Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Jag skulle behöva hjälp från trådens grävare. EB skriver på sin Facebook att Esbjörn kontaktat andra som uttryckt intresse för fastigheten för att se om de önskar buda över henne. I något sammanhang säger Esbjörn samma sak, men jag kan inte komma ihåg när. Jag har för mig att han då även kontaktar Matz om detta. Hjälp mig hitta det uttalandet.
Nu har jag hittat den andra källan där det sägs att Esbjörn kontaktat tidigare intressenter innan han skrev avtal med Ebba Busch. Hon skriver detta på sin Facebook:
”Dessa två hävdar att säljaren inte är kapabel att fatta beslut och att de för hans talan. Detta har jag inte sett några tecken på. Tvärtom har han till exempel under våra samtal lyft möjligheten att stycka tomten för att få ett högre pris. Samt kontaktat andra som uttryckt intresse för fastigheten för att se om de önskar buda över mig. Jag har känt mig trygg och övertygad om att Esbjörn varit både klar och fullt kapabel att ta egna beslut.”
Den som bekräftar att andra fått möjlighet att bjuda över EB är Marcus Oscarsson som på sin Facebook refererar till TV4:s intervju med Esbjörn. Enligt detta så fick även Matz Bolin möjlighet att bjuda över EB före kontraktet skrevs. Men han hade inte tid...
Det finns uppenbarligen bevis för att Esbjörn medverkade till affären och att han även kollade med andra intressenter innan han föreslog det pris som man sedan kom överens om. Han visste även tillräckligt om abstrakta begrepp som äganderätt och lite till eftersom han tog upp möjligheten att stycka av tomten för att få ett högre pris.
Att någon fortfarande försöker framställa honom som mindre vetande eller dement gör det av politiska motiv, för det finns ingenting som pekar i den riktningen när man ser till fakta som kan beläggas från oberoende källor.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Så här säger Marcus Oscarsson:
Marcus Oscarsson
ESBJÖRN PEKAR UT SIN BRORSON 🔸 ”UPPRÖRD NÄR HUSET FALLIT BORT FRÅN STORA FAMILJEN” 🔸 NY BILD AV EBBAS HUSKÖP
Esbjörn - som sålde sitt hus till Ebba Busch (KD) men sen ville häva affären i efterhand efter att Ebba ville göra om i trädgården - framhåller sin egen släkt när han får frågan av TV4 huruvida någon annan påverkat honom att ändra sig och behålla huset och legat på för att Esbjörn skulle agera på något visst sätt.
- Nej, men jag har ju ringt och pratat med några som har velat komma och titta tidigare och den som jag trodde var mest benägen att få komma hade inte tid och komma då när jag ringde upp och pratade – min brorson. Så då föll det bort.
◾️ Fråga: Vad sa brorsonen när du hade skrivit under kontraktet med Ebba och berättade för din brorson att du nu ska jag sälja huset. Vad sa han då?
- Han körde vokabulär med henne som jag inte vill… enligt Ebba har han varit grov i käften. Han fick reda på att huset hade mer eller mindre fallit bort från den stora familjen. Det måste ha tagit skruv ordentligt eftersom han bar sig åt på det viset, säger Esbjörn som uppger till TV4 att han i princip löst ut sina brorsbarn och systerbarn.
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/3469459569827327