Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-26, 10:13
  #2389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Glöm lördag. De har ingen rätt att stänga ner området för allmänheten på helger.

Starship kommer inte ha några piloter. Aldrig någonsin. Glöm det.

Nej det blir nog inte på lördag. Man behöver nog också göra ytterligare en static fire möjligen på måndag så förmodligen blir uppskjutning på tisdag---onsdag.

Varför tror du inte på piloter? Det blir ju nödvändigt anser jag om något oförutsett inträffar med automatiken.

Det går ändå ganska snabbt framåt eftersom man håller på med SN15---SN20 och har börjat på den stora bärraketen. Framtiden närmar sig.
Citera
2021-03-26, 13:42
  #2390
Medlem
trickydicks avatar
Den står på plattan nu redo att avfyras snart.
https://youtu.be/5RiXIGtGk9Y
Citera
2021-03-26, 17:13
  #2391
Medlem
Boende i Boca Chica Village har beordrats att evakuera området inför uppskjutningen av SpaceXs SN-11 efter en static fire av SN-11s Raptor motorer som avfyrade tidigare under eftermiddagen.

Uppskjutningsfönstret öppnade 13:00 svensk tid (07:00 lokaltid) och kommer att stängas 01:00 svensk tid (19:00 lokal tid)
__________________
Senast redigerad av Fjollan33 2021-03-26 kl. 17:15.
Citera
2021-03-26, 17:27
  #2392
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Boende i Boca Chica Village har beordrats att evakuera området inför uppskjutningen av SpaceXs SN-11 efter en static fire av SN-11s Raptor motorer som avfyrade tidigare under eftermiddagen.

Uppskjutningsfönstret öppnade 13:00 svensk tid (07:00 lokaltid) och kommer att stängas 01:00 svensk tid (19:00 lokal tid)


T-1:33 Fan jag är pålägg ut nu. Blir att sitta och streama med mobilen vid baren.
Citera
2021-03-26, 20:32
  #2393
Medlem
raskenss avatar
Är allt grönt nu för test och finns det en ungefärlig bedömning när T=0 är?
Citera
2021-03-26, 20:55
  #2394
Medlem
Man utförde en static fire som såg bra ut. Men det sker ingen uppskjutning i natt tyvärr. Vi får hoppas på måndag och att vädret blir fördelaktigt.

Så här har jag uppfattat det.
Citera
2021-03-29, 17:10
  #2395
Medlem
Road closure idag. Vi har tre möjliga dagar. Jag tror att uppskjutning sker ikväll. Men mycket återstår, först när vi har en engine chill är jag säker på att uppskjutningen sker.

Engine chill för den goda smaken. Detta är fantastiskt. Nutid och framtid strålar samman.
Citera
2021-03-29, 18:14
  #2396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Road closure idag. Vi har tre möjliga dagar. Jag tror att uppskjutning sker ikväll. Men mycket återstår, först när vi har en engine chill är jag säker på att uppskjutningen sker.

Engine chill för den goda smaken. Detta är fantastiskt. Nutid och framtid strålar samman.

Förutom då att försöket kvädes redan i sin vagga då säkerhetsinspektören på FAA inte bemödade sig med att komma till platsen i tid. Vad håller FAA på med?

Försöket idag är SCRUB, redan innan fönstret för TFA öppnade.

(Du vet att vi kan få en abort, abort efter engine chill? Vi har redan fått en sådan i en testavfyrning där flygdatorn sa till att gränsvärderna inte var som de skulle. Vi har fått det på 1 sekund före tändning vid en Falcon-uppskjutning när datorn också upptäckte att något var fel.)


Jag säger så här; Låt SpaceX och de andra bolagen gå in under NASAs vingar. Låt NASA blir en forsknings- och tillsynsmyndighet. Då slipper SpaceX inhämta tillstådn från FAA då NASA som myndighet reglerar sina egna tillstånd. NASA behöver aldrig ha FAAs tillstånd och SpaceX behöver nästan aldrig ha FAAs tillstånd för uppskjutning på militärt område, de inhämtar sitt tillstånd från NASA.
__________________
Senast redigerad av Methos 2021-03-29 kl. 18:17.
Citera
2021-03-29, 18:47
  #2397
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Förutom då att försöket kvädes redan i sin vagga då säkerhetsinspektören på FAA inte bemödade sig med att komma till platsen i tid. Vad håller FAA på med?

Var det själva anledningen till att dom inte fick flyga? Måste jag se igenom massa burkade videos för att få information om detta?
Citera
2021-03-29, 18:59
  #2398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Var det själva anledningen till att dom inte fick flyga? Måste jag se igenom massa burkade videos för att få information om detta?


Citat:
@elonmusk
FAA inspector unable to reach Starbase in time for launch today. Postponed to no earlier than tomorrow.

https://twitter.com/elonmusk/status/...624666120?s=20


De fick inte skjuta upp för att det inte fanns någon säkerhetsinspektör från FAA på platsen. De var annars helsikes tidiga med allting och de inväntade bara att fönstret skulle öppnas klockan 12:00 lokal tid. Sprängdegen var redan armerad, vingarna ute och plattan initialt utrymd av onödigt folk. De skulle precis invänta vägavstägningen så att de kunde tanka farkosten. De han stänga av vägen innan de fick ställa in 30 minuter före fönstret för flygförbudet på grund av att ingen från FAA var på plats.


Vill du ha information utan att titta på någon live-feed rekommenderas denna forumstråd:
https://forum.nasaspaceflight.com/in...opic=53270.280
__________________
Senast redigerad av Methos 2021-03-29 kl. 19:07.
Citera
2021-03-29, 20:41
  #2399
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vill du ha information utan att titta på någon live-feed rekommenderas denna forumstråd:
https://forum.nasaspaceflight.com/in...opic=53270.280
Tack. Jag är lite allergisk, tror jag, mot grabbarna i nasaspaceflight (som inte har det minsta med nasa att göra) eftersom dom är babblande idioter. Men även en blind höna finner ibland ett korn.
Citera
2021-03-30, 03:22
  #2400
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://spacenews.com/congress-raise...nse-violation/
Citat:
Dickson said there have been six commercial launch mishaps since the beginning of the 2021 fiscal year. That includes the three Starship test flights that ended in explosion upon or shortly after landing, as well as a failed Falcon 9 landing at sea during an otherwise successful launch Feb. 15. The other two are the launch of Astra’s Rocket 3.2 in December that just missed reaching orbit and an aborted test flight of Virgin Galactic’s SpaceShipTwo suborbital spaceplane, also in December.

Men snälla Dickson.. Vem fan bryr sig om Astra eller för den delen Virgin Galactic? Sedan ger jag dig eller dina medarbetare en liten tumme upp för att ni uppmärksammade SpaceX uppskjutning den 15 februari. Som ni vet så gick den uppskjutningen bra. Efter den uppskjutningen så har SpaceX 60 fler Starlinksatelliter i omloppsbana. Men då SpaceX har visat oss andra vad framtiden är, då att man inte ska kasta bort första raketsteget eller som en liknelse flygplanet efter att man nått destinationen så kan jag.. ..I viss mån förstå att du reagerade emot att raketsteget inte landade. Bra gjort av er.

MEN DET ÄR TA MIG FAN INTE EN SÄKERHETSRISK DÅ ALLA ANDRA JÄVLA RAKETSTEG KRASCHAR OKONTROLLERAT EFTER UPPSKJUTNING! Sedan är det delen av havet avspärrat flera dagar i förtid så att ingen ska skadas. ..Men visst, du håller SpaceX till en högre standard, det gör jag med.

Det har uppmärksammats att FAA är en smula underfinansierat. Elaka tungor på twitter nämner att ni bara har fyra inspektörer som kan resa runt och hålla koll på uppskjutningar. Det är någonting jag lastar dig Dickson för, trots allt så är du administratör för FAA. Begär mer pengar av House of Representatives i så fall men ge fan i att vara en bromskloss för saker du inte förstår.

(Som jag förstår det så var inspektören på plats tills i söndags men reste sedan hem till Florida då han saknade den finslipade förmågan att spå i teblad.. ..Någonting jag har tagit upp tidigare vad gäller att förutspå när SpaceX skjuter upp en raket. Jag har sedan tidigare föreslagit att man ska kombinera teblad med kaffesump för att mer exakt kunna komma fram till tid och datum för uppskjutning)

Och med det sagt så kommer vi fram till Starship. Och ja, den raketen har exploderar okontrollerat, men det är en del av sin charm. Jämför med SLL som nu har tagit bortåt 20 år på sig att komma till skott, samma raket som kommer att kosta 2 miljarder dollar per uppskjutning, en gång om året (plus lite mer beroende på hur man räknar) ett gigantisk slöseri med skattebetalarnas pengar och ni ojjar er över vad ett privat företag har för sig på en enligt konstens alla regler avspärrad sandstrand ute mot gränsen mot Mexico? -Fuck you! Anställ några fler inspektörer så att ni som myndighet inte är en bromskloss för vad som komma skall. (billiga uppskjutningar med en återanvändningsbar raket)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback