2021-03-22, 21:21
Medlem
Någon som vet hur det funkar med CSN och basår? Om en läser basår på KTH/Chalmers och tar CSN, räknas dessa veckor från gymnasieveckor eller som högskoleveckor? Iom att det inte är Högskolepoäng man läser
Citera
2021-03-24, 15:14
Medlem
Pastapastors avatar
CSN - behövs något mer?

Så jag studerar på universitet och har fått ett "preliminärt" datum för utbetalning från CSN. Så här säger de:

Datumet är preliminärt och kan ändras
Vi börjar betala ut pengarna när vi har fått:

- studieförsäkran från dig
- uppgifter från din skola om att du har börjat studera (om du studerar i Sverige).

Jag har lämnat in studieförsäkran.
Dessa "uppgifter från skolan" är det jag undrar över. Är detta något jag måste införskaffa ifrån skolan eller är det något skolan sköter automatiskt? (förutsatt att jag faktiskt gör studierna, vilket jag gör.)
Senast redigerad av Pastapastor 2021-03-24 kl. 15:18.
Citera
2021-03-24, 15:33
Medlem
isbiten123s avatar
svårt söka på deras sida? tog mig en minut att hitta svar på.

https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-lamnar-jag-min-studieforsakran.html
Citera
2021-03-24, 16:15
Medlem
Pastapastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
svårt söka på deras sida? tog mig en minut att hitta svar på.

https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-lamnar-jag-min-studieforsakran.html

Detta besvarar ju inte min fråga alls.
Citera
2021-03-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastapastor
Dessa "uppgifter från skolan" är det jag undrar över. Är detta något jag måste införskaffa ifrån skolan eller är det något skolan sköter automatiskt? (förutsatt att jag faktiskt gör studierna, vilket jag gör.)
Universitetet sköter det automatiskt.
Citera
2021-03-24, 16:38
Medlem
Pastapastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Universitetet sköter det automatiskt.

Tack!
Citera
2021-03-24, 17:07
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastapastor
Detta besvarar ju inte min fråga alls.
då förstod du inte enkel svenska, görs det inte automatiskt får du en blankett, förstod du inte det blir jag orolig för dina studier om det är din grej.
Citera
2021-03-24, 19:04
Medlem
Pastapastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
då förstod du inte enkel svenska, görs det inte automatiskt får du en blankett, förstod du inte det blir jag orolig för dina studier om det är din grej.

Läs lite noggrannare vad den andre skrivit nästa gång du vill vara dryg på internet. Länken du skickade berör studieförsäkran, vilket jag redan skickat in då jag ställde min fråga.

EDIT: Inser nu att frågan besvaras i videoklippet som jag inte kollade på. Mitt misstag :---)
Senast redigerad av Pastapastor 2021-03-24 kl. 19:13.
Citera
2021-03-26, 18:34
Medlem
Detta gäller mitt andra år på universitet.
CSN vill väl bara att man ska ha klarat av 75% av poängen som man fått bidrag för?
Det har väl ingen betydelse på vilken skola jag avklarat dessa poängen eller vilka kurser jag klarat av?
Jag tänkte söka lätta kurser på distans på ett annat universitet och få lite gratis poäng, det funkar väl?

Man behöver väl inte klara exakt de kurser man gick under den perioden man fick studiestöd för?
Senast redigerad av hojakel 2021-03-26 kl. 18:54.
Citera
2021-03-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hojakel
Detta gäller mitt andra år på universitet.
CSN vill väl bara att man ska ha klarat av 75% av poängen som man fått bidrag för?
Det har väl ingen betydelse på vilken skola jag avklarat dessa poängen eller vilka kurser jag klarat av?
Jag tänkte söka lätta kurser på distans på ett annat universitet och få lite gratis poäng, det funkar väl?

Man behöver väl inte klara exakt de kurser man gick under den perioden man fick studiestöd för?
Har ingen betydelse vilken skola eller vilket ämne. Det är antalet poäng som är det viktiga.
Citera
2021-03-26, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Har ingen betydelse vilken skola eller vilket ämne. Det är antalet poäng som är det viktiga.

Det låter bra.
Då kan man ju få ut ganska mycket pengar från csn.
Citera
2021-03-30, 00:33
Medlem
Jag har ett obetalt krav från csn från förra året som kommer gå till kronofogden snart. Samtidigt får jag csn-lån varje månad dena termin. Kommer csn abrupt sluta betala ut nya lån avseende april och maj så fort min skuld från förra året övergår till kronofogden- eller kan jag rädda situationen genom att betala inom av delgivningsbrevet angiven betalningsfrist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in