2021-03-27, 23:54
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, hahaa, jag fattade sent, jag bor utomlands, så jag har ingen koll på svenska restaurangers öppettider, nu i covid-tider. Här har Pubarna hållit stängt i över ett år.

Oj...

Ja, Snotty Seaside, där denna "incident" hände, stänger klockan 20.00:

Citat:
ÖPPETTIDER

MÅN-SÖN 12-20

UNDER RÅDANDE RESTRIKTIONER

https://www.snotty.nu/
Citat:
https://twitter.com/NordhJessica/status/1375888634159714305
Citera
2021-03-28, 00:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Ja men nu handlar det om journalistiken kring detta. Lambertz är utsatt för en grotesk förtalskampanj idag. Jag har aldrig brytt mig om denne man tidigare, tvärtom har jag missaktat hans insatser som JK, särskilt i bedömningen av Quickmålen. Han litade då blint på skriftlig dokumentation, åklagare och polis, men gjorde inga självständiga värderingar. Det var verkligen illa! Men i detta mål är han vad jag bedöma oskyldig och utsatt för en grotesk hatkampanj. Visst kunde man tvåla dit rötägg som Örjan R. under Metoo, men det här är bara för mycket...

De skriver för att Lambertz beter sig som att han lider av histrionic personality disorder. En person som söker uppmärksamhet på sätt som är socialt störigt (vilket kan variera med vilken yrkesgrupp man tillhör). Uppmärksamheten de får är ofta inte den de vill ha. Han kallar till presskonferens och kläcker ur sig dumheter. Han berättar skrattandes i en intervju att han kladdat på fyllan sedan 20års åldern på andra som känt obehag av det och även fått be om ursäkt ett par gånger. Han får negativa skriverier. Det är inte förtal. Vare sig stat eller media har tvingat honom att ge intervjuer om hans sociala tics.
Citera
2021-03-28, 00:08
Medlem
https://www.svd.se/vem-vagar-anmala-ett-sexualbrott/i/senaste/om/debatt

"Hur kan vi påstå att ”likhet inför lagen” föreligger med den ojämna maktbalans som nu demonstrerats så tydligt? Vilken annan tidigare våldtäktsmisstänkt skulle få samma mediala utrymme? Hur rättvis är maktbalansen när den tidigare anklagade tillåts använda sin ställning för att presentera sin agenda på bästa sändningstid och på de största löpsedlarna, i stort sett oemotsagd?"

1. Vad har Lambertz presskonferens med likhet inför lagen att göra? Presskonferensen var ju efter att utredningen hade lagts ned. Ojämn maktbalans? Vill kvinnan få ut sin berättelse och sitt namn? Ja då kan hon säkerligen få det. Tror någon något annat?
2. GL är en offentlig person och händelsen har ett allmänintresse. Journalister har skrivit om det, inte GL själv. Han har rätt att försvara sig.
3. I stort sett oemotsagd? Really?

Vad vill de med denna artikel? Vad är deras krav? Det här är ju en fråga om pressetik, inte en fråga för jurister. Vad tycker de om frågan i stort ur ett juridiskt och rättssäkert perspektiv?
Citera
2021-03-28, 00:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De skriver för att Lambertz beter sig som att han lider av histrionic personality disorder. En person som söker uppmärksamhet på sätt som är socialt störigt (vilket kan variera med vilken yrkesgrupp man tillhör). Uppmärksamheten de får är ofta inte den de vill ha. Han kallar till presskonferens och kläcker ur sig dumheter. Han berättar skrattandes i en intervju att han kladdat på fyllan sedan 20års åldern på andra som känt obehag av det och även fått be om ursäkt ett par gånger. Han får negativa skriverier. Det är inte förtal. Vare sig stat eller media har tvingat honom att ge intervjuer om hans sociala tics.
Jag tror att han är en ovanligt ärlig person helt enkelt. Samtidigt är han extremt envis och ger sig inte även om han är den sista på jorden med en viss uppfattning. Det är ovanligt med ärlighet i offentligheten. Det är inte dumt att berätta att han kladdat osv. Det var relevant i sammanhanget. Han skäms inte jättemycket av det heller, eftersom han vet att det inte är särskilt ovanligt och relativt harmlöst.
Citera
2021-03-28, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Du svamlar bara för att få chatta och är ganska ointressant egentligen. Men ett sista svar skall jag ge dig för att sedan strunta i vad du påstår.

Nej, han har inte skämt ut sig även om du inbillar dig det utan han satt i lagrådet innan han häktades inte ens det visste du. Du visste inte hur länge den här förundersökningen har pågått ändå uttalar du dig. Nej, i början av januari startade om förundersökningen så nu vet du det.

Du får läsa på bättre sätta dig in i alla datum som start och slut läsa tidigare domslut, och lyssna på målsägandebiträdet, åklagaren och försvararen samt Lambertz. Ta och plöjda dagboksblad tex där startdatum står osv. Du har ingenting att komma med vare sig när det gäller rutinerna för förundersökningar eller våldtäktsmål. Du sitter och hittar på en massa som inte har underlag. Dom gjorde bort sig både polis och åklagare så enkelt är det. Även målsägande gjorde kraftigt bort sig med att påstå att hon var redlöst berusad och slocknade trots att hon satt i telefon vid angiven tid i 30 minuter. Så lätt var det alltså att slå hål på det hon sagt. Då har han inte avslöjat några detaljer ännu mer än att hon drev på det hela.

Som hon sa till sin kamrat i förra våldtäktsmålet som var bortklippt och då hon skull vara slocknad -vi klarade det. Vi klarade det. Klippte bort inledningen där hon sa du skall veta hur skönt detta är. När hon sa nej visade hela ljudfilen på att han lämnade lägenheten och ingen våldtäkt ägde rum. Så ser fakta ut i fallet.

Jag vet att han satt i lagrådet. Trots att han kläckt ur sig saker som från ett juridiskt perspektiv varit befängda och blivit kritiserad av andra kända jurister.
Lik förbannat går det ju särskilt inte i sexualbrottsmål att komma långt förrän målsägande medverkar och hon var gjorde väl inte det förrän efter en månad. Om det hade varit hon själv som anmält och därefter varit motvillig är det väl inte otänkbart att utredningen lagts ned tidigare, så sker ju frekvent även om åklagare formellt kan driva ett ärende utan MÄs medverkan då brott faller under allmänt åtal. Fast som sagt, det är ytterst svårt i sexualbrott, de utförs sällan inför vittnen. Men nu kom anmälan från någon annan. Om ett brott som faller under allmänt åtal.
Citera
2021-03-28, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Du svamlar bara för att få chatta och är ganska ointressant egentligen. Men ett sista svar skall jag ge dig för att sedan strunta i vad du påstår.

Nej, han har inte skämt ut sig även om du inbillar dig det utan han satt i lagrådet innan han häktades inte ens det visste du. Du visste inte hur länge den här förundersökningen har pågått ändå uttalar du dig. Nej, i början av januari startade om förundersökningen så nu vet du det.

Du får läsa på bättre sätta dig in i alla datum som start och slut läsa tidigare domslut, och lyssna på målsägandebiträdet, åklagaren och försvararen samt Lambertz. Ta och plöjda dagboksblad tex där startdatum står osv. Du har ingenting att komma med vare sig när det gäller rutinerna för förundersökningar eller våldtäktsmål. Du sitter och hittar på en massa som inte har underlag. Dom gjorde bort sig både polis och åklagare så enkelt är det. Även målsägande gjorde kraftigt bort sig med att påstå att hon var redlöst berusad och slocknade trots att hon satt i telefon vid angiven tid i 30 minuter. Så lätt var det alltså att slå hål på det hon sagt. Då har han inte avslöjat några detaljer ännu mer än att hon drev på det hela.

Som hon sa till sin kamrat i förra våldtäktsmålet som var bortklippt och då hon skull vara slocknad -vi klarade det. Vi klarade det. Klippte bort inledningen där hon sa du skall veta hur skönt detta är. När hon sa nej visade hela ljudfilen på att han lämnade lägenheten och ingen våldtäkt ägde rum. Så ser fakta ut i fallet.

Det fetade: för att "lätt" slå hål på det krävs att man har hört henne och jämfört med info från bla telefonen och jämfört utsagorna med varandra.

Åklagare kan väl knappast avvisa anklagelsen mot Lambertz utan utredning på grund av att ett annat ärende inte visats?
Citera
2021-03-28, 00:35
Avslutad
Ponnymamman är ytterligare en sida som en kvinna vid namn Fåhraeus vräker ur sig sina egna fördomsfulla åsikter om Lambertz och följarna som gärna tror på vem dom vill tro hyllar hennes åsikter. Samtidigt som vissa som är upprörda??? på Lambertz för han kallade målsäganden som lögnaktig, hans personliga erfarenhet av henne, gör sådana som hon utan minsta samvete likadant mot Lambertz. Ljuger och förtalar Göran Lambertz.
Citera
2021-03-28, 00:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanApansson.
Instämmer. Man kan tycka vad man vill om GL och hans bedömning av Quickmålet men detta är inte OK någonstans!

Quickmålet plus Palme! Han som JK tyckte ju inte det var någon mening i att granska fallet vidare. Det var polisärt uppklarat. Tills han läste om Skandiamannen och ändrade uppfattning i 5 minuter. Han svänger och far med allt den här Lambertz. Men ja även om han är dum är det väl inte rätt åt honom heller att bli ditsatt på det här sättet.
Citera
2021-03-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag tror att han är en ovanligt ärlig person helt enkelt. Samtidigt är han extremt envis och ger sig inte även om han är den sista på jorden med en viss uppfattning. Det är ovanligt med ärlighet i offentligheten. Det är inte dumt att berätta att han kladdat osv. Det var relevant i sammanhanget. Han skäms inte jättemycket av det heller, eftersom han vet att det inte är särskilt ovanligt och relativt harmlöst.

Jag ser det också så. Han är ovanligt saklig och väldigt ärlig bara. Han skiter i vad han "bör" säga och bara vad han anser är rätt och riktigt.

Olämpligt att "kladda"? Ja kanske. Hur ska en sexuell invit ske post-metoo? En rak fråga bara? Får äldre män ens göra sexuella inviter mot yngre kvinnor i post-metoo-tiden? Kan ju bli farligt så fort det är en ojämn maktbalans.
Citera
2021-03-28, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är intressant att han väljer en strategi som verkligen inte minimerar den personliga skada han åsamkas. Vilket annars är standard. Var samma i Quickärendet. Han hade kunna hålla en låg profil och slippa mycket av kritikerstormen. Tror inte han är så dum att han inte förstod det på förhand utan han måste ha varit införstådd i att hans strategi skulle straffa sig rent socialt. Antingen är han extremt principfast eller så njuter han av att vara hatad (eller båda och).
Citera
2021-03-28, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saklighettack
Jag ser det också så. Han är ovanligt saklig och väldigt ärlig bara. Han skiter i vad han "bör" säga och bara vad han anser är rätt och riktigt.

Olämpligt att "kladda"? Ja kanske. Hur ska en sexuell invit ske post-metoo? En rak fråga bara? Får äldre män ens göra sexuella inviter mot yngre kvinnor i post-metoo-tiden? Kan ju bli farligt så fort det är en ojämn maktbalans.
Majoriteten av kvinnor attraheras ju av dominanta män med makt och gärna gott om pengar också, så varför är det sådant ältande om ojämn maktbalans?

Kan det vara så att det är en liten, men väldigt högljudd grupp av kvinnor som blir skogstokiga av ojämn maktbalans som påverkar många andra kvinnor så de inte vågar göra annat än hålla med dessa tokfeminister?
Citera
2021-03-28, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
DU är/var ju en invandrare. Ingen här har sagt något annat än att han utsattes för jävulsk orättvisa. 7 månader av hans liv för att en psyko manipulerar bevismaterialet.

Va? Är jag invandare? Vad snackar du om? Och hur har hon manipulerat bevismaterial? Det var ju inte ens hon som anmälde Göran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in