2021-03-25, 11:33
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
16-åriga Malmöbon Zenia går första året på gymnasiet. Hon läser programmet ”Bygg och anläggning” med inriktning husbyggnad.

Från artikeln.

Den version som det snackas om är dock att hon nekades jobb för att hon är svartskalle. Gärna kvinnor men då ska dom se nordiska ut, sade chefen.
Citera
2021-03-25, 19:41
Medlem
RedForces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Den version som det snackas om är dock att hon nekades jobb för att hon är svartskalle. Gärna kvinnor men då ska dom se nordiska ut, sade chefen.

Jaha det har jag inte hört. Var snackas det om det? Men det är lika illa och det största problemet vi har i dagens samhälle är att de värst drabbade är just rasifierade kvinnor.

Hoppas verkligen det löser sig för den fina tjejen. Det är absolut för mycket vita män i byggbranschen och det måste förändras. Kanske facket kan ställa krav på en genusneutral byggplats. Men också en rasistfri. Varför skall det alltid bli så hemska förhållanden när vita män är i övervikt. Det behöver vi fundera mer på.
Citera
2021-03-25, 19:53
Bannlyst
Med största sannolikhet var hon helt enkelt inte tillräckligt attraktiv, ska kjoltyg florera på arbetsplatsen, då ska dom åtminstone vara trevliga att vila ögonen på!
Citera
2021-03-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Jaha det har jag inte hört. Var snackas det om det? Men det är lika illa och det största problemet vi har i dagens samhälle är att de värst drabbade är just rasifierade kvinnor.

Hoppas verkligen det löser sig för den fina tjejen. Det är absolut för mycket vita män i byggbranschen och det måste förändras. Kanske facket kan ställa krav på en genusneutral byggplats. Men också en rasistfri. Varför skall det alltid bli så hemska förhållanden när vita män är i övervikt. Det behöver vi fundera mer på.

Det var redan löst...hon hade fått en praktik plats...en praktikplats för en gymnasiestudent liksom företagen har inte en himla tid med en student och troligtvis samt det blev bevisat genom artikel så hade hon troligtvis bett om en jävla massa speciella önskemål...

Liksom hon hade aldrig klarat av 1 vecka på mina kompisar arbetsplats har bifogat och frågat dom och fått princip samma svar...hon hade blivit hemskickad pga hon är en risk liksom risken att hon skadar sig är betydligt högre än männen pga kroppen är betydligt ömtålig hade hon haft 30-40 kilo på sig visserligen välkommen men så är inte fallet. I detta fall så är hon en liten flicka på 40 kilo som ska klara sig i en tuff bransch där man minst borde kunna lyfta 60 kilo dag ut och dag in
Citera
2021-03-26, 12:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av s7.Emil

Liksom hon hade aldrig klarat av 1 vecka på mina kompisar arbetsplats har bifogat och frågat dom och fått princip samma svar...hon hade blivit hemskickad pga hon är en risk liksom risken att hon skadar sig är betydligt högre än männen pga kroppen är betydligt ömtålig hade hon haft 30-40 kilo på sig visserligen välkommen men så är inte fallet. I detta fall så är hon en liten flicka på 40 kilo som ska klara sig i en tuff bransch där man minst borde kunna lyfta 60 kilo dag ut och dag in

Dina kompisar bör inte lyfta mer än 25 kg enligt regelverket.. ansvarslöst och dom ska inte vara på en byggarbetsplats, i slutändan blir förslitningsskador en kostnad för oss alla andra.
Citera
2021-03-27, 23:56
Medlem
Tjippmunks avatar
när jag själv gick på gymnasiet och vi skulle ut på praktik fick vi reda på av läraren att han i sin jakt på praktikplatser hade fått besked av en del firmor att de ville inte ha kvinnliga praktikanter. inte pga att de inte skulle klara jobbet men att det blev en kostnad för omklädningsrummen.

det kan jag köpa. det är ingen vinstaffär att ha en praktikant och ska man dessutom ordna med extra omklädningsrum i form av byggbodar för ett par veckors praktik blir det fort dyrt.

hur ser det ut på byggena numera? är det fortfarande nästan uteslutande män eller börjar det blandas upp?
Citera
2021-04-01, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Och kan då inte prata i telefon eller?
Ungar får sin första smartphone innan de börjar ettan nu för tiden och sen följer denna med resten av livet. När jag fick mina första praktikplatser så ringde jag alldeles själv fast jag bara var 12 år och sen resten av hela min ungdom så fixade jag allt sånt själv. Det är ju inte min mamma som ska söka praktikplatsen.

Det är en bra utgångspunkt, min 12 åring blir arg om jag så bara öppnar munnen och gör en matbeställning åt henne. Hon vill prata själv, hon kan det.

Men alla ungdomar växer i olika takt. En del är jättenervösa och stressade inledningsvis. En del tycker telefoner är jättejobbiga.

Tänker att arbetsgivare kan ha lite förståelse för tonåringar åtminstone. Bortom telefonsamtalet kan det dölja sig en trevlig och läraktig tonåring.
Citera
2021-04-01, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
när jag själv gick på gymnasiet och vi skulle ut på praktik fick vi reda på av läraren att han i sin jakt på praktikplatser hade fått besked av en del firmor att de ville inte ha kvinnliga praktikanter. inte pga att de inte skulle klara jobbet men att det blev en kostnad för omklädningsrummen.

det kan jag köpa. det är ingen vinstaffär att ha en praktikant och ska man dessutom ordna med extra omklädningsrum i form av byggbodar för ett par veckors praktik blir det fort dyrt.

hur ser det ut på byggena numera? är det fortfarande nästan uteslutande män eller börjar det blandas upp?

Kan man klä om på en toalett eller delvis klä om hemma men ta på hjälmen och jackan på plats ?
Citera
2021-04-01, 10:03
Medlem
Borde finnas olika inriktningar för snickare. Jag förstår absolut att det kan vara ett för tungt jobb för många kvinnor
( och tom för vissa män ) - men finsnickeri, möbelsnickeri, vissa hus /lägenhetsrenoveringar borde kanske fungera bättre.
Citera
2021-04-01, 11:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Det är en bra utgångspunkt, min 12 åring blir arg om jag så bara öppnar munnen och gör en matbeställning åt henne. Hon vill prata själv, hon kan det.

Men alla ungdomar växer i olika takt. En del är jättenervösa och stressade inledningsvis. En del tycker telefoner är jättejobbiga.

Tänker att arbetsgivare kan ha lite förståelse för tonåringar åtminstone. Bortom telefonsamtalet kan det dölja sig en trevlig och läraktig tonåring.

Klart att barn utvecklas olika men just när det gäller företagskontakter så skulle jag, om jag nu ägde ett företag känna att det var bra mycket bättre att den personen som faktiskt ska ha praktikplatsen faktiskt också ringde.
Mamma kommer ju inte vara med under praktiken och då är det väldigt bra att ha fått veta om personen kan prata iallafall. Är det för jobbigt att ringa så kan man ju också även skicka ett mail även om jag tycker det är sämre.
Enda gången det är ok att en förälder frågar är väl om man ska vara på förälderns arbetsplats och denne då kan göra en första koll för praktik.

Barn idag är uppväxta med en telefon i näven så varför ska det vara så svårt att prata med en okänd person för? Hela hennes liv kommer vara fyllt av möten med okända människor så lika bra att lära sig direkt.
Citera
2021-04-01, 11:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Kan man klä om på en toalett eller delvis klä om hemma men ta på hjälmen och jackan på plats ?

Nu är allt så jävla PK så det skulle absolut inte funka då det skulle säkerligen vara diskriminering även om det låter löjligt. Så fort det kommer en tjej in på en arbetsplats där det bara finns män så måste det upp speciella soppåsar för trosskydd och annat.
Snart ska det väl alltid finnas ett omklädningsrum för män, ett för kvinnor och ett för de som inte vet vad de anser sig tillhöra. I min värld kollar man mellan benen och går till omklädningsrummet som överensstämmer med det.

Jag har inget emot kvinnor men ibland kan det bli lite för mycket inom vissa områden om rättigheter hit och dit.

När jag jobbade på ett jättestort företag så fanns det endast kvinnliga städare och dessa sprang runt i männens omklädningsrum som om inget hänt. Då arbetsplatsen var lite speciell så kunde man duscha fem gånger på en dag så det var rätt mycket spring i dessa omklädningsrum.
Ingen klagade på detta ska tilläggas. Vet inte hur det är nu för tiden på den arbetsplatsen men skulle inte bli förvånad om det ändrats.
Vet inte heller hur kvinnorna ställt sig om det var samma sak åt andra hållet men tror inte det hade varit ok.
Citera
2021-05-04, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av s7.Emil
Det var redan löst...hon hade fått en praktik plats...en praktikplats för en gymnasiestudent liksom företagen har inte en himla tid med en student och troligtvis samt det blev bevisat genom artikel så hade hon troligtvis bett om en jävla massa speciella önskemål...

Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Dina kompisar bör inte lyfta mer än 25 kg enligt regelverket.. ansvarslöst och dom ska inte vara på en byggarbetsplats, i slutändan blir förslitningsskador en kostnad för oss alla andra.

s7.Emil kompisar borde vara rika på skadestånd för man inte följer regelverket. "Lyfta minst 60 kg dag ut o in"
Senast redigerad av volldteckt 2021-05-04 kl. 12:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in