2021-03-27, 10:33
Medlem
Stabskaptens avatar
En ny VD med lång erfarenhet av mediabranschen har anställts. Per Gudmundson och Carolin Dahlman säger att de stannar. Ny chefredaktör, kulturchef och politisk chefredaktör ska rekryteras. En förutsättning för de här åtgärderna är rimligtvis att någon av de ägare som har pengar är beredd att skjuta till nytt kapital framöver.

Så det ser ut som om Bulletin blir kvar. Att Arpi och de andra försvann är nog mest sunt. Bulletin hade anställt för många opinionsjournalister till för höga löner. Men grundproblemet kvarstår. Hur ska Bulletin kunna producera intressanta nyheter som avviker rejält från dem man redan kan läsa i gammelmedia?
Citera
2021-03-27, 12:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Hur vet du det? Fakta emottages med tacksamhet. Eget tyckande kan lämnas därhän. Antar att du vet vem eller vilka som tillsätter styrelsen på t.ex SVT/SR.
Tänker du dig att jag ska försöka leta upp en undersökning där frågan ställs till journalister om de vill arbeta på en oberoende redaktion där ägarna inte styr det direkta innehållet eller om de kan tänka sig att arbeta där ägarna detaljstyr innehållet? Eller skulle det räcka med hur journalister resonerat i sak när de kommenterat händelserna på Bulletin?

Jag hinner inte googla åt dig nu, men får jag tid kan jag göra det.

Edit: Du missförstod vad jag menade med en oberoende redaktion. Om det var medvetet vet jag ej, men jag skrev.

"För många journalister är det viktigt att jobba på en redaktion där innehållet inte styrs direkt av ägarna som bestämmer vad som ska skrivas och vad som inte ska publiceras. LO och Schibstedt styr inte vad som ska publiceras på Aftonbladet och regeringen styr inte vad SVT ska granska. I totalitära stater är det vanligt att ägare och staten styr innehållet i media och berättar för redaktionerna hur händelser ska vinklas. Sådant vill svenska journalister inte jobba under (och om någon mot förmodan skulle missförstå detta så försök hålla två tankar i huvudet samtidigt)."

Min fetning för att förtydliga.
Senast redigerad av Kämpendahl 2021-03-27 kl. 12:23.
Citera
2021-03-27, 12:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Är du ny i tråden eller tycker du inte att det framgått tillräckligt tydligt i denna tråd?

Ägarna har noll erfarenhet av hur journalistik och media fungerar och de förstod inte vad som menades med begreppet "oberoende journalistik". Det var ett krav från många som rekryterades att det skulle vara en självständig redaktion som inte kunde påverkas direkt av ägarna. Dvs. ägarna drar upp riktlinjerna, men i övrigt är redaktionen fri med ett innehåll som bestäms av chefredaktör och ansvarig utgivare samt redaktörer. Som en helt vanlig tidning alltså. Ägarna lovade det, men trodde ändå att de fritt skulle kunna påverka innehållet och publicera artiklar de själva eller deras polare skrivit. Någonstans där började det.

För många journalister är det viktigt att jobba på en redaktion där innehållet inte styrs direkt av ägarna som bestämmer vad som ska skrivas och vad som inte ska publiceras. LO och Schibstedt styr inte vad som ska publiceras på Aftonbladet och regeringen styr inte vad SVT ska granska. I totalitära stater är det vanligt att ägare och staten styr innehållet i media och berättar för redaktionerna hur händelser ska vinklas. Sådant vill svenska journalister inte jobba under (och om någon mot förmodan skulle missförstå detta så försök hålla två tankar i huvudet samtidigt).

Där hade det kunnat stanna om inte VD och Sanandaji varit så fullständigt rabiata och galna. De skulle redan från början varit tydliga med att det blir ingen självständig redaktion. De ska styra. Då hade de inte lockat många av journalisterna, men de har ju ändå hoppat av. Men VD och Sanandaji går bananas på personal och medarbetare och kritiserar dem öppet och det blir en stor konflikthärd som inte verkar kunna lösas. Bulletin har tappat många miljoner på detta och de har tappat läsare och förtroende. Få se om det går att bygga upp det här igen utan att Bulletin går i konkurs.

Det bottnar förmodligen i, att Tino Sanandaji inte var medveten om, att Paulina Neuding har väldigt tydliga röda linjer för vad som Bulletin *inte* ska skriva om.

I lanseringspodden identifierar Neuding och Gür tre områden, där de anser att MSM brister i sin bevakning:
● brottsligheten

● invandringen

● coronapandemin
Samtalet rörde alltså vad Bulletin skulle skriva om - däremot berördes inte, vad Bulletin *inte* skulle beröra.

Som Tino S såg det, så var det edgy och OK för Bulletin att kritisera youtube och DN/Wolodarski - som Neuding verkar se det, så ska youtube och DN/Wolodarski *inte* kritiseras.

Förmodligen anser väl Neuding, att det "inte passar sig" och vore alltför kontroversiellt för Bulletin att kritisera youtube och DN/Wolodarski.

Här uppstår det en konflikt, eftersom det verkar ha kommit som en stor överraskning för Tino S, att Neuding är tämligen ointresserad av vilken slags produkt, där ägarna bedömer att det kan finnas en efterfrågan.

Denna konflikt förpackas sedan av Neuding & co i termer av "oberoende journalistik" och säljs av Ivar Arpi till MSM i denna (för MSM) aptitretande och smakliga förpackning.
Senast redigerad av Meiji 2021-03-27 kl. 13:03.
Citera
2021-03-27, 14:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Sanandaji fattade väl i det skedet att han rekryterat kälkborgare. Inte vad han tänkt sig. Men han hanterade det med allt annat än finess...

Sanandaji sägs ha ett "temperament" som många invandrare. Men det kanske inte handlar om temperament i sig. Man kanske har fokuserat på att få en hyfsad språknivå som krävs för studier och arbete men missat att slipa på nyanserna beträffande andra situationer? Och väljer fel ord och blir frustrerad när människor ryggar eller blir arga för att man sagt en sak när man ofta avsett något annat. För människor är i allmänhet inte tankeläsare.
Citera
2021-03-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det bottnar förmodligen i, att Tino Sanandaji inte var medveten om, att Paulina Neuding har väldigt tydliga röda linjer för vad som Bulletin *inte* ska skriva om.

I lanseringspodden identifierar Neuding och Gür tre områden, där de anser att MSM brister i sin bevakning:
● brottsligheten

● invandringen

● coronapandemin
Samtalet rörde alltså vad Bulletin skulle skriva om - däremot berördes inte, vad Bulletin *inte* skulle beröra.

Som Tino S såg det, så var det edgy och OK för Bulletin att kritisera youtube och DN/Wolodarski - som Neuding verkar se det, så ska youtube och DN/Wolodarski *inte* kritiseras.

Förmodligen anser väl Neuding, att det "inte passar sig" och vore alltför kontroversiellt för Bulletin att kritisera youtube och DN/Wolodarski.

Här uppstår det en konflikt, eftersom det verkar ha kommit som en stor överraskning för Tino S, att Neuding är tämligen ointresserad av vilken slags produkt, där ägarna bedömer att det kan finnas en efterfrågan.

Denna konflikt förpackas sedan av Neuding & co i termer av "oberoende journalistik" och säljs av Ivar Arpi till MSM i denna (för MSM) aptitretande och smakliga förpackning.

Finns det något som tyder på att Neuding faktiskt har något emot att kritisera Youtube eller Wolodarski/DN per se?

I de aktuella fallen rör det ju sig om att det i Youtubes fall inte var någon vidare story, då SwebbTV inte stängdes av för sin invandringskritik eller högerorientering (och det fullständigt kryllar av invandringskritiska kanaler på Youtube). Därtill kom ju nyheten och en Gudmundssonkrönika på och efter annandagen - om detta var resultatet av påtryckningar från ägarna eller ett resultat av att journalister och/eller intervjuobjekt inte var tillgängliga på julafton har jag ingen aning om - finns det ens information på detta?

Samma med Lindbergs krönika, som ju knappt höll Facebooknivå. Ska vi dra slutsatsen att DN/Wolodarski är heliga kor för Neuding får vi nog hitta exempel där av ordentliga krönikörer skrivna sammanhängande texter på ämnet fått nobben.
Citera
2021-03-27, 16:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Finns det något som tyder på att Neuding faktiskt har något emot att kritisera Youtube eller Wolodarski/DN per se?

I de aktuella fallen rör det ju sig om att det i Youtubes fall inte var någon vidare story, då SwebbTV inte stängdes av för sin invandringskritik eller högerorientering (och det fullständigt kryllar av invandringskritiska kanaler på Youtube). Därtill kom ju nyheten och en Gudmundssonkrönika på och efter annandagen - om detta var resultatet av påtryckningar från ägarna eller ett resultat av att journalister och/eller intervjuobjekt inte var tillgängliga på julafton har jag ingen aning om - finns det ens information på detta?

Samma med Lindbergs krönika, som ju knappt höll Facebooknivå. Ska vi dra slutsatsen att DN/Wolodarski är heliga kor för Neuding får vi nog hitta exempel där av ordentliga krönikörer skrivna sammanhängande texter på ämnet fått nobben.

Gudmundsons ledare med anl. av youtubes nedstängning av Swebbtv är påtagligt överslätande.

Citat:
...samtidigt är det svårt att se en utveckling framför sig där internetbolagen helt avstår från att försöka reglera hur deras plattformar används. Regler kommer alltid att finnas för hur vi beter oss i det offentliga. ...

...det [är] inte självklart ett nederlag att bli stoppad av en nätjätte. Kanske är det snarare en fjäder i hatten.

https://bulletin.nu/censur-pa-internet-kommer-alltid-att-vara-ett-problem

Lindbergs angrepp på DN/Wolodarski var visserligen inte ngt stilistiskt mästerverk - men texten är inte sämre än en del annat, som Bulletin har publicerat.

-----

Paulina Neuding framförde f.ö. i en av Kvartals poddar för ngt/ngr år sedan, att Kajsa Dovstad hade saknat en redaktör (underförstått av Neudings kaliber) som hade kunnat stoppa Dovstad från att kunna skriva sådana opassnade saker som "Jimmie-moment".

Paulina Neuding verkar, som sagt, ha väldigt tydliga röda linjer för vad man *inte* ska skriva om.
Citera
2021-03-27, 17:36
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
Jag vet inte heller exakt hur det är. Men som jag förstått det (byggt på vad jag minns från intervjuer och texter i detta ämne den senaste tiden) var Ivar Arpi föräldraledig i januari.

Då hade familjen fått sitt fjärde barn – på sex år! – och mor + bebis låg på sjukhus en tid.
Så då tog han hand om de tre ”stora” barnen hemma; de går inte på förskolan (läs intervju med Arpi om detta här: https://timbro.se/smedjan/forskoletvang-ar-inte-for-barnens-basta).

Lägg Coronapandemi/hemmaarbetespåbud till detta + att han bor i Uppsala. Inte särskilt troligt att han var på redaktionen särskilt ofta i vintras.

Varför har de inte ungarna på dagis?
Jävlar, vilket slit för frun antagligen om han har häcken full av jobb. Han låter säkert henne stå vid spisen om han inte som nu, blivit arbetslös. Är det något högerkonservativt tjafs som gör att de undviker förskola?
Låter typ religiöst.
Citera
2021-03-27, 17:44
Medlem
Citat:
Gudmundsons ledare med anl. av youtubes nedstängning av Swebbtv är påtagligt överslätande.

https://bulletin.nu/censur-pa-internet-kommer-alltid-att-vara-ett-problem

Fast den har ju Gudmundson skrivit, inte Neuding, och det finns mig veterligen inget som tyder på att Neuding har redigerat den kraftigt eller på annat sätt urvattnat den. Vad Gudmundson tycker får väl stå för honom?

Citat:
Lindbergs angrepp på DN/Wolodarski var visserligen inte ngt stilistiskt mästerverk - men texten är inte sämre än en del annat, som Bulletin har publicerat.

Bulletin är ofta tafatt, tråkig, eller irrelevant läsning, men jag har hittils aldrig sett en text där i vilken man kan ifrågasätta om skribenten öht är skrivkunnig. Problemen i texten är ju inte stilistisk utan att den liknar, om jag får återvinna mitt tidigare uttryck, ett Facebookinlägg som får familj och vänner att oroligt höra av sig. Som jag skrev innan har jag svårt att tro att ens öppet alternativ media hade rört i denna med tång.

Dessutom förstår jag inte hur Lindberg är meriterad till att skriva en krönika öht. Han är mig veterligen någon slags programmerare som skriver diverse arga Facebookinlägg/bloggar/liknande, och försöker använda sin vänskap med Tino/Tholin för att få ett skrivjobb.
[/quote]
-----
Citat:
Paulina Neuding framförde f.ö. i en av Kvartals poddar för ngt/ngr år sedan, att Kajsa Dovstad hade saknat en redaktör (underförstått av Neudings kaliber) som hade kunnat stoppa Dovstad från att kunna skriva sådana opassnade saker som "Jimmie-moment".

Paulina Neuding verkar, som sagt, ha väldigt tydliga röda linjer för vad man *inte* ska skriva om.

Det kanske hon har, men det finns inga belägg för att de linjerna går innan Youtube eller DN. De två verkar ganska vettiga beslut ur ren kvalitetssynpunkt.
Citera
2021-03-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
En ny VD med lång erfarenhet av mediabranschen har anställts. Per Gudmundson och Carolin Dahlman säger att de stannar. Ny chefredaktör, kulturchef och politisk chefredaktör ska rekryteras. En förutsättning för de här åtgärderna är rimligtvis att någon av de ägare som har pengar är beredd att skjuta till nytt kapital framöver.

Det kan det ju bli svårare med. En investerare gick nyligen ut med att han drog sig ur. Det saknas revisor, och lär inte vara många nya prenumerationer på ett tag då kvaliteten är låg medan merparten entusiastiska läsare säkert redan är förbetalda i flera månader till.
Citera
2021-03-27, 18:13
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Fast den har ju Gudmundson skrivit, inte Neuding, och det finns mig veterligen inget som tyder på att Neuding har redigerat den kraftigt eller på annat sätt urvattnat den. Vad Gudmundson tycker får väl stå för honom?

Det är imo ett rimligt antagande, att ledarsidan speglar den politiska redaktörens uppfattning dvs Alice Teodorescu Måwes, vilken ju tillhörde s.a.s. team Neuding.

Citat:
Bulletin är ofta tafatt, tråkig, eller irrelevant läsning, men jag har hittils aldrig sett en text där i vilken man kan ifrågasätta om skribenten öht är skrivkunnig. Problemen i texten är ju inte stilistisk utan att den liknar, om jag får återvinna mitt tidigare uttryck, ett Facebookinlägg som får familj och vänner att oroligt höra av sig. Som jag skrev innan har jag svårt att tro att ens öppet alternativ media hade rört i denna med tång.

Dessutom förstår jag inte hur Lindberg är meriterad till att skriva en krönika öht. Han är mig veterligen någon slags programmerare som skriver diverse arga Facebookinlägg/bloggar/liknande, och försöker använda sin vänskap med Tino/Tholin för att få ett skrivjobb.

Vi har olika uppfattning om Lindbergs krönika var sämre än en del annat, som Bulletin har publicerat.

Citat:
Det kanske hon har, men det finns inga belägg för att de linjerna går innan Youtube eller DN. De två verkar ganska vettiga beslut ur ren kvalitetssynpunkt.

Vi gör olika bedömning av hur konfliktlinjerna har sett ut.
Citera
2021-03-27, 18:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Varför har de inte ungarna på dagis?
Jävlar, vilket slit för frun antagligen om han har häcken full av jobb. Han låter säkert henne stå vid spisen om han inte som nu, blivit arbetslös. Är det något högerkonservativt tjafs som gör att de undviker förskola?
Låter typ religiöst.

Om du läser intervjuer med honom, så säger Arpi, att han och mamman anser, att förskola ska vara på barnens initiativ. Vill barnen gå i förskola, så får de det.
Senast redigerad av Meiji 2021-03-27 kl. 18:19.
Citera
2021-03-27, 18:38
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Om du läser intervjuer med honom, så säger Arpi, att han och mamman anser, att förskola ska vara på barnens initiativ. Vill barnen gå i förskola, så får de det.

Ah, har du länk till en sån intervju?
Jag har börjat lyssna lite på intervjuer av honom.
Jag söker med ljus och lykta efter hans rap på youtube också.
Men den är spårlöst, bort-dammsugad.

"Barnens initiativ". Ungarna vet ju inte om de inte testat.

Visst, jag tyckte också förskola var ett sosse-projekt, innan mitt barn började på den.
Men den sociala träning i samspel och samvaro vändes jag till att tycka att den var ovärderlig.

Men visst övervakarmyndigheten med den kommunala förskolan och genustramset, fattar jag att Ivar med fam värjer sig mot.
Dock så kommer han erfara att ungarna indoktrineras i detta under hela livet i skola, gymnasium och högskola ( ja, det där vet han ju ).

Jag vet ett dagis du kan testa Ivar.
"En sockerbagare, hen bor i staden, hen bakar kakor, mest hela dagen..." sjunger de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in