2021-03-28, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Varför har de inte ungarna på dagis?
Jävlar, vilket slit för frun antagligen om han har häcken full av jobb. Han låter säkert henne stå vid spisen om han inte som nu, blivit arbetslös. Är det något högerkonservativt tjafs som gör att de undviker förskola?
Låter typ religiöst.

Konstig svarsfråga efter ett inlägg med en länk till en artikel som som besvarar just detta. Jag klistrar in min länk igen:
https://timbro.se/smedjan/forskoletv...-barnens-basta
Citera
2021-03-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Intressant reflektion men slutsatsen kanske inte är rätt från barnperspektiv, en ettåring som inte kan gå eller prata kanske har nytta av förskolan som ska ha tillgång till pedagogisk kompetens.

Nu blir det lite off topic, men eftersom denna tråd delvis handlar om Ivar Arpi som person – denna tråd kanske kan förklara han och hans hustrus inställning till barn/förskola:
https://www.lararen.se/nyheter/debatt/hemmet-ar-den-basta-platsen-for-forskolebarnen (Detta är en text skriven av en förskollärare, handlar inte per se om Arpi. Vill ni läsa om hans inställning, se Smedjanlänken jag redan lagt in.)

Men inte kan det vara lätt att ratta hans jobb med fyra barn i en trång lägenhet. Inledningen i Söndagsintervjun visar att han löste arbetssituationen genom att sätta sig i husets tvättstuga för att arbeta: https://sverigesradio.se/avsnitt/1688184
Citera
2021-03-28, 15:17
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
Konstig svarsfråga efter ett inlägg med en länk till en artikel som som besvarar just detta. Jag klistrar in min länk igen:
https://timbro.se/smedjan/forskoletv...-barnens-basta

Sidan existerar inte.
Citera
2021-03-28, 15:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Sidan existerar inte.

Här:

https://timbro.se/smedjan/forskoletvang-ar-inte-for-barnens-basta/
Citera
2021-03-28, 16:44
Medlem
NoTruces avatar
Det var något snack om att Arpi kanske var på väg till GP. Teodorescu kanske kan få in honom?
Citera
2021-03-29, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"Ha koll [på] detta" - vad åsyftar du med "detta"?

Utifrån vad vi vet om Gudmundson, Teodorescu och Gür så verkar det troligt, att de har ungefär samma röda linjer som Neuding.

Med "ha koll" på menar jag att man vet bättre än att skriva under på något man inte själv är helt ansvarig för, och hur en ledarredaktion fungerar över lag.

Citat:

Mammaledig och mammaledig - Bulletins politiska redaktör har skrivit en egen signerad ledare varje lördag.

Intrycket är f.ö. att idag är det färre med osignerade ledare i t.ex. DN, SvD, GP osv än för tjugo år sedan; jag drar inte slutsatsen, att dagens ledarredaktioner skulle ha mindre av en gemensam utblick än för ngr decennier sedan. Det är helt enkelt mer inne idag, att enskilda ledarskribenter undertecknar med namn.

Och hur går det till rent praktiskt? Drar man lotter ur en hatt om vems namn som ska stå på en ledare som hela redaktionen varit med på?

Självklart inte. Signerade ledare tar över ledarsidorna eftersom formatet (och skribenterna) är svårt populära, men det förändrar inte det faktum att hela texten, vinkling, och åsikt tillskrivs just den skribenten. Gudmundson har alltså tagit sin SwebbTV-linje helt oberoende av Neuding, Arpi mfl, även om han såklart värvats (av Gür, Neuding och/eller Sanandaji) pga sina åsikter på ett rent övergripande plan - han hade alltså inte fått jobbet om han var socialdemokrat, exempelvis.

Citat:

Du har inte "[visat] att hennes agerande i dessa fall inte har något med beröringsskräck att göra" - du har påstått att Lindbergs krönika är alltför språkligt undermålig, vilket enl. dig är den enda förklaringen till att Neuding vägrade publicera texten.

Vet inte om språkligt är rätt uttryck, kvalitetsmässigt skulle passa bättre. Dels för att Lindberg inte verkar förstå vad Wolodarski faktiskt kritiserar SVT för, dels för att den är ett sammelsurium av infall som Lindberg vill kasta på Wolodarski/DN istället för den sort väl sammanhängande kritik som man förväntar sig i en kvalitetstidning. En mer ingående kritik hittar om en stund i ett svar jag tänker skriva till Klaus

Citat:
Det som "tyder på" att Neuding ansåg att Bulletin inte borde lyfta den principiella frågan om teknikjättarnas (i detta fall youtubes) censur i fallet Swebbtv är, att Bulletin inte lyfte den principiella frågan om teknikjättarnas censur i fallet Swebbt.

Ledaren är i stället påtagligt överslätande.

Det är dock skillnad mellan detta och en "röd linje". Här har hon ju bara bestämt att fallet SwebbTV inte meriterade någon större diskussion. Och det gör det inte heller om man inte ska verka överdrivet agendadriven. Reglerna är tydliga, och har inget att göra med avsändarens åsikt. Youtube kryllar av folk som får SwebbTV att se ut som "sojabaserad lättmjölk", som Tino hade uttryckt det.

Citat:

Vi gör helt enkelt olika bedömning av vad konflikten på Bulletin bottnade i.

Egentligen är väl bedömningarna rätt lika. Det är bara det att du förväxlar Neudings (och övrigas) ovilja mot att driva ett slags Fria Tider med att ha "röda linjer"/"beröringsskräck", och annat man insinuerade sig vara emot vid uppstarten. Det finns enormt mycket utrymme däremellan, och ska man behålla en slags kvalitetsstämpel och illusion av agendafrihet är det viktigt att inte göra en höna av en fjäder (som i SwebbTV), eller publicera rabiata Facebookinlägg (som med Lindberg).
Citera
2021-03-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Vad pratar du om? Att krönikan behöver korrläsas är klart, men det kan vilken korrekturläsare som helst fixa på en kafferast. Innehållet i sig är långt mycket mer intressant än en absolut majoritet av vad som redan publicerats på Bulletin, vilket säger otroligt mycket om Bulletin.

Men du kanske istället skulle kunna peka ut ett par kvalitetsbrister som inte är lösbara på mindre än en timme av korrläsare och krönikör och som därmed gör krönikan ovärdig att publiceras? På dina övriga inlägg om ämnet verkar din ståndpunkt snarare bottna i ett försvar av DN och den korrekta - men ack så kraftigt krackelerade - fasad som tidningen representerar snarare än faktisk genuin åsikt baserad på några slags principer eller faktamässiga ställningstaganden. Märk väl, fasaden har hittills inte hindrat en enda handgranat från att explodera eller gruppvåldtäkt från att ske så om jag vore du så skulle jag snarast revidera mina ståndpunkter och se över mina lojaliteter.

Korrläsning är knappast vad som behövs här. Som jag och många andra redan pekat ut påminner den ju snarare om ett yrigt Facebookinlägg. Du kan egentligen kasta den redan på grund av att krönikören uppenbart inte ens försökt skriva den ordentligt (andra texter av Lindberg bekräftar detta, trots att han kanske inte kan anses vara särskilt talangfull).

Första paragrafen förleder läsaren att tro att detta ska bli en diskussion om public service, som Lindberg dessutom verkar ha fått om bakfoten, vilket leder till att det också kommer se ut som en diskussion mot en halmgubbe.

Andra paragrafen refererar till för den breda massan okända händelser. Lindberg verkar anta att alla läsares liv kretsar kring att följa fel hos och fällningar av DN.

Tredje paragrafen saknar källhänvisning till en siffra som många skulle vara redo att ifrågasätta.

4: Förutom att tredje meningen är en riktig soppa så insinuerar den att SVTs rapportering av BLM-protester varit positiv. SVT har visat bilder av våldsamma upplopp (och såklart på fredliga demonstranter) i nästan varje sändning jag sett på ämnet.

5: Än en gång misslyckas Lindberg att komma in i huvudspåret kring debatten om PS opartiskhet eller för den delen om vad Wolodarski faktiskt har efterlyst i fallet Trump, vilket är att han vill att media rapporterar om när Trump ljuger, och att han ljuger ofta. Hans misslyckande eller undvikande att konfrontera detta är krönikans största brott - det ser inte bra ut att slåss mot en halmgubbe om man ska leka seriös tidning. Han insinuerar även att Wolodarski inte får kritisera PS eftersom han i andra frågor försvarar PS. Logik?

6: Ämnesbyte! Nu till DNs "karaktärsmord" av Bulletin. Ingen kontext såklart - vi vet inte vad som faktiskt stod i ledaren och har all rätt att ifrågasätta Lindbergs tolkning då han är ute och cyklar i all text hittils.

7: Mer om Bulletin helt utan återkoppling till var krönikan startade eller pågick fram till paragrafen innan. Hvad i helfwete pågår här?

Och fler paragrafer än så har inte Lindberg skrivit. Förslag till rättad text blir således:

och det är väl det Neuding kan anses ha gjort när hon, lite snällt, sagt att texten ska "korrläsas" och sedan noggrant placerat den i det runda arkivet under skrivbordet.
Senast redigerad av Flaskback 2021-03-29 kl. 10:55. Anledning: Klargörning
Citera
2021-03-29, 11:25
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Gudmundson har alltså tagit sin SwebbTV-linje helt oberoende av Neuding

Nja.. jag tror inte, att Gudmundsons överslätande ledare är helt oberoende av Neudings inställning. Gudmundson är inte så benägen att frondera mot ledningen (oavsett om vi talar om politiska redaktörer, Bulletins redaktion eller Bulletins ägare). Gudmundson är kort sagt ingen stridis.

Citat:
[spoiler]Det är dock skillnad mellan detta och en "röd linje". Här har hon ju bara bestämt att fallet SwebbTV inte meriterade någon större diskussion. Och det gör det inte heller om man inte ska verka överdrivet agendadriven. Reglerna är tydliga, och har inget att göra med avsändarens åsikt. Youtube kryllar av folk som får SwebbTV att se ut som "sojabaserad lättmjölk", som Tino hade uttryckt det.

Det är din bedömning, att man är "överdrivet agendadriven" om man uppmärksammar att censuren har privatiserats, när teknikjättarna inskrider mot innehållet i kommunikationen. Delar helt enkelt inte bedömningen, att enbart ngn som är "överdrivet agendadriven" kan ha ngt principiellt perspektiv.

Citat:
Egentligen är väl bedömningarna rätt lika. Det är bara det att du förväxlar Neudings (och övrigas) ovilja mot att driva ett slags Fria Tider med att ha "röda linjer"/"beröringsskräck", och annat man insinuerade sig vara emot vid uppstarten. Det finns enormt mycket utrymme däremellan, och ska man behålla en slags kvalitetsstämpel och illusion av agendafrihet är det viktigt att inte göra en höna av en fjäder (som i SwebbTV), eller publicera rabiata Facebookinlägg (som med Lindberg).

Håller inte med om, att "bedömningarna [är] rätt lika". I bedömningen av vad konflikten bottnar i så väger jag - men inte du (vad jag kan märka) - in, hur de inblandades personligheter (sedan tidigare) har framstått. Tino S verkar vara en stridslysten herre, medan Gudmundson är en smidig person som drar sig för att konfrontera sina chefer (dvs snarast motsatsen till Tino S) och Neuding framstår som extremt försiktig.
Senast redigerad av Meiji 2021-03-29 kl. 11:28.
Citera
2021-03-29, 23:07
Medlem
Jag undrar hur länge till som bulletin blir kvar.
När jag gick in på sidan nu på måndag kväll ser den precis likadan ut som i fredags, så vitt jag kan se inte en enda ny artikel.
Man kan ju tycka nyheterna kring liberalerna borde kommenteras på något sätt, men icke,

Den senaste ledaren skrevs för en vecka sedan.
Sä jag undrar jag...
Citera
2021-03-30, 00:01
Bannlyst
Bulletin, eeh Tino, kommunicerar framtiden via Facebook.

Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Jag undrar hur länge till som bulletin blir kvar.
När jag gick in på sidan nu på måndag kväll ser den precis likadan ut som i fredags, så vitt jag kan se inte en enda ny artikel.
Man kan ju tycka nyheterna kring liberalerna borde kommenteras på något sätt, men icke,

Den senaste ledaren skrevs för en vecka sedan.
Sä jag undrar jag...
Citera
2021-03-30, 00:02
Medlem
CarolSeavers avatar
Någon som ids sammanfatta/citera väl valda delar från https://www.dn.se/kultur/bengt-ohlsson-alla-mina-vanner-varnade-mig-for-att-skriva-i-bulletin-och-det-ar-en-del-av-problemet/?
Citera
2021-03-30, 00:12
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Korrläsning är knappast vad som behövs här. Som jag och många andra redan pekat ut påminner den ju snarare om ett yrigt Facebookinlägg. Du kan egentligen kasta den redan på grund av att krönikören uppenbart inte ens försökt skriva den ordentligt (andra texter av Lindberg bekräftar detta, trots att han kanske inte kan anses vara särskilt talangfull).

Jag tänker vara snäll mot dig. Därför inleder jag med att konstatera att du ljuger. Rakt av. Du är inte debil nog att faktiskt tro på ditt egna skitsnack. Anledningen till att du delar upp och kritiserar varje stycke för sig är inte för att det finns mycket att kritisera, utan för att du vill ge bilden av att det finns mycket att kritisera. Och din kritik består endast av dimridåer där man snällt skulle kunna säga att du försöker förleda läsare om vad som egentligen står skrivet. Tyvärr funkar det inte, vilket vi ska se nedan.

Men jag är som sagt övertygad om att du egentligen förstår precis vad krönikan handlar om: En kritik av Wolodarskis försök att utöva press på övrig media (bland annat public service) för att driva dem i en ännu mer politiserat vänstervriden riktning, vad Wolodarski själv kallar "agendasättande journalistik". Detta beteende exemplifieras både med Wolodarskis attack mot Public Service angående deras osakliga och tydligt agendasättande nyhetsurval om Trump, dels med Wolodarskis attack mot Bulletin.

Däremot betyder det inte att jag inte kommer besvara ditt inlägg i sin helhet. Ditt pladder förtjänar att bemötas som det är, inte för att det håller någon vidare kvalitet utan snarare för att du försökt ersätta kvalitet med någon slags högtravande ton.

Citat:
Första paragrafen

Ordet paragraf används bara om (numrerade) avdelningar i formella texter. Inte om krönikor eller artiklar, din kretin. Använd inte ord du inte behärskar.

Citat:
Första paragrafen förleder läsaren att tro att detta ska bli en diskussion om public service, som Lindberg dessutom verkar ha fått om bakfoten, vilket leder till att det också kommer se ut som en diskussion mot en halmgubbe.

Nej, verkligen inte. Din "kritik" innehåller så många sakfel att jag knappt ens vet var jag ska börja.

1. Lindberg vill tydligt diskutera Wolodarski, inte Public Service. Alla läskunniga förstår detta.
2. Lindberg har inte fått någonting om bakfoten, Wolodarski är tydlig med att journalisters roll är att förklara för läsarna/tittarna vad som är "sant" och inte, och guida dem "rätt". Inte att objektivt och konsekvensneutralt återge vad som hänt eller sagts.
3. Lindberg konstaterar i detta och nästkommande stycke att Wolodarskis definition av vad som är "sant" och "rätt" har väldigt lite att göra med vad som är sant och rätt, och han har inga som helst problem med att lyfta fram både lögner och charlataner så länge som det som sägs går i linje med hans egna agenda.

Citat:
Andra paragrafen refererar till för den breda massan okända händelser. Lindberg verkar anta att alla läsares liv kretsar kring att följa fel hos och fällningar av DN.

Ursäkta den raljanta tonen, men jag tror bara kretin stör sig på texter som förutsätter att läsaren har något slags intresse och engagemang för frågan som diskuteras. Så jag förstår att du blir fly förbannad. Bulletin vänder sig redan från början inte till Aftonbladetläsare, eller pseudointellektuella DN-läsare för den delen. Det är en tidning som lockar folk som i någon mån redan tänker utanför konsensus och vars läsare i någon mån har ett högre intresse för samhällsfrågor, speciellt aktuella och kontroversiella sådana, annars så skulle de ju aldrig lockas av Bulletin från första början. Så jag har svårt att tro att de nämnda händelserna är okända för den typiska Bulletinläsaren.

Men i händelse att de är de så väcker ju påståendet istället hos varje vettig människa en nyfikenhet. En tanke om "vad är det här som jag har missat?" Och sen till vidare sökning och inhämtning av information. En viss mindre begåvad grupp tänker kanske inte på det viset, men då kommer vi in på kretinfrågan igen och jag börjar bli trött på att förolämpa dig.

Sakmässigt hade du såklart ingenting att invända. Men det här var ju aldrig något seriös kritik i sak.

Citat:
Tredje paragrafen saknar källhänvisning till en siffra som många skulle vara redo att ifrågasätta.

Allt som är skrivet angående tidigare stycke gäller såklart även här, fast med tillägget att Lindberg självklart inte har något krav på sig att källhänvisa även om det kanske uppskattas av den late och oinsatte. För dessa kanske jag kan bistå med en källa, vad sägs om SVT själva? https://www.svt.se/kultur/medier/standigt-denne-trump

Men det ligger ju inte i pseudointellektuellas natur att faktiskt ta reda på hur saker och ting ligger till när de istället kan tycka. Oj förlåt, jag skulle ju inte förolämpa dig något mer. Tyvärr lämnar du så många öppna mål att det är svårt att låta bli.

Citat:
4: Förutom att tredje meningen är en riktig soppa så insinuerar den att SVTs rapportering av BLM-protester varit positiv. SVT har visat bilder av våldsamma upplopp (och såklart på fredliga demonstranter) i nästan varje sändning jag sett på ämnet.

SVTs rapportering och nyhetsurval av BLM-protesterna har varit genomgående positiva, ja. Huruvida de har visat bilder på våldsamma upplopp eller ej är rätt så irrelevant, det intressanta är vilken kontext de bygger upp. Men du kanske skulle kunna länka till någon svidande BLM-kritik från SVT? Kanske någon obehaglig uppgift som inte fått stor spridning i MSM? Exempelvis något av alla mord som BLM-vänstern begått under upploppen (finns ju en del att välja på)? Självklart då inte beskrivet som en olycka eller enstaka händelse utan satt i sin rätta kontext.

Citat:
5: Än en gång misslyckas Lindberg att komma in i huvudspåret kring debatten om PS opartiskhet eller för den delen om vad Wolodarski faktiskt har efterlyst i fallet Trump, vilket är att han vill att media rapporterar om när Trump ljuger, och att han ljuger ofta. Hans misslyckande eller undvikande att konfrontera detta är krönikans största brott - det ser inte bra ut att slåss mot en halmgubbe om man ska leka seriös tidning.

Nej, Lindberg har redan konstaterat att Wolodarski inte har några som helst problem med lögner och lögnare så länge som det är politiskt bra för Wolodarski. Och därmed faller hela din tes.

Citat:
Han insinuerar även att Wolodarski inte får kritisera PS eftersom han i andra frågor försvarar PS. Logik?

Wolodarski försvarar inte PS, han insinuerar att kritik av PS leder till inskränkt demokrati enligt något slags sluttande plan-argumentationsfel. Detta gäller såklart bara när det passar Wolodarski själv.

Citat:
6: Ämnesbyte! Nu till DNs "karaktärsmord" av Bulletin. Ingen kontext såklart - vi vet inte vad som faktiskt stod i ledaren och har all rätt att ifrågasätta Lindbergs tolkning då han är ute och cyklar i all text hittils.

Nej, det är inget ämnesbyte. Det är ytterligare ett exempel på DN:s och Wolodarskis enorma hyckleri och försök att politisera svensk journalistik. I det här fallet genom att försöka pestsmitta politiska motståndare och konkurrenter. Vilket är vad hela krönikan handlat om från start, vilket jag redan konstaterat. I övrigt har allt redan sagts under stycke 2.

Citat:
7: Mer om Bulletin helt utan återkoppling till var krönikan startade eller pågick fram till paragrafen innan. Hvad i helfwete pågår här?

Sakmässigt är allt sagt under stycke 6. Det enda jag kan tillägga är att du är helt jävla dum i huvudet och bör snarast upphöra med alla sorts analyser, för du är inte kapabel till att göra några läsvärda sådana.
Senast redigerad av KlausStein 2021-03-30 kl. 00:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in