Citat:
Ursprungligen postat av
Finikanten
Tro mig, jag har kmpat hrt fr att lsa ett antal kriser som hon har skapat helt i ondan. Riktiga vnner stller upp fr varandra och bidrar till att rensa luften men hon har varje gng genast lagt locket p genom att blockera mig. Jag har kunnat acceptera nr tjejer har gjort slut av olika skl men jag kan inte leva med s flagranta lgner och brutna lften. Varfr ska jag lgga mig platt som en toffel nr det r jag som har ftt slita som ett djur fr att frska bli sams igen medan hon har nonchalerat och pratat illa om mig bakom min rygg?
Underbart att du stller frgor, fr jag har svar. =D
Om du ser hela denna situation med kvinnan som bokstaven X (s passande, eftersom hon r ett ex!). "X" r jobbiga, ledsamma saker mnniskor gr igenom i livet. Mnga har gtt igenom just ditt X, dvs att avslutat en relation mot sin vilja. Fr att ge dig lite perspektiv s finns det mnniskor vars X bestr av 1000 gnger vrre saker n att ngon dumpat en (behver inte diskuteras hr, men fundera p vilka saker mnniskor gtt igenom som r riktigt hemska!). nd spelar det ingen roll vad X r. Det r hur vi frhller oss till just vrat egna X som spelar roll. Hur vi accepterat att vi inte kan frndra X, hur vi lr oss frn X, hur vi undviker att hamna i X igen, vilka saker vi hittar som tar bort fokusen frn X, hur vi inspirerar andra och stttar andra som gtt igenom samma X som vi, hur vi tar oss till Y. Detta r inget personligt mot dig, utan ngot som varenda mnniska p hela jorden mste gra.
Fr att nd gra det lite mer konkret fr dig:
Ni var aldrig vnner, som flera andra redan ppekat. Man blir inte vn med sitt ex, och att du trodde det var ditt eget ansvar. Du kan inte leva med flagranta lgner och brutna lften? h, jo det kan du. Du lever ju nu. Att du sedan maniskt tnker p nr det hnde r ditt ansvar. Varfr du ska lgga dig platt som en toffel? Det r ditt egna ordval, att g vidare i livet skulle jag inte kalla att lgga sig platt som en toffel. terigen, att du vljer att namnge ngot s hlsosamt som att acceptera och g vidare i negativa ordalag som "lgga sig platt som en toffel" - r ditt ansvar. Att du slet som ett djur fr ngot som var s ddsdmt frn brjan - ditt ansvar. Att du tror att endast din tolkning av en relation och skriver "riktiga vnner..." gller och inte frgar vad riktig vnskap innebr fr den du anser dig vara en riktig vn med - ditt ansvar. Vad du gr nu - ditt ansvar.
Att frst och acceptera att det r s hr tar tid. Jag frvntar mig inte att du ska se detta omedelbart. Men om du brjar va p locus of control, lsa p och brja tnka s kommer detta lsa sig.