2021-03-28, 08:25
Medlem
arbetets avatar
Situationen i Brasilien är inte lysande:

Antal döda:

310,694
+3,368 igår

Och i Mexiko:
Den mexikanska regeringen erkänner att att antalet dödsfall i samband med coronapandemin är mycket högre än den officiella siffran som bekräftats genom testning, rapporterar AP.

Regeringen uppskattar nu att 321 000 människor har dött med viruset hittills i pandemin: 60 procent fler än antalet som bekräftats genom testning (201 429).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Så ni förnekare, speciellt ni som härjat i tråden på sistone, vad gillar ni er idol Bolsonaros framsteg i kampen mot COVID19 i Brasilien?
Citera
2021-03-28, 08:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag antar att det helt enkel är den brittiska mutationen (eller en variant enligt FoHM-lingo) som Rasmussen pratar om som Covid-20? Samma virus som är dominerande i Sverige numera.

Den stora frågan är hur mycket den sprids i skolor. Vi vuxna kan ju skydda oss när det behövs men om barnen drar runt det är föräldrar som varken är friska, unga eller vaccinerade nästan chanslösa.

Hade man kunnat skydda sig hade detta virus inte spridits över världen på detta extrema sätt.

Många av barnen har sannolikt redan byggt upp en immunitet mot covid iom att vi haft våra skolor öppna. Perfekt då det inte är ett farligt virus för barn. Vi kommer att tjäna mycket på att vi aldrig stängde ner skolorna är min starka tro.
Citera
2021-03-28, 08:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Situationen i Brasilien är inte lysande:

Antal döda:

310,694
+3,368 igår

Och i Mexiko:
Den mexikanska regeringen erkänner att att antalet dödsfall i samband med coronapandemin är mycket högre än den officiella siffran som bekräftats genom testning, rapporterar AP.

Regeringen uppskattar nu att 321 000 människor har dött med viruset hittills i pandemin: 60 procent fler än antalet som bekräftats genom testning (201 429).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Så ni förnekare, speciellt ni som härjat i tråden på sistone, vad gillar ni er idol Bolsonaros framsteg i kampen mot COVID19 i Brasilien?

Varför skulle lockdown hjälpa fattiga och trångbodda människor? Det gör bara deras hälsa ännu sämre?

Och varför är det så många som far illa i Mexiko och Brasilien men inte i Japan?

Jag tror tyvärr att det här kan ha med saken att göra:

https://www.bbc.com/news/world-latin-america-53678747
Senast redigerad av kurt-sune 2021-03-28 kl. 08:34.
Citera
2021-03-28, 08:40
Medlem
madchances avatar
EMA avråder från användning av ivermektin mot covid‍-‍19

Citat:
Även om ivermektin i allmänhet tolereras väl vid doser som godkänts för andra indikationer, kan biverkningar öka med de mycket högre doser som skulle behövas för att uppnå koncentrationer av ivermektin som är effektiva mot viruset i lungorna. Toxicitet när ivermektin används i högre doser än vad som är godkänt kan inte uteslutas.

Dosen som används vid Covid-19 är 200 mcg/kg (IMASK+) jämför med normal användning på 200 mcg/kg. Alltså samma dos.

Citat:
1 Czechia and Slovakia, have allowed the temporary use of the medicine for COVID-19 within the remit of their national legislation.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/ema-avrader-fran-anvandning-av-ivermektin-mot-covid-19
https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-advises-against-use-ivermectin-prevention-treatment-covid-19-outside-randomised-clinical-trials
https://covid19criticalcare.com/wp-content/uploads/2020/11/FLCCC-Alliance-I-MASKplus-Protocol-ENGLISH.pdf
Citera
2021-03-28, 08:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Skolan är 1 del av helheten gällande smittspridningen , Covid är 1 del av helheten gällande hälsan i samhället. Tar man hänsyn till dessa två variabler utifrån nuläget så är alla experter i alla jämförbara länder överens om att skolan inte bör stängas. Detta har många i tråden svårt att förstå då man bara fokuserar på just covid och inte helheten.

Iom att covid-19 inte är farligt för barn så är det rent idiotiskt att inte ha skolorna öppna. Ju fler barn som träffar på viruset nu när det är mindre farligt än den vanliga influensan, desto mindre problem för alla i framtiden. Inkl barnen. Och desto mer vaccindoser kan sparas.
Citera
2021-03-28, 08:54
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ehh, jo det vet vi.

Testade du att googla det där? Du kan väl förklara för oss andra dödliga då som inte vet hur det fungerar?
Citera
2021-03-28, 08:54
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hade man kunnat skydda sig hade detta virus inte spridits över världen på detta extrema sätt.

Många av barnen har sannolikt redan byggt upp en immunitet mot covid iom att vi haft våra skolor öppna. Perfekt då det inte är ett farligt virus för barn. Vi kommer att tjäna mycket på att vi aldrig stängde ner skolorna är min starka tro.

Du kan skydda dig som individ, men inte som samhälle.

103248 i åldrarna 0-19 år hade bekräftad Covid-19 igår, varav endast 12 dött och 140 fått MIS-C. Hur många av dessa som i flera led har smittat några av de 13457 som dött totalt går naturligtvis aldrig att veta.

https://covid19-skola-och-barn.se/
https://c19.se/
Citera
2021-03-28, 08:59
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag antar att det helt enkel är den brittiska mutationen (eller en variant enligt FoHM-lingo) som Rasmussen pratar om som Covid-20? Samma virus som är dominerande i Sverige numera.

Den stora frågan är hur mycket den sprids i skolor. Vi vuxna kan ju skydda oss när det behövs men om barnen drar runt det är föräldrar som varken är friska, unga eller vaccinerade nästan chanslösa.

Jag tror som dig att det handlar om den engelska mutationen, i värsta fall har dom en norsk mutation som är värre än Covid19.

Den engelska mutationen är väldigt smittsam och frekvensen är betydligt högre än det omuterade Coronaviruset. Den sprids enligt norsk media väldigt snabbt och antalet barn som smittats har ökat drastiskt.
I Norge ser man en minskning av äldre inlagda med dom yngre åldersgrupperna ökar, dom menar att det är ett tecken på att vaccineringarna börjar ge resultat.

Jag har för mig att engelska mutationen har en 30% högre smittorisk men jag är osäker på om jag kommer ihåg rätt?
Citera
2021-03-28, 09:00
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tar inga chanser, det är försiktighetsprincipen som råder här. Ett par veckor till så är spruta nr 2 satt, jag kan vänta.

Skönt för er. Min 80 åriga faster utan mjälte fick brevet i fredags med inbokade tider. Hon hinner inte få första sprutan förrän i april. Hon hanteras som vilken 80 åring som helst med eller utan mjälte.

Citat:
Mjältens funktion övertas därefter av levern och lymfkörtlarna. Om mjälten avlägsnats minskar kroppens försvar mot infektioner och du kommer därför att vaccineras.
Allmän information från Vassa sjukhus som jag hittade vid googling.

Downisarnas anhöriga kräver nu att bli jämställda med 80 åringar men jag tror inte vården vill eller kan hantera grupper men nedsatt immunförsvar det är oerhört många av massor av olika skäl och hantera den prioritering skapar bara missämja bland de som anser sig förfördelade.
Citera
2021-03-28, 09:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittan halverades i princip mellan 10/6 till 1/7. Kika själv på FHM hemsida.

Den 10 juni rapporterades det 1437 nya smittade.
1 juli rapporterades det 685 nya fall.
4 juli rapporterades det 364 fall.

Sedan låg vi på ungefär den nivån fram till slutet av september då smittan gradvis började öka igen. Ökningen höll i sig till årsskiftet ungefär. Då hade gymnasiet stängt två veckor innan jullovet och övriga elever hade varit hemma i 3 veckor.

För mig förefaller det som att cirka 3 veckor efter att barnen haft långlov så rasar smittspridningen. Återstår att se om det blir likadant i år. Jag tror det. Däremot tror jag inte att vi får se en lägre smittspridning i april som vi gjorde förra året.

All data som involverar antalet testade är helt meningslös under våren. Du får kolla sjukhusinlagda eller IVA under den höger perioden.

Av alla grejor Sverige stack ut med under våren 2020 så var öppna skolor det vi gjorde absolut mest rätt i. Det har övriga Europa bekräftat.
Citera
2021-03-28, 09:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så en unge har råkat bli sjuk i Covid19 (eller 20) och sedan har 7 till i klassen råkat bli sjuka? Yes! Sensationsrubriker på hög nivå.

Ska vi stänga ned skolor och arbetsplatser varje år anser du? För varje år har vi epedimier av CoViD, inViD samt CalViD. Varje år läggs ett antal tusen personer in på IVA för dessa sjukdomar och varje år dör folk av dessa sjukdomar.

Troligen är du en sådan förälder som släpar din febersjuke unge till förskola eller skola och säger till personalen att telningen minsann har varit hemma i en hel dag och är frisk nu. För det är ju inte så farligt med varken CoViD, inViD eller CalViD i verksamheten.

Flockimmunitetstanken lever än. Det är inte speciellt svårt att räkna ut vad som händer när 2 miljoner barn interagerar med varandra och tar med smittan hem till 2 miljoner föräldrar som delvis (kanske varannan?) Går och jobbar sedan och i sin tur sprider smittan från person till person.
Citera
2021-03-28, 09:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om samtliga experter utanför fhm håller med dig, varför är då i princip alla länders skolor öppna och har varit under hela pandemin?

Det stämmer ju inte. De flesta länder har hållit sina skolor stängda i perioder. Sverige har aldrig totalstängt. Sedan ligger vi i topp vad gäller smittade och döda också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in