2021-03-28, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Är det bara LUMI som gäller för koppar på svenska marknaden om det främst är kopparn man vill fokusera på? Eller finns det andra alternativ?

Boliden är ett bra alternativ, mindre riskabelt än LUMI.
Citera
2021-03-28, 17:19
Medlem
Bajssprutan, vad innebär detta? Har för mig att du förutspådde det här?

https://www.reuters.com/article/britain-gfg-alliance/update-1-british-ministers-reject-sanjeev-guptas-bailout-plea-ft-idUSL1N2LQ075

"British ministers have rejected a request from mining magnate Sanjeev Gupta for a 170 million pound ($234.36 million) emergency loan to prevent his group, GFG Alliance, from collapsing, the Financial Times reported on Sunday."
Citera
2021-03-28, 17:27
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Bajssprutan, vad innebär detta? Har för mig att du förutspådde det här?

https://www.reuters.com/article/britain-gfg-alliance/update-1-british-ministers-reject-sanjeev-guptas-bailout-plea-ft-idUSL1N2LQ075

"British ministers have rejected a request from mining magnate Sanjeev Gupta for a 170 million pound ($234.36 million) emergency loan to prevent his group, GFG Alliance, from collapsing, the Financial Times reported on Sunday."
Lol. Bajsis the psychic.
Det hela började när Greens(h)ill capital fick problem i början av Januari, kanske pga tidigare fuckery med Wirecard och annat, kanske pga GME-shorts. Ingen vet säkert

Gupta äger en massa stålverk i UK, han köpte bl.a Liberty steel och lite av MTs gamla grejer i UK.
Han verkar vad jag förstår det vara en ful fisk och nu när kapitalet har torkat upp pga att Greensill säkert är lika rökt som en makrill i tomatsås.
Det var ganska väntat att han skulle få kalla handen av av politikerna eftersom han redan har en massiv obetald skatteskuld. Stål är som bekant en kapitalintensiv verksamhet med högre lånenivåer än andra branscher.
Det var därför Mittals krävde cash upfront för grejerna nyligen. Klokt beslut.

Tippar väl på att resultatet blir att GFG alliance går tits up och MT går ännu mera brrr.

Och det kinesiska stålet ligger och rostar nere vid Suezkanalen. You can´t make this shit up!
Frakten blir ju skitdyr nu på kinastålet. Kungligt!
Citera
2021-03-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Lol. Bajsis the psychic.
Det hela började när Greens(h)ill capital fick problem i början av Januari, kanske pga tidigare fuckery med Wirecard och annat, kanske pga GME-shorts. Ingen vet säkert

Gupta äger en massa stålverk i UK, han köpte bl.a Liberty steel och lite av MTs gamla grejer i UK.
Han verkar vad jag förstår det vara en ful fisk och nu när kapitalet har torkat upp pga att Greensill säkert är lika rökt som en makrill i tomatsås.
Det var ganska väntat att han skulle få kalla handen av av politikerna eftersom han redan har en massiv obetald skatteskuld. Stål är som bekant en kapitalintensiv verksamhet med högre lånenivåer än andra branscher.

Tippar väl på att resultatet blir att GFG alliance går tits up och MT går ännu mera brrr.

Och det kinesiska stålet ligger och rostar nere vid Suezkanalen. You can´t make this shit up!

Helt klart fördelaktigt att ha en galning med "the gift of foresight" i tråden. Smyg firar med en halv påskmust!
Citera
2021-03-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Lol. Bajsis the psychic.

Du är kunglig bajsis!
Citera
2021-03-28, 19:45
Medlem
bajssprutans avatar
På kort sikt lär Suezcirkusen leda till inflatonsoro, ränterörelser och säkert börsnedgång, men i det långa loppet tror jag faktiskt att det är positivt (för oss).

Tippar på röd öppning i morgon. Tror marknaden hade hoppats på att skiten skulle lossna i helgen.

Citat:
Ship Salvagers Wait for High Tide and Full Moon: Suez Update
Från bloomberg nyss. Lägg till medvind, hemlängtan och mammas köttbullar på spisen så får de nog loss den.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-28 kl. 19:59.
Citera
2021-03-28, 22:16
Medlem
bajssprutans avatar
Onsdag kommer infrastrukturplanen att presenteras i USA och Torsdag kommer kanske kineserna att tillkännage en sänkning av exportrabatten.

Och kollar man svt.se just nu är det massor med artiklar om grönt stål.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-28 kl. 22:18.
Citera
2021-03-29, 09:28
Medlem
Citat:
Boliden är ett bra alternativ, mindre riskabelt än LUMI.

Ännu mindre riskabelt kanske en idé kan vara att köpa blackrock mining? Visst, inte bara exponering mot kopparn... men trygghet i bredden. Sen kan man ju alltid övervikta med ett eget innehav tänker jag, men kanske är dumt?
Citera
2021-03-29, 09:33
Medlem
Tacofiestas avatar
Kan efterfrågan på grönt stål tänkas höja SSAB? De har arbetat med fossilfri stålproduktion oändligt länge och borde väl rimligtvis ha goda kunskaper inom ämnet. Är det detta som har drivit många köprekar av företaget på sistone?
Citera
2021-03-29, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta
Kan efterfrågan på grönt stål tänkas höja SSAB? De har arbetat med fossilfri stålproduktion oändligt länge och borde väl rimligtvis ha goda kunskaper inom ämnet. Är det detta som har drivit många köprekar av företaget på sistone?

Nja skulle jag säja. Ser man på Svenska nyheter så verkar det som om SSAB är helt unika i världen med sitt gröna stål, men det är dom såklart inte. Skulle säga att de flesta större stålproducenterna i västvärlden tittar på detta och några har kommit längre än SSAB. På sikt så kommer allt stål som säljs i västvärlden att vara grönt och jag ser det mer som naturlig utveckling än en trigger för kursen. Ledtiderna för grönt stål är också sjukt långa.

Med det sagt så äger jag sedan innan SSAB och har idag även fyllt på med Wurrar.
Citera
2021-03-29, 10:41
Medlem
Tacofiestas avatar
Citat:
Nja skulle jag säja. Ser man på Svenska nyheter så verkar det som om SSAB är helt unika i världen med sitt gröna stål, men det är dom såklart inte. Skulle säga att de flesta större stålproducenterna i västvärlden tittar på detta och några har kommit längre än SSAB. På sikt så kommer allt stål som säljs i västvärlden att vara grönt och jag ser det mer som naturlig utveckling än en trigger för kursen. Ledtiderna för grönt stål är också sjukt långa.

Med det sagt så äger jag sedan innan SSAB och har idag även fyllt på med Wurrar.

Vad är det som har motiverat senaste tidens köprekar i SSAB? Kursen har gått som tåget sedan i December (då stålpriset sköt i höjden för första gången), trots att SSAB tagits bort från OMX30 vilket torde påverka kursen negativt eftersom stora mängder passiva indexpengar försvunnit från bolaget. Är det något annat än stålpriserna?
Citera
2021-03-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta
Vad är det som har motiverat senaste tidens köprekar i SSAB? Kursen har gått som tåget sedan i December (då stålpriset sköt i höjden för första gången), trots att SSAB tagits bort från OMX30 vilket torde påverka kursen negativt eftersom stora mängder passiva indexpengar försvunnit från bolaget. Är det något annat än stålpriserna?

Högre priser på stål och förväntningar på ändå högre priser, skulle säga det är så enkelt. Att bli borttagen från OMXS30 är ett hack i kurvan, inget mer. Finns en del forskning på att bli inkluderad i index, och där har de väl kommit fram till att det leder till en liten boost första veckan men inget mer än det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in