Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Mm, råvaror är intressant. Synd att Handelsbanken avskaffade sin fond Handelsbanken Råvaror som var råvaruindex innehållandes en drös metaller mm. En ganska enkel entry om man ville sitta med råvaror.
Som du säkert märkt har Avanza många råvaror via warranter, även Platina och Palladium. Något svåra att hitta dock, Morgan Stanleys egna sida för warranter är betydligt bättre för att hitta allt som faktiskt säljs.
Man får se upp med häv dock. Silver med 10x häv blir som guld med 25x häv. Olja med 5x häv är som Silver med 10x häv osv. Vollan är väldigt olika för olika råvaror.
Utöver det bör man ha viss koll på DXY (dollarindex). Ett DXY som trendar upp brukar sätta viss press på alla råvaror då det vi köper i Sverige oftast är kopplat till dollar (Palladium/USD osv).
Ja, fan att du inte såg min
palladiumtråd. Du hade kunnat tjäna multum på den informationen som har koll på warranter.
Jag köpte en pennystock istället som visserligen har haft fin utveckling men certet hade levererat som fan om jag köpt innan racet drog igång. Var för dåligt påläst helt enkelt.
Jag pm-ar nästa gång jag nosar fram något liknande så får vi samarbeta lite
Norilsk-incidenten i tråden kommer att påverka även nickelpriset framöver , men såna terminer verkar saknas.
Det tog Cameco tio år att ordna upp Cigar Lake sist det gick tits up där.
Men jag är rätt nöjd med mina aktier.