2021-03-26, 15:54
Medlem
Helvete vilket avslut vi fick på veckan. Firar med en grillad med mos och några långhylsor!

Att båtdjävel körde fast var det bästa som hänt på länge. $NAT
Senast redigerad av HasseTass 2021-03-26 kl. 16:25.
Citera
2021-03-26, 16:57
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Helvete vilket avslut vi fick på veckan. Firar med en grillad med mos och några långhylsor!

Att båtdjävel körde fast var det bästa som hänt på länge. $NAT
Ja herrejösses vad den rusar. Tanker gang vann till slut. Gratulerar till ett vackert köp, jag fick aldrig tummarna ur. Jag tror båtfan är bullish för stålet också. Mindre kinacrap kommer fram.

Knäcker en Bayerskt 3.5% dagen till ära och inväntar Måndagsras.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-26 kl. 17:40.
Citera
2021-03-26, 17:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Känslan nu är att Cowbojsen lurar ner Europa i källaren för att senare köpa upp allt billigt, håller så länge det håller. Får vi lite positiva Covid nyheter så kan vi nog hamna på rätt bana igen.

Jodå, det är en typ av mönster man konsekvent kan se. Skönast var den stora fake:en igår där man samtidigt fick alla EU-index och alla råvaror att gå spikrakt nedåt. Helt utan rimlig orsak.
Citera
2021-03-26, 17:47
Medlem
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/metals/032621-arcelormittal-raises-flat-steel-price-offers-for-third-time-this-month-sources

MT höjer priserna för tredje gången på en månad. BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

40 innan hösten
Citera
2021-03-26, 17:54
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/metals/032621-arcelormittal-raises-flat-steel-price-offers-for-third-time-this-month-sources

MT höjer priserna för tredje gången på en månad. BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

40 innan hösten
All aboard the Money Train!
Och om nån allah snackbar-dude skulle få för sig att spränga den där båten i Suez-analen åt helvete så att den permanent cloggar den artären kan du och jag delta i nästa års gumball i våra lambos!

Look at us! We are the captain now!
Citera
2021-03-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
All aboard the Money Train!
Och om nån allah snackbar-dude skulle få för sig att spränga den där båten i Suez-analen åt helvete så att den permanent cloggar den artären kan du och jag delta i nästa års gumball i våra lambos!

Look at us! We are the captain now!

Hahaha Satt precis och dagdrömde om att båtfan skulle välta vid nästa bogseringsförsök.

Kan inte vara dyrt att hyra nån gammal somaliepirat som fixar detta?
Citera
2021-03-26, 18:12
Medlem
bajssprutans avatar
Allt går att lösa med pengar!

Jag var kanske lite tidig på silver och guld, så jag rekar behåll eller avvakta.
Faran över-crowdet kommer kanske att dumpa ett tag till.
Men make no mistake, silver och guld är på rea just nu.

Jag återkommer med en tråd med det slutliga svaret på silverfrågan när tiden är mogen.
Citera
2021-03-26, 20:09
Medlem
Supercykel på ingång enligt Lundin

https://www.c-resource.com/2021/03/23/another-commodity-supercycle-is-looming/

“In my view, we are definitely entering a commodity supercycle. The energy transition will be a key driver of this and will primarily impact minerals needed for new and low-carbon technologies."

"I am also very bullish when it comes to gold for a variety of reasons, including a need to back up the amount of money printed by governments to support post-Covid recovery plans."
Citera
2021-03-27, 09:25
Medlem
bajssprutans avatar
Inte visste jag att Lundinarna hängde på Flashback.

Men det är väldans trevligt att höra en person vars sinne för affärer jag hyser stor respekt för i stort sett repetera mina tankar. Till och med om guldet. Jävligt ballt att han använder uttrycket commodity supercycle.

Innebörden av det han säger är trådens titel i princip.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-27 kl. 09:44.
Citera
2021-03-27, 09:55
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Inte visste jag att Lundinarna hängde på Flashback.

Men det är väldans trevligt att höra en person vars sinne för affärer jag hyser stor respekt för i stort sett repetera mina tankar. Till och med om guldet. Jävligt ballt att han använder uttrycket commodity supercycle.

Innebörden av det han säger är trådens titel i princip.

Mm, råvaror är intressant. Synd att Handelsbanken avskaffade sin fond Handelsbanken Råvaror som var råvaruindex innehållandes en drös metaller mm. En ganska enkel entry om man ville sitta med råvaror.

Som du säkert märkt har Avanza många råvaror via warranter, även Platina och Palladium. Något svåra att hitta dock, Morgan Stanleys egna sida för warranter är betydligt bättre för att hitta allt som faktiskt säljs.

Man får se upp med häv dock. Silver med 10x häv blir som guld med 25x häv. Olja med 5x häv är som Silver med 10x häv osv. Vollan är väldigt olika för olika råvaror.

Utöver det bör man ha viss koll på DXY (dollarindex). Ett DXY som trendar upp brukar sätta viss press på alla råvaror då det vi köper i Sverige oftast är kopplat till dollar (Palladium/USD osv).
Citera
2021-03-27, 09:59
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mm, råvaror är intressant. Synd att Handelsbanken avskaffade sin fond Handelsbanken Råvaror som var råvaruindex innehållandes en drös metaller mm. En ganska enkel entry om man ville sitta med råvaror.

Som du säkert märkt har Avanza många råvaror via warranter, även Platina och Palladium. Något svåra att hitta dock, Morgan Stanleys egna sida för warranter är betydligt bättre för att hitta allt som faktiskt säljs.

Man får se upp med häv dock. Silver med 10x häv blir som guld med 25x häv. Olja med 5x häv är som Silver med 10x häv osv. Vollan är väldigt olika för olika råvaror.

Utöver det bör man ha viss koll på DXY (dollarindex). Ett DXY som trendar upp brukar sätta viss press på alla råvaror då det vi köper i Sverige oftast är kopplat till dollar (Palladium/USD osv).
Ja, fan att du inte såg min palladiumtråd. Du hade kunnat tjäna multum på den informationen som har koll på warranter.
Jag köpte en pennystock istället som visserligen har haft fin utveckling men certet hade levererat som fan om jag köpt innan racet drog igång. Var för dåligt påläst helt enkelt.
Jag pm-ar nästa gång jag nosar fram något liknande så får vi samarbeta lite

Norilsk-incidenten i tråden kommer att påverka även nickelpriset framöver , men såna terminer verkar saknas.
Det tog Cameco tio år att ordna upp Cigar Lake sist det gick tits up där.

Men jag är rätt nöjd med mina aktier.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-03-27 kl. 10:25.
Citera
2021-03-28, 16:15
Medlem
Citat:
Eller så behåller du längre.

https://www.mining.com/web/trafigura-sees-green-copper-supercycle-driving-prices-to-15000/

"The world’s biggest copper trader Trafigura expects the metal to hit $15,000 a tonne in the coming decade as demand from global decarbonization produces a deep market deficit. Trafigura expects the metal to breach $10,000 a tonne this year, before entering a range of $12,000 to $15,000 a tonne over the coming decade. Other ardent copper bulls including Goldman Sachs Group Inc., Bank of America Corp. and Citigroup Inc. have similarly strong near-term forecasts, but Trafigura has set itself apart with its lofty long-term target.

Goldman expects copper to hit $10,500 a tonne within 12 months, while Citi sees it reaching $12,000 next year in its bull-case forecast. In the years to come, that’s likely to become the floor for prices as the industry revalues the metal, according to Trafigura."
Är det bara LUMI som gäller för koppar på svenska marknaden om det främst är kopparn man vill fokusera på? Eller finns det andra alternativ?
Senast redigerad av with3r 2021-03-28 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in