skum han är och t.ex. beskrivs av fd kollegor så kan man misstänka honom för mycket.
Men jag tror inte det varit så mycket svinn där. På sin höjd har han behållit nån pryl som tillhörde projektet men med tanke på arbetsinsatsen så var väl han eller nån annan värd det då typ. Om han har 200 coins med älgmotiv kvar hemma så låt så vara då osv.

Han har nån TV, Sodastream, massagestol, Spa, robotklippare, gps i bilen, kajakjäveln, ungarna använder sina skoldatorer och han använder jobbdatorn och jobbmobil istället för att köpa egna. Han köper tekniska prylar på Alibaba osv. En typisk Biltema och Rustakille.

Klätterutrustningen är inte så avancerad och han köper kläder från billiga märken på Intersport/Stadium och sen nån Haglöfs då och då. SOC och Everest all over the place alltså.

Hans blåa gympadojjor var väl från Stadium Outlet eller vad det var.

Verkar mer som nån random familj i 45-års åldern. Två löner hade de när HD väl jobbade och verkar vara väldigt kostnadsmedvetna. Han håller på och ska köpa pellets i bulk osv. Solceller för att spara pengar. Strösselsvinnet gör att barn blir återbetalningsskyldiga osv.

Han köper två nya cyklar hösten 2017. En säljer han mellan mars 2018 och mordet. En fin cykel med nypris över 20 000 kr. En del i hushållningen efter skilsmässan antagligen. Den andra är den som är aktuell mordnatten.

Möblemang och inredning hos både SD och HD är väldigt enkel. Billigt och funktionellt.

Blocket och Tradera har gått varmt generellt tänker jag. Vilket inte är fel.

De har varit på resor men även där så är det matsäck, kaffe i termos istället för Starbucks osv. De bor nog rätt billigt. Vandrarhem och sånt. Man ser inte så mycket ”lyx” typ Vingresor och romantiska spaweekends för att titta på andra romantiska par i badrock på slott.

Min ”analys” är att de sparat för att resa och för att kunna ägna sig åt sitt favoritintresse och barnens aktiviteter. Han har tjänat hufsat bra genom åren och Örebro är inte Manhattan direkt vad gäller boendekostnader.

Finns ett väldigt begränsat utrymme att fuska sig till ens 10 000 kr i ett sånt projekt inbillar jag mig.

En hyfsat bra förklaring, men det räcker inte.
I mina ögon är stöld helt förkastligt, också mindre summor. Till och med snatteri. Visst kan man resa på ett mkt billigt sätt, men hur ofta?

Nu fastslår jag iom detta inte att SD har stulit på t.ex sin arbetsplats. Men tjänster och gentjänster och hållhakar brukar människotyper som SD vara bra på att skaffa sig. För att kunna hota med vid behov. Binda upp folk till sig. Det är som ett nöje, som en del av luften de andas.
Citera
2021-03-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En hyfsat bra förklaring, men det räcker inte.
I mina ögon är stöld helt förkastligt, också mindre summor. Till och med snatteri. Visst kan man resa på ett mkt billigt sätt, men hur ofta?

Nu fastslår jag iom detta inte att SD har stulit på t.ex sin arbetsplats. Men tjänster och gentjänster och hållhakar brukar människotyper som SD vara bra på att skaffa sig. För att kunna hota med vid behov. Binda upp folk till sig. Det är som ett nöje, som en del av luften de andas.

Även om man lever på budget kostar saker som skilsmässa, resor (om än på budget), hus, amorteringar osv.

Att slå bort saker lättvindigt på grund av att det ev inte finns lyxvaror är inte riktigt min still. Pengar kan flöda utan materiella ting köpes.

Jag säger som dig, jag kan inte bortse från att han haft svarta pengar som tillskott hos familjen. Kom ihåg HD har varit långtidssjuk, det kostar mycket.
Citera
2021-03-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag tror det ska till väldigt markanta skäl för att någon ska höras igen i HR? Det borde tillkommit något nytt... Men HR kommer ju att höra deras slingrande, ljugande och ignorans på inspelningarna, väl? Bara att lyssna på det väcker alla som inte är döda. Och jag utgår från att domarna i HR är smarta och välutbildade i dessa frågor.

Jag som vanlig människa har varit på flera gangster/shariagängs-rättegångar genom åren och har sällan hört folk slingra sig så desperat, ignorant och nonchalant som JG och HD framför allt.

Attityden att de (SD, HD, JG och SOA) tror att de står över vanliga människor, vänner, kollegor, grannar och Sveriges lag, det är skrämmande, och det visar även att vi har med folk att göra som tror de är smartare än både polis, åklagare, domstolar och det övriga rättsväsendet.

Men, högmod går före fall...

Jag är säker på att det blir livstid för SD och sen kommer de andras eventuella inblandning att granskas ingående. Sannolikt är väl det delvis redan på gång?

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

SD om varför han fnissar och skrattar i TR gällande det brutala mordet på en vacker och levnadsglad 3-barnsmamma.

https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC
Vilka kommer att döma i hovrätten? Är det offentligt ännu?
Citera
2021-03-30, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo då människor ljuger även i rätten trots att de är oskyldiga i brottet i sig. Det är bl a därför närmast anhöriga inte vittnar under ed.

Vi får räkna med att JG och HD lämnas ifred från polis- och rättsväsendet framöver tills det dyker upp "riktig" bevisning för deras skuld i mordet. Lögner är inte bevisning enligt den vetenskap och forskning rättssystemet följer. Det är bara lekmän som gör analyser av att ljugande människor är skyldiga till brott.

Nä. Och att inte säga någonting alls är ju inte en lögn. Annat än indirekt, då man kanske undanhåller en för fallet såpass viktig information som t.o.m skulle kunna lösa ett brott?
Citera
2021-03-30, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns iofs en tredje variant, ett mellanting, där remsan blir en trigger - utan att utesluta hans genrep på helgen som han då uppenbart backar ur.
Dvs om han överväger mord men är vacklande, remsan blir en reminder om cachekrig och kickoff i sista minuten innan USA.
Planlagt men hastigt beslut ang iscensättande.

Snart iväg på drömresa med drömkvinnan, det ska bli så bra nu.
Han klarar ju uppenbart inte av att lämna LW och i hans fyrkantiga värld ser väl lösningar på problem ut så där, han har resonerat i lika absurda termer förut.

Det är fullt möjligt att han kan vara vacklande och remsan får bägaren att rinna över men jag misstänker att han under ett tag redan bestämt sig och bara peggar upp (fixar massa konstiga, mer eller mindre fungerande, alibi och aktiviteter hela mordkvällen) och inväntar rätt tillfälle.

Varianten på helgen blev för osäker, för mycket folk i rörelse, för många som placerat han i omgivningen. Inklusive polisen. Det fungerade inte så bra i realiteten!

Han är kanske inte alltid så smart (tänker på kontakten med polisen bla) men han är bakslug och gränslös, vill ha sista ordet/vinna. Precis som du säger- fyrkantigt lösningsorienterad i absurdum.
Citera
2021-03-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns ointelligenta psykopater, ja, likaväl som övrig population.
SD beskrivs dock intelligent - men socialt inkompetent och är väldigt rigid.

Faran ang psykopater ligger i att de är väldigt finslipade, sociala kameleonter - ju högre IQ desto mer smidig och adaptiv.
En förmåga att läsa av andra och lära in likt en copy cat.

Felberäkningar beror knappast på en kall hjärna med högt IQ utan snabba belöningar i jakt på dopamin, spänningssökande som adrenalinjunkie och påföljande lågt konsekvenstänk och snabbt uttråkad.
Du skriver och beskriver Stefan Davidssons problematik väldigt bra.
Problematiken är inte en religion så man får kartlägga ?
Är det kriminella pengar Stefan sprider i kring sig ?

Svart katt slickar sig om munnen ?
Citera
2021-03-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bra beskrivet. Stämmer väl med min uppfattning.

Ja inget drömläge han försatt sig i direkt.

Lösningen blir därefter.

Uppenbarligen går prestige före moral.
Citera
2021-03-30, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja inget drömläge han försatt sig i direkt.

Lösningen blir därefter.

Uppenbarligen går prestige före moral.
Vad gick först dörren eller vinden eller förståndet
~Jag måste ha missförstått något~
Citera
2021-03-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Vad gick först dörren eller vinden eller förståndet
~Jag måste ha missförstått något~

Vill du utveckla?
Citera
2021-03-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Vill du utveckla?
Stefan måste missuppfattat något, Lena blev ihjälslagen för Stefan har kort stubin.

Vill du säga vad du menar jag kanske missförstod något
Ang. Moral och prestige.
Citera
2021-03-30, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det problemet hade väl LW? Hon kunde inte förstå att folk lade skulden på henne och bröt kontakten med henne när det var SD som burit sig illa åt mot henne. Hon förstod inte hur folk skulle reagera mot henne när affären blev känd. Hon kunde inte räkna ut hur SD skulle reagera på hennes hot och krav.

Samtidigt skrev eller sa ju LW till någon/ några att hon trodde att SD skulle kunna döda henne.
Men kanske hon innerst inne inte trodde att han skulle gå så långt...
Trots att hon hade fått smaka på hans humör när hon vägrade kliva ur bilen mm.

Att hon reagerade på att JG bröt kontakten med henne och kallade henne hora är ju inte särskilt konstigt. LE och JG var ju nära vänner. Hans agerande mot LW var konstigt.

Inte att han blev upprörd och chockad, men till den grad att han bröt kontakten och kallade eller pratade om henne i hatiska termer...

Det är anmärkningsvärt.

(Och nej, hans amerikanska kristna uppväxt är ingen förklaring till detta, som du tidigare spekulerade i. Jag har tillräckligt många amerikanska, kristna vänner för att kunna påstå att jag har rätt där).

Har du exempel som visar att LW inte förstod varför folk (inte bara JG och HD, JS och Fredrik) la skulden på henne och inte SD? (Jag säger inte att du har fel, är bara intresserad av att veta. I Fredriks fall så verkade han ju ta avstånd från både LW och SD).
Citera
2021-03-30, 13:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Protokoll källhänvisning s 78 ff i kompletteringen akt 17 till hovrätten är intressant att kika i. Man får en vettig tidslinje med bilder och allt för 13/5 Jag har annars undrat vad de där svarta skärmdumparna hon tog på kvällen 14/5 var och hittade svar där.

https://www.bildtagg.se/bild/cgobskwj4d43t9axt6xqp6r0

Det är från GC-appen. Den första dumpen togs 21:30.

Hon är ju ute 14/5 mellan 21:30 och 22:00 menar man i protokollet.

Men 21:40 verkar hon ha WIFI-uppkoppling eller hur tolkar ni skärmdump nr två? Vilket WIFI är hon kopplad mot om hon är ”ute” 21:40 och inte hemma förrän 22:00?

Vet man var hon var när hon var ute? Finns det Google tidslinje från den tiden?

Vidare då. När jag kartlade SD:s tekniska prylar tidigare så skärmdumpade jag den här röda powerbanken/nödladdaren från hans GC-galleri:

https://www.bildtagg.se/bild/cgdx6kst5jniil389ippft4n

En likadan fotades hos LW vid teknisk undersökning:

https://www.bildtagg.se/bild/bzjk2cjxfrxbtkc9r3unpcj

Kan vara nån reklamgrej de båda fått eller köpt likadana eller hon har fått hans. Inget konstigt med det.

Men vad var det för laddare JG letade efter i SD:s hus?

Kan SD ha lånat ut denna när LW var på jakt efter billaddare 14/5 inför Norgeresan? (Frågade J*oakim S vid lunch 14/5 efter sån). Nu är inte powerbank och billaddare samma sak men...

Långskott såklart men hajade till när jag såg samma(?) röda laddare på bilderna.

Kan Lenas mobil kopplat upp henne mot sitt WiFi om hon varit utanför sin bostad? Typ altanen?

Vad jag minns så letade Lena efter en laddare som flera kunde koppla sin mobil till i bilen. De röda ser mer ut som att enbart två kan koppla upp sig?

Utan att kunna kolla nu, har jag för mig att Lena gick och köpte en laddare (Claes Olsson?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in