2021-03-27, 21:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det var visst inte idag, utan för 4 dagar sen. https://www.svd.se/slutet-for-det-bulletin-som-lanserades-stort

Tack! Artikeln tillför inte ngt. Skribenten (Axel Andén) tror att vi har sett slutet för Bulletin och skriver:

Citat:
Det verkar som att det funnits en avgörande ideologisk skillnad mellan redaktionen och majoritetsägarna i synen på publicistiken och det ansvariga utgivarskapet. Medan ägarna haft som uttalad ambition att Bulletin inte skulle bedriva publicistik som de traditionella medierna verkar redaktionen ha utgått ifrån att den skulle göra just det.

Axel Andén berör inte, var de personer, som lämnade Bulletin, kommer att dyka upp.
Citera
2021-03-27, 21:44
Medlem
vanartads avatar
Ytterligare en tung investerare hoppar av Bulletin.
Citat:
Paradox-miljardären Fredrik Wester dumpar Bulletin.
I en kommentar till nättidningen Breakit säger Wester att de inte delade uppfattningen om hur ett bolag bör drivas.
”Vi blev presenterade med visionen att skapa en svensk Wall Street Journal”, skriver han till tidningen.
https://www.expressen.se/dinapengar/miljardaren-lamnar-nu-bulletin-salt-aktierna/

Det ser onekligen mörkt ut för Bulletin…
Citera
2021-03-28, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är imo ett rimligt antagande, att ledarsidan speglar den politiska redaktörens uppfattning dvs Alice Teodorescu Måwes, vilken ju tillhörde s.a.s. team Neuding.

Det är inget rimligt antagande då den är signerad, alltså tillhör åsikten den namngivna skribenten. Ledare som beskriver tidningens hållning lämnas osignerade.

Citat:
Vi har olika uppfattning om Lindbergs krönika var sämre än en del annat, som Bulletin har publicerat.

Det verkar så, men det är väl inte kärnan i frågan heller - existensen av annan dålig text berättigar inte publiceringen av ytterligare dålig text.

Frågan är om krönikan är bra nog att publiceras i en tidning. Jag säger nej. Du verkar inte heller imponerad av den. Då är det väl ändå mest troligt att det är skälet?
Citera
2021-03-28, 09:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Det slog mig att Timbro kanske skulle kunna gå in som del- eller majoritetsägare...? Tror att en tidning med lätt invandringskritiskt innehåll vore perfekt när Timbro ska försöka orientera sig i det nya politiska landskapet. Bulletin vore ärligt talat perfekt.
Citera
2021-03-28, 10:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det är inget rimligt antagande då den är signerad, alltså tillhör åsikten den namngivna skribenten. Ledare som beskriver tidningens hållning lämnas osignerade.

Bulletin verkar enbart ha signerade ledare. Jag - men kanske inte du (?) - drar inte slutsatsen, att Bulletins ledarredaktion saknade ngn gemensam hållning.

Citat:
Det verkar så, men det är väl inte kärnan i frågan heller - existensen av annan dålig text berättigar inte publiceringen av ytterligare dålig text.

Frågan är om krönikan är bra nog att publiceras i en tidning. Jag säger nej. Du verkar inte heller imponerad av den. Då är det väl ändå mest troligt att det är skälet?

Det handlar ju om att försöka bedöma, vad konflikten mellan Tino S & co å ena sidan och Neuding & co å andra sidan bottnade i.
Citera
2021-03-28, 10:54
Moderator
TheLuckys avatar
Lyssnade på Chris Forsne som menar att orsaken till att Bulletin inte fungerade var att tidningen till största del - även dess ledning - nästan bara bestod av en åsiktselit som har synts i alla sammanhang. https://swebbtv.se/videos/watch/5615500a-c2d2-4fc8-9fe4-8d24c564239b

Att bara tycka och ha åsikter räcker inte för att göra en bra tidning. Vad hade personerna tänkt sig, att bli ännu mer kända? Det säger sig självt att en tidnings frontfigurer ändå inte kan vara större än tidningen själv.
Citera
2021-03-28, 11:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Lyssnade på Chris Forsne som menar att orsaken till att Bulletin inte fungerade var att tidningen till största del - även dess ledning - nästan bara bestod av en åsiktselit som har synts i alla sammanhang. https://swebbtv.se/videos/watch/5615500a-c2d2-4fc8-9fe4-8d24c564239b

Att bara tycka och ha åsikter räcker inte för att göra en bra tidning. Vad hade personerna tänkt sig, att bli ännu mer kända? Det säger sig självt att en tidnings frontfigurer ändå inte kan vara större än tidningen själv.

Chris Forsne var (medvetet?) lite snäv i sin analys. Opinionsjournalisterna - ff.a. Arpi och Teodorescu - rekryterades som dragplåster, eftersom de är *tyckarstjärnor* analogt med filmstjärnor. Typ som Julia Roberts nya film; en film saluförs när inspelningen startar, som Julia Roberts nya film. Och just den aspekten funkade ju bra för Bulletin - det skrevs massor om Bulletin, innan en rad hade publicerats.

Det finns, mig veterligt, inte ngn motsvarande utvecking inom nyhetsjournalistiken i Sverige. De nyhetsjournalister, som har skrivit mest för Bulletin, är Ana Cristina Hernández, Sören Billing och Martin Berg. Dessa är - i likhet med alla Sveriges nyhetsjournalister - helt okända för mig och förmodligen även okända namn för den svenska befolkningen i stort.

Därutöver har Lars Åberg skrivit en hel del, men Lars Åbergs journalistik är ju en slags hybrid mellan rapportering och opinionsbildning (typ som som Niklas Orrenius och Janne Josefsson).
Citera
2021-03-28, 12:03
Medlem
Citat:
Bulletin verkar enbart ha signerade ledare. Jag - men kanske inte du (?) - drar inte slutsatsen, att Bulletins ledarredaktion saknade ngn gemensam hållning.

På vad grundar du denna slutsats? Det känns ju som att ett gäng ledarskribenter skulle ha koll detta och slå vakt om sin integritet när de signerar en ledare. Signerad ledare=skribentens egna åsikt. Avsaknaden av osignerade ledare kan bero på att politisk chefredaktör varit mammaledig stort sett hela tiden.

Citat:
Det handlar ju om att försöka bedöma, vad konflikten mellan Tino S & co å ena sidan och Neuding & co å andra sidan bottnade i.

Exakt, och om jag förstått dig rätt så tolkar du dessa två fall som att Neuding och co ha beröringsskräck vid vissa ämnen, och att det skulle vara anledningen till konflikten. Jag visar att hennes agerande i dessa fall inte har något med beröringsskräck att göra, utan om att slå vakt om tidningens kvalitet och att inte bli uppenbar altmedia.

Det finns trots allt inget som tyder på att Neuding hade dragit sig att göra stor följetong av SwebbTV, eller publicera en krönika om Wolodarski, om det faktiskt funnit en stor story/en hyfsad krönika att köra. Det finns inget som tyder på att hon eller andra haft beröringsskräck för något. Att inte vilja göra en höna av en fjäder betyder inte att man tabubelägger något.

Som tillägg: Efter att ha läst om Wolodarskis utspel om public service bekräftades dessutom mina misstankar om att Lindberg går till attack på helt fel premisser. Wolodarski vill inte att PS ska vara partisk, utan belyser problemet att man försöker verka uppenbart opartisk på ett sätt som släpper fram lögner och faktafel. Det verkar vara en nyans för mycket för Lindberg att förstå.
Senast redigerad av Flaskback 2021-03-28 kl. 12:06. Anledning: tillägg
Citera
2021-03-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det jag säger är att den tillträdande VD:n knappast hade tackat ja till det nya jobbet och pratat om nyrekryteringar om finansieringen inte redan var säkrad en tid framöver.

Om han inte söker en fet payday. Betalas han som vissa redaktionsmedlemmar kan det ju vara värt att försöka och i värsta fall söka nytt jobb om ett par månader eller så.
Citera
2021-03-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det slog mig att Timbro kanske skulle kunna gå in som del- eller majoritetsägare...? Tror att en tidning med lätt invandringskritiskt innehåll vore perfekt när Timbro ska försöka orientera sig i det nya politiska landskapet. Bulletin vore ärligt talat perfekt.

Ingen som är vid sina sinnens fulla bruk går in med en enda krona i ytterligare finansiering så länge Sanandaji och Tholin har kontrollerande ägarandelar och -funktioner. De har effektivt diskvalificerat sig för seriöst företagande under lång tid framåt. Men även om de lämnar vraket (just nu högst osannolikt) är varumärket så grundskadat att det torde vara nästan omöjligt att dra in pengar, vare sig från finansiärer eller prenumeranter.
Citera
2021-03-28, 12:50
Moderator
Meijis avatar
Citat:
På vad grundar du denna slutsats? Det känns ju som att ett gäng ledarskribenter skulle ha koll detta och slå vakt om sin integritet när de signerar en ledare. Signerad ledare=skribentens egna åsikt.

"Ha koll [på] detta" - vad åsyftar du med "detta"?

Utifrån vad vi vet om Gudmundson, Teodorescu och Gür så verkar det troligt, att de har ungefär samma röda linjer som Neuding.

Citat:
Avsaknaden av osignerade ledare kan bero på att politisk chefredaktör varit mammaledig stort sett hela tiden.

Mammaledig och mammaledig - Bulletins politiska redaktör har skrivit en egen signerad ledare varje lördag.

Intrycket är f.ö. att idag är det färre med osignerade ledare i t.ex. DN, SvD, GP osv än för tjugo år sedan; jag drar inte slutsatsen, att dagens ledarredaktioner skulle ha mindre av en gemensam utblick än för ngr decennier sedan. Det är helt enkelt mer inne idag, att enskilda ledarskribenter undertecknar med namn.

Citat:
Exakt, och om jag förstått dig rätt så tolkar du dessa två fall som att Neuding och co ha beröringsskräck vid vissa ämnen, och att det skulle vara anledningen till konflikten. Jag visar att hennes agerande i dessa fall inte har något med beröringsskräck att göra, utan om att slå vakt om tidningens kvalitet och att inte bli uppenbar altmedia.

Det finns trots allt inget som tyder på att Neuding hade dragit sig att göra stor följetong av SwebbTV, eller publicera en krönika om Wolodarski, om det faktiskt funnit en stor story/en hyfsad krönika att köra. Det finns inget som tyder på att hon eller andra haft beröringsskräck för något. Att inte vilja göra en höna av en fjäder betyder inte att man tabubelägger något.

Som tillägg: Efter att ha läst om Wolodarskis utspel om public service bekräftades dessutom mina misstankar om att Lindberg går till attack på helt fel premisser. Wolodarski vill inte att PS ska vara partisk, utan belyser problemet att man försöker verka uppenbart opartisk på ett sätt som släpper fram lögner och faktafel. Det verkar vara en nyans för mycket för Lindberg att förstå.

Du har inte "[visat] att hennes agerande i dessa fall inte har något med beröringsskräck att göra" - du har påstått att Lindbergs krönika är alltför språkligt undermålig, vilket enl. dig är den enda förklaringen till att Neuding vägrade publicera texten.

Det som "tyder på" att Neuding ansåg att Bulletin inte borde lyfta den principiella frågan om teknikjättarnas (i detta fall youtubes) censur i fallet Swebbtv är, att Bulletin inte lyfte den principiella frågan om teknikjättarnas censur i fallet Swebbt.

Ledaren är i stället påtagligt överslätande.

Citat:
...samtidigt är det svårt att se en utveckling framför sig där internetbolagen helt avstår från att försöka reglera hur deras plattformar används. Regler kommer alltid att finnas för hur vi beter oss i det offentliga. ...

...det [är] inte självklart ett nederlag att bli stoppad av en nätjätte. Kanske är det snarare en fjäder i hatten.

Vi gör helt enkelt olika bedömning av vad konflikten på Bulletin bottnade i.
Citera
2021-03-28, 13:36
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Tror jag sitter i Neudingsimulatorn nu: <Lindbergs text postas. Lindberg verkar knappt skrivkunnig. Alltså inte kan-ej-skriva-krönikorokunnig, utan på nivån där man undrar hur han får ihop ett jobbmejl, eller någon form av prosa som inte avser att imitera Burroughs Naked Lunch>
Någon: ”det är ju inte så farligt! De har publicerat sämre på Bulletin!”
<Det pekas ut att Lindberg verkar ha använt Tino Sanandajis styleguide. Tinos sätt att uttrycka sig är ett slags litterärt vulkanutbrott. Var det han som hade drogproblem?>
”Ja de sa ju att Tholin skulle korrläsa den. Det verkar han inte gjort.”
<...eller var det Tholin? Det skulle ju förklara varför han släppt igenom något som, om det hade publicerats på Facebook, hade lett till telefonsamtal från oroade familjemedlemmar. Det litterära haveriet är ju definitivt bortom korrekturläsning, om man säger så...>

...

”Nej men det är klart, Neuding ville ju inte stöta sig med Wolodarski”
<Game Over>

Vad pratar du om? Att krönikan behöver korrläsas är klart, men det kan vilken korrekturläsare som helst fixa på en kafferast. Innehållet i sig är långt mycket mer intressant än en absolut majoritet av vad som redan publicerats på Bulletin, vilket säger otroligt mycket om Bulletin.

Men du kanske istället skulle kunna peka ut ett par kvalitetsbrister som inte är lösbara på mindre än en timme av korrläsare och krönikör och som därmed gör krönikan ovärdig att publiceras? På dina övriga inlägg om ämnet verkar din ståndpunkt snarare bottna i ett försvar av DN och den korrekta - men ack så kraftigt krackelerade - fasad som tidningen representerar snarare än faktisk genuin åsikt baserad på några slags principer eller faktamässiga ställningstaganden. Märk väl, fasaden har hittills inte hindrat en enda handgranat från att explodera eller gruppvåldtäkt från att ske så om jag vore du så skulle jag snarast revidera mina ståndpunkter och se över mina lojaliteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in