2021-04-18, 03:49
  #6133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdBlue
Om han fick 4 år.. varför ska han då sitta minst 6 år?
Jag trodde det talades om CÖ men ser att personen avsåg VK, jag var slarvig. VK ska avtjäna ca 2.5 år minus häktningen så han är snart ute. Det börjar med att han ska inställa sig på Riksmottagningen på Kumla och sedan blir det placering på en klass 2 anstalt om jag får gissa.
Citera
2021-04-18, 08:26
  #6134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanligman
Jag trodde det talades om CÖ men ser att personen avsåg VK, jag var slarvig. VK ska avtjäna ca 2.5 år minus häktningen så han är snart ute. Det börjar med att han ska inställa sig på Riksmottagningen på Kumla och sedan blir det placering på en klass 2 anstalt om jag får gissa.

Tack Vanligman!
Citera
2021-04-18, 10:31
  #6135
Medlem
Har ADLRIG i svensk kriminalhistoria att någon som döms till så långt straff som 4 år inte sitter häktad!


Någon?
Citera
2021-04-18, 21:25
  #6136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanligman
Har ADLRIG i svensk kriminalhistoria att någon som döms till så långt straff som 4 år inte sitter häktad!

Någon?

Effekt av lång häktningstid (13 månader) och kötid till plats på anstalt? VK borde sitta häktad i väntan på att fängelsedomen verkställs.
Citera
2021-04-19, 02:36
  #6137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Effekt av lång häktningstid (13 månader) och kötid till plats på anstalt?
Ja jag vet men det jag undrade var ju inte det utan om det någonsin förekommit att någon som dömts till 4 år eller längre släppts?
Citera
2021-04-19, 02:40
  #6138
Medlem
Läste detta här: (FB) Ung man ihjälskjuten, Sorögatan Kista, Stockholm 2021-04-18

förresten vilket gör det hela märkligare i så fall.





Jag tror på vad som står i lagboken?

”För brott med minimistraff om fängelse i två år och uppåt ska dock häktning alltid ske enligt den obligatoriska häktningsregeln. Det innebär att den som misstänks för ett brott med minst två år i straffskalan sitter häktad fram till rättegången.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...tning_H5111509


Men detta gäller bara vapenbrott kanske?
__________________
Senast redigerad av Vanligman 2021-04-19 kl. 03:01. Anledning: Ny information
Citera
2021-04-19, 06:11
  #6139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanligman
Läste detta här: (FB) Ung man ihjälskjuten, Sorögatan Kista, Stockholm 2021-04-18

förresten vilket gör det hela märkligare i så fall.





Jag tror på vad som står i lagboken?

”För brott med minimistraff om fängelse i två år och uppåt ska dock häktning alltid ske enligt den obligatoriska häktningsregeln. Det innebär att den som misstänks för ett brott med minst två år i straffskalan sitter häktad fram till rättegången.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...tning_H5111509


Men detta gäller bara vapenbrott kanske?
Ja, häktad fram till rättegången har han ju varit, men nu gäller det ju tiden efter rättegången. Jag tycker också att det är konstigt att han släpptes efter rättegången i väntan på fängelsestraffet. Blev lite chockad faktiskt att det kan fungera så här. Men det kanske finns någon jurist i tråden som kan förklara saken. Man tycker att han skulle direkt in i fängelse när domen kom. Men kanske är det här målet inte riktigt färdigt eftersom CÖs advokat, Cullenberg, har överklagat? Ja det här skulle man verkligen vilja ha förklarat för sig hur det kan fungera så här. Undrar om VK kan åka och hälsa på CÖ I fängelset nu? Dom kanske har bedömt att det inte finns någon risk att VK flyr landet, men man tycker ju att en bedömning handlar ju bara om vad man tror. Men tro är ju bara tro och tror gör man väl mest i kyrkan. Jag kanske skriver dumma saker, men det är iallafall vad jag undrar över.
Citera
2021-04-19, 09:24
  #6140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Effekt av lång häktningstid (13 månader) och kötid till plats på anstalt? VK borde sitta häktad i väntan på att fängelsedomen verkställs.
Finns inga platser i häktena l. ängre.
Citera
2021-04-19, 19:26
  #6141
Medlem
CÖ:s advokat Martin Cullberg uttalade sig i en intervju till Mitt i Vallentuna 10 april i samband med överklagande till HD:

”–Det är extremt anmärkningsvärt att domen läckte ut tre dagar innan den meddelades. Vi kommer att be HD att titta på vilka konsekvenser det kan få. Man ska ha klart för sig att det här en nämndemannadom.”

”– Jag tycker att det är en anmärkningsvärt dålig dom. Hela slutresultatet är närmast obegripligt. När jag såg på Flashback att en skulle få livstid och en frias för morden blev jag minst sagt förvånad, säger Martin Cullberg.”

”– När jag såg att det var en nämndemannadom föll bitarna på plats. Nämndemän har ingen juridisk utbildning.”

Cullberg uttalade sig slutligen till Mitt i Vallentuna om chanserna att HD tar upp målet till prövning:

”– Det är alltid väldigt svårt. Men försöker man inte så går det inte. Givetvis vill min klient inte dömas till livstids fängelse för något han inte gjort.”

Sista citatet är avgjort bäst...Cullberg måste ha ett stort sinne för humor!
Citera
2021-04-20, 10:22
  #6142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
CÖ:s advokat Martin Cullberg uttalade sig i en intervju till Mitt i Vallentuna 10 april i samband med överklagande till HD:

”–Det är extremt anmärkningsvärt att domen läckte ut tre dagar innan den meddelades. Vi kommer att be HD att titta på vilka konsekvenser det kan få. Man ska ha klart för sig att det här en nämndemannadom.”

”– Jag tycker att det är en anmärkningsvärt dålig dom. Hela slutresultatet är närmast obegripligt. När jag såg på Flashback att en skulle få livstid och en frias för morden blev jag minst sagt förvånad, säger Martin Cullberg.”

”– När jag såg att det var en nämndemannadom föll bitarna på plats. Nämndemän har ingen juridisk utbildning.”

Cullberg uttalade sig slutligen till Mitt i Vallentuna om chanserna att HD tar upp målet till prövning:

”– Det är alltid väldigt svårt. Men försöker man inte så går det inte. Givetvis vill min klient inte dömas till livstids fängelse för något han inte gjort.”

Sista citatet är avgjort bäst...Cullberg måste ha ett stort sinne för humor!
Det är klart att han måste försvara sin klient. Oskyldig kan ju knappast CÖ vara. Det som inte är bevisat är ju om han har gjort båda morden ensam. Man undrar just vad CÖs mamma tänker om den saken. Finns ju inget bevis på att CÖ är skyldig till 2 mord. Finns heller inget bevis på att VK är skyldig till 1 mord. Omöjligt att döma i det här fallet. Handlar bara om vilken tur eller otur dessa killar har haft vid domen.
Citera
2021-04-20, 12:53
  #6143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det är klart att han måste försvara sin klient. Oskyldig kan ju knappast CÖ vara. Det som inte är bevisat är ju om han har gjort båda morden ensam. Man undrar just vad CÖs mamma tänker om den saken. Finns ju inget bevis på att CÖ är skyldig till 2 mord. Finns heller inget bevis på att VK är skyldig till 1 mord. Omöjligt att döma i det här fallet. Handlar bara om vilken tur eller otur dessa killar har haft vid domen.
Exakt, det finns inga bevis på vem som gjort vad. Ingen vet, än dom själva och självklart skyller dom på varandra. Jag kan ändå tycka att om en går fri kan dom släppa båda. Vi vet inte om V.K är en mördare som just nu går lös på våra gator. Jag har lite svårt att tänka mig att C.Ö virade in S i all denna plast. Fy faan vilka äckel som gjort detta fruktansvärda mot de båda ovetandes. Jag hoppas att hela rättegången tas om och att båda sitter på livstid!
Citera
2021-04-23, 17:47
  #6144
Medlem
Hasse Aaro tar upp detta i podden fallen jag aldrig glömmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in