2021-03-29, 11:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej, det har inte avhandlats. Du har presterat någon IQ-befriad hypotes men det har inte varit i närheten.

Jag skiter i vad du tror men alla som läser här ska se vilken IQ- och EQ-befriad idiot du är,

För att jag inte är en fearmongare som du? Vad tjänar vi på det? Du har din bias för att du stöter på sjuka via ditt yrke. Dock så blir de flesta av oss inte särskilt sjuka alls och får milda symptom.

Du ser en liten liten del av verkligheten, men det är inte den absoluta sanningen.
Citera
2021-03-29, 11:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, jag säger att de personer som vårdas på IVA till följd av trafikskada är inte i samma omfattning som antalet covidpatienter. Huruvida vi bör ha fler IVA-platser eller inte låter jag vara osagt.

Det är lik förbannat folk som behöver IVA-vård och tar upp resurser. Skillnaden är att vi accepterar att några kommer att skadas och dö i trafiken, medan för covid är det total nolltolerans som gäller, vilket vi förlorar på när vi inför ett sjukligt nollrisktänk.
Citera
2021-03-29, 11:04
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad händer i ungern?

1. De är överviktiga https://dailynewshungary.com/shocking-result-hungarians-fourth-obese-nation-world/

2. De är glada i alkohol https://dailynewshungary.com/hungary-8th-most-heavy-drinking-nation-in-the-world/

3. De röker betydligt mer än oss https://www.macrotrends.net/countries/HUN/hungary/smoking-rate-statistics

4. Ovanstående 3 punkter kombineras oftast och vad händer då när ett sådant här virus slår till?

I Ungern är det också ett problem att människor skiter i att använda munskydd och håller inte avstånd. Jag kommer från Ungern och har insyn i situationen i Ungern.

Dessutom finns det en propaganda mot vaccinationen i Ungern. Den politiska oppositionen vill helt enkelt förhindra att människor vaccineras.

Att Ungern har väldigt många överviktiga och alkoholkonsumtionen är hög där bidrar också till den ökade smittspridningen i landet.
Citera
2021-03-29, 11:05
Medlem
Citat:
För att jag inte är en fearmongare som du? Vad tjänar vi på det? Du har din bias för att du stöter på sjuka via ditt yrke. Dock så blir de flesta av oss inte särskilt sjuka alls och får milda symptom.

Du ser en liten liten del av verkligheten, men det är inte den absoluta sanningen.
Jag är inte någon fearmongare, var får du det ifrån? Jag är stoiker.
Citera
2021-03-29, 11:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Att du inte verkar förstå att bekämpningen av ett virus som drabbat hela världen kräver ansträngningar och samarbete mellan människor. Att bekämpa covid 19 är ingen enskild människas angelägenhet. Det är hela samhällets angelägenhet.
Ja men man kan jobba på olika sätt. Att köra med lockdowns har visat sig vara helt förödande och vi ska vara glada att vi inte valt den strategin i vårt land.

Citat:
Att du drabbas av trafikolycka är din angelägenhet. Se till att du är pigg när du kör bil med mera.
Det är ingen större skillnad med covid. Vill du inte bli smittad får du beväpna dig med mask och hålla dig hemma.

Citat:
Du brukar jämföra äpple med päron. Nu har du gått ett steg längre. Nu har du jämfört äpple med grönkål. Du gör bort dig gång på gång. Antingen är du en troll eller är du blåst i huvudet.
Nej det gör jag inte eftersom ett liv är ett liv oavsett om det gäller trafiken eller virussjukdomar.
Citera
2021-03-29, 11:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag har inte alla svar då statistik lär saknas eftersom pandemin fortfarande pågår och vi inte vet exakt hur det kommer att bli.

Hur många barn som är drabbade vet vi dock och det är extremt få även om det förekommer. Oftast är det barn som redan var svårt sjuka från början och hade blivit inlagda på sjukhus ändå av andra anledningar.

Att dra för stora växlar på att några enstaka barn blir sjuka i covid är bortom all sans och balans och är ett tecken på att man behöver söka hjälp av psykolog för sin hypokondri.
Så i ditt ursprungliga inlägg nedan hänvisade du till statistik som du själv inte tror finns!
Du har nog lite uppförsbacke nu för att ev. bli någon skribent att lita på.
De flesta försöker i alla fall vara ärliga i sina inlägg (men ibland blir det fel), men du hänvisar helt fräckt till statistik som du i stort sett vet att den inte finns.

Citat:
Det är inte frågan om en hel generation utan luktsinne. Snälla läs statistiken. De allra flesta blir helt återställda och de flesta unga märker knappt av viruset ens. Finns ingen anledning att skydda sig emot det om man är ung och frisk.

Det är de äldre och sköra som ska skyddas. Unga ska fortsätta med sina liv precis som vanligt.
Citera
2021-03-29, 11:08
Medlem
Citat:
Det är lik förbannat folk som behöver IVA-vård och tar upp resurser. Skillnaden är att vi accepterar att några kommer att skadas och dö i trafiken, medan för covid är det total nolltolerans som gäller, vilket vi förlorar på när vi inför ett sjukligt nollrisktänk.

Förstår inte din poäng riktigt. Jag tror ingen är så naiv att de tror att det går att helt undvika infektion och dödsfall i covid. Däremot så måste smittspridningen vara på en såpass låg nivå att sjukvården klarar av det d.v.s. ordinarie vård ska kunna genomföras också.
Citera
2021-03-29, 11:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Förstår inte din poäng riktigt. Jag tror ingen är så naiv att de tror att det går att helt undvika infektion och dödsfall i covid. Däremot så måste smittspridningen vara på en såpass låg nivå att sjukvården klarar av det d.v.s. ordinarie vård ska kunna genomföras också.

Smittspridningen i sig behöver inte vara något problem sålänge de äldre och sköra skyddas. Där borde vi lägga alla resurser snarare än att hålla på och masstesta unga och friska som kan hantera viruset.
Citera
2021-03-29, 11:11
Medlem
Någon region rapporterat idag?
Citera
2021-03-29, 11:13
Medlem
Citat:
Det tror jag är det minsta problemet i sammanhanget. Den dåliga folkhälsan är huvudanledningen till att så många blir sjuka samtidigt och dör.

Japp det blir mycket mer problem då viruset verkar trivas bland överviktiga personer. Trist men sant.
OK, så överviktiga är inte lika mycket värda som andra människor.

Inte nog med att du saknar iQ, du saknar EQ också . . .

Idiot.
Citera
2021-03-29, 11:14
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ja men man kan jobba på olika sätt. Att köra med lockdowns har visat sig vara helt förödande och vi ska vara glada att vi inte valt den strategin i vårt land.

Det är ingen större skillnad med covid. Vill du inte bli smittad får du beväpna dig med mask och hålla dig hemma.

Nej det gör jag inte eftersom ett liv är ett liv oavsett om det gäller trafiken eller virussjukdomar.

Har du dyslexi? Jag har inte skrivit att jag vill ha lockdowns. Jag propagerar för krav på munskydd. Det är inget lockdown. Jösses.

Alla kan inte arbeta hemifrån. Alla bär inte munskydd vid slutna platser heller. Jag kan bli smittad även om jag har munskydd på mig. Munskydd handlar inte om att minska risken att man själv blir smittad.

Munskydd handlar om att minska risken att smitta andra. Det är därför covidbekämpning är allas angelägenhet och inte bara den enskilda individens angelägenhet.
Senast redigerad av AttCza 2021-03-29 kl. 11:16.
Citera
2021-03-29, 11:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Någon region rapporterat idag?

VG har. Där har antalet inlagda skjutit rakt upp. Typ 25% upp under helgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in