Citat:
Ursprungligen postat av
Megabambino
Tidigare JK och domaren i Högsta Domstolen, Anna Skarhed, uttalade sig i en artikel i DN 17 mars om dubbelmordet i Vallentuna och domarna i tingsrätt och hovrätt.
Skarhed kommenterar bland annat omständigheten att de två mest seniora domarna i hovrätten ville fälla VK för mordet på Susanne men blev överröstade av den yngre domaren och nämndemännen:
”– Det är enligt min mening olyckligt och riskerar att minska förtroendet för domstolarna när de domare som dömer, särskilt i ett så här svårt och uppmärksammat fall, inte är eniga.”
Skarhed kommenterar även frågan om hon tror att fallet kommer att tas upp i HD:
”– HD har till uppgift att skapa prejudikat som kan ge vägledning för domstolarna i framtiden. I Vallentunafallet handlar mycket om hur olika omständigheter och bevis ska värderas. Det talar som jag ser det mot att HD, om hovrättens dom överklagas, väljer att ta upp fallet.”
Jag tänker på badkarsmordet i Gnesta där R*obert E*jerot blev mördad. Förutom offret var tre personer i lägenheten när mordet begicks och alla skyllde på varandra. Alla tre fick livstid i både tingsrätt och hovrätt.
I detta fall har vi två som skyller på varandra. Båda har varit närvarande då morden begåtts och dessutom återvänt till brottsplatsen för att leta efter mer pengar. Att VK slipper undan med rån gör att man tappar tilltron till rättsväsendet.
Det känns otroligt rättsosäkert att det kan bli så olika bedömningar, Det är inte första gången heller. Om ett antal år tror jag att AI kommer bli lösningen för att få likvärdighet och ett rättvisare system