2021-03-28, 09:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Och för de som de då smittar är det bra för att?

Barn är inte drivande i pandemin. Och när de genomgår den extremt milda infektionen, som de inte ens kommer att märka av i de flesta fall, så blir de till slut immuna. Och det gynnar oss alla i slutändan.
Citera
2021-03-28, 09:55
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Mitt fetade. Har du källa på detta?

Jag skulle vilja påstå att vi inte vet. Men det finns sydliga tecken på att den engelska mutationen är farligare för yngre.
Ex. Andra vågen i England var lindrigare en den första. Ändå var överdödligheten högre för åldersgrupp 15-44 år andra vågen jämfört med första.
Källa euromomo
Denna veckan registrerades det 5 personer avlidna i Sverige under 40 år. Enbart vecka 19 har också så många unga avlidna och den vecka tillhör topp veckorna för första vågen.

Så hur kan du vara så säker på att den Engelska mutationen inte är mer farlig för unga och vad bygger du det påståendet på?

Läs inte bara rubriken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86MOPA/norsk-lakare-slar-larm-om-covid-20-helt-annat-virus-an-tidigare

Samma här.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalalakaren-om-den-nya-smittspridningen-det-ar-orovackande

Undersökning från UK.

https://www.kcl.ac.uk/news/no-evidence-change-symptoms-new-coronavirus-variant

Svemsk forskare.

https://www.forskning.se/2021/01/25/covid-19-sa-farliga-ar-de-nya-virusvarianterna/

Orkar inte leta mer men mycket av det som skrivs är ren alarmistpropaganda.
OM det nu skulle vara en ökad dödlighet för yngre på säg 30% så vad innebär det för sverige ja vi har 34 st döda under 30 år så det bli inte direkt en någon massdöd bland unga om man slår på 30%
Citera
2021-03-28, 10:00
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jag har inte mer statistik än den som finns på SVT etc och jag kan inte se några tecken på att iva skulle krylla av unga och friska med ”covid-20”
Det var väl det jag tänkte.
Citera
2021-03-28, 10:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
J
Den forskning som finns visar på svag evidens att munskydd har någon större effekt för användande i allmänheten.

Läste du inte vad ECDC kom fram till i februari?

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission
Då får du helt enkelt räkna lite bättre. Jag kan t.ex. här och nu sätta den där berömda hundralappen på att jag kan hitta fler studier som visar att munskydd har en hämmande effekt på smittspridning.
Citera
2021-03-28, 10:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det var väl det jag tänkte.

Om 2 av 3 personer på iva varit mellan 30-40 hade jag nog varit orolig, men att dra för stora växlar på att nu ligger 7 personer i den åldern istället för 5 skulle jag inte dra allt för stora växlar på.

Då är man sannolikt en hypokondriker som behöver hjälp professionell hjälp av en psykolog.

Det bästa man kan göra om man är så orolig är att sluta läsa aftonbladet och mainstream media som lever på att skrämma upp folk.
Citera
2021-03-28, 10:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Då får du helt enkelt räkna lite bättre. Jag kan t.ex. här och nu sätta den där berömda hundralappen på att jag kan hitta fler studier som visar att munskydd har en hämmande effekt på smittspridning.

Sanningen är att sådana studier saknas eftersom det här är ett helt nytt fenomen som inte någonsin hänt tidigare i världshistorien. Det finns bara några enstaka seriösa studier och de kommer fram till ungefär samma sak. Att man inte kan påvisa någon större effekt av munskydd när de används i allmänheten.

Jag kan leta upp lika många studier minst som kan bevisa motsatsen. Att leta fram studier som bekräftar ens bias bevisar ingenting.

Det är ingen slump att munskydd aldrig varit rekommenderat i allmänheten tidigare. Varken av WHO, FHoM eller ECDC.
Citera
2021-03-28, 10:07
Medlem
madchances avatar
Citat:
Om 2 av 3 personer på iva varit mellan 30-40 hade jag nog varit orolig, men att dra för stora växlar på att nu ligger 7 personer i den åldern istället för 5 skulle jag inte dra allt för stora växlar på.

Då är man sannolikt en hypokondriker som behöver hjälp professionell hjälp av en psykolog.

Det bästa man kan göra om man är så orolig är att sluta läsa aftonbladet och mainstream media som lever på att skrämma upp folk.
Vilket P-värde får du på din hemmasnickrade statistik?
Citera
2021-03-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Och för de som de då smittar är det bra för att?
Slutföra flockimmuniteten.
Så det tar slut nån gång.
Citera
2021-03-28, 10:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Testade du att googla det där? Du kan väl förklara för oss andra dödliga då som inte vet hur det fungerar?
Jag skall inte gå in närmare på exakt VARFÖR jag inte behöver "googla det där", men vad jag tror att du menar är att Paracetamol har egenskaper som är väldokumenterade - men att dessa inte i hundraprocentig omfattning korrelerar med andra substanser som minskar produktionen av prostaglandin genom att hämma PG-syntes av COX-1 och COX-2 i cellsystem är lika välbekant. I synnerhet hämmar inte paracetamol inflammationer som reumatism. Det besynnerliga är dock att terapeutiska koncentrationer av paracetamol hämmar PG-syntes i intakta celler "in the dish" när nivåerna av arakidonsyra är låga. Det är väl det här du menar när du påstår att man inte vet riktigt varför.

Nu avsåg mitt svar att belysa att vi vet varför den lindrar smärta.
Jag fick känslan av att du menade att vi INTE visste det.

"En liknelse är att vi inte behöver veta hur paracetamol fungerar för att vi ska sälja den som medicin. Det räcker att vi vet att den minskar smärta.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-28 kl. 10:16.
Citera
2021-03-28, 10:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Vilket P-värde får du på din hemmasnickrade statistik?

Det var bara ett exempel och inga riktiga siffror.

Vill du ha riktiga siffror kan du läsa innantill här och sedan får du gärna förklara för mig varför du känner sådan oro för unga personer.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2021-03-28, 10:22
Medlem
madchances avatar
Citat:
Det var bara ett exempel och inga riktiga siffror.

Vill du ha riktiga siffror kan du läsa innantill här och sedan får du gärna förklara för mig varför du känner sådan oro för unga personer.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Jag vill ha ditt P-värde, inte psykologsnack eller länkar.
Citera
2021-03-28, 10:23
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag skall inte gå in närmare på exakt VARFÖR jag inte behöver "googla det där", men vad jag tror att du menar är att Paracetamol har egenskaper som är väldokumenterade - men att dessa inte i hundraprocentig omfattning korrelerar med andra substanser som minskar produktionen av prostaglandin genom att hämma PG-syntes av COX-1 och COX-2 i cellsystem är lika välbekant. I synnerhet hämmar inte paracetamol inflammationer som reumatism. Det besynnerliga är dock att terapeutiska koncentrationer av paracetamol hämmar PG-syntes i intakta celler "in the dish" när nivåerna av arakidonsyra är låga. Det är väl det här du menar när du påstår att man inte vet riktigt varför.

Bra försök men jag vill att du skickar en källa som förklarar hur paracetamol fungerar för du skrev klart och tydligt att vi visste hur paracetamol fungerar. Jag vill inte ha din hypotes utan en fastställd teori kring hur paracetamol fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in