Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Smittan halverades i princip mellan 10/6 till 1/7. Kika själv på FHM hemsida.
Den 10 juni rapporterades det 1437 nya smittade.
1 juli rapporterades det 685 nya fall.
4 juli rapporterades det 364 fall.
Sedan låg vi på ungefär den nivån fram till slutet av september då smittan gradvis började öka igen. Ökningen höll i sig till årsskiftet ungefär. Då hade gymnasiet stängt två veckor innan jullovet och övriga elever hade varit hemma i 3 veckor.
För mig förefaller det som att cirka 3 veckor efter att barnen haft långlov så rasar smittspridningen. Återstår att se om det blir likadant i år. Jag tror det. Däremot tror jag inte att vi får se en lägre smittspridning i april som vi gjorde förra året.
Du är väl inte så naiv så att du inte förstår att testningen i våras inte säger något om antal smittade då vi inte hade kapaciteten att testa tillräckligt.
Detta gäller såklart även nu pga alla asymtomatiskt smittade.
Ökningen i smittade mellan Maj till Juni samtidigt som dödsfallen stadigt gick ner beror enbart på ökad testning.
Däremot ger antal dödsfall en väldigt bra indikaton på antalet smittade.
Då antal döda började sjunka i mitten på april så började smittan minska i början av april.
Vi gick från ca 90 till 20 döda per dag från mitten på april till två veckor efter att skolan stängde. Alltså minskade smittan BETYDLIGT mer Innan skolan stängde
.
Du förstår hoppas jag att vi hade över 10 000 kanske uppåt 20 000 smittade om dagen i början av april fast vi inte fångade upp dom med PCR-test.
Om vi ska tro på forskarna så ligger IFR på ca 0,6% och med 100 döda om dagen så låg vi på närmare 20 000 smittade.
Det finns INGET Hack i kurvan i dödlighet efter att skolan stängde