2021-03-29, 13:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det har du kanske rätt i. De var inte alls på samma nivå den kvällen. Lena hade missbedömt faran å det grövsta. Hon kunde nog aldrig ens ana att han var kapabel att mörda henne. Då hade hon givetvis agerat helt annorlunda.
-- - - --
Undrar hur det står till i Nya Hjärsta dessa dagar. Om SD fortsätt stå i grannarnas trädgård och fota in genom fönstren.

Hjärsta har fortfarande åtminstone hopp om fällande dom i HR. Jag undrar mer hur stämningen blir om det släcks efter någon månad.
Citera
2021-03-29, 13:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Konversation mellan JD, reviewer och vän till Lena om vad jag gissar cachen "MY Real Six String":
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Reviewern kan uppskatta avståndet, men eftersom varje koordinat pekar ut ett område på några kvadratmeter så kan det "riktiga" avståndet mellan två platser också skilja några meter. Det naturliga är att man flyttar en aning på den nya cachen eller bara gör en bättre "avrundning" för att få ett godtagbart avstånd. Det är rimligt att cacheägarna tillfrågas i en sådan process.
👍
Tack till båda för sakfakta, det underlättar markant i filosoferandet. Mycket att "bläddra" runt i, puh...
Citera
2021-03-29, 13:32
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Visst gör den det. Ett hafsverk utan insikt.

Intressant ändå som dokumentation över hur SD kan uppfattas, om han har den västen på.
Citera
2021-03-29, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Den där P7an ger jag inte mycket för. Den uppvisar en typ av person som inte existerar i verkligheten = en perfekt person utan några fel och brister.
Skulle vi så småningom få ta del av en stor sinnesundersökning, en RPU, så skulle det garanterat inte se lika tjusigt ut.

"Den visar en person som inte existerar".

Finns du på riktigt, SD?

Inte många rätt där inte rent faktamässigt, låter mer som en kass personutredning.
Sen skriver ju människan rätt ut att han har tecken på störning, manipulation, makt, kontroll - våldspotential samt tänder på våld.
... Och så var det inget mer med det. Inget behov av RPU.
Sämsta P7a ever, helt weird.
Senast redigerad av develi 2021-03-29 kl. 13:40.
Citera
2021-03-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det känns inte rimligt att L skulle äta av kakan med A om den var tänkt till födelsedagsfikat.
Inte sjunger man och grattar med rester av en kladdkaka? Hon hade väl dessutom bakat en stor kladdkaka till släktfirandet innan, antar att detta var en extra som sparats.

Aron och Lena tog en tårtbit var innan Aron gick till sängs. Morgonfirararna var Ulf och syskonen.
Citera
2021-03-29, 13:43
Medlem
StudebakerHog666s avatar
När detta fall är löst så tror jag att man kommer att kalla det Geocaching-mordet istället för Hjärsta-mordet. Inte bara för att det är en vital och sammanhållande del av vad inblandade vittnen, vänner, bekanta, släktingar etc sysslar med, utan för att det kommer att visa sej vara en stor del av motivet.
Tror jag.
Citera
2021-03-29, 13:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Narcissistiska loppor eller narcissistic fleas kallas fenomenet där narcissistens offer tar efter narcissistens beteende.
Finns en del att läsa om man googlar, jag vet dock inte om det finns empiriska studier som backar det där. Ändå rätt intressant om man har haft ett göra med personer med typiskt narcissistiska drag (edit; intressant att läsa iom att man lätt ser att det finns gemensamma nämnare och mönster kring dessa personer)

Aha, tack.
Nu minns jag att någon har nämnt det här förut. Så mycket nytt att lära.

Kan man tänka då att HDs ganska uppseeendeväckande beteende med att fuska inom geocachingen, återlogga Lenas avloggade loggar efter Lenas död, osv kan ha under årens lopp utvecklats genom den realtion hon har haft med en narcissistisk person?

Naturligtvis behöver man veta mer om HDs grundpersonlighet för att egentligen kunna uttala sig, men mer hypotetiskt?
Citera
2021-03-29, 13:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
HD har aldrig varit på väg bort från SD.
Hon provade hela tiden olika metoder för att få tillbaka hans intresse.
Skiljer sig för att sedan åka på försoningsresa.
Sexchattar med Sillen medan hon skriver JÄD till SD.
Talar om vilken bra pappa han är när han precis har varit elak mot dottern.

Hon vill att han ska reagera och vilja ha henne tillbaka.
Det är vad allt går ut på för henne.
Tror inte jag heller, hon sätter snarare press i olika steg. Hotar redan mars 2017 att dra om han inte avslutar relationen. Hur det gick med det ses ju sen. JÄD och gulligull resa som primärfokus.

Hon vill att han ska reagera, blir glad då han saknar kon då båset är tomt och oroas in i benmärgen att han ska gå till LW.
Sen kör hon att hon har brist på tillit och mörkar JS så hon inte ska tappa SD helt om det uppdagas.
Strateg.
Citera
2021-03-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Inte många rätt där inte rent faktamässigt, låter mer som en kass personutredning.
Sen skriver ju människan rätt ut att han har tecken på störning, manipulation, makt, kontroll - våldspotential samt tänder på våld.
... Och så var det inget mer med det. Inget behov av RPU.
Sämsta P7a ever, helt weird.

Men för att det skall bli aktuellt med RPU så är väl grundkravet erkännande och/eller övertygande bevisning för skuld?

Och i detta fall blev det som bekant vare sig det ena eller det andra.
Citera
2021-03-29, 13:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men för att det skall bli aktuellt med RPU så är väl grundkravet erkännande och/eller övertygande bevisning för skuld?

Och i detta fall blev det som bekant vare sig det ena eller det andra.
Jo jag vet och har skrivit det redan. Dock framställs han som frisk och P7an är ändå ett bedömningsunderlag för ev fortsatt utredning.
Citera
2021-03-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
När detta fall är löst så tror jag att man kommer att kalla det Geocaching-mordet istället för Hjärsta-mordet. Inte bara för att det är en vital och sammanhållande del av vad inblandade vittnen, vänner, bekanta, släktingar etc sysslar med, utan för att det kommer att visa sej vara en stor del av motivet.
Tror jag.

Den fanatiska sektliknande viljan att komma först, FTF och att fånga flest cacher var så viktigt för några enstaka geocachare och tycks ha upptagit så stor del av livet, att det t.o.m var värt att mörda för. I kombo med lite annat. Så sjukt!
Citera
2021-03-29, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hjärsta har fortfarande åtminstone hopp om fällande dom i HR. Jag undrar mer hur stämningen blir om det släcks efter någon månad.

Menar du bildligt och bokstavligt någons hus? Alla grannar drar en lättnadens suck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in