2021-03-27, 22:58
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Okey, intressant.

Okey, tack för svar.
Esbjörn har ju sagt att detta inte handlar om pengar. Det känns väldigt svårt att få till en förlikning om ingen av parterna är beredda att backa från huset.

Bra påpekande MB . Esb kan gå från denna tvist med tusenlappar på banken eller miljonbelopp. Nuvarnde kurs gör att Esb kommer att landa på tusenlappar efter att hans eget ombud som drivit en fruktlös pocess har fått sin lön ur Esbs ficka.

Jag vill återigen påpeka, att jag hellre hade sett att Esb fått pengarna än Esbs ombud.
2021-03-27, 23:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jaha, då lämnar väljarna KD för att de är ett uruselt parti då?
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern-mars-2021

Märkligt att du påstår att väljarna lämnar och länkar en undersökning där KD ökar ...

Lika korkad som vanligt
2021-03-27, 23:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ange en källa någon gång själv eller sluta be om en. Jag har gett dig källor och du har aldrig varit nöjd.

Men häromsistens hade Aftonbladet eller Expressen en artikel om att Ebba viste. Mitt tips är att läsa den.

Inte vid ett enda tillfälle har det i den här tråden lämnats en referens till att det skulle vara allmänt känt att Esbjörn är virrig. Det är bara du som hittar på saker och ting och ljuger om det precis som du brukar.
2021-03-27, 23:14
Medlem
Citat:
Jag tycker att är intressant att man säger domstolen känner rätten. Vad kan vara anledningen till att man har med det? Är det vanligt att ha med den formuleringen vid tvistemål?

Domaren nämnde en paragraf i en fråga, så därför förtydligade han genom ett påpekande. Alltså att parterna inte behöver säga något om vilka paragrafer som är lämpliga, det är rätten som avgör det.
2021-03-27, 23:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Vilka konsekvenser tror ni det skulle få för tvisten om en okänd gärningsman bränner ner rucklet nu?

Intressant att du nämner det, för jag har funderat på samma tanke. Den första frågan som uppstår har vi väl behandlat i tråden några gånger, den om försäkring, vems försäkring som gäller.

Risken är att det skulle bli ännu en tvist, en omvänd tvist, om vem som bär risken för huset. Om tillträde inte anses ha skett, så är det Esbjörn, annars Ebba.

För Esbjörns del skulle det ju bli klurigt avseende tvisten. Han lär ju sannolikt vilja lägga ner den då, men då får han ju å andra sidan ta alla kostnader för sig själv och Ebba, samtidigt som han riskerar bli skadeståndsskyldig för att huset brann ner. Ebba kommer helt säkert fortfarande vilja ha fastigheten. Hon låter ju bara bygga ett nytt hus på tomten. Kostnadsmässigt sett kan det bli en ekonomisk fördel för henne.
2021-03-27, 23:29
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Domaren nämnde en paragraf i en fråga, så därför förtydligade han genom ett påpekande. Alltså att parterna inte behöver säga något om vilka paragrafer som är lämpliga, det är rätten som avgör det.

Återigen en sanning med modifikation. En part måste ju föra sin talan utifrån lagen, när Esbjörn hävdar att avtalet skall vara ogiltigt kan han inte, rent juridiskt, göra som han gör och bara säga att "jag har ju brutit avtalet, men hon förstår ju inte det", utan han måste förklara på vilka grunder, enligt lagen, avtalet skall vara ogiltigt, och då måste han förhålla sig till några lagparagrafer vilket är precis vad Binninge gjort. Sedan behöver en part inte förklara vilka paragrafer det är de förhåller sig till, det vet och förstår domstolen, och det är det de menar med att domstolen känner rätten. Ebba har till exempel i sin stämningsansökan inte angivit enligt vilka lagparagrafer hon menar att domstolen skall fastslå hennes bättre rätt till fastigheten. Domstolen känner rätten och vet därför vilka paragrafer som är aktuella givet den aktuella stämningsansökan samt ingivet köpeavtal.
2021-03-28, 00:02
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har ingen källa att hänvisa till alltå? Kan du namnge en enda person som påstår att Esbjörn är förvirrad och att det är allmänt känt. Du skriver ju detta, då borde du kunna ange källan.
Det har framkommet i tråden.
2021-03-28, 00:14
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Märkligt att du påstår att väljarna lämnar och länkar en undersökning där KD ökar ...Och jag valde givetvis del senaste, hur skulle det annars vara relevant?

Lika korkad som vanligt
Va, KD hade ju bara 4,3 enligt denna, menar du att det har visat ännu lägre. Illa, illa illa, det bådar inte gott för framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Vilka konsekvenser tror ni det skulle få för tvisten om en okänd gärningsman bränner ner rucklet nu?
Då tror jag att Esbjörn inte skulle vilja ha det mer. Men jag tror oxå att Ebba skulle bli misstänkt för grov inblandning i mordbrand. Hon skulle väll blir friad, men misstanken skulle finnas kvar.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-03-28 kl. 00:21.
2021-03-28, 00:19
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Bra påpekande MB . Esb kan gå från denna tvist med tusenlappar på banken eller miljonbelopp. Nuvarnde kurs gör att Esb kommer att landa på tusenlappar efter att hans eget ombud som drivit en fruktlös pocess har fått sin lön ur Esbs ficka.

Jag vill återigen påpeka, att jag hellre hade sett att Esb fått pengarna än Esbs ombud.
Han säger ju själv att han är då gammal att pengar inte spelar någon roll. Att huset är det enda minne han har kvar. Om det han säger stämmer tror jag att han kommer att ångra sig mer om han inte försöker.

Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Jo, det fick jag förklarat för mig. Dock tror jag inte det står med o varje tvistemål. I brottsmål har jag definitivt inte inte sett något liknande.
2021-03-28, 00:25
Medlem
trngws avatar
Citat:
Va, KD hade ju bara 4,3 enligt denna, menar du att det har visat ännu lägre. Illa, illa illa, det bådar inte gott för framtiden.

Du har som vanligt inte koll på någonting alls, du kollar inte ens länkarna du refererar till.

I alla fall, i länken du refererade så ökade KD, precis raka motsatsen till vad du tramsade om.
2021-03-28, 00:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jo, det fick jag förklarat för mig. Dock tror jag inte det står med o varje tvistemål. I brottsmål har jag definitivt inte inte sett något liknande.

du visar med dina inlägg och frågor att du inte har någon som helst kunskap om processföring, så dina låtsaskommentarer om "I brottsmål har jag definitivt inte inte sett något liknande." är ju bara skrattretande. Du har väl inte "sett" ett enda brottmål.
2021-03-28, 01:08
Medlem
vittne-xs avatar
Falsk mantalsskrivning.....?

Helt plötsligt har Esb flyttat upp 1 tr till lgh 1102 istället för gamla 1002.
Därmed är han nu ensam på denna adress, på 1002 "delade" han lgh med 2 andra.
Eller kroknade brf-föreningen på de falska uppgifterna...?

Nya uppgifterna 1102: https://www.merinfo.se/person/Uppsala/Esbjörn-Alvar-Axel-Dedekind-Bolin-1939/bjlta-kmwk
https://www.ratsit.se/19390510-Esbjorn_Alvar_Axel_Dedekind_Bolin_Uppsala/tJ9yPNDQ8guE_9d_28QLjEDtpxYUAv0SRWFqf5UTh_s#granna r
Gamla uppgifterna :https://mrkoll.se/person/Esbjorn-Alvar-Axel-Dedekind-Bolin-UPPSALA/puhQcYfruerAbTAQmpuhQpuhQbTAQmcYfrkyqRaQDYuqkyqRaQ uerA
mrkoll lär väl ändra nästa vecka...

Körde han samma stunt i V-ås också, där han också hade 1002 där 1202 såldes i september...
där förekom en kvinna i samma ålder som Esb som avflyttade, medan 1002 fortfarande saknar boende
Senast redigerad av vittne-x 2021-03-28 kl. 01:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in