Om möjligheten att få EA fälld för falsk tillvitelse
Jag tror att den möjligheten är begränsad. Om inte EA erkänner att hon anmälde GL för våldtäkt, utan att en sådan skett, t.ex. för att få ekonomisk ersättning.
Om hon inte erkänner är det svårt att bevisa uppsåt. Möjligen att det är lite enklare som en följd av att hon haft ett liknande MO i åtminstone tre fall.
Så här skriver Lawline om vad som krävs för åtal om falsk tillvitelse.
1. Att A har lämnat en anmälan till polisen.
2. Att polisanmälan innehöll uppgifter om B.
3. Att uppgifterna om B inte var sanna.
4. Att A hade uppsåt om att uppgifterna om B inte var sanna.
https://www.lawline.se/answers/vad-kravs-for-att-en-person-ska-kunna-domas-for-falsk-tillvitelse
1-3 är enkla och uppenbara. GL har ju visat att det även finns bevis för 3. Då återstår uppsåt. Där tror jag att en gemensam anmälan från PA, DU och GL kanske skulle göra susen.
EA gillrar en fälla. Hon startar inspelningen på sin iPhone. Vid lämpligt tillfälle under samlaget, som inletts under samtycke, så säger hon "nej, jag vill inte". För att ha det inspelat.
EA går hem och redigerar i ljudinspelningen. Hon klipper bort avsnitten där hon sagt
"Alltså tror du inte jag vet hur skönt det här är", där hon visar på samtycke
och där hon sagt
"Alltså shit, va fan, vi klarade det här", där hon uttrycker att det som förevarit följt en plan.
Det hon skickar till polisen i samband med anmälan är när hon sagt "nej, jag vill inte".
Vi får se om det kan bli en gemensam anmälan.
–