2021-03-27, 22:08
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag tycker att är intressant att man säger domstolen känner rätten. Vad kan vara anledningen till att man har med det? Är det vanligt att ha med den formuleringen vid tvistemål?
Eller har man med det för att domstolen tycker att Esbjörn är lite snurrig. Att de bedömer att Esbjörn faktiskt inte är kapabel att avgöra om ett avtal är riktigt eller inte? Eller tänker domstolen att han inte är kapabel att avgöra om han blivet utsatt för tvång eller manipulation?

Om rätten skulle anse att lagen är tillämpbar skulle man då kunna hävda att Ebba handlade o god tro?

Det finns ju källor som hävdar att det var allmänt känt att Esbjörn var lite förvirrad. Om man sluter att avtal med en uppenbart förvirrad person borde det ju vara en form av brott i sig.
Dem som nämn det han klämde det.
Å ja, tre dagar tyder väl på att det iallafall inte är helt enkelt.
Jag vet inte alls om man ens tar upp detta vanligen vid förberedelser. Det behövs nog inte när man har riktiga jurister som ombud. Men i mål som sköts utan ombud kanske man måste upplysa parterna om detta förhållande.

Vad parten måste göra är att åberopa alla fakta, så kallade rättsfakta, som passar in i villkor - rekvisit - som ingår i en rättsregel för att den ska tillämpas. Har rättsfakta som passar in på en rättsregel åberopats behöver parten inte ha nämnt själv regeln.
2021-03-27, 22:08
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ange en källa som hävdar att det var allmänt känt att Esbjörn var förvirrad.
Ange en källa någon gång själv eller sluta be om en. Jag har gett dig källor och du har aldrig varit nöjd.

Men häromsistens hade Aftonbladet eller Expressen en artikel om att Ebba viste. Mitt tips är att läsa den.
2021-03-27, 22:16
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Jag vet inte alls om man ens tar upp detta vanligen vid förberedelser. Det behövs nog inte när man har riktiga jurister som ombud. Men i mål som sköts utan ombud kanske man måste upplysa parterna om detta förhållande.

Vad parten måste göra är att åberopa alla fakta, så kallade rättsfakta, som passar in i villkor - rekvisit - som ingår i en rättsregel för att den ska tillämpas. Har rättsfakta som passar in på en rättsregel åberopats behöver parten inte ha nämnt själv regeln.
Men om, rent hypotetiskt, en riktigt schizofren människa skulle hamna i ett tvistemål och välja att försvara sig själv. Den schizofrene lägger absolut inte fram några rättsfakta som stärker hans sak. Utan är inne på en helt annan linje.
Skulle då en domstol kunna använda sig av detta, på egen upplevelse så att säga. Eller måste de enbart gå på framlagd fakta.

Observera! Observera! Observera! Observera! Observera! Observera!
Esbjörn är inte personen i frågan.
2021-03-27, 22:17
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Precis som Bergakungen skrev häromdagen ligger inte det delikata i uppdraget att försöka vinna det, utan att vara kunnig nog att förhandla fram en förlikning.
Vad skulle vara fel med en förlikelse?
Skulle inte det vara det bästa för båda parter!
2021-03-27, 22:22
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Men om, rent hypotetiskt, en riktigt schizofren människa skulle hamna i ett tvistemål och välja att försvara sig själv. Den schizofrene lägger absolut inte fram några rättsfakta som stärker hans sak. Utan är inne på en helt annan linje.
Skulle då en domstol kunna använda sig av detta, på egen upplevelse så att säga. Eller måste de enbart gå på framlagd fakta.

Observera! Observera! Observera! Observera! Observera! Observera!
Esbjörn är inte personen i frågan.

I ett sådant läge skulle domstolen ha vissa skyldigheter att till exempel genom frågor försöka klargöra vad parten åberopar för omständigheter. Men det får ju inte göras på ett sådant sätt att domstolen kan uppfattas vara partisk.
2021-03-27, 22:29
Medlem
Xius avatar
Citat:
Vad skulle vara fel med en förlikelse?
Skulle inte det vara det bästa för båda parter!

"Ursprungligen postat av Xiu
Precis som Bergakungen skrev häromdagen ligger inte det delikata i uppdraget att försöka vinna det, utan att vara kunnig nog att förhandla fram en förlikning."

Esb eller snarare Esbs ombud har gort allt för att driva detta mot en dom oavsett hur lång tid det tar (eller till vilken kostnad för Esb).

Jag hade en viss förhoppning om att det blev ett nytt ombud för Esb och att denne skulle gå mot en förlikning, men det verkar inte var den nuvarande vägen hittills.

Oavsett spekulationer, så är det B*nninge som nu har några dagar på sig att lämna in nya inlagor som ev kan förvandla fortsättningen.
2021-03-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tja alla omkringliggande husen är ju renoverade till åretruntstandard med vatten och avlopp...
Menar du att detta är en superunik fastighet som inte går att renovera?
Vad baserar du detta på? Ligger den på i en reva i rumtiden eller något som gör att huset omedelbart återgår till ursprungsskick när man börjar spika på det? När uppstod denna reva och varför har huset inte återgått till ursprungsskick när Esbjörn låtit den förfalla?
Nja, jag antar du har koll på alla omkringliggande husen och vet att de är gamla, renoverade hus. Vad som kan göras, och inte göras, när det gäller Esb:s hus har någon annan skrivit tidigare denna tråd.
2021-03-27, 22:34
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
I ett sådant läge skulle domstolen ha vissa skyldigheter att till exempel genom frågor försöka klargöra vad parten åberopar för omständigheter. Men det får ju inte göras på ett sådant sätt att domstolen kan uppfattas vara partisk.
Okey, intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
"Ursprungligen postat av Xiu
Precis som Bergakungen skrev häromdagen ligger inte det delikata i uppdraget att försöka vinna det, utan att vara kunnig nog att förhandla fram en förlikning."

Esb eller snarare Esbs ombud har gort allt för att driva detta mot en dom oavsett hur lång tid det tar (eller till vilken kostnad för Esb).

Jag hade en viss förhoppning om att det blev ett nytt ombud för Esb och att denne skulle gå mot en förlikning, men det verkar inte var den nuvarande vägen hittills.

Oavsett spekulationer, så är det B*nninge som nu har några dagar på sig att lämna in nya inlagor som ev kan förvandla fortsättningen.
Okey, tack för svar.
Esbjörn har ju sagt att detta inte handlar om pengar. Det känns väldigt svårt att få till en förlikning om ingen av parterna är beredda att backa från huset.
2021-03-27, 22:37
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nja, jag antar du har koll på alla omkringliggande husen och vet att de är gamla, renoverade hus. Vad som kan göras, och inte göras, när det gäller Esb:s hus har någon annan skrivit tidigare denna tråd.
Jag tycker att du kan läsa ganska bra i Densias värdering om husets skick och vad som måste göras. De har gjort en renoverings kalkyl på ca 2,5-3 miljoner för att huset ska bli ett gott åretrunt boende med modern standard. De listar vad som bör göras.
https://www.docdroid.net/3kCLqn4/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-43-pdf#page=10
2021-03-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ange en källa någon gång själv eller sluta be om en. Jag har gett dig källor och du har aldrig varit nöjd.

Men häromsistens hade Aftonbladet eller Expressen en artikel om att Ebba viste. Mitt tips är att läsa den.
Du har ingen källa att hänvisa till? Kan du namnge en enda person som påstår att Esbjörn är förvirrad och att det är allmänt känt. Du skriver ju detta, då borde du kunna ange källan.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-03-27 kl. 22:44.
2021-03-27, 22:45
Medlem
Xius avatar
Citat:
Okey, intressant.

Okey, tack för svar.
Esbjörn har ju sagt att detta inte handlar om pengar. Det känns väldigt svårt att få till en förlikning om ingen av parterna är beredda att backa från huset.

MarryBlunt, sedan flera månader har Esb inte längre ett juridiskt case i domstolen. Ett ombud som jobbar för en förlikning snabbt som skulle gagna Esb efter bästa förmåga) är vägen framåt nu anser jag.
2021-03-27, 22:47
Avslutad
Vilka konsekvenser tror ni det skulle få för tvisten om en okänd gärningsman bränner ner rucklet nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in