2021-03-29, 08:35
Medlem
Vi har fått ett bekräftat fall av corona på min arbetsplats. En del personer ingår i smittspridningen och ska testas idag. Enligt chefen ska dessa personer inte vänta på provsvar innan dom kommer tillbaka till arbetet. Är inte det jävligt fel?
Citera
2021-03-29, 08:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallybil
Vi har fått ett bekräftat fall av corona på min arbetsplats. En del personer ingår i smittspridningen och ska testas idag. Enligt chefen ska dessa personer inte vänta på provsvar innan dom kommer tillbaka till arbetet. Är inte det jävligt fel?
Helt fel enligt mig, men vet inte vad reglerna säger.
Min dotter skulle vara hemma när hon väntade på provsvar i samma situation.
Citera
2021-03-29, 08:46
Medlem
Citat:

Det är rådande riktlinjer tror jag.

I en familj är det annorlunda - då ska hela familjen vara hemma vid konstaterad smitta.

Jag antar att det är för att man anses ska hålla avstånd på arbetsplatsen - något som inte kanske förväntas i hemmet.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-03-29 kl. 08:49.
Citera
2021-03-29, 08:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Perfekt timing. Men fohm har fortfarande flatten the curve som strategi enligt deras hemsida o då kan man inte riskera att kurvan kollapsar igen. Gäller att hålla nivån sjuka högt för att bygga upp immuniteten.
Lite oroväckande att man i Sverige tar det beslutet i en situation där smittspridningen ökar. Tittar man på UK kan man dessutom se att trots lockdown och vaccination har minskningen av smittspridning stagnerat och ligger numera på en gansla konstant nivå (döda och allvarligt sjuka ser en fortsatt dramatisk minskning).

En närmare titt på statistiken ger vid handen att barn i åldern 10-19 år nu står för det främsta antalet smittade tillsammans med vuxna i åldern 35-44 år. Är det rimligt att misstänka att de vuxna till stor del utgörs av barnens föräldrar?
Citera
2021-03-29, 08:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är rådande riktlinjer tror jag.

I en familj är det annorlunda - då ska hela familjen vara hemma vid konstaterad smitta.

Jag antar att det är för att man anses ska hålla avstånd på arbetsplatsen - något som inte kanske förväntas i hemmet.
Verkar vara lite oklart vad som gäller, står lite olika på olika ställen.
Det lutar åt att det är Regionerna (1177) som ger information och därför kan det vara lite olika beroende på var man är. 15 minuter inom två meter från en konstaterat smittad verkar ge rekommendationen att stanna hemma, men inte alltid entydigt.
Kolla med 1177!
Citera
2021-03-29, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Lite oroväckande att man i Sverige tar det beslutet i en situation där smittspridningen ökar. Tittar man på UK kan man dessutom se att trots lockdown och vaccination har minskningen av smittspridning stagnerat och ligger numera på en gansla konstant nivå (döda och allvarligt sjuka ser en fortsatt dramatisk minskning).

En närmare titt på statistiken ger vid handen att barn i åldern 10-19 år nu står för det främsta antalet smittade tillsammans med vuxna i åldern 35-44 år. Är det rimligt att misstänka att de vuxna till stor del utgörs av barnens föräldrar?

Ja, det är nog ett rimligt antagande. Det har pratats ganska mycket om det tidigare i tråden.

I Sverige har vi hållit skolorna (grundskolorna) öppna hela tiden och det är först nu vi ser större smittspridning i skolorna.

Sen om det beror på att vi testar mer i denna åldersgrupp eller om det är en kombination vet jag inte. Gruppen som ökar mest är 0-9 år.

Många kopplar ihop denna ökning av smittspridning med den Brittiska mutationen. "Vanlig" Covid 19 verkade inte inte spridas så effektivt i grundskolorna men när den Brittiska mutationen kom så spreds det även effektivt på grundskolorna.

Sen ska man nog inte stirra sig blind på bara antalet fall när testningen har nästan fördubblats på 5-6 veckor. Andelen som testar positivt ligger ganska stabilt runt 10% jämfört med 20% vid jul/nyår.

Vecka 11 genomfördes flest tester sedan starten av pandemin i Sverige - vecka 12 lär detta rekord slås igen.
Citera
2021-03-29, 09:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag tycker du ska börja svara vettigt på frågor som ställs till dig och inte bara förvänta dig svar av andra.

Jag vet inte om vi kan säga säkert hur många som eventuellt förlorat luktsinnet helt då pandemin fortfarande pågår och folk tillfrisknar eftersom.

Läste någonstans att 98% är helt återställda efter 3 månader även om man tillfälligt tappat lukt och smak.

Vad jag vänder mig emot är den överdriva hypokondrin som råder och att folk läser statistiken som fan läser bibeln.

0,003% av landets befolkning ligger på iva med covid och folk spårar ur fullständigt med sin överdriva hypokondri.
Citera
2021-03-29, 09:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savagemamii
Känns som Flashback är sista stället att ställa denna fråga på men jag gör det ändå 😳
Sen lördag har jag haft någon känsla i halsen, som att jag vill hosta fast jag behöver inte hosta rakt ut. Kittlas mest i halsen. Händer att jag behöver hosta ändå
Kan det vara ett tecken på covid?

Gå och testa dig om du är orolig, det är gratis.
Citera
2021-03-29, 09:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag tycker du ska börja svara vettigt på frågor som ställs till dig och inte bara förvänta dig svar av andra.

Jag har inte alla svar då statistik lär saknas eftersom pandemin fortfarande pågår och vi inte vet exakt hur det kommer att bli.

Hur många barn som är drabbade vet vi dock och det är extremt få även om det förekommer. Oftast är det barn som redan var svårt sjuka från början och hade blivit inlagda på sjukhus ändå av andra anledningar.

Att dra för stora växlar på att några enstaka barn blir sjuka i covid är bortom all sans och balans och är ett tecken på att man behöver söka hjälp av psykolog för sin hypokondri.
Citera
2021-03-29, 09:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
IVA i helgen var uppe i 307. Nu:

301

Nu kör vi igång skolor och universitet!

0,003% av Sveriges befolkning ligger på IVA. Det kan vi väl inte tillåta? Landet håller på att gå under för fan!
Citera
2021-03-29, 09:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Man ska stanna hemma i väntan på provsvar,
Citera
2021-03-29, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man ska stanna hemma i väntan på provsvar,

Nej.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/mars/utokad-testning-vid-smittsparning-pa-arbetsplatser/

Citat:
Personer som inte har symtom och ännu inte fått provsvar ska så långt möjligt arbeta hemifrån. Om det inte finns alternativ kan personer utan symtom vara på arbetsplatsen men vara noga med att hålla avstånd. De rekommenderas i så fall att ta ett extra prov på dag tre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in