2021-03-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amme16
Trevligt första inlägg! Vet tyvärr inte vad du vill berätta? Trodde du själv att VK skulle bosätta sig i ett kaninhål under jord? Om I*a väljer att ta tillbaka V efter allt så är det hennes val, inget vi andra ska lägga oss i. Det är också ditt val om du väljer att spionera om hans bil står på vanliga stället. Herregud han måste ju trots allt handla, åka till AF mm. Vet inte om du höll på att krocka pga V's körning eller för att du blev chockad över att se hans Audi på parkeringen? Ta det lugnt i trafiken hädanefter.
Ja, jag är NY medlem här men jag har följt denna tråd från början och jag har väl rättigheten att skriva ett inlägg. Blev chockad när jag såg V och bilen. Och jag vill påpeka att jag varken bryr om I*a eller om V bor i ett kaninhål och jag spionerar inte, behöver inte det då jag har min parkering på samma ställe. Blev överrumplad att se .... har många vänner som kände S. Alla som kände S har berättat att hon var en omtänksam och rolig och en enastående kvinna i sina bästa år.
Senast redigerad av Superdusan86 2021-03-24 kl. 18:19. Anledning: Felstavat
Citera
2021-03-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superdusan86
Ja, jag är NY medlem här men jag har följt denna tråd från början och jag har väl rättigheten att skriva ett inlägg. Blev chockad när jag såg V och bilen. Och jag vill påpeka att jag varken bryr om I*a eller om V bor i ett kaninhål och jag spionerar inte, behöver inte det då jag har min parkering på samma ställe. Blev överrumplad att se .... har många vänner som kände S. Alla som kände S har berättat att hon var en omtänksam och rolig och en enastående kvinna i sina bästa år.
Jag förstår om du blev upprörd, jag hade reagerat precis likadant om jag såg honom. Det är ett hån mot L&S att han uppenbarligen går lös på byn.
Citera
2021-03-24, 23:50
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Tidigare JK och domaren i Högsta Domstolen, Anna Skarhed, uttalade sig i en artikel i DN 17 mars om dubbelmordet i Vallentuna och domarna i tingsrätt och hovrätt.

Skarhed kommenterar bland annat omständigheten att de två mest seniora domarna i hovrätten ville fälla VK för mordet på Susanne men blev överröstade av den yngre domaren och nämndemännen:

”– Det är enligt min mening olyckligt och riskerar att minska förtroendet för domstolarna när de domare som dömer, särskilt i ett så här svårt och uppmärksammat fall, inte är eniga.”

Skarhed kommenterar även frågan om hon tror att fallet kommer att tas upp i HD:

”– HD har till uppgift att skapa prejudikat som kan ge vägledning för domstolarna i framtiden. I Vallentunafallet handlar mycket om hur olika omständigheter och bevis ska värderas. Det talar som jag ser det mot att HD, om hovrättens dom överklagas, väljer att ta upp fallet.”
Jag tänker på badkarsmordet i Gnesta där R*obert E*jerot blev mördad. Förutom offret var tre personer i lägenheten när mordet begicks och alla skyllde på varandra. Alla tre fick livstid i både tingsrätt och hovrätt.

I detta fall har vi två som skyller på varandra. Båda har varit närvarande då morden begåtts och dessutom återvänt till brottsplatsen för att leta efter mer pengar. Att VK slipper undan med rån gör att man tappar tilltron till rättsväsendet.

Det känns otroligt rättsosäkert att det kan bli så olika bedömningar, Det är inte första gången heller. Om ett antal år tror jag att AI kommer bli lösningen för att få likvärdighet och ett rättvisare system
Citera
2021-03-24, 23:52
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad tycker du han skulle göra under tiden han väntar på en ledig plats i fängelset för verkställan av straffet? Sälja bilen? Inte få vistas ute? Husarrest? Tälta i skogen? Bertta gärna hur du vill han ska leva.
Hänga sig? Det skulle nog alla tycka vara en rimlig lösning som har följt detta fall
Citera
2021-03-25, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Hänga sig? Det skulle nog alla tycka vara en rimlig lösning som har följt detta fall
Bor föräldrarna kvar? Gud vad dom ska skämmas. Man blir faktiskt nyfiken på vad dom är för människor som har fått en sådan son. Väldigt nyfiken blir man.
Citera
2021-03-25, 12:08
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Bor föräldrarna kvar? Gud vad dom ska skämmas. Man blir faktiskt nyfiken på vad dom är för människor som har fått en sådan son. Väldigt nyfiken blir man.
Att han kan stå ut med sig själv efter det fruktansvärda han varit delaktig i är obegripligt. Vad är det för föräldrar kan man fråga sig? Nog skulle man ta avstånd om ens barn deltagit i något så fruktansvärt brutalt. Föräldrarna jobbar väl inom kommunen, vet dock inte vad de gör där.
Citera
2021-03-25, 12:48
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Att han kan stå ut med sig själv efter det fruktansvärda han varit delaktig i är obegripligt. Vad är det för föräldrar kan man fråga sig? Nog skulle man ta avstånd om ens barn deltagit i något så fruktansvärt brutalt. Föräldrarna jobbar väl inom kommunen, vet dock inte vad de gör där.

Hur vet du att han står ut med sej själv? Har han visat på något vis att han är nöjd med sej själv?.
Du har inga egna barn va? Kärleken till sina barn försvinner aldrig någonsin, det är inte någon jävla strömbrytare du kan slå av och på. Självklart kan hans föräldrar fördöma handlingen som sådan men att förskjuta sitt barn tror jag aldrig dom gör.
Citera
2021-03-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Hur vet du att han står ut med sej själv? Har han visat på något vis att han är nöjd med sej själv?.
Du har inga egna barn va? Kärleken till sina barn försvinner aldrig någonsin, det är inte någon jävla strömbrytare du kan slå av och på. Självklart kan hans föräldrar fördöma handlingen som sådan men att förskjuta sitt barn tror jag aldrig dom gör.
Jaså ja.
Ja då får dom väl kyssa och krama om honom nu då. Hoten lär komma från andra håll. Vi får se vad det blir. Det är inte slut än.
Citera
2021-03-26, 13:47
Medlem
Zoneinopiums avatar
Sluta att sprida lögner! Vigge är ingen mördare! Han har inget som helst ansvar över de C.Ö ställt till med.. Vigge borde benådas på alla punkter!
Citera
2021-03-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoneinopium
Sluta att sprida lögner! Vigge är ingen mördare! Han har inget som helst ansvar över de C.Ö ställt till med.. Vigge borde benådas på alla punkter!

Tja, ta det med hovrätten du opioden, de dömde VK för rånet. Diskussionen här har har väl mest gällt den djupa oenigheten mellan domarna hovrätten och vilken sida i bevisprövningen man tror på. Även om VK går juridiskt fri från de våldshandlingar som mördade Susanne och Lars är han inte moraliskt fri. Såvida du inte tycker grundläggande medmänsklighet är frikopplad från moralisk skyldighet att efter förmåga förhindra att människor blir utsatta för dödligt våld. I det här fallet ett obeväpnat par i femtioårsåldern som levde i enslig gård.
Citera
2021-03-26, 16:39
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoneinopium

Agerade "Vigge" tillräckligt för att utesluta ev våld skulle användas?
Citera
2021-03-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Tja, ta det med hovrätten du opioden, de dömde VK för rånet. Diskussionen här har har väl mest gällt den djupa oenigheten mellan domarna hovrätten och vilken sida i bevisprövningen man tror på. Även om VK går juridiskt fri från de våldshandlingar som mördade Susanne och Lars är han inte moraliskt fri. Såvida du inte tycker grundläggande medmänsklighet är frikopplad från moralisk skyldighet att efter förmåga förhindra att människor blir utsatta för dödligt våld. I det här fallet ett obeväpnat par i femtioårsåldern som levde i enslig gård.
Varför följde han med dit. Det skulle ju bli kul tom. Ingen vet vad han har gjort och inte gjort. Han hade bara tur nu.
Såg en bild på honom tidigare i tråden, kommer inte ihåg i vilket sammanhang. Där hade han iallafall faan i blicken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in