Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Här är delar jag håller med om. Andra inte.
Vilket inte är konstigt, vi har helt olika startblock.
Enligt din vinkel är HD mer ett offer som SD snudd på hjärntvättat, hon är iaf väldigt styrd.
Enligt min vinkel är HD betydligt slugare och kraftfullare än så.
Jag är kanske inte så säker på var jag har HD, mer är att jag ser en mycket obehaglig person i SD, vilket är avgörande för mig att HD på inget vis kan undslippa hans kontroll och manipulation.
Jag tror också att jag efterhand tänker i termer av att det kanske inte alltid är så helt enkelt, att man antingen är hundra hjärntvättad och helt hundra tvärtom på alla parametrar. Nu menar du säkert inte så heller, det är inte det jag menar.
På inget sätt känner jag mig färdig i min bild av vem HD är. Hon är en gåta.
Så tänker jag också att en kontrollerad person kan vara precis som oss alla andra helt olika personer med svagheter och styrkor, dåliga och bra sidor. Varmare och kallare osv.
Men du har rätt, jag tror att hon har fler drag av "offer" än vad du tror.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Pratar man i generella termer är HDs initiativ att ta sig an JS är för att bryta sig ur en relation, så är det sunt.
Men omständigheterna är rakt inte sunda.
Hon gör det hon gnäller själv över och är otrogen och hon tar en gift karl.
Well fine.
Hon är inte unik, det är många som skaffar sig en så kallad språngbräda och lämnar en svans med sårade personer efter sig.
Om jag fattade det rätt så var JS på väg ur sitt äktenskap på ett mentalt plan redan innan han träffade HD? Jag ska låta det vara osagt, men det var något jag tyckte att han sa iaf.
Men oavsett, så kan jag tänka mig att HD när hon börjar "vakna" till liv, är trött på SDs svek och även om hon dribblat med sig själv om han är något att lita på eller inte, så vet hon att han inte är det. Där är hennes dröm om kärnfamiljen en slags skyddspåse som hon trär över huvudet när det blir för jobbigt. Och så är hon fast i SD, fast hon verkar behöva söka sig från honom. Kanske är S*illen den språngbrädan som du säger.
Det finns ett osunt beteende här, att hon verkar å ena sidan behöva ta ett steg bort, men ändå ha kvar. För mig är det bundenheten. Hon vill tillbaka och hon vill lita på. För det krävs det att SD visar att han är den personen som hon
önskar. Men hon vet i hjärtat att han är opålitlig. Därför hamnar hon i amma sits som Lena, som vill bort, men klarar inte av att ta in någon annan i sitt hjärta. Pga det sjukliga bandet.
Jag tycker att HD är ärlig till S*illen och talar om att hon har kvar känslor för SD.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Sen följer det ett mer normalt mönster. Hon tar ut skilsmässa, hon är den sårade. SD har varit dum mot henne som orsak till att hon flyttar.
1. Det intressanta är att hon inte skänker det en tanke att hon gör det samma som LW.
Att hon själv är lika hemsk och falsk mot JS fru, även SD.
HD har en extrem dubbelmoral när hon lägger all skuld på LW.
Nu tänker jag att det är skillnad på den otrohetsaffär som SD och LW har, mot den som HD och S*illen har.
SD är otrogen mot HD under många år, också när HD är sjuk och behöver SD som mest. Han avslutar inte trots fagar löften och en mycket ledsen HD.
HD är otrogen mot en person som jag uppfattar som att hon blivit djupt besviken på, och att hon på något sätt börjar slita sig loss mentalt. Hon pratar med vänner och hon slits mellan önskan och realitet. Men stoppar huvudet i sanden alltför mycket.
För mig är det inte samma typ av otrohet. SDs är väldigt mycket mer klandervärd i mina ögon. SD har förbrukat sitt kapital enligt mig. HD är nog lite inne på det men väljer att kisa med ögonen.
Håller helt med att det är sjukt att hon lägger ansvaret på Lena. Det är ju lika med Lena. Riktigt konstigt.
Lena säger ju också att HD inte ska skylla på henne för att dras äktenskap är dåligt. Lite sant är det u, men samtidigt blundar Lena för att hon faktiskt också är en del i det hela. Även om jag nu tror att SD skulle vara otrogen oavsett.
Lena vill hämnas, ja inte bara på SD. Det är lika märkligt det. Att hämnden hamnar på HD alltså.
Det är väl här jag tror att SD har mer än ett finger med i spelet. Det är han som startar och underhåller kriget. Lägger ved på brasan allteftersom.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
2. SD må vara orsak till skilsmässa men hon berättar aldrig att hon är lika falsk själv.
JS blir förälskad, han är ett potentiellt poljkvänsprojekt och han tar också ut skilsmässa. Lever på hoppet.
Du nämner ambivalens, hon vet inte vilket ben hon ska stå på. Hon är vacklande.
Så kan det vara.
Här ska hon framstå som rakryggad och ärlig, hon ger inga löften och hon är fortsatt tveksam.
Han är rolig att umgås med, han lyssnar och tröstar henne konstant. Lojal.
Hon pratar med SD om brist på tillit.
Hon vill gärna ha honom men han har förstört förtroendet säger hon till höger och vänster.
Det låter ju korrekt ur ett offers perspektiv.
En bild hon upprätthåller utåt.
Men hur skulle det bli om HD berättade för SD om att hon tagit klivet?
Inte ens Lena gjorde det. Vi har sett hur det går när SD får veta.
Och HD är nog osäker på vad hon vill. Och om S*illen är den rätta.
Vet inte hur hon framställer sig, men visst är det oärligt spel hon kör med, även om orsaken till det är begriplig för mig. Jag tror att hon är förvirrad, men inte rädd för SD. Kanske inte fysiskt men psykiskt? Eller så vill hon inte förlora SD? Dvs ha honom kvar om S*illen inte funkar? Ja, jag vet inte...
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Vi pratar inte om en övergångsperiod vid en separation.
Det är ett halvår som hon uppenbart går och suktar efter SD.
Jag har inget emot att hon gör samma mot SD, han är inte värd annat öde än att smaka på sin egen medicin, men hon är inget passivt offer i den här frågan. .
Det är kanske så det är, att hon är både offer (på vissa sätt och i vissa frågor) och inte offer. Kanske är det det som gör det så svårt. Var går gränsen liksom?
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Det blir väldigt konstigt iom att hon mörklägger nåt som i högsta grad kan offentliggöras.
JS är rent krasst sett inte mer än ett KK som jag då tycker hon utnyttjar maximalt i väntan på SD. .
Jag tror att jag redan förklarat min tro här. Jag tror nog att HD faktiskt är förälskad i S*illen. Knske det finns en dubbel botten också. Att hon känner att hon gör samma sak som SD, dvs en känsla av att rätt åt dig (SD). Hämnd alltså. Men hon mörkar, så meningen är inte att göra S svartsjuk på det sättet, det tror jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
"Hon har all anledning till misstro."
Absolut.
Hon var ett offer när hon var svårt sjuk och inte vid sina sinnens fulla bruk.
Sen reser hon på sig, stället krav och sätter upp spelreglerna. Hon övervakar honom och kräver full insyn i hans digitala värld.
Hon är fortsatt ett offer för omständigheter för han är en lögnaktig mansgris, notoriskt otrogen - en manschauvinist.
Hon är bunden till SD, det var LW också men de är inte lika på en fläck.
Nej, HD och Lena är varandras motpoler kan väl nästan påstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
HD och SD har en symbiotisk relation, rent farlig skulle jag vilja säga.
Det här är hon med och bevattnar, han har en optimal grogrund att frodas i och hon beskyddar honom in absurdum.
Vilket ses via hennes beteende efter mordet och det ses innan mordet via att hon trivialiserar barnamord och skjuter all skuld på LW.
SD vill bara eliminera hennes lidande och LW stalkar, trakasserar och är jobbig. Han är enligt HD ett offer för LW.
"Tänk hur annorlunda livet hade kunnat vara med andra förutsättningar" om inte LW vore närvarande.
Hon har trots allt tagit ut skilsmässa och hon är inte ett passivt offer.
Hon ställer krav:
Bollen ligger hos dig hur vår relation ska utvecklas.
Vad har hon egentligen för rätt att ställs krav på SD i det läget och varför?
Vad är det som HD uppvisar som tecken på total lojalitet mot SD?
Hon ska ligga med JS och ljuger om att han bara är en god vän - men SD ska anklagas för förtroendebrist.
De sista sex månaderna är hon mer strateg än offer. I mitt tycke.
Ja, absolut en farlig kombination; HD och SD.
Att hon trivaliserar och mörkar är rent av läskigt.
Hon är både passivt offer och inte.
Det är hon som tar steget till att han ska "skärpa sig" och komma med på resan, att han ska "skärpa sig" för att relationen ska funka. Hon är strateg också. Använder alla de knep hon kan.
Och det är väl lite lika som Lena, fast på olika sätt. Lena hotar till sig kärlek och kontakt, medan HD använder en annan taktik. Lena är inte heller bara offer.
Men båda är lika beroende av sitt "gift".