2021-03-29, 10:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Flygvärdinnor, sekreterare, sjukvårdare i försvaret ställde upp. Men det blev inte helt lyckat sjukvården vill nog i grunden slippa de icke professionella. De vill värna sitt skrås privilegier inte få det att framstå som något vem som helst kan sköta efter någon dags genomgång hur grejorna funkar.

hellre gnälla lite över att vi är utarbetade, vi orkar inte mer och få en extra månadslön.

Ja jo lite så är det ju. Sen tror jag ju inte man kan sköta en respirator efter en dags genomgång, krävs ju lite utbildning för att förstå vad som händer i bakgrunden.
Citera
2021-03-29, 10:44
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan få långvariga komplikationer av att skadas i trafiken också. Ändå tillåter vi trafik.

Vad som behövs är en bättre folkhälsa. Då får man inte sådana här problem som vi nu ser...

Du smittar inte andra när du får långvariga komplikationer på grund av trafikolycka.
Citera
2021-03-29, 10:47
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Man kan få långvariga komplikationer av att skadas i trafiken också. Ändå tillåter vi trafik.

Vad som behövs är en bättre folkhälsa. Då får man inte sådana här problem som vi nu ser...

Kanske ska FHM vara övermyndighet över Transportstyrelsen så försvinner bilolyckorna också.
Citera
2021-03-29, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Flygvärdinnor, sekreterare, sjukvårdare i försvaret ställde upp. Men det blev inte helt lyckat sjukvården vill nog i grunden slippa de icke professionella. De vill värna sitt skrås privilegier inte få det att framstå som något vem som helst kan sköta efter någon dags genomgång hur grejorna funkar.

hellre gnälla lite över att vi är utarbetade, vi orkar inte mer och få en extra månadslön.
OK? Jag ifrågasätter egentligen inte det du påstår men blev det verkligen inte bra med outbildade i vården?

Jag önskar ofta att jag hade fler händer, tillgängliga i vården av mina patienter.
Citera
2021-03-29, 10:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad händer i Ungern?

Påstås ligga långt före EU med vaccineringar då de fått vaccin från Ryssland och Kina - nästan dubbelt så många doser givna jämfört med snittet i EU.

De låg ju inte särskilt bra till innan med 2000 döda per miljon innevånare (Sverige ligger på 1300 döda per miljon innevånare).

Resultatet - de ligger nu på en all time high på antalet döda per dag.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/hungary/

Både fall och avlidna verkar öka kraftigt.

Glidande medelvärde:

Fall: ca 9000 per dag
Avlidna: 244 per dag (Man har varit uppe och nosat på nästan 300 förra veckan)

Är Kina och Rysslands vaccin bara skit? Vilka har fått vaccinet?

Vad händer i ungern?

1. De är överviktiga https://dailynewshungary.com/shocking-result-hungarians-fourth-obese-nation-world/

2. De är glada i alkohol https://dailynewshungary.com/hungary-8th-most-heavy-drinking-nation-in-the-world/

3. De röker betydligt mer än oss https://www.macrotrends.net/countries/HUN/hungary/smoking-rate-statistics

4. Ovanstående 3 punkter kombineras oftast och vad händer då när ett sådant här virus slår till?
Citera
2021-03-29, 10:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du smittar inte andra när du får långvariga komplikationer på grund av trafikolycka.

Du upptar likförbannat en plats på iva. Det kan vi inte tillåta eller hur? Folk dör för fan.
Citera
2021-03-29, 10:50
Medlem
Citat:

Skillnaden är att den sjukvårdsbelastning som uppstår på grund av trafikskador orsakar inte att ordinarie planerad vård ställs in. Den sjukvårdsbelastning som uppstår till följd av Covid gör däremot det trots att vi har restriktioner.
Citera
2021-03-29, 10:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag talar inte om unga som avlider i sjukdomen covid. Jag talar om unga som avlider på grund av följderna av covid.

Har du fortfarande inget trovärdigt svar på varför fältsjukhusen avvecklades?
Hur många unga har gjort det på en skala hittills?

Det har väl redan avhandlats varför de las ner? min gissning är att det blev så allvarligt som man befarade i början.
Citera
2021-03-29, 10:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Skillnaden är att den sjukvårdsbelastning som uppstår på grund av trafikskador orsakar inte att ordinarie planerad vård ställs in. Den sjukvårdsbelastning som uppstår till följd av Covid gör däremot det trots att vi har restriktioner.

Vi borde som sagt fundera på varför vi har så få IVA-platser. på en europeisk nivå är vi ett rent u-land.

Samtidigt tar ju trafikolyckor upp iva-platser. Varför är det mer ok än när det gäller covid? Säger du att ett covid-liv är mer värt än ett trafik-liv?
Citera
2021-03-29, 10:55
Medlem
Citat:
Hur många unga har gjort det på en skala hittills?

Det har väl redan avhandlats varför de las ner? min gissning är att det blev så allvarligt som man befarade i början.
Nej, det har inte avhandlats. Du har presterat någon IQ-befriad hypotes men det har inte varit i närheten.

Jag skiter i vad du tror men alla som läser här ska se vilken IQ- och EQ-befriad idiot du är,
Citera
2021-03-29, 10:59
Medlem
Citat:
Vi borde som sagt fundera på varför vi har så få IVA-platser. på en europeisk nivå är vi ett rent u-land.

Samtidigt tar ju trafikolyckor upp iva-platser. Varför är det mer ok än när det gäller covid? Säger du att ett covid-liv är mer värt än ett trafik-liv?

Nej, jag säger att de personer som vårdas på IVA till följd av trafikskada är inte i samma omfattning som antalet covidpatienter. Huruvida vi bör ha fler IVA-platser eller inte låter jag vara osagt.
Citera
2021-03-29, 11:00
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Du upptar likförbannat en plats på iva. Det kan vi inte tillåta eller hur? Folk dör för fan.

Att du inte verkar förstå att bekämpningen av ett virus som drabbat hela världen kräver ansträngningar och samarbete mellan människor. Att bekämpa covid 19 är ingen enskild människas angelägenhet. Det är hela samhällets angelägenhet.

Att du drabbas av trafikolycka är din angelägenhet. Se till att du är pigg när du kör bil med mera.

Du brukar jämföra äpple med päron. Nu har du gått ett steg längre. Nu har du jämfört äpple med grönkål. Du gör bort dig gång på gång. Antingen är du en troll eller är du blåst i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in