• 1
  • 2
2021-03-30, 11:31
Medlem
Hej!
Som nyinskriven på arbetsförmedliengen blev jag tillsagd att söka minst 6 jobb i månaden. Men jag vill fan inte ha något jobb så därför söker jag nu, som rubriken lyder, exempel på personliga brev ni råkat utför som varigt förjävliga, skruvade eller helt sjuka som inspiration till mitt jobbsökande.
Mvh S
Senast redigerad av surrenurre 2021-03-30 kl. 11:35.
Citera
2021-03-30, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surrenurre
Hej!
Som nyinskriven på arbetsförmedliengen blev jag tillsagd att söka minst 6 jobb i månaden. Men jag vill fan inte ha något jobb så därför söker jag nu, som rubriken lyder, exempel på personliga brev ni råkat utför som varigt förjävliga, skruvade eller helt sjuka som inspiration till mitt jobbsökande.
Mvh S

När jag var arbetslös sist så sökte jag de tillsagda tjänsterna jag inte ville ha, men var tvungen att söka, med fula, handskrivna brev.
Citera
2021-03-30, 11:50
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Skriver du uppenbart kassa brev så kan du ju åka fast om Arbetsförmedlingen mot förmodan skulle göra någon kontroll. Du får väl helt enkelt vara lite slipad och skriva att du tyvärr inte innehar några av de eftersökta kvaliteterna och kvalifikationerna, och särskilt socialt kompetent är du inte heller, men att du skulle kunna tänka dig att testa jobbet ändå.
Citera
2021-03-30, 11:50
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Hej!
Mvh S

Du klarar alltså inte ens av att skriva ett dåligt personligt brev själv...?

6 i månaden...
Citera
2021-03-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
När jag var arbetslös sist så sökte jag de tillsagda tjänsterna jag inte ville ha, men var tvungen att söka, med fula, handskrivna brev.

Jo men nuförtiden verkar det mesta gå via rekryteringssiter o dylikt
Citera
2021-03-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Du klarar alltså inte ens av att skriva ett dåligt personligt brev själv...?

6 i månaden...

Klart som fan jag kan skriva 6 brev i månaden men det jag söker är inspiration till att utforma breven på olika sätt samt kanske klämma in så många "fel" som möjligt. Så att det blir en lustfylld syssla.
Citera
2021-03-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Skriver du uppenbart kassa brev så kan du ju åka fast om Arbetsförmedlingen mot förmodan skulle göra någon kontroll. Du får väl helt enkelt vara lite slipad och skriva att du tyvärr inte innehar några av de eftersökta kvaliteterna och kvalifikationerna, och särskilt socialt kompetent är du inte heller, men att du skulle kunna tänka dig att testa jobbet ändå.

Bra tipps! Jag tänkte på det, att om de kontrollerar mot arbetsgivaren så kan det ju inte se helt cp ut. Vad är flera "minor"? Att man typ käkar tung medicin eller nått?
Citera
2021-03-30, 12:27
Medlem
Citat:
Bra tipps! Jag tänkte på det, att om de kontrollerar mot arbetsgivaren så kan det ju inte se helt cp ut. Vad är flera "minor"? Att man typ käkar tung medicin eller nått?

Egentligen funkar det nog med ett brev som i det stora är helt OK, förutom diverse felstavningar (t ex tipps) och särskrivningar. Sedan vill man vara ärlig nog att berätta att man är stresskänslig och inte klarar ”många bollar i luften”. Då tappar nog alla arbetsgivare intresset.
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2021-03-30 kl. 12:29.
Citera
2021-03-30, 12:30
Medlem
Förstår att ditt syfte är att gå ett halvårs semester, men...

Själv skulle jag ändå se det som ett gyllene läge att ”spänna bågen” och söka tjänster som verkar riktigt roliga men som jag måhända inte är helt kvalificerad för och därför sannolikt inte kan få - på samma företag.

Exempel, tagna helt ur fantasin, skulle kunna vara att söka sex tjänster på Esrange i Kiruna månad ett, sex tjänster på EA Games månad två, sex tjänster på UD månad tre, osv...

Det kanske inte är förenligt med arbetsförmedlingens regler att söka jobb som t.ex. hjärnkirurg på Karolinska om man är helt okvalificerad, men många andra tjänster har en viss spännvid i sina kvalifikationsveskrivningar. Det går ju att söka jobb både som analytiker och städare, när det är själva arbetsplatsen som lockar. Dessutom blir det en ”vinst” att inte få jobbet.
Citera
2021-03-30, 12:43
Medlem
LuiLuis avatar
Nämn dina ”starka” egenskaper såsom

•Jag är extremt noga med raster och röker vid anvisad plats. (Rökare=tidstjuvar)
•Jag är en person som verkligen ser till att andra ska sköta sitt jobb till punkt och pricka så det blir ordning på arbetsplatsen. (Klagar på andra ist för att sköta ditt jobb)
•På möten är jag extremt noga och väl förberedd med att framhålla allt negativt som påverkar vår arbetsmiljö (jobbig gnällspik som tar upp all tid själv)
•Jag är van att få som jag vill, kosta vad det vill, jag ser mig som en stark ledare som inte är rädd för att ta i. (Hitler-varning)

Nämn även dina ”svaga” egenskaper”

•Jag lider tyvärr av migrän och ibland måste jag ofta använda vilrummet på arbetsplatsen och då är det viktiga att övriga personalen visar hänsyn och dämpar belysning samt vidtar största möjliga tystnad.
•jag har en hund som måste vara med mig på arbetsplatsen, annars ylar han så grannarna blir tokiga.
•Vi har åsiktsfrihet i det här landet och jag kan ibland bli så frustrerad och ta upp felaktigheter på arbetsplatsen via media, vilket inte alltid kanske är bra.

Lycka till !
Citera
2021-03-30, 12:52
Hämta inspiration från filmen "Trainspotting", överdriv dina personliga positiva egenskaper så mycket det går så kommer ingen arbetsgivare att vilja anställa dig.

- Now remember, if they think you're not trying, you're in trouble, right? First hint of that, and they'll be onto the D.H.S.S. This cunt is not trying. And your giro's fuckin' finished, right?

- Right.

- But, then again, try too hard...

- You might get the fuckin' job.

https://www.youtube.com/watch?v=XGEX...rodiesandmusic
Citera
2021-03-30, 12:56
Medlem
glowniggers avatar
Skriv ut en massa kopior av ett dåligt skrivet personligt brev där du lämnar företagsnamnet tomt. Sen fyller du bara i företagsnamnet med bläck på ditt generiska personliga brev och skickar iväg. De kommer garanterat att kasta din ansökan så fort de ser den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in