Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-23, 21:04
  #2377
Medlem
Vägar kommer att stängas 24/3---26/3. Jag "tror" inte det är aktuellt med ytterligare en static fire eftersom den senaste verkade vara lyckad.

Vi ser fram emot en uppskjutning av SN11 sålunda i denna veckan, jag förställer mig en lyckad belly flop och att landningen denna gång blir extra mjuk.

Skall sedan bli spännande att se hur snabbt SN 15 rullas ut.

Man ligger också långt framme med den första super heavy, BM1.
Citera
2021-03-24, 09:38
  #2378
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man ligger också långt framme med den första super heavy, BM1.
Ja. Men som jag förstod det är den bara en pathfinder för att lära sig bygga en super heavy och att dom inte tänkt flyga med den.
På Twitter:
@Erdayastronaut - What’s the plan for this particular one? Pathfinder? Incredible to see the world’s most powerful rocket coming to life.
@elonmusk - Yes, Booster 1 is a production pathfinder, figuring out how to build & transport 70 meter tall stage. Booster 2 will fly.
Citera
2021-03-24, 10:19
  #2379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Ja. Men som jag förstod det är den bara en pathfinder för att lära sig bygga en super heavy och att dom inte tänkt flyga med den.
På Twitter:
@Erdayastronaut - What’s the plan for this particular one? Pathfinder? Incredible to see the world’s most powerful rocket coming to life.
@elonmusk - Yes, Booster 1 is a production pathfinder, figuring out how to build & transport 70 meter tall stage. Booster 2 will fly.

Det är rätt som du säger. Man hoppas ändå kunna flyga med senare version redan efter 1 juli men jag är nöjd om man kan nå kretsbanan före årets slut. Men det är kanske för optimistiskt. Det är mycket som måste fungera. Det är dock en otrolig skillnad i framåtandan om man jämför SpaceX med exempelvis Boeing och övriga.
Citera
2021-03-24, 11:46
  #2380
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är rätt som du säger. Man hoppas ändå kunna flyga med senare version redan efter 1 juli men jag är nöjd om man kan nå kretsbanan före årets slut. Men det är kanske för optimistiskt. Det är mycket som måste fungera. Det är dock en otrolig skillnad i framåtandan om man jämför SpaceX med exempelvis Boeing och övriga.
Ja precis. SN15 som kommer härnäst är väl tänkt att skjutas upp i omloppsbana(?). Den är i full gång att tillverkas så det känns som dom kan lägga väldigt mycket resurser på super heavy 2 efter det. Då känns kanske årets slut inte allt för omöjligt. Det stora MEN:et känner jag är att bli klar med tornet som ska lyfta på SN15 på boostern. Tids-shemat där känns mycket tight.
Citera
2021-03-24, 11:50
  #2381
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Ja precis. SN15 som kommer härnäst är väl tänkt att skjutas upp i omloppsbana(?). Den är i full gång att tillverkas så det känns som dom kan lägga väldigt mycket resurser på super heavy 2 efter det. Då känns kanske årets slut inte allt för omöjligt. Det stora MEN:et känner jag är att bli klar med tornet som ska lyfta på SN15 på boostern. Tids-shemat där känns mycket tight.

Nej, SN15 kommer inte skjutas upp i omloppsbana, det krävs en booster för att lyckas med det och den första fungerande boostern beräknas vara klar i sommar, vilket då gör att planen är att SN20 blir första Starship i omloppsbana.
Citera
2021-03-24, 11:52
  #2382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Ja precis. SN15 som kommer härnäst är väl tänkt att skjutas upp i omloppsbana(?). Den är i full gång att tillverkas så det känns som dom kan lägga väldigt mycket resurser på super heavy 2 efter det. Då känns kanske årets slut inte allt för omöjligt. Det stora MEN:et känner jag är att bli klar med tornet som ska lyfta på SN15 på boostern. Tids-shemat där känns mycket tight.

Jag blir lite förvirrad. Jag har uppfattat det som att först SN20 skall upp i omloppsbana och att det kan ske till vintern, förhoppningsvis före nyår.

Jag kan ha missuppfattat. Jag tror att man måste fortsätta att förfina landningen och förbättra landningstekniken på själva Starship innan man prövar omloppsbanan.
Citera
2021-03-24, 15:25
  #2383
Medlem
Gamlings avatar
Äsch! De tidigare aviserade avstängningarna av highway 4 har avblåsts! Det gäller även de TFR (temporary flight restrictions) som annonserats för den 24 och 25 Mars.

Nya kommer den 26-27, så vi hoppas på uppskjutning någon av de dagarna!
Citera
2021-03-25, 08:38
  #2384
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Nej, SN15 kommer inte skjutas upp i omloppsbana, det krävs en booster för att lyckas med det och den första fungerande boostern beräknas vara klar i sommar, vilket då gör att planen är att SN20 blir första Starship i omloppsbana.
OK jag kan ha dragit förhastade slutsatser med att SN15 ska ha fått stora förändringar/ förbättringar jämfört med tidigare versioner plus att dom hoppade äver SN12-14.
Citera
2021-03-25, 10:42
  #2385
Medlem
Det blir inga road closers idag men som det ser ut blir det i morgon den 26 samt den 27. Någon av dessa dagar förutser jag en intressant uppskjutning och landningen av SN11 går så mjukt att inte ens eventuella påskägg under skulle krossas.

Jag hoppas inte man skjuter på det till nästa vecka. Det är bråttom till framtiden.
Citera
2021-03-25, 21:53
  #2386
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag hoppas inte man skjuter på det till nästa vecka. Det är bråttom till framtiden.

Och detta har nästan ingenting med det att göra. Det är ett sätt att få skattemedel. Ingenting i dessa raketers konstruktion har nånting med nåt annat än jorden eller venus att göra. Det är ett spel för de trogna, och det verkar vara ni.

Försök använda detta på månen, utan atmosfär? Eller på mars, som har en 80:del av vår? Det är meningslöst, men spekakulärt .. det ger sina egna pengar tydligen.
Citera
2021-03-25, 22:31
  #2387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Och detta har nästan ingenting med det att göra. Det är ett sätt att få skattemedel. Ingenting i dessa raketers konstruktion har nånting med nåt annat än jorden eller venus att göra. Det är ett spel för de trogna, och det verkar vara ni.

Försök använda detta på månen, utan atmosfär? Eller på mars, som har en 80:del av vår? Det är meningslöst, men spekakulärt .. det ger sina egna pengar tydligen.


Tyvärr verkar uppskjutningen bli på måndag nu istället, tydligen bytte man en raptormotor enligt rykten. Men det finns en liten chans på lördag, denna veckan alltså.

Som svar på ditt inlägg säger jag att man anpassar naturligtvis Starship till förhållandena. Lunar Starship blir mycket annorlunda mot den prototyp som finns nu.

Och Starship mot Mars blir naturligtvis konstruerade så att dom klarar Mars. Det behövs säkert många starka inbromsningar i Mars-atmosfären, belly flops ger för liten bromsverkan, tror jag. smomentet står man stilla ett 50-tal meter ovanför Marsytan. Det blir lättare med piloter ombord att göra rätt manöver än vad det är med obemannade sonder.

Naturligtvis är vi rymdintresserade besatta. Detta är något att se fram emot men jag litar inte på Biden/Harris. Fram med pengarna.
Citera
2021-03-26, 00:16
  #2388
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tyvärr verkar uppskjutningen bli på måndag nu istället, tydligen bytte man en raptormotor enligt rykten. Men det finns en liten chans på lördag, denna veckan alltså.

Som svar på ditt inlägg säger jag att man anpassar naturligtvis Starship till förhållandena. Lunar Starship blir mycket annorlunda mot den prototyp som finns nu.

Och Starship mot Mars blir naturligtvis konstruerade så att dom klarar Mars. Det behövs säkert många starka inbromsningar i Mars-atmosfären, belly flops ger för liten bromsverkan, tror jag. smomentet står man stilla ett 50-tal meter ovanför Marsytan. Det blir lättare med piloter ombord att göra rätt manöver än vad det är med obemannade sonder.

Naturligtvis är vi rymdintresserade besatta. Detta är något att se fram emot men jag litar inte på Biden/Harris. Fram med pengarna.

Glöm lördag. De har ingen rätt att stänga ner området för allmänheten på helger.

Starship kommer inte ha några piloter. Aldrig någonsin. Glöm det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback